Isabel is vorige week 3 jaar geworden en vandaag hadden we een bezoek bij het cb.
Een drama bezoek overigens want ze werkte nergens aan mee en nu moeten we dus over drie maanden terug komen voor de ogen test en iets met blokjes.
Ik weet dat ze het kan, maar goed…
Hoe ging bij jullie kindjes de ogen test, ging het in een keer goed? moest het 1 of zelfs 2 keer overnieuw? nog tips?
Daarbij is ze 98 cm en weegt ze 16,5 kilo. Volgens het cb te zwaar en zou ze met haar lengte 15 kilo moeten wegen.
Tsja…zou moeten wegen :roll: ze is altijd al bovengemiddeld geweest, maar ik kreeg gelijk info mee over gezond peutereten, zonder dat er gevraagd werd wat ze eigenlijk eet.
Ik vind dat ze gezond eet en ze krijgt weinig tussendoortjes, natuurlijk zijn er wel wat zaken om op te letten, zo is ze dol op pindakaas, maar dat is erg vet.
Maar goed, heb echt een rotgevole hieraan overgehouden, dus ik ben benieuwd of er meer kindjes zijn die wat “zwaarder’” zijn als gemiddeld en of jullie je zorgen maken. (ik tot vanmiddag eigenlijk niet).
mijn damian is ook +/- 98 cm en is 18,6 kilo :mrgreen:
en helemaal niet dik vind dat het cb maar zeurt altijd.damian heeft ook altijd boven het gemiddelde gezeten
zodan brit weegt 16.5 en is 107 cm lang
Ja Joy is ook bijna 3 jaar. 92cm en 13.5 kg. En ze word elke 3maanden geworden bij de kinderarts en die maakt er nooit een probleem van. Hoor alleen dat ze prima groeit. :inlove:
Op cb hoorde ik dus vorig jaar toen ze 2jaar werd ook al ze is wel wat zwaar enz enz. Ja ja… zal best als ze in t ziekenhuis niet klagen en ik weet dat ik dr gevarieerd en gezond eten geef is het prima! Zou me niet te durk maken hoor!
Joy zit trouwens op de eerste 3maanden na, ook altijd al boven het gemiddelde met haar gewicht.
Maaike is ook 98cm en 16 kilo.
Bij haar laatse bezoek beide iets minder natuurlijk maar ze zit altijd bovenin de curve en daar is echt nog NOOIT wat over gezegd.
Ze kijken altijd of ze haar EIGEN lijn mooi volgt. Als die teveel stijgt of daalt klopt het niet volgens hun. DAt vind ik ook een veel betere graadmeter.
Hoe is dat bij Isabel?
Yara was meen ik de vorige keer 102,5 cm en woog 16 kilo.
Alles prima en de ogen test deed ze in een keer oke. Niks geoefend voordien,maar gewoon laten doen wat ze op cb zeiden en dat lukte meteen.
Je moet er wat geluk mee hebben denk ik.
Wbt gewicht op cb.
Met Thije wordt ook altijd gezegd tjeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee wat is die groot! :shock: :shock: Ja dat is ie??pffffffff ik vind dat altijd zo`n gezeur zeg! Thije was laatste keer 82 cm en woog 10,5 kilo.En dat was toen hij een jaar was.
Hij is gewoon een lekkere bink! Niet zeuren verder. Hij doet het goed!
hier ook iemand die moet terug komen omdat ze de ogen test niet wou afmaken kind had er geen zin meer in ze zei zelfs dat die mevr nu maar moest kijken want ze vond het geen leuk spelletje meer. duurt toch ook veel te lang die test, daar heeft charity geen geduld voor hoor.
charity was volgens hun ook te zwaar en iedereen lachte me uit toen ik dat zei Charity is echt niet dik ofzo maar ik moest minder tussen doortjes en zoete drankjes geven.
terwijl ze bij de oppas 1 glas siroop of sojamelk krijgt en verder alleen water en 1 snoepje per dag…
Hier ook de ogentest gehad. Mijn meid had er ook geen zin in, en werd naar huis gestuurd met een papiertje om het thuis maar te gaan oefenen.
