Lief zijn voor jezelf

Haai :mrgreen:



Ik heb een opdracht meegekregen 8) om eens wat liever te zijn voor mezelf. Milder, aardiger, vriendelijker, meer ontspannen zeg maar. Ik vind dit vrij lastig want ik ben nogal ehm erg streng voor mezelf zeg maar. Weet niet zo goed waar mee te beginnen. De concrete opdracht is om het nog op te schrijven ook. :shifty:



Dus…



Nu ben ik benieuwd hoe jullie dat doen, lief zijn voor jezelf :smiley:

:hug:













Ik lees mee… denk dat het ook wel een keer goed is voor mezelf…



Zelfs mijn relatie lijdt eronder nu… denk ik… :shifty:

lief zijn voormijzelf…



dat ik in de ochtend in de spiegel kijk,

en denk kom gab, vandaag een leuke dag!



dat ik denk ik geef mijzelf meer vertrouwen,

en dat ik dat muurtje doorbreek…



laat ik even een tijd, voor mijzelf nemen,

even geen huishouden,

maar doen waar ik zin in heb…

(mits het natuurlijk mogelijk is)



ik vind mijzelf ook erg lief, als ik een keer niks voor de kids koop,

maar voor ikke een nieuw lingerie-setje, of nieuwe parfum…

dan maar even geen speelgoed voor de draakjes…



ik vind mijzelf ook lief,

als ik de kids een keer extra vroeg naar bed doe,

danwel met gemopper,

maar mijn vriendin komt even lekker kletsen,

onder het genot van een hapje en een drankje,

schoenen uit, en languit op de sofa…



ik vind mijzelf het liefste, als mijn haar weer goed zit,

lekker los, geen standaard staartje/speltje…

dan gooi ik mijn make-up tas los,

en laat die kwast en maskara lekker rollen…



Ik voel dan meer zelfvertrouwen, ook voel ik dat ik dan makkelijker ben,

de kinderen voelen dat, en zijn nog liever voor mama…



:inlove:

Oh jee Noortje :hug: dat is rot! :frowning:



Ik heb sinds kort weer een relatie, voor het eerst in lange tijd dat ik dat weer eens durf. Vind het leuk maar ook doodeng…



En lief zijn voor jezelf is makkelijker gezegd dan gedaan vind ik hihi. Ik weet echt even niet hoe. Stom he



:oops:

Thx Gab! Klinkt inderdaad lief allemaal!! :inlove: :-*

Hoy nynke,



Ik zelf heb het ook echt moeten leren. En nog steeds is het lastig… alles voor iederéén en daarnaast hobbel ik zelf ook nog ergens tuusendoor.

Toch moet ik zeggen dat het me een heel stuk gelukkiger stemt als ik aan mezelf denk, goed voor mezelf zorg en dan merk ik dat het naar anderen toe ook beter werkt. Immers ik heb zelf meer energie.



Het opschrijven vond ik ook lastig. Maar het werkt wel. Je ervaart dan echt wát je doet en je zult merken fysiek of geestelijk wat je prettig doet voelen.



En heel belangrijk is: Laat alles wat je doet niet zo vanzelfsprekend zijn, het is een gift, een gegeven , een beleving. Niks is vanzelfsprekend, wordt je niet altijd aangerijkt… als je de waarde er van inziet het byzonders , maakt het dat iets verrijkends is.



Vooir jezelf zorgen begint met alles tot je nemen , écht ervaren en ruimte hebben om dingen te ondernmen , soms te veranderen. Naar je zelf kijken en jezelf leren kennen… dan is er alle ruimte om zelfzorg te bieden :thumbup:



Ten eerste moet je weten wat jezelf fijn vind, waar voel je je prettiger bij ?



Ikzelf had een aantal punten

Wendy

Buiten zijn

Muziek luisteren



Wat vond ik leuke dingen ?

