Letters? Lezen?

Huuu?

Ik lees steeds meer over kleuters die al lezen en letters schrijven.

Th is daar nog helemaal niet mee bezig, tenminste niet echt. Hij is heel trots dat hij de T kan maken en als hij wil kan hij ook de H en de O maar verder ook niet en die zet hij ook niet altijd in de goede volgorde voor zijn naam (TOH is net zoveel Th.omas als THO).

Nu zit hij natuurlijk op een Vrije School en daar wordt in de kleuterklas ook nog helemaal niks met letters/lezen gedaan en dat vind ik ook helemaal niet verkeerd, hij leert koekjes en broden bakken en het hele proces dat daar bij hoort (en dus ook hoeveelheden inschatten/afwegen), leert zijn hele lichaam gebruiken bij euritmie (gym/dans/ballet achtig iets), leert zijn lichaam kennen en met andere kinderen te spelen tijdens het (vrij/buiten)spelen, verft, plakt, boetseert met bijenwas, leeft/werkt met de seizoenen en doet nog heel veel andere dingen om zich te ontwikkelen maar dus heel bewust nog geen dingen om te gaan leren lezen en schrijven. Want dat doe je pas vanaf de 1e klas (groep 3).

Maar dat gaat op reguliere basisscholen dus heel anders?

Onze huishoudelijke hulp vraagt wel eens of Th. al letters leert, of hij aan gym doet en meer van die dingen waarbij Th en ik dan echt denken van hu, hij zit toch nog niet in de 1e (groep 3)?!

Ik ben gewoon benieuwd hoe het dan gaat op reguliere scholen.

Mat.eo vind het gewoon interessant en ik denk dat dat ook scheelt. Hij is een knutsel en puzzeltjeskind en geen echt met-poppetjes-speel-kind Daarbij zit hij met kindjes van 4-5-6 in de klas. Die van 6 zijn natuurlijk een heel stuk verder en daar steekt/pikt hij een hele hoop van op…

Dat heb je natuurlijk al niet bij de vs…

Ook doen de oudere kindjes hier meer ‘werkjes’. Op de vs is het spelen/spelen/spelen :inlove: En voor beide is wat te zeggen natuurlijk. Ze mogen hier ook gewoon kiezen hoor, spelen of werkjes doen. Maar er wordt wel meer gestimuleerd als ze ‘oudsten’ zijn. De jongsten zien en horen natuurlijk een hoop…

Op wat voor een school zit M. ?

En wat voor een werkjes doen ze dan?

Hier is het wel zo dat van de oudste kleuters meer verwacht wordt (dat ze bijv. juffie helpen met dingen klaar zetten) en dat ze andere dingen mogen (de timmertafel bijvoorbeeld). En vorig jaar zat er een oudste kleuter die duidelijk iets extra nodig had en toen kwamen er zelfs ietwat onvrijeschoolse dingen in de klas (een rekenpuzzel bijvoorbeeld echt met cijfers, er zijn wel allerlei spelletjes e.d. waarmee je moet tellen of ruimtelijk inzicht voor nodig hebt maar dat is dan dus zonder de cijfers).

Noud zit op een reguliere basischool in groep 1/2. Hij is nu oudste kleuter. Hij kan al ontzettend ver tellen en maakt al echte sommetjes , maar letters intereseren hem geen zier :? Soms als ze er in de klas intensief mee bezig zijn (ze hebben de methode schatkist met een lettermuur ed) dan is hij er thuis ook wel eventjes mee bezig, maar verder helemaal niet. Als juf kan ik het niet laten om soms met hem een spelletje te doen met het hakken en plakken van letters, maar echte interesse is er niet hoor. Ook kan hij nog steeds zijn naam niet schrijven, ook dat interesseert hem niets.

Oh ja, Thomas doet wel taalspelletjes bij logopedie. :wink:

Ik ga maar eens googlen op de schatkist methode en lettermuur e.d. want dat zegt me ook niks hahaha.

Ik heb een jongetje wat nog niet naar school maar wil wel even aangeven wat hij leuk vind.

Hij heeft gewoon echt een hekel aan kleuren en tekenen, verven vind hij weer wel leuk, maar al dat geknutsel is hij snel beu. Ik moet echt zelf nieuwe dingen aandragen om hem dagelijks aan het knutselen te krijgen. Waarom hij het niet graag doet? Hij kan het niet goed, het is een echte perfectionist en hij ziet heus wel dat zijn tekening nog nergens op lijkt, ook al vind ik dat dan altijd prachtig :inlove:.