2 weken later moest ik terug komen, en zou ze de test nog een keer doen.
Ze had er dus weer geen zin in. Rechter oog heeft ze de test gedaan, maar links geen zin meer.
Na overleg met de arts heb ik nu een begeleidend briefje gekregen waarmee ik naar de huisarts moet.
Maar als ze 4 jaar zijn, dan krijgen ze op het CB weer een ogentest vertelde ze mij.
Verder qua gewicht zit ze nu wel gemiddeld. 99 cm en 14 kg.
Maar ze heeft altijd op onder gemiddeld gezeten (meestal tegen de onderlijn)
Ik zou me daar niet al te druk om maken…als ze maar HAAR lijn volgt.
Breek me de bek even niet open over de ogentest van het cb
Ze hebben er bij Esmee tenminste een potje van gemaakt.
Ze moest op haar 3e inderdaad, de eerste keer mislukte dat ( achteraf dus gewoon omdat ze het niet zag :doh: ).
De tweede keer heeft ze blijkbaar onder dat brilletje door zitten spieken, want ze slaagde met vlag en wimpel.
Op haar 4e moest ze weer.
De eerste keer ging het weer mis. Die cb-arts was zeer onaardig, Esmee kreeg niet eens een kleurplaat omdat ze haar best niet had gedaan :shock:
De tweede keer lukte het ook niet, toen kreeg ik een verwijsbrief mee voor de oogarts ( waar ze opschreven dat LINKS niet goed was misschien)
En wat blijkt…Esmee heeft een zeer lui oog, zag met RECHTS niets, met links was het wel oke.
Ze heeft nu een brilletje en moet elke dag een oog afplakken…
( En dat ook nog terwijl ze wisten dat vader een lui oog heeft, en ze mij nooit hebben verteld hoe erfelijk het is)
Onnodig te melden dat ik Kim meteen heb latencontroleren bij de oogarts, en ze bij het cb de pot op kunnen wat die ogentest betreft he :evil:
Sorry, lang verhaal :oops:
Maar ik maak me er nog steeds een beetje boos om, het had zoveel gescheeld als ze beter ermee om waren gegaan!
Trouwens, Esmee was ook regelmatig te dik, en nu is ze het schrieltje van de klas
Als ik zo het fotootje in je avatar zie, ziet ze er niet te dik uit. Ik neem aan dat je er zelf ook een mening over hebt.
Mijn dochter wordt over een paar weken 3 en weegt nu 13,2, is volgens mij maar 89 cm en heeft lekkere bovenbenen, maar ik denk dat ze de bouw heeft van haar 5-jarige broer. Die zit officieel ook boven de curve, maar ze zeiden de laatste keer op het kleuterbureau (ook gewoon bij het cb) dat het in verhouding prima was dus dat ik me geen zorgen hoefde te maken.
Ik denk dat je zelf ook wel kunt zien, vergelijken met meerdere kinderen, of Isabel inderdaad te zwaar is. Als je twijfelt, zou ik toch even kijken of ze niet teveel calorierijke tussendoortjes krijgt en deze vervangen door fruit of komkommer of paprika of iets wat ze meestal wel lekker vinden.
De ogentest staat in het groeiboekje en kun je dus wel ruimschoots van te voren oefenen. Dat een heleboel ouders dat vergeten is niet de schuld van het cb.
Het is een lastige test, die niet 100% uitsluitsel geeft, maar wel een hoop problemen voortijdig ondervangt.
En natuurlijk wil een kind van 3 jaar niet altijd meewerken, en daarom doen ze het dan nog een keer over zonder de rest van de tests en vragen erbij. En aangezien er in een jaar nog van alles kan veranderen en de plaatjeskaart minder effectief is als de cirkelkaart doen ze het met 4 jaar nog eens, (de cirkelkaart is voor 3jarigen gewoon niet geschikt)
Het cb is niets meer en niets minder als een manier om te proberen problemen te ondervangen voor het echte problemen worden.
