Biebels ik kan me voorstellen dat het als leerkracht soms lastig is dat je natuurlijk altijd ook met ouders te maken hebt die meer uit een kind willen halen dan er in zit of die er er iets uit willen halen op het moment dat een kind er niet rijp voor is.
Aan de andere kant heb ik nu met 5 kinderen op de basisschool (en waarvan de oudste de baisisschool tijd nu achter zich laat) dat je je kind te kort doet als je niet regelmatig de neus van de leerkracht de goede richting inzet. En dan hebben wij nog gemakkelijke goedlerende kinderen en ben ik over het algemeen heel tevreden over de twee scholen waar de kinderen op gezeten hebben.
Maar goed genoeg is voor een leerkacht al snel goed genoeg. Terwijl ik persoonlijk vind dat je bij een goed genoeg leerling ook weleens op bepaalde punten extra aandacht behoeft. (een c score tussen hoge a’tjes zou net zo goed op moeten vallen dan een d score tussen allemaal c tjes- maar helaas niet iedere leerkracht ziet dat zo) Bovendien neem ik het niet langer dan omdat mijn kinderen altijd braaf en rustig in de klas zijn de hele basisschool periode met de rug naar de leerkracht door moeten brengen. Of steeds maar weer naast die lastige stoorzenders worden gezet. En als ik bij een leerkracht aangeef dat het helemaal niet goed gaat met pietje op school en ik krijg vervolgens te horen dat de leerkracht toch echt geen last heeft van pietje en dat de resultaten toch goed zijn, dan zakt mijj broek daar echt van af. Maar laat ik me toch echt niet afschepen. Dan maar een lastige ouder.
En gelukkig wordt ik op de school van de kinderen wel serieus genomen. Maar toch best wel vaak heb ik zo van nou dat hadden jullie ook wel zelf kunnen bedenken.
oeh wat ik nu ga zeggen is misschien niet leuk, maar dan toch.
in mijn leerjaar waren er heel wat ongeinspireerde en niet creatieve leerkrachten in spe.
copieerden hele boeken als lesvoorbereiding en draaiden standaard dingen af.
niks geen eigen inbreng, niks geen eigen inzicht.
ik heb me daar suf aan geergerd omdat dat de leerlingen tekort doet, maar ook je eigen leerproces.
en zeker nu in deze tijd van adaptief onderwijs.
kijk , biebels is net als ik een vakidioot :mrgreen: 8) maar helaas is mijn ervaring in 11 jaar door het onderwijs gezworven te hebben dat dat het er maar weinig zijn.
het beste uit een leerling willen halen heeft naar mijn idee geen prioriteit en is al helemaal geen doel, laat staan het beste uit jezelf en jezelf als leerkracht halen.
een mondige ouder is heel iets anders dan een lastige ouder :-*
al zullen hele horde leerkrachten het als hetzelfde ervaren :doh:
Heee wat goed zeg, wat een handige tips ook, ik liep hier ook al tegen aan met daphne… :thumbup:
we dwalen een beetje af :shifty:
Zie mondige vs. vervelende ouder van Guus
Kinderen helpen/ondersteunen/stimuleren bij het leren lezen is niet erg, als je er maar geen halszaak van maakt! :mrgreen:
@Biebels wrote:
Kinderen helpen/ondersteunen/stimuleren bij het leren lezen is niet erg, als je er maar geen halszaak van maakt! :mrgreen:
Maak ik er ook zeker niet van. Maar ik wil haar idd niet REMMEN in haar ontwikkeling. Ze heeft er duidelijk belangstelling voor.
Ik probeer haar daar wel in te steunen, maar wil haar idd ook niet ‘verkeerde’ dingen aanleren.