Wat hij wel kan is het halve alfabet aanwijzen en b.v. zeggen, de D is van duif, doos, doornroosje, dak etc etc. K is van koffie, koek etc. zo kan hij dat zeker met het halve alfabet.

Hij is aan het leren klokkijken en kan bijna alle enkele cijfers.

Kleuren herkennen en benoemen kon hij al met 2 en tellen tot 10 kon hij met 2,5(ook echt dingen tellen bedoel ik, niet de opsomming).

In de kast ligt van alles wat hij mag pakken met cijfers en letters, naast de knutselspullen, naast zijn duplo, playmobile etc. Soms is hij dit weken aan het doen. Op dit moment speelt hij weer heel braaf met bruine bonen die we van het land geraapt hebben maar wat doet hij dan? Gaat hij vormpjes leggen, en letters.

Schrijven kan hij nog niet, heeft hij ook nog geen interesse in.

Dat stimuleer ik dan zeker ook niet.

Waarom dit lange verhaal?

Omdat ik maar wil benadrukken dat ieder kind anders is en daarbij gelijk ontdekt heb dat mijn kindje dus beter in het regulier onderwijs zal opbloeien dan op een vrije school als ik jouw verhaal zo lees.

Gelukkig zijn ze allemaal anders toch?

natas

:slight_smile: Th is ook geen tekenaar hoor, heeft pas laatst zijn 1e poppetje gemaakt maar daarna ook niet weer. En nu tekenen ze in de kleuterklas bij Th eigelijk alleen vrijwillig, dus niet als groepsactiviteit (geloof ik) daarom kwam Th vorig jaar dus ook eigelijk nooit thuis met een tekening want dat doet hij niet :roll: :smiley: .

Th is op het moment ook wel erg met woordjes bezig, wil altijd overal van weten wat daar staat en herkend in elk geval overal de T (of zijn hele naam). De spelletjes bij logopedie vindt hij ook erg leuk en kan hij goed.

Ook cijfers en klokkijken vindt hij reuze intressant en dat kan hij al een beetje. Maar goed. Ik geef hem wel antwoord op vragen maar stimuleer hem daar verder niet echt in omdat hij nog niet naar de 1e (groep3) gaat en het dus nog niet hoeft te kunnen.

De dag heeft een strak ritme, met op elke dag een andere activiteit (maandag - bakken, de rest weet ik nog niet haha :lol: , in elk geval euritmie, verven, plakken…) en het gaat er dus om, en dat is ook het motto van onze school dat ze spelend leren met hart, hoofd en handen.

Er zitten ook hele slimme kinderen in de klas, die met 4 jaar al hun naam kunnen schrijven, woordjes lezen, tellen tot ??? en meer van die dingen, dat wordt wel gezien en gewaardeerd en ondersteunt maar niet als het belangrijkste gezien, of het wordt gewoon gebruikt binnen het spelen.

Maar ach, het is gewoon zoals jij al zegt Natas, er zijn zoveel verschillende kinderen en gelukkig ook zoveel verschillende scholen.

Ik denk dat voor elk onderwijs wel wat te zeggen valt, uiteindelijk kies je toch de school die het beste bij je kind, bij je eigen overtuiging en wat jij in onderwijs/ontwikkeling belangrijk vindt.

Maar ik vind het stiekem wel leuk om hier thuis afentoe eens van die taal- en rekenspelletjes/oefeningen met hem te doen die ze dus op school doen.

Is daar ook een site van ofzo?

Hier heb ik 2 kindjes in groep 1 en groep 2 en beide kennen al de letters van het alfabet en kunnen ook al sommige woordjes lezen. Nu moet ik er wel bij zeggen dat ze erg leergierig zijn en soms ook vragen of ze letters mogen schrijven (bedoelen ze woorden mee).

Op school stimuleren ze het hier in groep 2 wel extra.

Onze dochter (groep1) krijgt volgende maand een AVI test, want ze leest thuis al boekjes Avi 4!

Na die test krijgt ze waarschijnlijk extra begeleiding (werkjes uit groep 3), maar het moet vooral leuk blijven. Ze leest ondertussen alles wat los en vast zit en begint nu ook bijvoorbeeld vanuit de auto plaatsnaamborden te lezen of ondertiteling op TV.

