Letters? Lezen?

Laat ik dan maar hopen dat lasse dit bespaart blijft als late leerling want hij zou zakken als een baksteen vooral dat knippen en kleuren op en binnen lijntjes.

@hendrika wrote:

wij hebben een paar week geleden een 10 min gesprek met de juf gehad over ons meid die in groep 1 zit! en kregen we ook te horen dat ze na de kerst vakantie in feb ongeveer de cito toets doen bij de kleuters :shock: wist niet wat ik hoorde.

verder moeten ze tot 10 tellen, 5 letters van alfabet linken aan iets bb a = appel etc. recht over de lijnen kunnen knippen binnen de lijnen kunnen tekenen en een poppetje kunnen maken wat in verhouding is hoofd buik armen handen etc.

wist niet wat ik hoorde, is dit bij meer scholen zo?

:shock: belachelijk zeg :shock: Ik zou me dan toch eens afvragen wat deze school als beleid heeft :think:

citotoets in groep 1 gebeurt (helaas) op heel veel scholen al wel…

Onze oudste vond het overigens wel grappig… die had het over een werkje. Die zag het dus niet als een test ofzo.

Dingen als netjes binnen de lijntjes kleuren en goed knippen enzo houden ze hier eind kleuterjaren aan… en dan nog: noem mij 10 beroepen waarbij je niet aangenomen wordt als je dat niet kan :mrgreen: (snap best dat het om een motorische vaardigheid gaat, maar als ze het niet helemaal perfect leren… boeiend :oops: )

die cito is hie rook gewoon, voor alle kinderen die vier zijn tot 31 december en grensgevallen waarbij twijfels is of er toch misschien verhoogde intelligentie bij is!

en verder niks nog met letters, maar wel kunnen tellen tot tien, en herkennen tot vijf.

en meer/ minder begrippen.

@mamaartje wrote:

@hendrika wrote:
wij hebben een paar week geleden een 10 min gesprek met de juf gehad over ons meid die in groep 1 zit! en kregen we ook te horen dat ze na de kerst vakantie in feb ongeveer de cito toets doen bij de kleuters :shock: wist niet wat ik hoorde.

verder moeten ze tot 10 tellen, 5 letters van alfabet linken aan iets bb a = appel etc. recht over de lijnen kunnen knippen binnen de lijnen kunnen tekenen en een poppetje kunnen maken wat in verhouding is hoofd buik armen handen etc.

:shock: belachelijk zeg :shock: Ik zou me dan toch eens afvragen wat deze school als beleid heeft :think:

deze school staat zeker als 1 van de beste aangeschreven en het gaat allemaal spelendewijs ze hebben gewoon zoiets van waarom 2 jaar lang alleen maar spelen dan kunnen we net zo goed de kindjes een setje geven om het in groep 3 in te moeilijk te krijgen zodat ze niet in een keer in diepe worden gegooid met letters woorden en dergelijke

De cito vond Lars ook gewoon leuk. Stelde ook niet zo heel veel voor hoor. Staan bijvoor beeld 3 plaatjes en moet je dezelfde omcirkelen als het voorbeeldplaatje. Of wat hoort niet in het rijtje thuis (vb auto fiets, motor, stoel). Mijn jongste is van maart 4 en heeft dus nog geen cito’s gehad (in januari en juni zijn ze voor de kindjes die tot en met eind december 4 zijn geworden).

Nu is het wel zo dat mijn jongste wel erg slim is en erg veel met letters en cijfers bezig is en sinds kort al bijvoorbeeld jip en janneke leest, verder ook motorisch heel vaardig is en sinds kort op de groep 3 manier wil leren schrijven :shock: (allemaal uit haarzelf hoor) Sociaal trekt ze ook op met de kindjes van groep 2 en groep 3. Haar meester en wij ook, zijn tijdens de 10 minuten gesprekjes tot de conclusie gekomen dat ze in groep 1 echt geen uitdaging meer heeft en ze is nu groep 2 (gelukkig een combiklas), dus ze hoeft niet te wennen aan een andere groep. Maar ook als een kind zo ver voor ligt is echt niet makkelijk hoor:think: . Ze heeft bijvoorbeeld ook al een AVI test gehad en we krijgen nog een terugkoppeling hiervan, want dat ze extra stof nodig heeft is duidelijk, maar het moet wel leuk blijven…

@hendrika wrote:

@mamaartje wrote:
@hendrika wrote:

deze school staat zeker als 1 van de beste aangeschreven en het gaat allemaal spelendewijs ze hebben gewoon zoiets van waarom 2 jaar lang alleen maar spelen dan kunnen we net zo goed de kindjes een setje geven om het in groep 3 in te moeilijk te krijgen zodat ze niet in een keer in diepe worden gegooid met letters woorden en dergelijke

Maar dat vind ik iets heel anders dan zeggen dat ze allemaal nu tot 10 moeten kunnen tellen, 5 letters van het alfabet moeten kunnen linken aan iets en recht over lijnen kunnen knippen enz :eh Dat is zeker bij jonge kinderen van groep 1 toch niet reeel? Ik snap je eerdere tekst dan geloof ik niet zo goed? Je schrijft eerst dat je je afvraagt of dit bij andere scholen ook zo gaat. En nu zeg je dat je er eigenlijk blij mee bent? Ik ken geen enkele school die deze eisen bij kinderen van groep 1 zo bij ouders neerlegt hoor…