Vogels die fluiten,

Water

Helpen op school

Wandelen

naar de markt gaan



Wat vond ik echt niet leuk, waar werd ik vermoeid van, wat deed me uit mijn humeur brengen ?



Financiën / administratie

de sleur en verplichtte dingen

huishouden ,



Als je eenmaal op een rijtje hebt kun je aan de slag.



Houd evt een dagboekje bij wat je hebt gedaan wat was leuk en probeer van die dingen te genieten. Want genieten is ook voor jezelf zorgen.

De minderleuke dingen eerst doen heb je dat maar gehad, compenseer dat met iets leuks.



Ik heb momenteel dat ik ook voor mezelf iets leuks koop

bloemen, iets lekkers op de markt ,of gewoon een lekker geurtje.



Voor jezelf zorgen is tijd hebben voor jezelf, Ook al is dit maar ene half uurtje op een dag. Plan dat in en houd je er aan. Even geen kind ( of als ze er is laat haar ook even haar gang gaan , tv kiken spelen of doe iets genietends samen



Uitgaan met vriendinnen of uit eten op bezoek gaan , zijn ook dingen waar ik van opknap, je moet het alleen zien als ontspanning en tijd voor jezelf. Daar haal je kracht uit.



Voor jezelf zorgen is gezond eten , lekker bewegen , uit je dak gaan.

Schrijf dit soort dingetjes op…doordat je bewust word van alle kleine goede zelfzorg momentjes merk je op een gegeven moment dat dit momenten er heel veel zij alleen zijn ze vaak als vanzelfsprekendd er in geslopen. Dat is zo jammer.



Want juist dat soort momenten zijn voor jezelf zorgen.



Een hobby hebben

Een sportuitje

Ik heb mezelf aangeleeerd dat 2 x per jaar ik iets voor mezelf mag doen , iets wat best prijzig mag zijn , dus een concert, een feest o.i.d .

Kleren kopen deed ik voorheen niet, maar nu ga ik bewist er op uit , en dat is ook zelf zorg.

Uit eten of eten halen…

Eens naar een pedicure ms iets voor jou , naar de kapper en wat anders?



Ow er zijn zoveel dingen op te noemen die al zelfzorg zijn maar er zo gewoontje bij horen maar als je er extra van geniet is dat vel heftiger en kom je tot rust is mijn ervaring.



Ik hoop dat je zo een klein beetje beeld hebt hoe ik voor mezelf zorg… de kleinste dingen tot me nemen en ervaren. Maak er een moment van.



Aandacht voor mezelf is door mezelf niet te kleineren neer te halen. Veel te lachen , muziek luisteren die ik leuk vind. Eens wat kopen wat ik leuk vnd. Voor mezelf maar ook voor anderen. Kleine pakketjes verzenden naar vrienden …

Wandelen, schrijven, me nuttig maken voor het bestuur van een vereniging, mijn werk fijn vinden , lekker eten , lekker crempjes smeren , geurtjes ow heeeerlijkk



Meis mijn spreuk is elke dag weer



enjoy the good times. Doe je dat, ben je al een end op weg ,dan is er namelijk een vrij gevoel om voor jezelf te zorgen.



Misschien ene beetje dubbel geschreven en ietwat zweverig. Toch toytoytoy voor jou.



Take Care



Bianca.

:-



Thx Bianca! Niks zweverig vind ik hoor, ik vind je heel concreet.



