Linkshandigheid

Hoe gaan jullie daar mee om :think:

Ik vind het allemaal best…maar hij geeft ook handjes met links.

Ik probeer dat nu héél subtiel te sturen (alsof dat kan :roll: :lol: ) naar rechts, maar zijn er meer momenten waarop blijkt dat links zijn niet altijd even handig is?

in een ander topic al een schaar, en straks met schrijven hoop ik dat ie een juf treft die het goed op kan pakken…maar zijn er meer voorbeelden waar ik op moet/kan letten?

nogmaals: hij hoeft van mij zijn voorkeur niet te veranderen…maar ik wil graag weten wat andere mama’s van linkshandige kids ervaren :slight_smile:

Ik zelf ben linkshandig en Tycho is ook duidelijk linkshandig.

Ik let eigenlijk nergens op, komt vanzelf allemaal goed.

Wat betreft het handjes geven met links, dat deed Tycho eerst ook maar gewoon voor blijven doen met rechts en zeggen dat hij dat met zijn andere handje moet doen en nu geeft Tycho gewoon met rechts een handje.

Verder heb ik zelf nooit ergens last van gehad. Ja, met een vulpen schrijven geeft soms wat vlekken als ik te snel schrijf omdat ik dan met mijn hand over de net geschreven tekst ga.

hier ben ik nog in afwachting :mrgreen: ben zelf zo links als de pest alleen tennis en hockey ik met rechts :roll: …maar hoop voor ze dat ze toch echt rechts zijn…qua schrijven gaat het mij dan vooral om…die domme vulpen altijd…maar ach…ze zeggen toch dat linkshandigen heel creatief zijn :wink: …is ook wel weer leuk…alleen gaat dat niet voor iederen op (lees: mijzelf :mrgreen: )

en ik sommige culturen is linkshandig zijn “not done” omdat je met je linkerhand zou afvegen op de wc en deze dus onrein is…vooral indonesie en contreien…toen ik daar was de hele tijd opletten hoor…maar ach: in ecuador ben je zowat heilig als je links bent…en sturen kun je denk het niet echt…mijn vader moest rechts leren schrijven en kan nu beide maar vond het toen echt niet leuk…

Victor is ook links. En het is helemaal geen probleem. Soms is het wel handig zelfs :smiley: Als hij naast me zit rechts van me dan kan ik hem heel makkelijk helpen met tekenen. Mijn rechts en zijn links dan naast elkaar. Snap je het nog? :mrgreen:

Mijn man is ook links ( en is heel creatief :thumbup: ) en kan Victor wel tips enzo geven. Al denk ik dat tegenwoordig alles gewoon gaat hoor als je linkshandig bent. En schrijven met een vulpen? Mwah of dat nu echt het belangrijkste is in het leven van alledag… Volgens mij doen ze het niet eens meer bij ons op school :think:

Laura is linkshandig, geeft sinds kort inderdaad ook met haar linkerhand een hand - dat ga ik wel bijsturen, even uitleggen dat handen geven met de andere hand moet (lijkt me verder geen probleem).

Knippen kan ze heel goed, al meer dan een jaar, met een gewone schaar. Dus een speciale schaar is niet perse altijd nodig.

Ik ben wel benieuwd hoe het met schrijven op school straks gaat, zeker een vulpen lijkt me lastig, maar dat zien we dan wel weer.

Oh ja, en de muis van de computer, ook zo eentje. Die ligt gewoon rechts, en pakt ze ook met rechts (al is van echt gebruiken op het moment nog geen sprake). Het lijkt me voor haar wel prettig als ze die gewoon met rechts leert gebruiken. Als je hem links wil vasthouden, moet je eigenlijk ook de instellingen op de pc aanpassen zodat de knoppen andersom werken - geen onoverkomelijk probleem natuurlijk, maar ook niet echt handig als je dat telkens moet doen.

Ik denk dat het toch het makkelijkst is als een linkshandige zoveel mogelijk leert omgaan met de standaard dingen die je in een rechtshandige wereld tegenkomt. Dus ik ga uit van het idee, we doen niets speciaals, en we zien wel waar we tegenaan lopen. Mocht dat tzt nodig zijn, dan komt er misschien wel een linkshandige vulpen of een speciale muis in huis.