@mamaartje wrote:

@hendrika wrote:
@mamaartje wrote:
@hendrika wrote:

Maar dat vind ik iets heel anders dan zeggen dat ze allemaal nu tot 10 moeten kunnen tellen, 5 letters van het alfabet moeten kunnen linken aan iets en recht over lijnen kunnen knippen enz :eh Dat is zeker bij jonge kinderen van groep 1 toch niet reeel? Ik snap je eerdere tekst dan geloof ik niet zo goed? Je schrijft eerst dat je je afvraagt of dit bij andere scholen ook zo gaat. En nu zeg je dat je er eigenlijk blij mee bent? Ik ken geen enkele school die deze eisen bij kinderen van groep 1 zo bij ouders neerlegt hoor…

ik ben verder helemaal niet in de scholen thuis dus weet het verder ook niet hoe het dus bij andere scholen gaat vandaar die vraag.

weet van mijn tijd vroeger nog je mocht kiezen wat je wou en ging lekker spelen en leerden in groep 3 pas echt letters enzo.

en ja die eisen hebben ze hier op school dus wel die dingen worden op een spelende manier geleerd en beoordeeld, onze oudste heeft veel intresse in letters en zo maar door dat ze bij een oogarts loopt heeft ze wat moeite met netje knippen en dan wordt dan spelende wijs geleerd.

@Madre wrote:

@Mamalien wrote:
Maaike zit nu 2,5 week op school en zingt de hele tijd het alfabetlied (brings back memories :wink: ).

Ook kreeg ik in de eerste week met de schoolpapieren ‘het alfabet’ mee, met erbij geschreven 'of ik dat thuis wilde oefenen :eh: .

Dat gaat mij dus in eerste instantie te ver.

Zodra ze interesse krijgt gaan we dat wel doen :slight_smile: .

En tot nu is ze alleen geinteresseerd in het herkennen van haar eigen naam (wat wel heel handig was met pakjesavond :mrgreen: ).

In eerste instantie? en in tweede instantie dan? Ik vind het te belachelijk voor woorden.

Juf al op aangesproken?

Nee :slight_smile:

En dat ga ik ook niet doen.

Ik ga gewoon niet oefenen.

In februari zijn er gesprekjes en dan ga ik wel eens vragen wat ze precies willen en mijn mening daar over geven :wink: .

Als ze op school letters willen oefenen doen ze dat maar.

Daar ga ik alleen wat mee doen als ik Maaike daar negatief over hoor.

(in de trant van dat ze vanalles moet leren wat ze niet wil, snapt, kan enz).

Zolang zij er op school geen ‘last’ van heeft laat ik het er verder bij.

Ok… vond ik het eerst dus niet nodig dat mijn zoon nu al met letters bezig is… inmiddels heeft hij letter en cijfer honger. Tijdens het voorlezen moet ik met mijn vingers de woorden volgen, hij vraagt bij vanalles “Wat staat daar?” (erg leuk zusje neemt dat al over) en hij wil gewoon meer… wil op de computer woorden schrijven en wordt dan boos dat als hij baewkdbfhflqqdhs schrijft geen brandweerauto’s krijgt… (en ik mag hem niet helpen natuurlijk) :roll: :inlove: .

Maar hoe pak ik dit aan? Of pak ik het niet aan?

Ergens een site met leuke letter en cijfer spelletjes (groep 1)?

Vanavond wou Th trouwens ineens een vingerspelletje doen, die ze dus in de klas doen. Ging over 5 vingertjes waarvan steeds 1 ging slapen en dan dus aftellen… en dan dus in een versje.

Ze zijn dus zeer zeker wel bezig met cijfers en letters in de klas, alleen dan op zo’n speelse manier dat het niet echt opvalt.

Verder is het nu bijna zeker dat Th een koningsjaar krijgt (jaar extra kleuteren), hij wordt dit jaar nog niet als oudste kleuter beschouwt (en zo ziet hij zichzelf ook helemaal niet).

Wat een grappige naam - koningsjaar.

Ik merk nu Lasse op school zit dat hij ook meer met zijn vingers soort van probeert te tellen en dingen zegt over letters. NIet dat het altijd zo klopt maar blijkbaar vind ie het wel interessant.

MARITE hier op school raadden ze ons aan de site van koekeloere te bekijken met ze omdat ze dat ook in de klas zien.

Ik heb dat gisteren met Maaike gedaan en het is een hele leuke site met allemaal van die opdrachtjes.

Maaike lukte het zelfstandig; die kreeg het zelfs voor elkaar om dingen uit te printen :mrgreen: .

Dus misschien ook leuk voor thomas :slight_smile: .

Ik kijk eigenlijk nooit op sites van koekeloere of sesamstraat ofzo maar wellicht ook leuk om met Lasse te doen.

wij hebben een leuke site waarbij je diverse links krijgt van andere sites, gaat op leeftijd

weeweewee punt meestermichael punt en el (fonetisch :wink: )

Hé wat leuk die site van jou Esther!

Koekeloere kijkt Th alleen als hij door de weeks een keertje thuis is, en dat is dus niet zo vaak :wink: . Maar zal ze toch eens gaan bekijken. Bedankt!

Ik ben wel bang dat hij misschien dingen anders gaat leren dan dat hij het op school gaat leren. :think: