Lopen en Praten...

Ivan liep pas met 15 maanden en zijn praten begint nu pas eigenlijk. Moet zeggen dat hij een half jaar achterstand heeft met praten vanwege oorontstekingen

@Karin1981 wrote:

Ivan liep pas met 15 maanden en zijn praten begint nu pas eigenlijk. Moet zeggen dat hij een half jaar achterstand heeft met praten vanwege oorontstekingen

dat was bij AS ook zo, die heeft 4 jaar lang oorontsteking gehad en hoorde ook niet helemaal goed. Maakt wel verschil denk ik…

maar dan nog, het gaat allemaal op het eigen tempo. Gelukkig :slight_smile:

@lydia wrote:

@Karin1981 wrote:

dat was bij AS ook zo, die heeft 4 jaar lang oorontsteking gehad en hoorde ook niet helemaal goed. Maakt wel verschil denk ik…

maar dan nog, het gaat allemaal op het eigen tempo. Gelukkig :slight_smile:

idd hij doet gewoon zijn eigen tempo , komt vast goed ga ik vanuit :wink:

Hoi

vooral niet druk maken hoor.Elk kind heeft zn eigen tempo.Mijn dochtertje was erg snel met alles(loopt nu ook voor op leeftijdsgenootjes),maar mijn zoontje daarentegen…super chill jochie.Hij liep pas met 1 jaar en 8 maand.Was al bij de fysio geweest omdat hij wel door zn enkel leek te zakken,zo scheef stond hij op zn voeten.Ze zei,komt allemaal goed.En als hij eenmaal loopt,begint hij zo te kletsen.En ja hoor,ze heeft gelijk gehad.Hij is net twee en elke dag zegt hij weer nieuwe woorden.Het naar binnen staan op zn voetjes is er nog steeds,maar niet meer zo erg.

Ik zou me niet te druk maken.Meesta lzijn het de mensen om je heen,die je ongerust maken.

Komt vanzelf!

Ik werk op een groep met 0 tot 2 jarigen van in totaal 22 kinderen (niet allemaal op een dag hoor :wink:) en kan je vertellen er is er niet een die exact de zelfde ontwikkeling hebben met lopen en of praten :slight_smile:

Sommige lopen al heel vroeg b.v met 8 maanden maar zeggen na een jaar nog geen woord en anders om ook.

Wat belangrijker is, is het taal begrip want daaraan kun je meten of het kind je wel begrijpt of zelfs hoort.

Sommige zeggen met bijna 2 nog nauwelijks wat en in eens hebben ze het uitgevonden en praten gewoon meteen met 2 woorden.

We werken nauw samen met het cb en logopedisten en hebben van hun te horen gekregen dat kinderen tot 2 jaar de tijd hebben om te gaan praten en/lopen.

Natuurlijk trekken we eerder aan de bel als we denken dat een kind achter loopt maar dan zijn er vaak meer signalen.

nou tijdje verder, en ze loopt ze vind het geweldig rondjes lopen en alles komen brengen.

Praten nog steeds niet maar ben wel gerustgesteld door jullie antwoorden.

Mijn jongste is net twee geworden en praat nog niet. Maak me daar ook behoorlijk druk om. Ze brabbelt wel heel veel, ook met heel veel intonatie. Ze maakt verder ook gewoon veel contact met andere kinderen en begrijpt alles wat ik zeg. Op zich niks om me druk om te maken dus.

Wel zit ze in de molen voor haar oren. waarschijnlijk hoort ze slechter, waardoor haar spraak ook achter blijft. We zijn al bij het audiologisch centrum geweest en bij de KNO voor tests. Maar omdat ze zo hysterisch is wanneer ze dingen moeten meten in haar oor, kunnen ze niks met zekerheid vaststellen :? :(.

Ze wordt in maart weer opgeroepen voor een hoortest, gewoon met geluiden om te kijken waar ze wel en niet op reageert, bij het audiologisch centrum.

Ze snapt ze wel kleine opdrachtjes als: pak je jas/schoenen, of, gooi maar in de prullenbak. Onze zoon praat ook niet veel maar begrijpt wel heel veel. En weet ook op een andere manier duidelijk te maken wat hij wil. Als hij wil wandelen gaat hij in de buggy zitten, als hij wil drinken zoekt hij een beker of loopt naar de koelkast, als hij rust wil pakt hij zijn knuffel en speen en gaat ergens zitten, als hij wil slapen tikt hij tegen het hek bij de trap. :lol:

Ach waarom zou hij ook praten we begrijpen hem zo ook wel :roll: .

Al leert hij deze week ineens veel woordjes otto (auto) de-di (dennis) baba (papa) toet, o-oh

Sidney loopt inmiddels al wel een tijdje, ze zet haar rechtervoetje nog steeds best raar neer volgende week moet ik naar het CB dus even vragen.

kwa praten nog niet veel veranderd, ze heeft hele verhalen maar je snapt er niks van. wat ze nu wel veel doet als je vraagt wat koe doet?? geeft ze antwoordt met boeee en dat doet ze met steeds meer dingen maar dingen nazeggen of opa en oma zeggen doet ze niet.

ze zegt nu inmiddels papa, mama, titie (tippie onze hond) Bea (haar oppas)

ijs (:D) , ja en verder is alles “die”

Ik ben net vandaag op het CB geweest, volgens de WVP is drie woordjes (naast papa/mama) voldoende rond de anderhalf jaar. En dan telt ze ook nog eens de dierengeluiden mee, dus je meiske doet het zeker prima :).

Hier ook hele brabbelverhalen, met intonatie, dus het klinkt heel bewust, maar ik kan er weinig van verstaan…

Ze begrijpt ons echter prima en kan non-verbaal ook heel erg veel duidelijk maken :).

Niet te veel zorgen maken door opmerkingen van andere mensen meid :hug:

Ieder kind volgt echt hun eigen tempo!

Oudste zoonlief hier, tja die is inderdaad laat met praten. Maar dat komt omdat hij de eerste 2(!) jaar van zijn leven een en al oorontsteking heeft gehad, en niemand ons door wilde sturen naar de KNO-arts.

Maar dat is hij nu flink aan het inhalen.

Komt allemaal goed, :thumbup:

Mijn neefje begon pas met 3 te praten.

Daar waren ze erg bezorgd om, hij heeft verschillende gehoortesten gehad. Uiteindelijk was er niets aan de hand en toen hij begon te praten zei hij meteen volzinnen :stuck_out_tongue:

Dus maak je maar niet te druk en als je twijfelt moet je het even bespreken op het consultatiebureau.

Groetjes van Aadje.