Goed van jullie dat jullie er niet tegenin gaan. Ik was vroeger duidelijk linkshandig, maar mijn ouders wilden dat niet, hebben me rechts ‘gemaakt’. Op school kreeg ik een speciale schaar en werd er wel aandacht aan besteed, maar thuis moest alles rechts gebeuren (heb geen slechte ouders, ze wisten toen niet beter). Nu heb ik een vreselijk handcshrift wat naar mijn idee te maken heeft met het oorspronkelijk linkshandig zijn en toch rechts schrijven. Ik kan ook beter links met een bal gooien dan rechts, maar nog moet ik af en toe nadenken met welke hand ik iets ga doen. Dus linkse kindjes vooral lekker links laten :thumbup:

volgens mij kan de voorkeur nog veranderen tot een jaar of 5, dan is pas echt duidelijk of een kindje links of rechts is.

ben zelf links, en ook hier heeft school eerst geprobeerd mij toch met rechts te laten schrijven. wat een ellende is dat geworden. en ik wil best wat schuld bij mezelf leggen, maar mijn handschrift is er niet echt mooier op geworden :silenced:

Verder stuit je zo nu en dan wel op dingetjes die niet zo handig zijn als linkshandige. maar daar staat tegenover dat linkse mensen over het algemeen heel leuk zijn, dus tom bevindt zich in goed gezelschap als ie echt links blijft, en dan zijn die ongemakjes echt wel ondergeschikt :wink:

(en iets als een handje zou ik idd wel gewoon aanleren dat dat met rechts gaat, heeft niet zo veel met vaardigheid te maken)

Thomas doet erg veel met links, ben benieuwd of hij linkshandig is.

Ben vergeten te vragen hoe ze er op school mee omgaan, hopelijk gewoon.

De Vrije School Assen is gelukkig niet zo strikt met die dingen.

:smiley: wat leuk al die reacties!

creatief…tsja dat zal nog moeten blijken 8) :wink: :lol:

nee hoor, ik zit te stangen…maar tom is echt een kind van zijn ouders :roll: :oops: :mrgreen:

je ziet wel echt dat ie rechts echt een beetje vermijd…zit ie achter de computer…zie je dat linker handje als een bezetene over het touchpadje gaan en die rechter hangt er maar een beetje bij…zelfs als ie iets met 2 handen moet doen ( sleur en pleur) doet ie het met 1 :roll:

heb vandaag maar een linkse schaar gekocht…ben benieuwd.

dat van die vulpen: er zijn nu toch linkshandige? op tv gezien rond sinterklaas :lol:

wel leuk om al jullie ervaringen te lezen :slight_smile:

Ik had laatst een gesprek met iemand, die vond het bijna kindermishandeling dat ik geen linkshandige schaar en pen voor M.ateo heb…

Ze was er erg vurig over :think:

Maar goed, M.ateo gaat over 3 maanden naar school en ik denk toch dat ik een speciale pen voor hem ga aanschaffen.

Waarom zou ik mijn kind rechtshandig maken…Grote onzin…

Met links kan hij echt net zo veel…

Zal wel dat kinderen tot 5 jaar nog kunnen veranderen, maar al sinds hij dingen kan pakken doet hij het voornamelijk met links dus ik denk hier niet dat het nog zal veranderen.

Over het creatieve is het natuurlijk altijd maar kijken hoe het gaat, feit blijft wel dat Ma.teo dol is op tekenen, knutselen en dingen maken… :smiley:

lola is ook linkshandig, maar van dat handje doet ze keurig rechts, voetballen by the way ook.

neusputteren gaat met links echt beter :lol:

tot 3 jaar kunnen ze toch nog veranderen?

ik doe er niks mee…

we zijn beide rechts, zou ze dan toch van de melkboer zijn :think:

Mark en ik zijn ook allebei rechts, hij heeft het van zijn oma, mijn sm…

Verder is er niemand links in de familie…

Ik ben zelf ook links(handig :think: ), Maaike weet ik nog niet.

Ik denk dat het me niet eens op zou vallen als ze het met links doet omdat ik dat zelf ook doe :lol: .

Maar waar heb je een speciale schaar en pen voor nodig?

Ik kan echt prima knippen met een gewone schaar hoor.

Zo zijn er meer dingen die voor linkshandigen zijn gemaakt die ik in iedergeval nog nooit nodig heb gehad.

En je kunt ook best sommige dingen wel rechts doen.

Ik heb mijn bestek bijvoorbeeld niet verkeerd om :wink: .

Ik zou niet teveel dingen aan gaan passen; alleen maar handig als het zo ook lukt. (en dan denk bijvoorbeeld aan de muis van de pc).

Links zijn vind ik alleen lastig met natte inkt maar ik heb mezelf nu aangeleerd mijn hand meer onder de tekst te houden :wink: .

En met gym bijvoorbeeld moet je bedenken welke voet of hand jij voorzet (doe je dat dan ook links of toch recht?).

Mijn broertje en ik zijn beiden linkshandig en mijn ouders beiden rechtshandig :mrgreen: .

ik kan alles met beide handen :oops:

en lyann ook maar haar voorkeur gaat uit naar links.

mijn sm wou haar verplichten om met rechts te werken,

nou daar was ik het dus niet mee eens :twisted:

Een kind geeft haar eigen voorkeur en dat moet hij/zij zelf weten en achter komen we kunnen alleen maar stimuleren…

Toen ik zwanger was van Tycho zei ik al (eigenlijk voor de grap) dat hij net als mij linkshandig zou worden, want hij schopte ook altijd alleen maar aan de linkerkant.

En nu doet hij dus ook alles dus met links, dus het zat er al erg vroeg in.

Ik ben ook links en mees is het ook,eet soms met rechts maar dat gaaat dan altijd niet goed.

Zelf ben ik niet creatief zelfs verre weg van dat.Ik heb altijd links mogen schrijven enzo,maar ben wel 2x ontslagen omdat ik links was erg irritant,1x in een rozen kwekerij want kon de rozen niet met mijn rechterhand in de sorteer machine krijgen en werkte daardoor erg langzaam en ze hadden geen links handige scharen om de rozen mee af te knippen.

En in een stomerij voor nieuwe kleding moest ik kleding opstrijken maar die strijkplanken stonden vast en ik kon niet aan de andere kant gaan staan want daar stond al iemand anders.

Voor Mees zal ik niet gauw iets speciaal voor een links handige kopen zelfs een vulpen werkt nog niet met links want je blijft altijd door je eigen werk heen gaan ik hou mijn papier nu schuin en ga dus nooit door mijn tekst heen.

ik ben uuuber links …

maar ik heb gewoon mijn vork in mijn linkerhand en mes in rechts , ik knip met links ik doe alles links … de muis van de pc doe ik met rechts als ik het met links moet doen ben ik echt beperkt .

heb niet speciale linkse hulpmiddelen wat ik WEL speciaal voor linkspoten heb is een aardappelschilmesje.

en voor het schrijven hebben we hier een winkel met speciale pennen voor linkshandige en rechtshandige het leert je vingers ook aan om het goed vast te houden , heb sinds kort zo een pen gekocht voor mijzelf want mijn handschrift is te vergelijken met een dokters handschrift en moet zeggen de eerste week is het echt kud schrijven maar ik zie nu al verbetering !!!

mijn lief en zoon zijn allebei rechts we hebben dan ook een speciale tafel indeling zo kan ik niet aan de rechterkant zitten van een rechtspoot , tijdens het eten tikken we elkaar steeds aan met de arm waarmee we eten das wel lastig , mijn linker arm moet echt vrij voor beweging zijn . hahaha.

hier ook een linkspoot…

en als een van de twee ook links blijkt te zijn… niets mis mee toch…

ga er echt niet moeilijk om doen… koop gewoon nog zo’n pen ( heb er zelf eentje :mrgreen: ) en een schaar voor linkshandigen… want die hadden ze bij mij op school toen nog niet…

Mijn zoon deed ook bijna alles linkshandig totdat ik ging ingrijpen en er op ging letten. Vooral met schrijven en eten gebruikt hij nu zijn rechterhand, voor de rest doet hij dingen nog wel linkshandig en zeg ik daar niets meer van.

Heb dit gedaan omdat linkshandigheid van schrijven er in mijn ogen raar uitziet en je dan over je eigen geschreven dingen heen glijd.

@Liekie wrote:

Mijn zoon deed ook bijna alles linkshandig totdat ik ging ingrijpen en er op ging letten. Vooral met schrijven en eten gebruikt hij nu zijn rechterhand, voor de rest doet hij dingen nog wel linkshandig en zeg ik daar niets meer van.

Heb dit gedaan omdat linkshandigheid van schrijven er in mijn ogen raar uitziet en je dan over je eigen geschreven dingen heen glijd.
:shock: Dat deden ze in de jaren 30 van de vorige eeuw ook… echt shocking. Mijn Oma is links en heeft dus gedwongen rechts moeten leren schrijven. Ze is nu 80 en vindt dat nog vreselijk. Ik schrik hier echt van. :shock: Waarom wil je dit dwingen? Omdat het er stom uitziet? Sorry, ik volg het echt even niet… En het is niet te dwingen, het is zo, of het is niet zo.