Dus ogen te testen voor ze dadelijk op school het bord niet kan lezen, en het gewicht en voedingspatroon in de gaten te houden voor er overgewicht is. want genezen is nu eenmaal moeilijker als voorkomen.
Over hoe een verpleegkundige vorm geeft aan het cb valt best te twisten, maar betwist dat dan en niet de methoden waarmee ze werken.
Ik vergeet te reageren op de oogtest.
Bij mijn oudste 2 dachten ze in eerste instantie dat ze geen zin meer hadden toen het 2e oog getest moest worden (voor het 1e oog waren ze geslaagd). De tweede test ging bij beiden niet goed dus doorverwezen naar oogarts en nu blijken ze allebei een flinke plusafwijking (dat is volgens mij voor dichtbij zien/lezen, dus eigenlijk niet uit die oogtest te halen) te hebben ofwel brilletjes! Voor mijn dochter verwacht ik niet anders, we zien wel eind augustus.
Britt was met 3 jaar 15.7 kg en 98 cm lang. Geen klachten over haar gewicht gehoord. Ogentest ging niet goed ze had er gewoon geen zin in. Als ze een poes aanwees zei Britt gewoon auto enz. Na 3 maanden terug geweest ging het recht perfect maar links iets minder, mevrouwtje had gewoon geen zin meer. (zie het al aan haar gezichtje . Dus kreeg ze het voordeel van de twijfel. Maar ik weet gewoon dat ze geen oogproblemen heeft. Ze ziet dingen altijd als eerste !
Ik ben ook pas met Ruben naar het cb geweest omdat hij 3 jaar was geworden. Hier ook geëmmer over te dik zijn, niet veel limonade geven, blablabla…de ogentest ging goed, totdat meneer het prima vond. Het gevolg is dus: over 3 maanden terug komen. Ik weet zeker dat hij prima ziet, wat een kolder…Ruben weegt trouwens 17,5 kg en is 101 cm lang!
@panfluit wrote:
I…de ogentest ging goed, totdat meneer het prima vond. Het gevolg is dus: over 3 maanden terug komen. Ik weet zeker dat hij prima ziet, wat een kolder…
@mutsy wrote:
. Dus kreeg ze het voordeel van de twijfel. Maar ik weet gewoon dat ze geen oogproblemen heeft. Ze ziet dingen altijd als eerste !
Met de ogentest spoort men juist vooral de oogafwijkingen op die je in het dagelijks leven niet merkt. Immers ouders die aan hun kind merken dat het niet goed ziet gaan zelf al wel naar de oogarts. Vooral een lui ogje wordt er nogal eens mee ontdekt. Iets wat in het dagelijks leven niet opvalt omdat het goede oog extra compenseert. Pak je dit snel genoeg aan dan kan met afplakken een hele hoop leed bespaard blijven. Zoniet dan heb je kans dat het luie oog steeds verder achteruit zal gaan.
Door de ogen los van elkaar te testen komen met name luie oogjes naar voren doordat het ene oog het wel goed doet en het andere oog niet.
Om uit te sluiten dat het om een concentratie probleem gaat (wat heel normaal is op die leeftijd) beginnen ze bij de herhaaltest altijd met het oogje dat de keer daarvoor niet goed ging.
het cb is niet verplicht, maar zeker geen kolder.
nou jah Charity hoefde alleen van het laatste rijtje nog 2 plaatjes.
ze was al 3 keer opgestaan omdat ze geen zin meer had en die bril dat vond ze maar niks die moest ik maar op doen. ik ben benieuwd hoe het nu gaat hoor. Als ze maar niet die hele test weer moet doen want dan gaat het weer fout zeker weten
Hier kregen we de uitnodiging voor de ogentest met 3 jaar en 8 maand. Toen konden we niet en dus werd het met 3 jaar en 10 maand.
We hebben met haar geoefend, verteld dat het was om te kijken of zij goed kon zien en dat dit belangrijk was voor naar school, anders kan ze moeilijk op het bord zien en niet goed leren lezen enzo.
