Letters? Lezen?

die paraplu hangt er voor alle kinderen. Maar niet elk kind doet er iets mee. Hoeft ook niet. Voor de kinderen die er wel iets mee willen is het erg leuk.

@Madre wrote:

ik weet niet hoe het in de algemeenheid is, maar de vs loopt vaak erg achter met taal :shifty:

Ik heb daar eens over nagedacht… ik denk dat dat ook voor een deel komt door het type ouders die vaak voor de Vrije School kiest… Ikzelf ben een beelddenker en heb in elk geval dyscalculie en ook moeite met taal (alleen wanneer ik dagelijks de spellingsregels zou oefenen kan ik het foutloos, maar ja, dat doe ik niet meer :wink: ), het zal mij niks verbazen als mijn kinderen ook zo zijn.

Voor de rest merk ik hier op school geen achterstanden. Dat het anders gaat dan binnen het reguliere onderwijs wil natuurlijk nog niet zeggen dat het ook achterstanden zijn toch?

En natuurlijk heeft Th. ook wel intresse in letters, SL ook.

Maar het wordt binnen school niet EXTRA gestimuleerd omdat dat nog niet hoeft. Maar Th kan overal de T vinden en schrijft zijn naam als THO (en dat soms door elkaar). SL herkend de S al. Ik ben er trots op dat ze dat kunnen, maar dat ben ik ook wanneer ze iets moois getekend of geknutseld hebben iets nieuws kunnen of gewoon lekker hebben gespeelt (hmms, ik ben gewoon altijd trots op ze :wink: ).

heb niet alle antwoorden gelezen… maar hier… onze oudste was al heel vroeg geinteresseerd in letters en cijfers.

Vroeg dan… wat is dat? En dan geef ik gewoon antwoord… dus toen hij naar school ging herkende hij alle letters van het alfabet en kon er ook al een paar schrijven (daar heb ik toen wel vast even op school gevraagd welke letters, want als ik dan iets voordoe… wil ik het niet zo doen dat hij dan eerst weer van alles af moet leren later).

In de klas doen ze wel dingen met letters, maar dat gaat heel speels en kinderen die behoefte aan meer of graag willen kunnen dan kiezen voor werkjes met letters/schrijven of stempelen.

Hij is nu bezig met al letters spellend woordjes te lezen… hij pakt nu zelf de babyboekjes van zijn jongste broertje. Daar staan vaak veel minder woorden op een bladzijde als in de boeken voor grotere kids natuurlijk :wink: en dan komen woordjes als b a l en b o o m er al wel uit.

Verder is het lekker voorlezen en afentoe onderbroken worden omdat hij een woordje ziet dat hij herkent hihi.

Cijfers idem.

En onze middelste… die was nog geen 3 toen hij alle letters al herkende. Ook ontzettend geinteresseerd en hij hoort natuurlijk ook wel wat van de oudste.

Maar die gaat in januari naar school en is nu al heel erg bezig met woorden en letters. Is hij aan het praten over bomen ofzo en dan ineens… dat begint met een b he mama? ja dat klopt… en dan hij weer: beer begint ook met een b… en dat verzint hij dus zelf met heel veel letters.

Cijfers? Hij ‘rekent’ al op zijn vingers tot 10 ongeveer. Hij telt vooruit tot 25, telt terug van 10 naar 0 en maakt op zijn vingers simpelen sommetjes als 2+3.

Vind het zelf absoluut nog niet nodig en stimuleer verder niks, maar als daar zijn interesse ligt…dan hou ik hem niet tegen.

de schoolinspectie wilg raag zien dat kleutes uit groep 2 minstens 15 letters kennen voordat ze naar groep 3 gaan! :shock:

tja… de een is er wel aan toen, amar de ander totaal niet!

Volgens mij ( :shifty: ) is het idee erachter dat hoe jonger kinderen zijn hoe makkelijker ze leren. Hoe langer je wacht, hoe meer er (al dan niet verkeerd) aangeleerd wordt, en in het geval van ‘verkeerd’, moet dat weer

anders geleerd worden.

Baby’s bijvoorbeeld hebben een wáánzinnig hoog IQ. Moet ook wel, want als je ziet wat zo’n kleintje allemaal moet leren… :roll:

Vanuit die gedachtegang vind ik het juist wél goed dat er al zo vroeg mee begonnen wordt, en was hier de vrije school geen optie.

Mijn oudste dochter is ook een ‘snelle’. Ze heeft een hele uitgebreide interesse; cijfers, letters, lezen, schrijven, knutselen, bouwen, ze vind alles leuk. Zij praatte voor haar 2e al in volzinnen, duidelijk verstaanbaar voor vreemden. Ze kon toen ook al tellen, en beeldend tekenen.

Voor haar 3e verjaardag schreef ze haar eigen naam. (Céline, dus zeker niet de makkelijkste naam.)

Helaas heeft zij de meeste letters in hoofdletters geleerd, dus ze schrijft CELINE. Nu heeft ze alle gebruikelijke letters moeten leren, wat gelukkig vrij soepel ging, want het hoofdletter principe snapt ze nu ook gelijk. :angel:

Op de vrije school was ik bang dat ze niet of niet goed gestimuleerd zou worden. (wij hebben alle opties in eerste instantie opengelaten, dus ook de vrije school, hoewel die dus als eerste afviel)

Daarbij denk ik ook dat de kinderen van tegenwoordig veel ‘wijzer’ zijn, en dat het goed is dat het onderwijs daarop aangepast wordt.

Mijn middelste is overigens het andere uiterste, zij kon zich tot voor kort totaal niet boeien voor letters en cijfers. Die fase heeft ze wél gehad, net voor en rond haar 2e jaar), maar dat is inmiddels alweer vergeten.

:lol:

Nu is ze 3,5 dus ze mag bijna naar school, en ineens is daar óók de interesse. Ze tekende ineens poppetjes, kan prachtig kleurplaten inkleuren, en wil nu ook weten hoe ze haar naam schrijft. (lukt nog niet hoor! 8) )

Juist erg prettig dat er over een half jaar op die interesse ingespeeld wordt, want met name bij haar ben ik bang dat op een vrije school haar hele interesse zou verdwijnen.

Zo verbaas ik mij erover dat er zoveel moeders (ouders) geshockeerd zijn over de testen die kleuters al ondergaan. Terwijl die testen er zijn om eventuele (!) achterstand op te sporen, en zodoende snel daarop in te kunnen springen. Het is echt niet zo dat als je kind zo’n test niet ‘goed’ doet, dat hij dan meteen een stempel ‘achterstand’ krijgt, maar als dat vaker dan eens gebeurt, dan kán het een aandachtspunt zijn.

En juist door snelle en accurate hulp kan zo’n kind dan de juiste begeleiding krijgen.

Ik sta er héél erg achter.

Gelukkig zijn we allemaal vrij in het maken van die keuze! :smiley:

En niemand kan ook oordelen over de keuzes die wij maken voor onze kids.

Leuk om dit hier te lezen.

Mijn dochtertje is ook al voordat ze begon op de basisschool geïnteresseerd in letters. Als kleuterjuf weet ik dat dat vroeg is, maar ga ik niet zeggen dat ze dat later nog wel leert. Wanneer zij leergierig is naar iets vertel ik haar wat ze wil weten. Zo kent ze dus al een aantal letters en kan er ook al wat schrijven.

In mijn klas heb ik ook wel eens een kleuter die al echt boekjes kan lezen. Het gebeurt vaker.

Nog even wat theorie voor de liefhebbers:

@www.lerendoorspelen.com wrote:

Om het leesproces in groep 3 beter te laten verlopen wordt er in de kleuterperiode aandacht aan geschonken.

Bijna alle kinderen begrijpen de taal, die we spreken, zonder dat we hen dat bewust aanleren. Dat is een natuurlijk proces. Wat we ze wel aanleren is dat taal bestaat uit woorden en dat die woorden weer bestaan uit letters die op hun beurt weer gekoppeld zijn aan klanken.Eerst zal een kleuter woorden in stukjes kunnen klappen (oftewel lettergrepen) later zal het hele makkelijke woorden ook klank voor klank kunnen benoemen (b-oe-k)

Het zal begrijpen dat zinnen uit woorden bestaan. Het besef dat woorden uit letters en dus verschillende klanken bestaan, is belangrijk om in groep 3 tot het lezen en spellen van woorden te komen.

Om dit te kunnen leren, is het belangrijk dat het kind kritisch kan luisteren zodat het verschil kan horen tussen bijvoorbeeld een “m� en “n�, een “eu� en “ui�.

Begrippen als “vooraan� “achteraan� en “midden� zijn dus van wezenlijk belang om de volgorde van letters in een woord aan te kunnen geven. Dit zijn dus begrippen zullen dus beheerst moeten zijn voordat het kind begint met leren lezen.

Bij onderstaande ontwikkelingen wordt uit gegaan van “gemiddelde kleuters”.

Ontwikkeling geletterdheid tussen 4-5 jaar
  •  Je kind krijgt meer gevarieerde interesse voor boekjes en zal de eigen naam in krabbels schrijven.<br />

•  Gedurende dit levensjaar zal het kind meekijken of lezen als je voorleest. Ook kan het doen alsof het leest en zelf onzinwoorden maken.<br />

Ontwikkeling geletterdheid tussen 5-6 jaar
* Je kind krijgt steeds meer belangstelling voor letters neemt toe. Je kind begint de letters uit eigen naam in andere woorden te herkennen en kan misschien al zelf woorden maken. Ook zal het al wat klanken aan letters kunnen koppelen en misschien al wat woordjes kunnen lezen.

Voor meer info: http://lerendoorspelen.com/voorbereidend_lezen.htm

:shock:

En ik was nog druk bezig om te oefenen met wat Brent allemaal moet kunnen voor hij naar school gaat (jas aan en uit, billen afvegen etc, zie topic in school algemeen)

En nu lees ik weer dat zowat alle kinderen al letters herkennen, deels kunnen schrijven en of lezen! ZWEET :?

Ik vond mijn mannetje altijd slim, maar als ik dit soort verhalen hoor, dan is hij ondergemiddeld.

@catje1977 wrote:

:shock:

En ik was nog druk bezig om te oefenen met wat Brent allemaal moet kunnen voor hij naar school gaat (jas aan en uit, billen afvegen etc, zie topic in school algemeen)

En nu lees ik weer dat zowat alle kinderen al letters herkennen, deels kunnen schrijven en of lezen! ZWEET :?

Ik vond mijn mannetje altijd slim, maar als ik dit soort verhalen hoor, dan is hij ondergemiddeld.

Relaxxxxxx komt helemaal goed met jouw ventje in de kleuterklas!!!

Dat er kinderen die zijn die al letters (her)kennen en ‘rekenen’ etc betekent echt niet dat als jouw kind dat niet kan hij ondergemiddeld is hoor :wink: Heb jouw andere topic toen wel gelezen en ook geantwoord en school is er om dingen te leren, ze hoeven het dus niet allemaal al te kunnen! Als iedereen het al kon, dan zou die school wel afgeschaft kunnen worden toch :smiley:

Geniet lekker van je ventje en alles wat hij doet en kan, ieder kind is anders, speelt anders, leert anders en uiteindelijk… komen ze allemaal prima terecht. Ze gaan straks ook niet allemaal hetzelfde werk doen, dus hoe ze door hun schooljaren heen gaan en waar hun interesses liggen is ook heel anders… misschien vindt jouw zoon straks op school ineens letters bere interessant en leest hij met 6 al heel goed en misschien is hij wel een hele vernuftige bouwer in de blokkenhoek of zit er een zeer verzorgdend typje in hem en is hij ontzettend lief voor alle poppen in de poppenhoek… nogmaals: geniet van je mannetje en straks van zijn schooltijd!

'Thanks! ik probeer dat ook wel te doen hoor. Ik verbaas me alleen vaak over mijn blijkbaar niet zo beste inschattingsvermogen; als ik denk dat Brent al best ‘ver’ is, en dat blijkt dus niet zo te zijn. Maar dat maakt inderdaad niks uit.

Misschien oefen ik te weinig met hem, maar ach hij is nog zo klein

nee joh je hoeft echt niet te gaan zitten oefenen!

Denk dat de meeste mama’s dat echt niet doen hoor… ik tenminste niet en toch heb ik dus van die kids die al letters (her)kennen etc etc. Ze vragen dingen en dan antwoord ik wel… maar ga hier echt niet actief het alfabet zitten drillen hoor :wink: ze zijn idd nog lekker klein en dat mogen ze nog lekker blijven!

Hoewel ze in de kleuterklas wel al wat lettertjes zullen zien/ leren… is het vooral nog lekker veel spelen (hier tenminste wel) en meer het leren van ‘schoolse vaardigheden’ (in de kring op je beurt wachten, netjes wachten tot je die beurt ook krijgt, samen iets kunnen verzinnen en uitvoeren etc) en ook die dingen zullen ze niet in 1 dag onder de knie hebben. Komt echt helemaal goed :thumbup: School is vaak gewoon echt heel erg leuk, ik kan soms ook echt verbaasd zijn met kennis die de oudste ineens mee naar huis neemt (hij zat vorig jaar nog niet zo lang in groep 1 en kwam mij even een lesje leren over spinnen en het aantal poten dat die hebben etc, vond ik zooooo leuk en er komen steeds meer van dat soort dingen… en die zijn dan gewoon door werken rond een thema in dat brein opgeslagen).

zit nou trouwens de hele tijd met die slogan van roosvicee (geloof ik) in het hoofd:

komt wel goed schatje :smiley:

En dat komt het echt :thumbup:

Goh wat een verschil zit er toch in kinderen als ik het zo lees.

Vera was al heels nel geïnteresseerd in letters, al voordat ze naar school ging. De P van pappa zag ze op de parkeerplaats, en natuurlijk de V van Vera herkent ze overal.

Ze is nu 4,5 jaar en kan haar eigen naam al schrijven. Ze herkent de meeste letters en kan zelfs al sommige woordjes lezen, zoals pop, opa en oma, papa en mama.

Ze vindt het heel leuk om letters en woorden na te schrijven. Zo heeft ze laatst nog ‘sinterklaas’ nageschreven, letter voor letter schrijft ze dat dan na en dat lukt haar verbazingwekkend goed.

Ze vindt het sinds een paar weken geweldig om mij voor te lezen. Dan zit ze letter voor letter aan te wijzen en te zeggen welke letter het is. De woorden (her)kent ze nog niet, op sommige makkelijke woordjes na.

Ze zit op een reguliere school en daar spelen ze dus wel met letters, ze hebben een soort letterhoek waar plaatjes en voorwerpen hangen met de beginletters erbij, en ook met cijfers en tellen/rekenen doen ze al voorbereidende spelletjes. De juf schrijft iedere dag op het bord hoeveelste dag van de maand het is, en de dagen van de week, zodat ze daar ook een besef van krijgen.

Voor de oudste kleuters is er schrijfdans, dan moeten ze dansen en zo de beweging van de letters leren. Schijnt heel leuk te zijn en de kinderen zijn er dol op. Vera is nog geen oudste kleuter, dus die gaat nog niet naar schrijfdans.

Als ik het zo lees, zou een vrije school dus niets voor Vera zijn, omdat haar interesse in letters en cijfers dan niet bevredigd zou worden. Zoals ik het hier lees, wordt er op vrije scholen dus niets gedaan met letters en cijfers in groepen 1 en 2 (maar als ik het mis heb, zeg het dan alsjeblieft). Dat zou ik wel vreemd vinden omdat er ook kinderen zijn die er juist behoefte aan hebben om zich op vroeg tijdstip hierin te ontwikkelen.

Verder zou ik tegen alle ouders willen zeggen: Maak je niet druk over het lezen of schrijven als je kindje dat nog niet doet, bij ieder kind komt dat op een andere leeftijd. En ze zitten inderdaad op school om het te leren, niet om het al te kunnen. Want dan zouden ze zich maar vervelen :mrgreen:

Maaike zit nu 2,5 week op school en zingt de hele tijd het alfabetlied (brings back memories :wink: ).

Ook kreeg ik in de eerste week met de schoolpapieren ‘het alfabet’ mee, met erbij geschreven 'of ik dat thuis wilde oefenen :eh: .