Het is voor het eerst op deze (reguliere) school dat een kindje van groep 1 al zo ver is met lezen. Aan de ene kant voel ik me supertrots, maar aan de andere kant is het zowel voor ons als voor school niet makkelijk om zo’n bijdehandje te hebben.

Ook verbaal is ze sterk en ik niet zo, dus af en toe komt ze met argumenten, waar ik niks tegenin kan brengen, terwijl ik dat waar het om ging liever niet wilde.

Aniek kon nog voor ze naar school ging al haar eigen naam schrijven en tot 20 tellen.

Ze doet uit haarzelf ook optellen en aftrekken.

Dat is nog simpel hoor, zo van 8 en 1 eraf is 7 enzo.

Aniek zou op een vrije school totaal niet uit de verf komen en boetseren, knutselen, koekjes bakken en zulks meer, kan ze thuis ook…

Ze wil zo dondersgraag dingen leren, vind lezen, rekenen, technieken enz heel interessant…

Peter zou ook niet passen op een vrije school, hij is helemaal niet leergierig en speelt veel liever. Maar dan juist heeft hij extra stimulans nodig van buitenaf, opdrachten om toch daadwerkelijk wat te gaan doen.

Hij zou dus vrij makkelijk achter kunnen raken in zijn ontwikkeling als er te veel aan eigen interesse en keus word overgelaten.

Ieder kind is anders en kan dingen op andere momenten in t leven.

Ik vind het wel belangrijk dat kinderen hun talenten mogen en kunnen benutten. Dat is wat ik zo mis op de vrije school… ze zijn vrij strak in wat zij vinden dat een goed ontwikkelingspatroon is en niet lezen voor groep 3 is daar 1 ding van. Waarmee je dan voorbij gaat aan kinderen die al jong erg met taal bezig zijn.

Zo te horen past het juist prima bij Thomas… hij doet het toch goed?

Onze oudste zoon Sam zit in groep 2 , combiklas. in een klassieke school. Ze zijn hier wel al met letters enzo bezig. Sinds dit jaar gebruiken ze de lesmethode “ik en Ko”. Sinds begint van het schooljaar zijn ze bezig met de letter K. Sinds vorig jaar zijn ze ook gestart met voorbereidend lezen voor groep 2. Na nieuwjaar splitsen ze de groep 's middag, groep 2 begint dan met voorbereidend lezen. In dat halve jaar leren ze dan een woordje of 6-7 lezen.

Op zich vind ik het ook allemaal vroeg en moeten ze idd al heel veel kunnen tegen dat ze naar groep 3 gaan. Maar wij hebben hier thuis eentje die zich de afgelopen zomervakantie heeft leren lezen, hij kan al redelijk goed tellen en maakt eenvoudige sommen, kan hele uren en halve uren lezen op de klok. Met 4 jaar kenden hij al al de letters van het alfabet. Dus voor hem is het ideaal dat ze met letters enzo bezig zijn. Hij was vorig jaar nog een beetje het grijze muisje in de klas en nu hij merkt dat hij ergens goed in is, die letters dus. Is hij op die paar weken emotioneel al zo ontzettend gegroeid.

Voor onze Sam komt het dus heel goed uit dat ze al met die dingen bezig zijn. We vragen ons alleen af hoelang het zal duren voor hij zich gaat vervelen aangezien ze nu al vier weken met de letter K bezig zijn…

Tjonge, ik blijf het gek vinden… kleuters al zo te omringen met letters enzo. Alsof ze dat wat eigelijk pas in groep 3 hoort te gebeuren steeds vroeger willen… Maar waarom?

En ik snap best dat er kinderen zijn die gewoon erg vroeg en erg slim zijn (alhoewel kinderen die daar nog niet mee bezig zijn ook best slim kunnen zijn… Th legt verbanden, analyseert zichzelf&anderen en zegt dingen waarbij ik echt met mn oren klapper, ook snapt hij techniek enzo heel snel).

Ik heb zelf op een reguliere kleuterschool gezeten en toen ben ik een tijdje naar een Vrije School kleuterklas gegaan en toen miste ik de werkjes… dus ik denk dat het ook erg afhangkelijk is wat een kind gewend is/aangeleerd krijgt…

Maar ik denk dat ik vooral verbaasd ben over het feit dat er dus al vanalles van kleuters wordt verwacht…

Het is trouwens op een Vrije School niet zo dat je zelf mag uitkiezen wat je wil doen, en niet ALLES is creatief… Ook op een Vrije School moet je leren lezen, schrijven, rekenen en alles meer en dan mag je niet je eigen tijd indelen of bijvoorbeeld kiezen wat je het eerst wil doen. Het meeste gebeurt klassikaal.

Nou ja, wel leuk om te ontdekken hoe anders regulieren scholen zijn. En doet mij weer beseffen dat de Vrije School bij ons (bij Thomas in elk geval) past!

Een ochtend in de kleuterklas.

Iedere ochtend is ingedeeld volgens een vast patroon. De volgorde van de activiteiten per dag kunnen verschillen per klas.

Nadat de ouders afscheid hebben genomen begint de dag in de kring met het zingen van liedjes en een ochtendspreuk en daarna kringspelen of een ochtendspel.

Het vrije spel neemt een belangrijke plaats in gedurende de ochtend. Een uur lang spelen de kinderen, daarna verzamelt de kleuterleidster de kinderen met een liedje of een spelletje om daarna samen de klas op te ruimen.

Als alles weer opgeruimd is komen de kinderen in de kring en worden er handgebaren/vingerspelletjes gedaan, daarna gaan de kinderen aan de door hen zelf gedekte tafel of zij gaan na eerst een stukje appel gegeten te hebben naar buiten.

Na het buitenspelen is er tijd voor een gezamenlijke activiteit, afhankelijk van de dag van de week: tekenen, schilderen, broodbakken, boetseren. Een keer per week hebben de kleuters euritmie.

Buiten wordt er gespeeld op het klimrek, met karren gereden, in de zandbak gespeeld, geschommeld enz., tot het tijd is om naar binnen te gaan.

Aan het eind van de dag komen de kinderen bij elkaar in de kring en wordt door de kleuterleidster een verhaal verteld, gewoonlijk wordt hetzelfde verhaal enkele weken achter elkaar verteld.

De dag wordt afgesloten met een lied of een spreuk. In de gang staan de ouders te wachten om hun kind weer mee naar huis te nemen of worden de kinderen opgehaald door een van de leidsters van de Naschoolse opvang.

(gevonden op een andere site, maar zo ongeveer gaat het ook bij Th op school in de kleuterklas)

oh ja, op woensdag zijn de oudste kleuters alleen op school.

Volgens mij word na de kerstvakantie op deze dag spel en opdrachten aangeboden afgestemd op hun leeftijd. De kinderen werken meer aan tafel met gerichte opdrachten als voorbode voor de overstap naar de 1e klas (groep 3). Daarnaast worden er bewegingspelletjes gedaan zoals touwtje springen, hinkelen en over de evenwichtbalk lopen.

Dat is trouwens ook nog een heel ding opzich, het onderzoeken of een kleuter toe is aan de 1e klas.

@Marite wrote:

Tjonge, ik blijf het gek vinden… kleuters al zo te omringen met letters enzo. Alsof ze dat wat eigelijk pas in groep 3 hoort te gebeuren steeds vroeger willen… Maar waarom?

Waarom..? Omdat kinderen er aan toe lijken te zijn.
Anna Sofie las lang voor ze naar school ging op een verkiezingsposter CeeDeeAAA.
Dat hebben we nou niet echt gestimuleerd. Ze zal die letters vast wel van ons hebben doorgekregen ;-) maar daar weet ik al niks meer van.

Ja, maar ik vind een klaslokaal er niet vrolijker op worden als er overal bordjes hangen met woorden, bij de poppenhoek een bordje met daarop geschreven “poppenhoek”, dan denk ik, kinderen weten dat dat een poppenhoek is, wat is dan de toegevoegde waarde van er nog een papiertje bij plakken… dan is dat dus enkel om kinderen aan te sporen de letters te gaan herkennen en dat vind ik niet nodig in een kleuterklas :wink: .

En dan helemaal los van kinderen die er aan toe zijn dat is een heel ander verhaal. Daar gaat het mij hier ook niet om.

Maar waarom hebben reguliere scholen het dan nodig om al in de kleuterklas te beginnen met voorbereidend lezen en rekenen?

Het is in de klas van Ma.teo hartstikke gezellig hoor.

Kijk, jij bent kaboutertjes en feetjes gewend, maar ik vind het niet meer of mnder gezellig in Mat.eo’s klas dan in een standaard vrije school klas.

Ma.teo vind het zelf interessant. En daarom stimuleer ik het wel. Niet zodat hij straks ook daadwerkelijk kan, maar ik verbeter hem bijvoorbeeld, of we lezen wel eens woorden. Ik ga het niet negeren want straks leert hij het zich zelf aan…

Maar kinderen zijn tegenwoordig nu eenmaal wat wijzer…

ik weet niet hoe het in de algemeenheid is, maar de vs loopt vaak erg achter met taal :shifty:

@Marite wrote:

En dan helemaal los van kinderen die er aan toe zijn dat is een heel ander verhaal. Daar gaat het mij hier ook niet om.

Maar hoe zou je het dan willen doen voor kinderen die eraan toe zijn? Het is toch machtig om te kunnen zien dat die eerste letter van dat woord bij de poppenhoek de p is van poppenhoek op het moment dat het je interesseert? En als het je niet interesseert heb je er toch geen last van?

Maar waarom hebben reguliere scholen het dan nodig om al in de kleuterklas te beginnen met voorbereidend lezen en rekenen?

Waarom zou je het niet doen? Heel veel kleuters zijn eraan toe, pikken het makkelijk op en juist de kinderen die het niet lukt krijg je zo snel in de peiling, is er gewoon geen belangstelling en komt het straks wel? Of is het goed om deze extra in de gaten te houden omdat er kans is op een leerprobleem. Kleuters vinden dingen tellen vaak gewoon leuk. Sommigen niet, maar er zijn zoveel dingen die moeten in een kleuterklas, ook als je het niet leuk vindt. Er moet geknutseld worden, gekleurd worden, getekend worden, er moeten dingen worden uitgeprikt, er moet worden gekleid. Wat is het verschil?

@Marite wrote:

Ja, maar ik vind een klaslokaal er niet vrolijker op worden als er overal bordjes hangen met woorden, bij de poppenhoek een bordje met daarop geschreven “poppenhoek”, dan denk ik, kinderen weten dat dat een poppenhoek is, wat is dan de toegevoegde waarde van er nog een papiertje bij plakken… dan is dat dus enkel om kinderen aan te sporen de letters te gaan herkennen en dat vind ik niet nodig in een kleuterklas :wink: .

Hier hangt bij de kleuters een letterparaplu.

Bijvoorbeeld de letter K.

Daaraan hangt een cd van K3, een kabouter, een koksmuts, een kleurboek, een kwast, een krijtje, een koningin, een pak kwarktaartmix, een klok etc.

Dat nemen de kinderen zelf mee.

Je maakt mij niet wijs dat kindere van van 4 niet weten dat er letters bestaan (ik bedoel, thomas begint met de T van trein, toetje, taart, tekening, etc.) en dat je met die letters heel veel kan.

Volgens mij is er niks mis mee om daar een kind al jong bekend mee te maken?

Ik vind wel dat er met kleuters, en zeker in groep 1, nog hele grote verschillen zitten in de ontwikkeling van de kinderen. Sommigen zijn nog echt peuters, anderen zijn al wat ‘volwassener’.

En ik denk dat veel kinderen op die leeftijd nog niet echt toe zijn aan letters leren, en misschien een jaartje (of twee) later wel. Niet omdat ze dus minder intelligent zijn, maar gewoon omdat ze nog zo echt peuter zijn.

Ik ben soms bang dat die kinderen dan onnodig een soort achterstand krijgen…

Verder vraag ik me af wat je er verder mee wint, door in groep 1 & 2 al zo met letters bezig te zijn. Wijzelf hebben toch ook pas in groep 3 leren lezen en schrijven? Ik denk niet dat ik sneller of beter zou kunnen lezen, als we eerder begonnen waren eigenlijk.

Maar ik vind dit een moeilijk onderwerp hoor! Want je wil natuurlijk ook niet de kinderen gaan afremmen die er wel uit zichzelf belangstelling voor hebben, dus die verschillen krijg je toch :think:

En misschien worden kinderen tegenwoordig wel meer aan letters blootgesteld dan wij vroeger (op de computer bijvoorbeeld), waardoor de interesse er ook eerder is (dat zie ik bij Laura ook, die is veel meer met letters bezig dan ikzelf op die leeftijd).

Kortom, ik ben er nog niet helemaal uit. Maar gevoelsmatig vind ik het geen positieve ontwikkeling.