Mijn dochter van vier wil graag leren lezen.
Moet ik daar in meegaan en zo ja, hoe doe ik dat dan?!
Ze kan al geruime tijd haar eigen naam schrijven en herkent al aardig wat letters.
gewoon laten gaan!!
wel meegaan in haar vragen, maar ik zou het niet extra stimuleren!!
idd met haar meegaan, aangeven welke letter wat is als ze het vraagt
maar zeker niet gaan forceren
dan is de kans dat ze straks het plezier in lezen kwijt is.
je kan van die boekjes nemen waar op elke pagina maar 1 woord staat
of van die abc boekjes
letters laten knippen uit de grote koppen in de krant :thumbup:
letters stempelen ( aardappels )
gewoon heel speels :inlove:
Ik heb nog een spel liggen waarbij ze een plaatje ziet, dan bij bijv de zon de kleine z en de grote z moet zoeken.
Moet ik die maar weer eens tevoorschijn toveren!
Zodra ze hier de letters van hun eigen naam op de pot pindakaas of pasta probeerde terug te vinden nam ik wel de allereerste leesboekjes mee van de bieb. Vinden ze het leuk , dan is het toch leuk. En was na een maand de animo weer over dan even geen eerste leesboekjes totdat ze ze zelf weer van de bieb meenamen. Ik zie eigenlijk weinig problemen in het stimmuleren (eigenlijk is het niet meer dan de juiste materialen aandragen) als ze zelf aangeven er aan toe te zijn.
juist, zo begon mijn oudste ook, met VLA en APPELMOES!
Haha hier is het al een tijd BONA
Gewoon naar de bieb gaan, veel voorlezen.
En ik neem aan dat je dochter een juf of meester heeft, ik zou het met haar overleggen.
Na de zomervakantie krijgt ze weer een andere juf, eigenlijk 2 andere juffen. Zal dan eens kijken hoe t gaat.
Inderdaad: gewoon laten gaan! Ik zou het ook niet extra stimuleren, maar wat ze vraagt, bied je gewoon aan.
1 Tip: laat haar werken met de letters zoals ze die straks in groep 3 gaat leren. In Word zijn dit de letters van “Comic Sans”, alleen de t is daar wat anders.
Groetjes, Anne!
idd net als met schrijven; leer kinderen schrijven in kleine letters
@AnneK wrote:
Inderdaad: gewoon laten gaan! Ik zou het ook niet extra stimuleren, maar wat ze vraagt, bied je gewoon aan.
1 Tip: laat haar werken met de letters zoals ze die straks in groep 3 gaat leren. In Word zijn dit de letters van “Comic Sans”, alleen de t is daar wat anders.
Groetjes, Anne!
Dank je voor je tip!
ik heb het ook nooit gestimuleerd en mijn oudste (6 jaar en 3 maanden) leest nu al woorden als brachiosaurus en baardwalvissen!
Als ze de interesse hebben, lezen ze zelfs boeken (zoals mijn oudste nu dus) boeken (dinosaurusboeken) voor 11 jaar en ouder waarvan ik dacht dat ie de plaatjes alleen interessant zou vinden.
Maar wat is er in jullie ogen mis met stimuleren als een kind zelf aan geeft te willen lezen? Iedereen hier lijkt daar zo voorzichtig in. De derde en de vierde hier begonnen ook met 4 jaar alle letters te ontcijferen. Toen heb ik dus gerichte beginnende leesboekjes uit de bieb gehaald en zijn we als ze dat wilde naast het gebruikelijke voorlezen voor het naar bed gaan ook regelmatig gaan oefenen. De 5de is net 6 geworden en kwam er pas een half jaar terug mee. Sindsdien wil hij iedere avond samen lezen.
Waarom zou je een 4 jarige niet stimuleren en een 6 jarige wel. Of zijn jullie pas voor stimuleren als de kinderen daadwerkelijk leesonderwijs krijgen in groep 3.
Zo doe je dat toch ook met kleuren benoemen, tellen etc etc. Je gaat dat stimuleren op het moment dat je kindje er voor open staat. Ik zie dat bij het lezen niet anders.
ik stimuleer niet omdat ik geen pedagogische opleiding en kennis heb en niet weet of het ‘kwaad’ kan met betrekking tot schrijven.
Mijn oudste houdt namelijk nog steeds niet zijn potlood juist vast (ik kan het hem niet goed uitleggen omdat ie linkshandig is en ik rechts) en hij behalve lezen natuurlijk ook aan het (soort stripboeken, alleen dan een tekening per pagina) aan het schrijven is. En daarbij beweerde hij al heel gauw, toen ie nog geen 5 jaar was, dat ie geen leesles nodig had omdat ie dat al kon!
Daarom durf ik hem niet te stimuleren.
stimuleren kan betekenen dat het kind zich in de klas vervelen gaat
een handige juf pikt dat goed, op ,…een ander zal eisen dat je kind dingen meedoet die ie al lang kan.
daarom zegt ik altijd …lekker laten gaan, maar probeer dat wat je aanbiedt buiten het schoolse aanbod te houden.
dus dat met die dino-s is top!
potlood vasthouden …pincetgreep…maar dan links…gewoon met je rechterhand voor doen…en hem links laten nadoen…enige verschil is de richting van het potlood.
soms willen ze wel eens overdreven hun pols gaan knikken om beter te zien wat ze schrijven en om minder te vlekken .
maar de juf zal de houding wel corrigeren .
Niet stimuleren vind ik persoonlijk remmen in de ontwikkeling. Ik vind het mijn taak als ouder om de kinderen op zoveel mogelijk vlakken voldoende te stimuleren. Een goede school sluit bij het ontwikkelings niveau van het kind aan. Als dat een argument te zijn om niet te stimuleren zou ik snel op zoek gaan naar een school die wel aan mijn eisen voldoet.
Op school wordt een basispakket voor de ontwikkeling aangeboden. Op een wat oudere leeftijd is het heel gemakkelijk je kinderen verdiepings stof aan te bieden (en dat wordt op de scholen zelf dan ook vaak al gedaan). Maar juist op de dreumes/peuter/kleuter leeftijd zal een kind toch een bepaalde basis moeten ontwikkelen. Zowel op school als buiten school. Het begint tenslotte thuis ook met het misschien wel belangrijkste onderdeel taalontwikkeling in de zin van praten, woordenschat, zinsopbouw etc… Maar ook op het rekenvlak en tijdsbesef ed. Die dingen stimuleer je toch ook thuis terwijl dat de dingen zijn waar ook in de groepen 1 en 2 juist aandacht aan wordt besteed. Dat maar niet doen omdat de leerkaracht anders niets meer te doen heeft?
En natuurlijk leert een kind misschien nog het allermeeste van het gewone spelen. Maar een kind van 4 of 5 jaar niet helpen met leren lezen omdat het dan op school zou gaan vervelen zie ik niet zitten. Dan zou ik toch in gesprek gaan met de leerkracht.
Wat betreft de pengreep heb ik inmiddels wel geleerd dat het niet verstandig is te wachten tot de leerkracht van groep 3 er zich serieus mee gaat bemoeien. Mijn ervaring is dat het in de kleutergroepen vaak over het hoofd gezien wordt. Terwijl juist op die leeftijd de pnegreep nog vrij gemakkelijk te verbeteren is. En bij het tekenen wordt het verkeerd vast houden van het potlood vaak al aangeleerd. Het al dan niet verkeerd vast houden van het potlood met de eerste woordjes schijven heeft daar niet meer inlvoed op dan tijdens het tekenen. Als ik zie dat een van de kinderen hier een verkeerde greep heeft bied ik ze thuis driekantige potloden aan en vraag de leerkracht ze opzetblokjes voor de kleurpotloden aan te bieden.
:thumbup: das een goeie van de driekantige potloden.
en ja ook voor de rest heb je gelijk.
waarom ik dat zei van dat de juf corrigeert is omdat ssm het had over haar oudste van 6.
je hebt stimuleren en stimuleren :mrgreen:
Er zijn ouders die komen vertellen dat ‘hun kind aan lezen toe is’, tot vervelens toe met boekjes aan komen zetten, de leerkracht bijna dwingen met het kind in de klas individueel te lezen en er op staan dat hun kind door gaat naar groep 3 terwijl het daar verder nog lang niet aan toe is.
Je hebt ook stimuleren als in ‘meegaan met de ontwikkeling’. Mijn mening is dat de ontwikkeling bij kinderen veel al vanzelf gaat, en dat veel af hangt van de omgeving. Een kind dat nooit met puzzels in aanraking komt zal niet zo maar leren puzzelen, maar als je als ouder weet wanneer je welke puzzels aan kunt bieden, en hoe je dat het beste kunt doen, dan heeft je kind daar baat bij.
Lezen stimuleren als in: boekjes lenen bij de bieb, samen dat boekje lezen, letters laten benoemen, prijzen als het lukt, dat is helemaal goed. Als je niet zeker weet of je de juiste manier aan leert (dus niet zeggen "goed zo, dat is de AAA van Appel :eh: ), dan kun je even met school overleggen. Wij hebben op school boekjes met voorlichtingsmateriaal speciaal voor kleuterouders (hoort bij de methode van voorbereidend en aanvankelijk leesonderwijs). Ook werken wij trouwens met driekantige potloden, maar ik heb al gemerkt dat dat niet zo vanzelfsprekend is als ik dacht :doh:
Ach, ik kan nog wel wat uren doorkletsen over dit onderwerp… Vakidioot noemen ze dat :mrgreen:
:mrgreen:
lekker toch ?
laat alleen maar zien dat je een enthousiaste en gemotiveerde vakidioot bent :mrgreen:
stimuleren zie ik ( nu) meer als meegaan in wat jan wil
stimuleren om door te zetten.
maar ik ga niet dwingen, dat is forceren
( uhm niet op schook dingen dan haha)