Kan zeker wat met jullie tips! :-

@Ninanien wrote:

Oh jee Noortje :hug: dat is rot! :frowning:



Ik heb sinds kort weer een relatie, voor het eerst in lange tijd dat ik dat weer eens durf. Vind het leuk maar ook doodeng…



En lief zijn voor jezelf is makkelijker gezegd dan gedaan vind ik hihi. Ik weet echt even niet hoe. Stom he



:oops:




wat leuk een nieuwe liefde…



hier ook… pssst is nog heel geheim :inlove:

@Ninanien wrote:

Oh jee Noortje :hug: dat is rot! :frowning:



Ik heb sinds kort weer een relatie, voor het eerst in lange tijd dat ik dat weer eens durf. Vind het leuk maar ook doodeng…



En lief zijn voor jezelf is makkelijker gezegd dan gedaan vind ik hihi. Ik weet echt even niet hoe. Stom he



:oops:




wat leuk een nieuwe liefde…



hier ook… pssst is nog heel geheim :inlove:

@Ninanien wrote:

Oh jee Noortje :hug: dat is rot! :frowning:



Ik heb sinds kort weer een relatie, voor het eerst in lange tijd dat ik dat weer eens durf. Vind het leuk maar ook doodeng…



En lief zijn voor jezelf is makkelijker gezegd dan gedaan vind ik hihi. Ik weet echt even niet hoe. Stom he



:oops:




wat leuk een nieuwe liefde…



hier ook… pssst is nog heel geheim :inlove:

oeps volgens mij was 1 keer wel genoeg !



dagboekje bijhouden kan ook goed werken…



voor mij is kok mijn dagboekje :mrgreen:

@Gab wrote:

@Ninanien wrote:
Ik heb sinds kort weer een relatie, voor het eerst in lange tijd dat ik dat weer eens durf. Vind het leuk maar ook doodeng…



En lief zijn voor jezelf is makkelijker gezegd dan gedaan vind ik hihi. Ik weet echt even niet hoe. Stom he



:oops:




wat leuk een nieuwe liefde…



hier ook… pssst is nog heel geheim :inlove:






Gefeliciteerd allebei! :dance:



Jullie klinken ook zo … hmm… hoe zal ik het noemen… zonnig? :inlove:

je bent lief voor jezelf door de eisen die je aan jezelf stelt wat minder hoog en star te maken. Geef jezelf een beetje ruimte en straf jezelf niet als je je eigen verwachtingen niet haalt

van verwachting komt teleurstelling, en als het om jezelf gaat vaak schuldgevoel.

schuldgevoel is vernietigend, het maakt ons ziek.

dus wees een beetje makkelijker voor jezef, leg de lat niet te hoog, als het “mis” gaat is het nog steeds goed, jij bent ook maar een mens



verder heel concreet

koop eens een bloemetje voor jezelf,

ga op een mooie zonnige dag als deze even lekker er op uit en geniet er van zonder aan de afwas, je werk of een andere verplichting te denken

pak gewoon een in je eentje, of als je dat fijner vindt samen met je kinderen en/of je partner een kopje thee op een zonnig terrasje, en denk niet aan de tijd



ooit heb ik een louise haye cursus gedaan, tjonge wat was dat een eye opener, wat werd daar wat gehuild door de overwegend vrouwe die gewoon zo streng voor zichzelf waren, die zichzelf niet zo bijzonder vonden en daardoor ook niet voelden

de eerste opdracht die ik daar kreeg was s ochtends in de spiegel kijken, en dan mezelf ECHT aankijken en dan zeggen, Kris jij bent goed, precies zoals je bent

Kris je bent mooi precies zoals je bent

kris je bent lief precies zoals je bent



ik voelde meteen allemaal weerstanden…hoezo ik goed zoals ik was, neeee ik was te dik, deed t nooit goed genoeg met niks…etc etc

en…mooi??? ik???

en…lief…ja soms…maar maar maar



die weerstanden moesten wij opschrijven…en daarachter een zin die de weerstand zou oplossen…



door dit veel te doen lostte het zich echt op…ik ben mezelf veel beter gaan begrijpen…van jezelf houden dat is zo n begrip …daar kunnen veel mensen weinig mee,…hoezo van jezelf houden…je bent toch gewoon wat je bent, wat is er om van te houden



nou ALLES dus.want als je niet van jezelf houdt, hoe kun je je dan volledig aan een ander geven, als je jezelf weggooit …wie zal er dan van jou houden als er niemand anders meer is



je bent goed, precies zoals je bent

liefs kris

@kristalkindje wrote:

jeooit heb ik een louise haye cursus gedaan, tjonge wat was dat een eye opener, wat werd daar wat gehuild door de overwegend vrouwe die gewoon zo streng voor zichzelf waren, die zichzelf niet zo bijzonder vonden en daardoor ook niet voeldende eerste opdracht die ik daar kreeg was s ochtends in de spiegel kijken, en dan mezelf ECHT aankijken en dan zeggen, Kris jij bent goed, precies zoals je bent

Kris je bent mooi precies zoals je bent

kris je bent lief precies zoals je bent



ik voelde meteen allemaal weerstanden…hoezo ik goed zoals ik was, neeee ik was te dik, deed t nooit goed genoeg met niks…etc etc

en…mooi??? ik???

en…lief…ja soms…maar maar maar





Zit hier te janken... en helemaal om deze tekst... :cry:

hihihihi geheim x3 :mrgreen:



Leuk Gab!!!



Ik zit al even te bedenken wat ik zelf aan lieve dingen doe voor mezelf



:mrgreen:



Heb een oppas gezocht voor Sara zodat ik ook eens even ongestoord weg kan als ik dat wil.

ben met nieuwe vlam een weekendje naar Ameland geweest ook al kwam dat financieel wat minder goed uit (volgende maand was praktischer geweest haha)

heb mijn oude hobby muziek maken weer opgepakt.



Dat soort dingetjes lukken wel.



T zit hem meer in dat ik heel erg streng ben voor mezelf denk ik. Ik gun mezelf heel weinig, geef mezelf altijd weer een schop onder mn kont en ga maar weer door. Vind het ook lastig dat die nieuwe vlam erg lief voor me is. Ik weet het, klinkt raar. Maar goed.



Nou niet allemaal denken dat ik wrak ben he :lol: Want me staande houden lukt me prima hihi. Kwetsbaar zijn is wat lastiger :shifty:

.hoezo van jezelf houden..je bent toch gewoon wat je bent, wat is er om van te houden

nou ALLES dus.want als je niet van jezelf houdt, hoe kun je je dan volledig aan een ander geven, als je jezelf weggooit ..wie zal er dan van jou houden als er niemand anders meer is

je bent goed, precies zoals je bent


kris schreef de bovenstaande zin :thumbup:

Ik kan me hier zo goed in vinden, ik snap hem helemaal en ik zou echt willen dat iederéén dit zo ervaarde.

Wat je zaait zul je oogsten zegt men wel eens..
maar wat je zaait moet van goede kwaliteit zijn .

De basis begint bij jezelf... de rest zal volgen !

Thnx Kris

Kris, je slaat echt de spijker op zn kop :-*

je moet je bedenken het zit in de kleine dingen.

veel mensen kunnen niks bedenken omdat ze te groot denken.



lief zijn voor jezelf is bv. ook

-Even 10 min niks doen even jezelf rust gunnen.

-Even een kleine wandeling maken en genieten van de omgeving.

-Vandaag eens niet uitgebreid koken maar een snelle hap klaar maken.

-smorgen 10min langer in bed blijven.

-Iets kleins voor jezelf kopen.

-Als er iets mis gaat tegen jezelf zeggen dat het niet erg is, dat iedereen dat kan overkomen.

-een lekker geurtje in huis aanmaken

-of jezelf een lekker bad gunnen

-jezelf eens lekker optutten

been there done that :-* :mrgreen:

Kunnen we elkaar een handje geven…



hier is te lief voor mij zijn, een knoop in mijn maag…

spontaan een bloemetje krijgen, kaartje, of een te lief smsje…



maar dat muurtje moet gewoon doorbroken worden!

Wij mogen ook wel eens een keer in het zonnetje gezet worden door een man…



dat hoort ook bij ik ben lief vandaag ! :-*