Lezen, net 5 jaar

Vanmiddag gesprek gehad met de juf van Lienke, want ze is al een hele tijd erg geinteresseerd in letters en heeft zichzelf in de zomervakantie leren lezen. Vanmiddag zei de juf dus ook dat ze al erg goed leest en al op niveau AVI 3 (midden) zit. Ze begrijpt ook wat ze leest.

Verder is ze met rekenen ook een eind voor op de rest.

Sociaal-emotioneel is ze gewoon een lekkere kleuter van 5 en ze speelt ook erg graag in de speelhoeken op school, zoals huishoek.

Overstap naar groep 3 zien wij, en de juf, daarom ook niet zitten.

Lienke gaat (gelukkig!) elke dag met plezier naar school. Op school kunnen ze haar voldoende uitdaging bieden.



Thuis vind ik het soms wel lastig over hoe ermee om te gaan. Pushen willen we haar in elk geval niet (hebben we ook nooit gedaan, dit is echt iets dat vanuit haarzelf gekomen is). Als ze erom vraagt gaan we wel met haar lezen of helpen haar daarbij.



Iemand tips voor thuis?

helaas geen tips voor je… wij zitten met een zoon van ruim 5,5 die ook al goed leest en begint met rekenen etc, brede interesse… maar het grote verschil is: hij is wel uitgespeeld.



Wil ook niet meer naar school… juffen zitten er bovenop, hij wordt nu ‘doorgetest’ om te kijken op welk niveau hij nu precies zit (lezen sowieso eind groep 3, maar vermoedelijk wat verder nog), de IB’er is er al bijgehaald…



Maar ik moet elke ochtend een kind naar school brengen dat niet wil, het niet leuk vindt en duidelijk met zichzelf in de knoop zit :frowning: .



Kreeg vanmorgen bijna de neiging om te zeggen: je blijft maar thuis… je mist toch niks op school :oops: .

Niet gedaan natuurlijk en hij zit nu ‘gewoon’ op school, maar ik zit wel weer met een vervelend gevoel thuis.



Thuis mag hij van ons lekker lezen, hij leest ook elke avond voor (nadat ik of man hem heeft voorgelezen) en hij heeft wat van die oefenboekjes.



Verder probeer ik hem thuis juist ook lekker aan het spelen en de spelletjes te krijgen. Maar dat is vaak geen probleem, met zijn oudere broer speelt hij op het moment juist ontzettend goed.

Juul is van Juli 4 jaar en leest volop boekjes. Ik heb laatst een gesprekje gehad met de juffrouw en zij vertelde dat hij nu werkjes van groep 2 aangeboden krijgt. Hij maakt die erg snel en goed, kan zich ook makkelijk concentreren.

Ik merk aan hem dat hij steeds minder zijn houten trein pakt, of iets anders. Hij wil veel liever lezen, alles weten, weten hoe het kan dat de auto’s kunnen rijden op zijn electrische racebaan. Alles van de aarde, planeten, zelfs de nevels kent hij bij naam.

Meneertje maakt zich druk over de dood, vroeg laatst:" Als ik later een baard krijg, gaat papa dan dood"? Het kwam erop neer, dat als hij een baard krijgt dan is hij ouder, dus papa ook en oude mensen gaan dood…



Gelukkig verveeld hij zich niet op school en spelen ze heel goed in op zijn niveau. Ook thuis gaat het nog goed.



Renate, als je dochter graag wil lezen, laat je fijn lezen. Bij de bibliotheek zijn leuke boekje te krijgen…

Mateo kon ook al lezen toen hij 5 was. Ik heb verder niet gepushed of wat dan ook.



Ik heb toen wel aan de juf gevraagd hoe de letters op school worden uitgesproken zodat als hij wat vroeg ik het niet verkeerd aanleerde.

Hier ook twee snelle dochters. De oudste extreem snel, die was al snel niet meer bezig te houden. Heeft groep 2 overgeslagen en wilde jaren niet naar school. Ze zit nu op een leonardo en dat gaat heel goed.



De jongste gelukkig een heel ander kind. Vorig jaar (in groep 2) zijn ze met haar gaan lezen en rekenen. Ze was nog een kleuter, maar qua leerniveau liep ze een jaar voor. Ook in groep 3 gaan ze met haar verder waar ze is. Het scheelt dat ze in een kleine klas zit, dan gaat het allemaal wat makkelijker. Thuis hebben we met allebei de dames altijd lekker gelezen. Gedaan waar ze behoefte aan hadden. En heel veel spelletjes. Ze zijn dol op programma’s zoals klokhuis en als uitje naar een museum is hier een groot succes. We maken geen einsteins van ze, laten ze lekker kind zijn, maar geven ze ook waar ze om vragen.

Waar loop je thuis tegenaan?



Ik heb hier ook een oudste kleuter die al leest, wij pushen het helemaal niet (in tegendeel :lol: ) maar ze heeft het zichzelf helemaal geleerd. Nu met de kinderboekenweek hebben we dus ook besloten daar wel op in te spelen en een vos en haas boek voor haar gekocht (er zijn genoeg boekjes op haar niveau al in huis hoor, dat wel).

Verder help ik haar als ze er om vraagt, maar ik stimuleer ook dat ze dat boek eens weglegt en lekker gaat spelen als zeheel de middag op de bank zit met een boek.

Leerzame dingetjes als koken, zelf wegen, ingredienten van een recept door twee delen etc vindt ze ook erg leuk :slight_smile:

Hier de oudste zit net in groep 3 en las ook vanaf januari in gr 2 al

Hij leest nu eind 3 begin 4 op school houden ze daar gewoon rekening mee en thuis leet meneer alles wat los en vast zit gewoon lekker laten gaan dus thuis.

en op school misschien eens overleggen of hij niet wat meer uitdaging kan krijgen?

Succes ermee

Bedankt voor jullie reacties. Ben blij dat er meer kinderen zo snel zijn :wink: .



Op school krijgt Lienke de dingen aangeboden die bij haar niveau passen, dus ze krijgt wel voldoende uitdaging. Ze heeft nu op school de miniloco ontdekt en dan de boekjes met woordjes en rekenen en dat vindt ze erg leuk om te doen. Wij hebben thuis de bambino-loco, dat vond ze ook altijd erg leuk maar nu veel te saai natuurlijk :lol: .



Lune: leuk idee van dat koken, wegen enzo. Ga ik zeker eens doen met Lienke. Kassa/winkeltje spelen vind ze trouwens ook erg leuk.



bianca: zoals ze met jullie jongste doen, pakken ze hier op school met Lienke ook aan. Wij doen met Lienke ook waar ze behoefte aan heeft. Vind het kind-zijn erg belangrijk en juist omdat ze ook nog erg graag speelt hebben wij ook liever dat ze nu nog lekker kleuter kan/mag zijn dan dat ze zich al moet gaan bewijzen in groep 3.



Marije: lastig hoor, dat je kind al een end vooruit is en ook geen uitdaging meer op school heeft. Lijkt me best moeilijk :hug: . Lienke gaat gelukkig elke dag wel met plezier naar school, dus dat voordeel hebben wij nog wel. Juf gaf wel uitdrukkelijk aan dat als ze thuis verandert qua gedrag of verveelt is dat we meteen aan de bel moeten trekken.

Bij Lienke hebben ze ook de IB’er erbij gehaald om te kijken hoever ze is dus ze zitten er wel bovenop en houden haar goed in de gaten. Geeft me wel een goed gevoel.

Lienke is afgelopen week weer getest voor het lezen en is binnen 3 maanden van AVI m3 naar AVI m4 gegaan :shock: . Gaat wel snel zo hoor. Maar vind het ook wel superknap van haar :inlove: .

@Renate_Sch wrote:

Lienke is afgelopen week weer getest voor het lezen en is binnen 3 maanden van AVI m3 naar AVI m4 gegaan :shock: . Gaat wel snel zo hoor. Maar vind het ook wel superknap van haar :inlove: .




hier idd ook zulke sprongen… tja als ze blijven lezen gaat het heel snel. Zeiden ze toen ook toen onze oudste in groep 3 zat en alles opat wat er te lezen was… als ze meters maken is dat de beste oefening en kan het heel snel gaan.



Onze 2e is trouwens afgelopen week voor het eerst gedeeltelijk mee wezen draaien in groep 3 en over een week of 3 zit hij volledig in groep 3 als het goed is.

