Leuke anekdotes uit je kinderjaren

Hebben jullie ook nog van die bepaalde herinneringen uit je vroege jeugd die je altijd bij blijven? Ik heb er bijvoorbeeld 3:

1. Mijn ouders hebben vroeger weleens gezegd, toen ik zo’n schoolgaande puber was, dat ze met het ten strengste verboden om met een walkman op te fietsen. Ik heb het nooit gedurfd. Uiteindelijk 1x in de polder stiekem uitgeprobeerd, maar door het suizen van de wind, vond ik het geen succes…

2. Toen ik heel klein was, misschien de leeftijd van Lotte of ietsje ouder. Toen zeiden mijn ouders dat ik nooit met vuur in huis mocht spelen en als ze ontdekten dat ik dat toch deed, dan zouden ze me naar een kindertehuis sturen… geen idee of ze dat zelf nog weten…

3. Ik was een keer aan het sparen voor rolschaatsen met van die doppen voorop. Van die gele rollerskates waren toen ook in, maar die waren te duur voor mij denk ik. Die rolschaatsen kostten 37,50 (guldens uiteraard) en ze verkochten ze in het Lindershuis. En toen ik ze eindelijk bijelkaar gespaard had, kreeg ik ze voor Sinterklaas… Teleurgesteld dat ik was, want ik was juist zo trots dat ik dat geld zelf bijelkaar had gespaard en van mijn eigen centjes kon gaan kopen…

Wie volgt???

Iets wat me altijd bij zal blijven is één van de vele logeerweekendjes bij opa en oma. Dan gingen we altijd fietsen. Een keer waren we weer op pad, oma had een rok aan en die deed ze altijd los onder het fietsen. Mijn veter van mijn schoen raakte los en draaide om de as van mijn trapper en toen ik af wilde stappen viel ik om met mijn fiets. Oma sprong van haar fiets om te helpen en ja hoor daar stond ze met haar rok op haar knietjes en opa was me toch boooos!~

Mijn broer had een hut gebouwd van planken, in het bos.Ik moest erin gaan zitten en hij ging dan kijken of het dak stevig genoeg was.Erop stampen en lopen.

Dat was het niet… :shifty:

Als kind zijnde had ik nogal eens ruzie met mn zusje en heb ik als 6 jarige gezegd: Ik wil geen kinderen later mama, die zijn zo lastig! :angel:

Ik moet het nu nog horen :mrgreen:

Over oma’s gesproken. Ik had een heeele lieve oma, zo woonde ook in dezelfde straat. Ik had zoveel ontzag en respect voor haar, dat ik nog geen snoepje stiekem uit de kast durfde te pakken. Als ik bij haar ging logeren, wilde ik haar ook iedere keer verwennen. Dus wat deed ik? Ik ging er 's nachts uit en vulde voor ons allebei een bakje met snoepjes uit oma’s kast. Uiteraard moest dit geluidloos gebeuren, want oma mocht het niet horen en weten. Als oma toch naar beneden kwam, dan verstopte ik me achter het gordijn. Ik had alleen niet door dat het na 2x geen verrassing meer was, maar voor mij was het iedere keer weer een nieuwe verrassing voor oma!

Mijn moeder zei altijd tegen ons: als je niet naar school gaat, komt de politie jullie halen! Ik was toendertijd echt wel bang voor de politie :shifty: :shifty: . Terwijl ik altijd gewoon naar school ging!

Sinterklaas,altijd heel erg spannend thuis, eerst lang wachten tot je uiteindelijk een hele harde bons hoorde, gingen wij (6 kinderen) rennend naar de deur en zagen wij een heeeele grote mand met allemaal kado’s!

Mijn opa…ik was nog heel jong dat hij is overleden, maar ik kan mij nog heel goed herinneren dat als wij bij opa en oma waren, dat opa altijd eerst met mij wilde stoeien. Hij was toen al ernstig ziek en toch eerst rollebollen met mij en daarna weer op de bank liggen.

1 keer werd ik als 3 jarige kleuter wakker, stond ik in mijn ledikant om mij heen te kijken, ik zag dat ik bij mijn broers in de kamer sliep! Mijn broers sliepen in een 2 persoonsbed en mijn ledikant stond tegen de muur! Dit heb ik altijd onthouden en later aan mijn moeder gevraagd of ik inderdaad bij de jongens heb geslapen.

Zaterdagochtend altijd met zijn allen ontbijten.

Ik dacht dat Sinterklaas uit de kroeg kwam :silenced: :mrgreen:

Op zondag gingen we vaak een filmpje huren.