Dat gaat mij dus in eerste instantie te ver.

Zodra ze interesse krijgt gaan we dat wel doen :slight_smile: .

En tot nu is ze alleen geinteresseerd in het herkennen van haar eigen naam (wat wel heel handig was met pakjesavond :mrgreen: ).

onze oudste gaat sinds aug na school en was van te voren al bezig om toen op haar manier te schijven en lezen, het abc zong ze al helemaal.

nu schrijft ze haar naam, herkent de letters echt overal in aftiteling van tv, in de winkel waar je maar kan bedenken. ook de letters van de kindjes uit haar klas herkent ze al spelendewijs en geintresseerd komen ze heel ver.

tellen vindt ze ook intressant en begint ze ook al wat mee. ja het luie leventje van de kleuterklas is er niet echt meer bij maar zolang ze het leuk vinden stimuleren we het :thumbup:

@Mamalien wrote:

Maaike zit nu 2,5 week op school en zingt de hele tijd het alfabetlied (brings back memories :wink: ).

Ook kreeg ik in de eerste week met de schoolpapieren ‘het alfabet’ mee, met erbij geschreven 'of ik dat thuis wilde oefenen :eh: .

En tot nu is ze alleen geinteresseerd in het herkennen van haar eigen naam (wat wel heel handig was met pakjesavond :mrgreen: ).

Echt waar - kreeg je dat mee - om te oefenen :shock:

Zou mij ook te ver gaan hoor. En inderdaad wanneer de interesse er is of zo af en toe eens tussendoor vragen van welke letter is dit ofzo gewoon voor de gein. Lasse herkent ook zijn eigen naam, erg handig om zijn stoeltje te vinden in de klas 8)

@catje1977 wrote:

'Thanks! ik probeer dat ook wel te doen hoor. Ik verbaas me alleen vaak over mijn blijkbaar niet zo beste inschattingsvermogen; als ik denk dat Brent al best ‘ver’ is, en dat blijkt dus niet zo te zijn. Maar dat maakt inderdaad niks uit.

Misschien oefen ik te weinig met hem, maar ach hij is nog zo klein

Nou meis, ik kan je misschien geruststellen. De jaren dat ik bij de kleuters zat waren er een paar kindjes die op school kwamen en letters kenden. Er waren echter heeeeeeel veel ouders die mij vertelden dat hun kind echt al bijna kon lezen :wink:

Weet je, neem alle verhalen van andere ouders met een grote schep zout. Natuurlijk zijn er kindjes die het echt allemaal kunnen, maar net zo veel of zelfs meer kindjes kunnen het echt niet hoor, als ze net 4 zijn. Alleen denk ik dat veel ouders juist iets minder inschattingsvermogen hebben dan jij. :mrgreen:

@Mamalien wrote:

In eerste instantie? en in tweede instantie dan? Ik vind het te belachelijk voor woorden.

Juf al op aangesproken?

Hier zes kinderen en ik merk onderling al een groot verschil in de leeftijd waarop de interesse in letters kwam. Zelf ga ik er vanuit dat wanneer de letters op de pot pindakaas ontcijferd worden ze toch echt wel toe zijn aan het bezig zijn met woorden en letters. En met wat extra stimmulatie kunnen ze dan in groep 2 al eenvoudige boekjes lezen.

Mijn ervaring is echter ook dat de voorsprong na 3 maanden in groep 3 al helemaal weg is.

De oudste twee hadden het niet zo in zich. Maar met stimmulatie konden ze dus in gropep 2 al wel lezen.

De derde had het in zich en heeft met nauwelijk stimmulatie maar wel het juist aanbod zelf leren lezen. Zij heeft die voorsprong ook gedurende de gehele basisschool gehouden.

Zo ook de 4de die zelfs groep 2 overgeslagen heeft.

De vijfde had nauwlijks interesse en ik moet zeggen ik genoot van mijn echt kleuter. Veel verder dan zijn naam en hakken en plakken is hij nooit gekomen. Maar eind groep 3 wel zonder problemen avi 4.

De zesde is weer zo’n heelrijke kleuter. En daar geniet ik ook echt van. begin dit jaar (net in groep 2) wilde we wel zelf haar naam leren schrijren. En op school wordt dat ook wel verwacht.

Er wordt hier met schatkist gewerkt en de lettermuur. En ik denk ook dat men te snel bezorgt. Zoals mijn dochter eind groep 1 dus absoluut nog niet het princiepe van rijmen doorhad.

Vind ik wel jammer dat daar zo strak een maand voorstaat waarin je kind dat zou moeten kunnen. Ik had de hele zomervakantie als een gek kunnen oefenen dan had ze het eind van de vakantie waarschijnlijk onder de knie gehad. Iets wat een maand na de zomervakantie spontaan gebeurde.

Ik las laatst een artikel over dyslectie en daarin kwam naar voren dat er een ideale leeftijd is om te beginnnen met leren lezen. Die zou bij de meeste kinderen rond de 6-7 jaar liggen. bij kinderen die vroegtijdig worden gestimmuleerd te gaan lezen zou percentage gewijs om die reden meet dyslectie voorkomen.

Dit zou ook de verklaring zijn voor de toename van dyslectie. Tegenwooridg sipegelen veel ouders zich namelijk aan het avi niveau van hun kinderen.

Jammer dat ik niet meer weet waar ik dat artikel vandaan had. Vond het erg interessant en heeft mijn in ieder geval wel tot denken gezet. En als mijn dochter er niet uitdrukkelijk om vraagt beperk ik me tot voorlezen en laat de eerste leesboekjes gewoon in de kast. En denk ik dat ze beter af is met in dezelfde tijd lekker met blokken in de weer te zijn.

Want je hoort nooit op het schoolplein “mijn kind kan al een echte muur bouwen van de blokken” of iets in die trant. Terwijl dat misschien wel een belangrijker stap is in de ontwikkeling dan het schrijven van een letter en in ieder geval waarschijnlijk beter bij de leeftijdsfase past.

Volgens mij zijn er twee stromingen in dit verhaal - ouders die zo graag willen af en toe maar ook scholen die meer willen of moeten en dat kleuters ookal getest worden enzo.

Ik hoorde laatst van een test in groep 1.

Maar er was laatst ook een bericht dat kleuterjuffen (en wellicht ook meesters - maar dat hoor je niet zo vaak) in opstand kwamen tegen de opgelegde methodes en dat het bijna niet leuk meer was.

Kan me voorstellen dat je ergens in groep 2 wel wil kijken of een kind niet een bepaalde achterstand aan het oplopen is of opgelopen heeft zeker ook met veel kinderen uit allerlei culturen en wat handig is om dit zo snel mogelijk te ondervangen uit belang voor het kind.

Maar als ik het me goed herinner uit het gesprek met de direkteur van school waar lasse nu op zit (een Jenaplan school) doen zij sowieso geen testen in groep 1 maar wel in twee.

Bovendien vinden ze daar de sociaal emotionele ontwikkeling ook heel erg belangrijk ipv wat een kind kan oplepelen.

Ik merk wel dat lasse nu hij op school zit dat hij vanzelf meer interesse toont in cijfers en letters. Ook hij zit in de groep met 4,5,6 jarigen. En er wordt ook in het engels geteld. Nou zit ie ineens thuis af en toe van one, two, three, four :inlove: en met zijn vingertjes erbij.

Lasse is nogal gemakkelijk af en toe en leek alsof hij helemaal niet kon tellen of deed het verkeerd om ofzo en ineens telt hij nu wel een aardig eindje weg in het nederlands dan. Engels tot 7 of 8 ofzo.

wij hebben een paar week geleden een 10 min gesprek met de juf gehad over ons meid die in groep 1 zit! en kregen we ook te horen dat ze na de kerst vakantie in feb ongeveer de cito toets doen bij de kleuters :shock: wist niet wat ik hoorde.

verder moeten ze tot 10 tellen, 5 letters van alfabet linken aan iets bb a = appel etc. recht over de lijnen kunnen knippen binnen de lijnen kunnen tekenen en een poppetje kunnen maken wat in verhouding is hoofd buik armen handen etc.

wist niet wat ik hoorde, is dit bij meer scholen zo?