Het was geen houden meer en de knopen zijn doorgehakt, hij gaat nu naar de groep waar hij zowel cognitief als sociaal gezien thuis hoort (of in elk geval beter past als in groep 2 :shifty: ).



Maar hij is inmiddels 6 (vorige week) en scheelt met de jongste in de groep net een maandje, dus dat is te overzien.

@Renate_Sch wrote:

Lienke is afgelopen week weer getest voor het lezen en is binnen 3 maanden van AVI m3 naar AVI m4 gegaan :shock: . Gaat wel snel zo hoor. Maar vind het ook wel superknap van haar :inlove: .




Wat bijzonder knap van haar, ik kan me voorstellen dat je trots bent. Ligt ze op alle vlakke voor op haar leeftijd. Onze zoon kan wel spellen en kleine woordjes lezen, maar daar in tegen kan hij nog niet zo goed tekenen of kleuren.

@mamaMarije wrote:

@Renate_Sch wrote:
Lienke is afgelopen week weer getest voor het lezen en is binnen 3 maanden van AVI m3 naar AVI m4 gegaan :shock: . Gaat wel snel zo hoor. Maar vind het ook wel superknap van haar :inlove: .




hier idd ook zulke sprongen… tja als ze blijven lezen gaat het heel snel. Zeiden ze toen ook toen onze oudste in groep 3 zat en alles opat wat er te lezen was… als ze meters maken is dat de beste oefening en kan het heel snel gaan.



Onze 2e is trouwens afgelopen week voor het eerst gedeeltelijk mee wezen draaien in groep 3 en over een week of 3 zit hij volledig in groep 3 als het goed is.

Het was geen houden meer en de knopen zijn doorgehakt, hij gaat nu naar de groep waar hij zowel cognitief als sociaal gezien thuis hoort (of in elk geval beter past als in groep 2 :shifty: ).



Maar hij is inmiddels 6 (vorige week) en scheelt met de jongste in de groep net een maandje, dus dat is te overzien.


Dus toch doorstromen naar groep 3. Ja als hij daar helemaal aan toe is moet je dat ook doen, datgene waarbij je kind zich het prettigst voelt. Je kind moet wel lekker in z’n vel zitten. Lienke gaat nog gewoon met plezier naar school, zit lekker in d’r vel dus helemaal prima zo.



Lienke leest echt alles wat los en vast zit. Gisteren zelfs in de kerk ging ze meelezen en dus ook zingen met het liedboek :inlove: . Nu de melodie nog leren :lol: .



Vraag me wel af hoe dat straks zal gaan in groep 3 als iedereen leert lezen en zij dat dus al kan …

Onze dochter zit in groep drie (is 6 jaar, van juli) Zij volgt op dit moment het programma taal in groep 4 het is een combi klas, dus goed te doen.

Voor haar ben ik geen voorstander van overstappen naar groep 4. Zij is daar sociaal/emotioneel nog niet aan toe. We vinden het heel fijn dat de school meedenkt en haar aanbied waar ze aan toe is.



Natuurlijk is een groep overslaan voor veel kinderen geen probleem, maar Isabel is al een jonge leerling en ze zou wat mij betreft nog veel te jong zijn als ze straks naar het voortgezet onderwijs moet.



In groep 4 krijgt ze straks extra werkjes te doen op het gebied van taal. Gelukkig zijn er nu ook kinderen in groep 4 die hetzelfde traject hebben doorlopen, dus het is bekend binnen de school.



Thuis stimuleren wij niet extra, ze heeft ook niet altijd zin om zelf te lezen, wel zit ze graag achter de computer. We doen er thuis dus eigenlijk niets mee…behalve dan natuurlijk dat we boekjes hebben op haar eigen niveau. (ze leest nu ongeveer eind groep 5).

Anne kon ook al lezen toen ze naar groep 3 ging. Ze pakken het bij haar op school goed aan en werken met sterren kinderen, maan, raket en zonkinderen. Maan is gemiddeld, ster ligt er wat onder, raket boven en de zon kinderen kunnen niet alleen al alle letters lezen maar ook zeer zelfstandig werken. Zo leest ieder kind op zijn eigen niveau in haar klas en krijgt ieder kind aangepast op het kind uitdagingen. Anne leest nu ook midden groep 4 boeken, maar vind het ook leuk om af en toe een ‘makkelijk’ boek te lezen van midden groep 3. Ze leest thuis 6 van de 7 dagen ongeveer en heeft dit schooljaar en meer dan 30 boekjes uitgelezen. En zo zijn er ook kinderen die wat extra stof krijgen omdat ze nog niet alle letters kunnen, het is maar net hoe de school ermee omgaat vind ik. Ben erg blij met deze manier van werken.

Hier werken ze ook met ster, zon, maan en raketjes, maar gelukkig kijken ze ook verder, Isabel is ook op niveau zon en daarnaast volgt ze taal in groep 4.

Hier ook een kind wat al kon lezen voor hij naar groep 3 ging.

De eerste periode moest hij gewoon mee doen met de rest, de juf had hem ook in de kleuterklas dus wist dat hij het kon, en daarna is hij snel zonnekind ‘geworden’.



De leerboekjes zijn iets moeilijker dus daar is genoeg uitdaging voor hem.



Hij leest boeken A8 dus dat gaat ook prima, dit alles in overleg met mij en de juf natuurlijk.



Hier is het niet aan de orde maar klassen over laten slaan zou ik op dit moment absoluut niet willen. Er zijn te veel andere leuke dingen per groep waarvan ik wil dat hij ze sowieso doorloopt.

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen!



We zien hier wel hoe het zich zal ontwikkelen. Tot nu toe is Lienke een vrolijke kleuter, die met heel veel plezier naar school gaat en die gewoon ontzettend leergierig is. Ze vind alles interessant :inlove: .

Zolang dit zo blijft is het helemaal prima. School biedt haar voldoende uitdaging op haar niveau dus ze spelen hier wel goed op in. Ze ligt lekker in de groep, speelt graag met klasgenootjes. Ook erg belangrijk vind ik, eigenlijk het belangrijkst dat ze zich goed voelt. Zodra dit verandert wordt het een ander verhaal natuurlijk en moet er gekeken worden naar hoe we dat weer op de rails kijken. Maar daar is nu totaal geen sprake van gelukkig :slight_smile: .

dat was hier ook de enige reden dat er nu toch versneld wordt… hij zat niet meer lekker in zijn vel.

Gewoon zo totaal geen kleuter meer in doen en laten en diepongelukkig.



want een kind van 5 roept niet zomaar dat hij er misschien maar beter niet meer kan zijn, want dan hebben wij geen last meer van hem :frowning:



Het was gewoon echt geen houden meer aan… juffen hebben echt heel veel goede wil om hem lekker te laten kleuteren (zij vonden het weleens sneu om hem dan te laten werken ipv te spelen, maar zagen dat hij er zo van opleefde en dat spelen helemaal niet miste), maar als een kind het zelf echt niet meer wil… en de juffen zelfs roepen: we kunnen nu hooguit nog pappen en nathouden, maar dan is het wachten tot het echt mis gaat… dan is het ook ‘gewoon’ duidelijk.



Neemt niet weg dat mama het wel een beetje jammer vindt die abrupte beeindiging van zijn kleuterperiode, maar het ging hier over het kind en niet de mama :wink: .



Zolang een kind idd verder nog genoeg leuke dingen heeft en er nog van allerlei andere dingen te leren en te doen zijn vind ik versnellen of een klas overslaan ook niet iets nastrevenwaardigs.

Dan lekker laten lezen/rekenen/schrijven of wat de grote voorkeur heeft en genieten van die vaardigheden (want oh wat leuk om samen boekjes te lezen of voorgelezen te worden :inlove: ) en verder van alle andere dingen die de groep te bieden heeft.



Overigens is dat ster/maan/zonkindjes volgens mij bij alle scholen die werken met de methode Veilig Leren Lezen van Zwijssen toch?

Want vrijdag deed hij voor het eerst mee met schrijven en lezen en is hij direct al ingedeeld bij de zonkindjes en deed goed mee.

@mamaMarije wrote:

dat was hier ook de enige reden dat er nu toch versneld wordt… hij zat niet meer lekker in zijn vel.

Gewoon zo totaal geen kleuter meer in doen en laten en diepongelukkig.



want een kind van 5 roept niet zomaar dat hij er misschien maar beter niet meer kan zijn, want dan hebben wij geen last meer van hem :frowning:



Het was gewoon echt geen houden meer aan… juffen hebben echt heel veel goede wil om hem lekker te laten kleuteren (zij vonden het weleens sneu om hem dan te laten werken ipv te spelen, maar zagen dat hij er zo van opleefde en dat spelen helemaal niet miste), maar als een kind het zelf echt niet meer wil… en de juffen zelfs roepen: we kunnen nu hooguit nog pappen en nathouden, maar dan is het wachten tot het echt mis gaat… dan is het ook ‘gewoon’ duidelijk.



Neemt niet weg dat mama het wel een beetje jammer vindt die abrupte beeindiging van zijn kleuterperiode, maar het ging hier over het kind en niet de mama :wink: .



Zolang een kind idd verder nog genoeg leuke dingen heeft en er nog van allerlei andere dingen te leren en te doen zijn vind ik versnellen of een klas overslaan ook niet iets nastrevenwaardigs.

Dan lekker laten lezen/rekenen/schrijven of wat de grote voorkeur heeft en genieten van die vaardigheden (want oh wat leuk om samen boekjes te lezen of voorgelezen te worden :inlove: ) en verder van alle andere dingen die de groep te bieden heeft.



Overigens is dat ster/maan/zonkindjes volgens mij bij alle scholen die werken met de methode Veilig Leren Lezen van Zwijssen toch?

Want vrijdag deed hij voor het eerst mee met schrijven en lezen en is hij direct al ingedeeld bij de zonkindjes en deed goed mee.




Phoe, lijkt me heel wat meer achter te liggen dan je schrijft, maar fijn dat hij door mag en hopenlijk lekker in zijn vel gaat zitten, of zit.



Idd is dat ster/maan/raket/zon iets van VLL van Zwijssen, echter werken daar niet alle scholen mee, terwijl ik het persoonlijk het erg goede methode vind. Motiverend voor onze meid in elk geval. Iedere kern wordt afgesloten met een ‘toets’ op papier en mondeling. Bij iedere mondelinge toets krijgen ze een diploma, na een schrijftelijke krijgen ze het ‘werkboek’ incl toets mee naar huis, zo kan je thuis ook zien waar ze mee bezig zijn geweest. Met rekenen gaat het hier ongeveer hetzelfde, maar alleen schriftelijke toetsen. Ook de rugzakkindjes, waarvan er heel wat bij Anne in de klas zitten, doen het erg goed met deze methode. Ik denk ook omdat de juf zeer betrokken is en meegaat in de behoeftes van elk kind. Zo spreekt ze iedere dag met elk kind van de klas. De ene keer gewoon over dagelijkse dingen, de andere keer over school etc. Helemaal :thumbup:

(ik vind het nu al jammer dat ze in groep 4 weer een andere juf/juffen krijgt)

MamaMarije, het lijkt mij ontzettend heftig om dat te horen te krijgen van je zoon… Begrijpelijk dat hij over is naar groep 3, hopelijk zit hij daar helemaal op zijn plaats.



Ik heb van de week een gesprek gehad met de juf van Juul (4,5), hij leest op avi 4 niveau, hij rekent, ziet perspectief, en wil alles weten… Op school merken ze ook, net als ik, dat hij niet lekker in zijn vel zit. Hij heeft erg veel last van faalangst en is ontzettend perfectionistisch. Schrijven push ik bewust niet, omdat ik weet dat hij helemaal door draait om dat hij de letters nog niet het zelfde kan maken dan hoe ik het doe of hoe het in de boekjes staat. Wel laat ik hem vaker, als hij daar om vraagt, op mijn laptop. Daar typt hij dan hele verhalen, zonder spelfouten.



Volgende week hebben mijn man en ik samen een gesprek op school en gaan dan kijken wat het beste is voor hem. We zitten er over te denken om hem te laten testen op autisme en hoogbegaafdheid.

Ik vind het in ieder geval erg moeilijk om mijn zoon zo te zien, hij hoort een lekkere, vrolijke, spelende kleuter te zijn en ik zie een jongen die de hele dag alles wat hij hoort zit te spellen, over alles na denkt, bezig is met de dood, het leven, zwaartekracht, enz, enz…



heel verhaal, maar moest het volgens mij even kwijt… :?