Als ik het dan een hele mooie film vond ging ik hem daarna na spelen op mijn kamer :oops:

Ik had bedacht dat bij ons op zolder de wielrenner Eddy Merckx woonde, dat vond ik zo’n knappe man :shifty:

Toen ik een jaar of 4/5 was mocht ik zelf altijd naar de speeltuin om te spelen. Ik moest op een gegeven moment poepen dus ik snel naar boven en ik aanbellen, maar mijn ouders deden niet open. (bleken even bij de buren te zijn)

Uiteindelijk kon ik het niet meer goed ophouden dat het mis ging en daar werd ik zo kwaad van dat ik tegen het raam naast de voordeur trapte en dat brak :o . Door het geluid kwamen mijn ouders natuurlijk kijken en ik schrok zó dat ik moest huilen en vertelde dat ik een dief betrapt had die net het raam had stukgemaakt :oops:

Mijn ouders hebben het “heel serieus” genomen omdat ze doorhadden hoe ik van mezelf geschrokken was…

Mijn eerste kennismaking met schuldgevoel haha

Van de week ging mijn 3 jaar oudere nicht met haar jongere zusjes naar Ciske de Rat… Moest ineens weer denken dat we met zn 4en vroeger bij oma naar de film keken. Ik moest huilen omdat ik het zo zielig vond en hun zaten toen met zn 3en mij uit te lachen… :cry: Kon er nu wel om lachen…

Iets wat ik zelf niet meer weet (jaar of 4) maar mijn ouders nog wél :mrgreen:

Sinterklaasfeest op het werk van mijn vader, hij werkte bij de Rijkspostspaarbank (nu ING Postbank). Was altijd een zeer groots gebeuren. Anyway, ik zit met mijn ouders in de zaal op een gegeven moment zijn pieten een tv toestel aan het stukmaken (geen idee in welke context). Vervolgens wordt de hele zaal tot stilte gemaand door Sinterklaas, ik sta op en roep kijkhard: GVD MAMA! Mág dat zomaar???!!!

Collega van mijn vader zegt lachend (hard): Nou ******(achternaam van mijn vader), je kunt wel horen wiens kind dat is!

Mijn vader moest heel erg lachen, mijn moeder zat met een knalrood hoofd.

ik weet nog heel goed dat we een film aan het kijken waren en dat mensen aan het zoenen waren en toen zwanger waren ( looks talking??of zoiets…) toen raakte ik helemaal in paniek want ik had net mijn vriendje een kusje gegeven (6 a 7 jr) ik dacht echt dat ik zwanger was hihi

ook weet ik nog goed toen ik een gebroken been had en mijn neefje bij mij was dat we nibbitstokjes in de neus en oren deden en toen bij mij het stokje afbrak in mijn neus (3 a 4jr)

met sinterklaas mijn zusje lag in het ziekenhuis doodziek ze had hersenvlies ontsteking en ik had allemaal pepernoten gekregen van piet, toen had ik voor mijn zusje een zakje gemaakt met pepernoten erin, maar dat mocht ze natuurlijk niet hebben en toen werd mijn moeder heel boos… (later was ze heel verdrietig omdat het zo goed bedoelt was.)

HAHAHA wat een geweldige en lieve verhalen

gouden herinneringen zijn strandjutten met mijn opa en op het balkon in een emmer met water liedjes zitten zingen.

Van latere leeftijd (jaar of 7?) weet ik nog dat ik m’n zus had laten geloven dat ze kon hypnotiseren ( met een stukje steen oid aan touwtje ) en dat m’n zus toen ( het loeder :lol: ) de opdracht gaf met m’n hand langs het granol oid (scherp in elk geval) te schrapen Ik kon natuurlijk niet meer terug en deed dat braaf, waarna mijn zus apetrots míjngehavende hand showde aan mijn moeder van "zie je wel dat ik écht kan hypnotiseren , anders zou ze dat toch nooit doen? hahahah wat STOM he?

In de auto met zijn 3e (broer , zus en ik) op de achterbank, mee zingen met The Kelly family.

Me zus was toen gek van Paddy , en ik van Angelo (zoek op google)

Me zus dus Nep gitaar spelen, en ik nep drummen, me broer ook nep gitaar, een mee bleren in de auto, me moeder deed net zo hard mee.

Ik speelde altijd met mijn zus tijdens lange autoritten allerlei “fantasie” spelletjes.

Zo waren we buurvrouw en buurvrouw, en dan gingen we steeds met elkaar bellen om dingen, of we waren van het dierenopvangcentrum en hadden allerlei gekke beesten voor elkaar (die we dan liggend op de hoedenplank uitbeelden… je moet er nu niet meer aan denken :think: )

Met mijn nichten op de slaapkamer in bed verhalen aan elkaar vertellen over de Dikke Dame, die altijd en overal snoep meenam en altijd in heel benarde situaties kwam. Jaren heb ik dat met mijn nicht gedaan :). Helaas zie ik haar nooit meer.