Nou is school hier erg favoriet, ze wil heel graag dus dat het belangrijk was om naar school te kunnen en dat het handig was als ze goed kon zien werkte bij haar super.
Toen we daar kwamen heb ik de verpleegkundige dan ook gevraagd om de ogentest meteen te doen omdat ze dat spannend vond.
We hadden ook verteld wat ze gingen doen, dat ze een plastic bril opkreeg waarvan 1 oog dicht was, net als bij een piraat.
Ze deed het echt super, ze was goed voorbereid en het ging zoals we hadden verteld, dus het was zo voorbij.
Zij is 99 cm precies en 15,3 kilo en dat was voor haar lengte zelfs iets te licht, zo ziet ze er dan ook uit. Dus een kilo meer lijkt me enorm gezeur.
Zou ik lekker naast me neer leggen hoor.
Kijk, weegt ze nou 18 kilo ofzo, dan kun je gaan denken… hmmm misschien wel wat te mollig, laten we es kijken wat we spelenderwijs en relaxed al kunnen doen. Want nu op dieet zetten is vragen om problemen.
@inkie wrote:
@panfluit wrote:I…de ogentest ging goed, totdat meneer het prima vond. Het gevolg is dus: over 3 maanden terug komen. Ik weet zeker dat hij prima ziet, wat een kolder…
@mutsy wrote:. Dus kreeg ze het voordeel van de twijfel. Maar ik weet gewoon dat ze geen oogproblemen heeft. Ze ziet dingen altijd als eerste !
Met de ogentest spoort men juist vooral de oogafwijkingen op die je in het dagelijks leven niet merkt. Immers ouders die aan hun kind merken dat het niet goed ziet gaan zelf al wel naar de oogarts. Vooral een lui ogje wordt er nogal eens mee ontdekt. Iets wat in het dagelijks leven niet opvalt omdat het goede oog extra compenseert. Pak je dit snel genoeg aan dan kan met afplakken een hele hoop leed bespaard blijven. Zoniet dan heb je kans dat het luie oog steeds verder achteruit zal gaan.
Door de ogen los van elkaar te testen komen met name luie oogjes naar voren doordat het ene oog het wel goed doet en het andere oog niet.
het cb is niet verplicht, maar zeker geen kolder.
Helemaal waar, want wij waren er ook van overtuigd dat er met Esmee’s ogen niks aan de hand was ( je merkte er ook echt helemaal niks van!!)
Dus ik ben helemaal voor die ogentesten, want anders hadden wij het zelf veel te laat ontdekt.
Ik ben het alleen niet eens met de handelwijze van ons cb, maar dat is niet standaard dus he
Ik heb ook heel veel met ze geoefend met die plaatjes, maar die arts verweet me toch dat het niet genoeg was. Ze gingen er eigenlijk al meteen van uit dat ze niet wilde, maar ze kon het gewoon niet zien!
(En dat terwijl ze later toegaven dat ze wisten dat haar vaders lui oog erfelijk was.)
Eigenlijk zijn we op haar 4e al rijkelijk laat met afplakken.
Dus ook al lijkt het kolder, toch maar even doorzetten hoor!
Jeetje wat een reacties :thumbup: .
Ik snap ook dat de test wel belangrijk is, maar de manier waarop vond ik :thumbdown: Als je het goed doet krijg je een kleurplaat… (geen kleurplaat dus voor Isabel). Vond het echt niet leuk, en dan vooral in combinatie met de rest van mijn verhaal mbt haar gewicht (ze vraagt niet eens naar wat ze eet :roll: ).
Ik had haar trouwens wel geprobeert voor te bereiden, maar ja, wil ze niet dan doet ze het dus niet.
Volgende keer gaat papa met haar, wie weet doet ze het dan wel.
Hier een fotootje, en nee, ik vind haar niet te dik.
Ik vind haar ook niet te dik hoor!
En ons cb is dus niet standaard…Esmee kreeg ook geen kleurplaat …
We kunnen beter een topic beginnen over ergernissen van het cb
( want die heb ik er al meer dan genoeg, zucht)