Lezen, net 5 jaar

@Moosje wrote:

MamaMarije, het lijkt mij ontzettend heftig om dat te horen te krijgen van je zoon… Begrijpelijk dat hij over is naar groep 3, hopelijk zit hij daar helemaal op zijn plaats.







Ik vind het in ieder geval erg moeilijk om mijn zoon zo te zien, hij hoort een lekkere, vrolijke, spelende kleuter te zijn en ik zie een jongen die de hele dag alles wat hij hoort zit te spellen, over alles na denkt, bezig is met de dood, het leven, zwaartekracht, enz, enz…



heel verhaal, maar moest het volgens mij even kwijt… :?




Heel herkenbaar dat het je hoog zit en het moeilijk vindt. Voor die tijd hadden wij ook weleens dingen aangekaart op school dat hij niet echt op zijn plek leek te zitten, de juffen hadden het ook al gezegd… maar na die opmerking zijn we echt direct actie gaan ondernemen, dit gaat niet goed zo!



Verder omschrijf je dus een beetje zoals het hier ook is… een jongen met een hele brede interesse, alles uitzoekt en wil weten en dan zelf ook enorm na gaat denken over dingen en helemaal niet lekker in zijn vel dus… we konden later precies merken op welke dagen hij meer had gedaan als het reguliere programma, dan was hij blijer als hij uit school kwam.



Ze zitten op een chr. school kwam hij met de vraag ‘mama, heeft God nou echt de aarde gemaakt?’ Dus zitten praten over dat veel mensen dat denken, maar ook heel veel mensen (waaronder papa en mama) niet. Maar hoe komt de aarde er dan? Oerknal verhaal. Maar hoe kwam het leven dan op aarde? Evolutietheorie.

Paar minuten later… maar mama… als wij dan van de apen komen he… hoe komt de allereerste MENSENbaby in de buik? Want die kan niet uit een aap komen toch? Eh eh eh eh :shifty: .



Wij gaan wel op aanraden van IB’ster (die contact heeft gehad met Leonardoschool over onze knul) een IQ test laten uitvoeren, omdat daar niet alleen voor ons, maar ook voor school handvatten uit kunnen komen.

2 namen doorgekregen van psychologen/bureaus die niet alleen testen, maar dan ook direct een ‘plan’ opstellen.

Overigens weet ik helemaal niet of daar uit gaat komen dat hij HB is, maar veel dingen die hij ‘heeft’ neigen daar wel naar.



@mamavananne, vind het zeker wel een duidelijke methode :thumbup: . Denk dat ze hier op school ook dezelfde rekenmethode hebben als ik jouw verhaal zo lees.

Onze oudste zit in groep 4 en had laatst hele lading mee naar huis en die heeft bij rekenen sindskort ook een extra boekje bij met meer/ moeilijker werk, die hij doet nadat hij de reguliere stof heeft doorlopen.

Ook ik herken veel in jullie schrijfsels! onze dochter zit ook totaal niet lekker in haar vel, heeft enorme uitbarstingen thuis.

We zijn nu ook in gesprek met school hoe of wat nu verder…

(hebben al een heel traject doorlopen toen zij 3 was).

Zij is gewoon nooit een onbevangen kind geweest en dat doet pijn. Ze denkt te veel en te diep na, is perfectionistisch en soms ook wel faalangstig.

Als er dingen anders lopen dan normaal is zij compleet van slag…

Nou ja…herkenbaar voor jullie denk ik ook.



Gelukkig denkt de juf erg mee met ons en krijgen we nu het schoolrooster gemaild wat gebeurd er dagelijks zodat wij het kunnen communiceren met haar. Wat zijn de bijzonderheden die eraan zitten te komen (bijv. uitje of voorstelling) wat zijn de thmea’s van gesprek. enz enz.

Thuis hebben we weer volop het beloningssysteem in gebruik en gebruiken we de weekkalender weer elke dag…



Zou het fijn vinden om jullie ontwikkelingen te blijven volgen, ik herken er heel veel in.

dingen die anders lopen als anders daar heeft onze vent dan weer niet zo’n last van.

Ja met schrijven etc wel dat perfectionistische en als het dan niet wordt zoals hij wil de boel maar verkreukelen etc. en het dan de volgende keer maar niet doen ‘want ik kan het toch niet goed’ (naast moeilijk om te zien soms ook wel heel vermoeiend hoor, het voelt zo negatief).



Maar verder is hij altijd wel in voor wat anders, vond hij het ook helemaal niet erg om pas gisterochtend te horen dat hij na een halfuur naar groep 3 zou gaan etc etc vind hij het ook leuk om ineens iets (anders) te doen.

Ik lees hier zoveel herkenning, ook wat mamamarije schrijft bijvoorbeeld over darwin, oerknal, god… Gesprek over hoe baby’s gemaakt worden hadden we hier met 4.5, er was geen houden meer aan. Dan liever dat ze t van mij hoort met hulp van een boekje dan dat ze zelf info gaat zoeken weet ik veel waar.



Begin groep 2 kwam ze thuis “mama ik wil leren lezen”. En eind groep 2 las ze op niveau E4… Enige waarmee ik geholpen heb toen is de samengestelde letters (ei en ie, ou, au).



Kaylee heeft een rotjaar gehad in groep 2 vorig jaar, doordat juf haar niet snapte en niet goed met haar om kon gaan. Dit jaar is alles anders. Ze begon groep 3 zo verdrietig (wat heb je geleerd op school? Geleerd?Ik leer niks op school). De zonboekjes maakt ze. Ze maakt de maanboekjes er achteraan. En dan heeft ze nog tijd over. Ze verveelt (verveelde) zich enorm op school.



Tijdje geleden is de molen in gang gezet, eindelijk… Ze hebben haar nu doorgetoetst, wij moesten een DHH formulier invullen. Straks om 15u heb ik gesprek op school, dan hebben ze alle bevindingen bij elkaar en hebben ze een plan van aanpak voor haar. Ben benieuwd… Ze krijgt nu al een hoop verbreding en verdieping, moest wel, want ze deed niks meer op school. Ze vond er geen bal aan. Nu gaat het beter.



Misschien dat ik nog kom vertellen wat er uit het gesprek is gekomen.

@mamaMarije wrote:

dingen die anders lopen als anders daar heeft onze vent dan weer niet zo’n last van.

Ja met schrijven etc wel dat perfectionistische en als het dan niet wordt zoals hij wil de boel maar verkreukelen etc. en het dan de volgende keer maar niet doen ‘want ik kan het toch niet goed’ (naast moeilijk om te zien soms ook wel heel vermoeiend hoor, het voelt zo negatief).



Maar verder is hij altijd wel in voor wat anders, vond hij het ook helemaal niet erg om pas gisterochtend te horen dat hij na een halfuur naar groep 3 zou gaan etc etc vind hij het ook leuk om ineens iets (anders) te doen.




Dit herken ik. De rest van dit topic niet hoor, hij is in ontwikkeling heel gemiddeld maar dat perfectionistische/faalangstige, pff, ik vind het soms heel erg lastig. En ook wel een soort van pijnlijk. Denk dat ik daar binnenkort eens een topic aan waag.

Vicky, hoe is het gesprek gegaan??



Juul kan op zich ook wel tegen plotselinge gebeurtenissen. Maar ik kreeg van de juf te horen dat hij de knop niet kan omzetten als hij in de klas bezig is aan een werkje. Hij moet dit van zich zelf afmaken alvorens hij met iets anders begint. De rest van de klas zit blijkbaar regelmatig in het kringetje terwijl Juul zijn werkje nog af aan het maken is…