Of bij mijn tante in de schuur een tent bouwen, en daar dan met zijn tweeën in mogen slapen, maar door het onweer 'snachts toch weer gauw naar binnen gevlucht…

Met Sinterklaas vol spanning wachten tot de befaamde tik en pepernoten door de gang. En natuurlijka ls de zak net binnen is oma uit Maastricht die belt en mijn moeder lang aan de praat houdt.

Mijn vader die op mijn 17e volkomen onterecht tegen mij uitviel, en voor het eerst sorrie tegen me zei. Dat maakte zo’n indruk dat ik eerst een bos bloemen voor hem gekocht heb.

Bij mijn moeder op schoot, verhaaltjes over holle bolle gijs die honger had. Of het kusjesmonster dat ineens op mijn gezicht losgelaten werd en ik schaterde van de pret.

Samen met mama naar huis lopen vanaf het winkelcentrum, en allemaal liedjes samen zingen, zodat de weg niet zolang leek.

Mijn moeder die mij op kwam halen uit school, en voor mij een schitterende poppenwagen had gekocht en die bij zich had…

Mijn ouders die in en in verdrietig werden, toen ik als jong volwassene met ze sprak over het pesten dat mij aangedaan is vroeger en dat ik ze het niet durfde te vertellen omdat ik bang was dat zij dan ook zouden weten dat ik stom was…

Pfoeh, heel veel, te veel om hier neer te zetten, maar het roept wel een hele boel warme en indrukwekkende herinneringen op.

:slight_smile:

boh ben wel erg jaloers hoor. als ik terug denk aan vroeger, denk ik aan die tijd dat ik altijd alleen thuis was ( en heel erg bang )

Of dat ik in de ochtend ( 6, 7 jaar ) mijn bammetjes stond te smeren en alleen op de fiets ging naar school ( 12 km)

Of thuis kwam en niemand was er.

was vroeger een sleutelkind…

nee geen fijne jeugd dus…

Maar ik hoop het zo om voor mijn zoontje anders te pakken.

Dus vertel en misschien kan ik er lering uit trekken

Mijn fijnste herinneringen gaan veelal over mijn oma.

Ik logeerde vaak bij haar en het was altijd zo fijn!

We speelden vaak kaartspelletjes, pesten. Het kaartspelletje liegen wilde ze niet spelen, want ze hield niet van liegen. Pesten dus wel! :wink:

Ze liet mij altijd winnen, kregen dan een dubbeltje of kwartje en als we de SRVwagen hoorden, gingen we naar de wagen om van mijn gewonnen geld dropjes te kopen! Wat een feest was dat!

Oma maakte ook altijd krentenbroden, banketstaaf en bitterballen. De keukentafel ging leeg, zeil erop en hele tafel lag vol. Ik keeg altijd met vol ontzag en mocht helpen. Vooral met de bitterballen door het paneermeel halen. De hele keukentafel lag vol met paneermeel.

Als oma bij ons logeerde was ze altijd vroeg wakker. Bij lekker weer zat ze 's morgens vroeg om 7 uur in de tuin, en ik (als enige niet-langslaper in de familie) zat dan altijd bij haar. Van die fijne momenten samen, even met je oma.

@nachtvliinder wrote:

boh ben wel erg jaloers hoor. als ik terug denk aan vroeger, denk ik aan die tijd dat ik altijd alleen thuis was ( en heel erg bang )

Of dat ik in de ochtend ( 6, 7 jaar ) mijn bammetjes stond te smeren en alleen op de fiets ging naar school ( 12 km)

Of thuis kwam en niemand was er.

was vroeger een sleutelkind…

nee geen fijne jeugd dus…

Maar ik hoop het zo om voor mijn zoontje anders te pakken.

Dus vertel en misschien kan ik er lering uit trekken

:hug:

Ik zat nog op de kleuterschool toen een moeder tegen mij zei, dat ik er sjiek uitzag, met mijn nieuwe jas.

Ik was heel erg beledigd, ik was niet ZIEK, toch mama??? 8)

Ik was een jaar of 6 toen iemand zei dat ik nog een baby-buikje had. Ik was zo bang dat ik zwanger was, er zat een baby in mijn buikje!! :shifty:

Nachtvlinder, ik herken dat wel, mijn broer kan ook geen leuke dingen herinneren.

Zelf ook een best heftige jeugd gehad. Ben pas na een aantal goede praat-sessies op school (psychologie-lessen) op zoek gegaan naar de leuke dingen in mijn jeugd. Die blijken er toch te zijn, hoe naar je jeugd ook is geweest :wink:

Succes! En met deze baggage moet het wel lukken om jouw kindjes meer mee te kunnen geven. Maar pas op dat je ze niet verstikt :wink: :hug: