nou jah Charity hoefde alleen van het laatste rijtje nog 2 plaatjes.
ze was al 3 keer opgestaan omdat ze geen zin meer had en die bril dat vond ze maar niks die moest ik maar op doen. ik ben benieuwd hoe het nu gaat hoor. Als ze maar niet die hele test weer moet doen want dan gaat het weer fout zeker weten
De test het aantal regels en het aantal plaatjes per regel is vast protocol. Als het cb de test niet volgens protocol kan afnemen dan moeten ze doorverwijzen of herkansen. Daar is de test nu eenmaal op gebaseerd. Misschien ziet ze wel hardstikke goed ondanks dat ze die laatste 2 plaatjes niet wilde benoemen, maar dat mag het cb niet beoordelen, wij mogen alleen de test indien die volgens protocol volledig geslaagd is goedkeuren, en anders mag hij gewoon niet goedgekeurd worden, omdat we dan dingen over het hoofd zien misschien, dus bij twijfel wordt het even de oogarts laten checken.
Overigens geef ik kinderen idd altijd een kleurplaat al was het voor de moeite. ze moeten met 3 jaar al zoveel tests uitvoeren op het bureau.
en kindjes die niet willen zijn dagelijkse kost voor een cb, dit in tegenstelling tot kindjes die het echt niet zien, daardoor snap ik de misvatting van de betreffende verpleegkundige op zich wel maar aardig is het niet.
wat dik betreft. In de peuterleeftijd wordt niet meer het gewicht genomen, maar de bmi bepaald die in een curve wordt gezet. Volgt een kind netjes de curve (ook al is die aan de bovenkant) dan zal ik idd hooguit vragen wat er gegeten wordt en wat de ouder er zelf van vind. Van de week had ik echter een kind dat de keer daarvoor onder de gemiddelde bmilijn zat en nu behoorlijk erboven. Met die moeder heb ik dus wel het gewicht besproken. Blijft ze namelijk hetzelfde doen dan is dat kind over een jaar wel een kind met overgewicht en dan heb je simpelweg een groter probleem. En vaak denken ouders het prima te doen, maar wist je dat in een pakje appelsap gemiddeld 4 klontjes suiker zitten?
Ze moeten eens wat meer naar de bmi van een kind kijken dan naar de lengte en het gewicht in verhouding met het gemiddelde.
Hier ook eentje die volgens CB te dik is (inmiddels 104 cm en 16,5 kg) maar haar bmi daarentegen is gezond en madam snoept nauwelijks en eet graag fruit/groente/volkoren boterhammen. Haar favo vlees is kip, gehakt, tartaar. Dus tja…
En idd. heel flauw dat ze geen kleurplaat kreeg :thumbdown:
104 en 16.5 kg is idd een prima gewicht, en zolang je het lijntje volgt zonder ineens enorm te stijgen zou daar dus idd niet over gezeurd mogen worden.
de topic opener heeft het echter over 98 cm, en 16.5 kg, en dan schiet je net de curve uit. Beter daar nu iets aan te doen als straks een probleem hebben.
Stein was 102 en 16.400…geen klachten over zijn lengte gewicht verhouding.
Voor Stein moest ik een keer terug komen voor de ogentest. Hij deed de eerste keer met links alles ghoed en met Rechts niet (vind ik niet gek dat ie na 15 minuten zijn concentratie kwijt is)
16.5 kilogram op 104 cm is een perfect gewicht. Dat is 150 gram per cm.
iemand van 6 cm minder zou dus bijna een kilo minder mogen wegen voor hetzelfde perfecte gewicht. Een een Kilo meer of minder op 16 kilo is wel een verschil met een kilo meer of minder met 70 kilo die een volwassene weegt.
104 en 16.5 kg is idd een prima gewicht, en zolang je het lijntje volgt zonder ineens enorm te stijgen zou daar dus idd niet over gezeurd mogen worden.
de topic opener heeft het echter over 98 cm, en 16.5 kg, en dan schiet je net de curve uit. Beter daar nu iets aan te doen als straks een probleem hebben.
6 cm op die maatjes scheelt nogal wat hoor.
Ja maar voordat Nancy die 104 cm had bereikt, woog ze ook zoveel (zelfs 17 kg). Het is zo bewerkelijk! Nancy is 1 keer ziek geweest, hup 1,5 kg eraf…als ik dan naar CB was geweest dan was het allemaal weer ok geweest. Snap je wat ik bedoel? Dus ik vind 98 cm en 16,5 kg helemaal niet schrikbarend en denk dat er pas een probleem is als de bmi in de zone van overgewicht komt te zitten.
Hoe berekenen ze dat bmi eigenlijk voor kindjes? Hetzelfde als voor volwassenen? :think:
Over het cb… ondanks dat ik vaak vind dat ze ook zeuren denk ik dat het toch maar goed is dat ze er zijn… Zo worden problemen op tijd gesignaleerd en als je dan een keer voor niets naar de kinderarts of oogarts zo wordt gestuurd dan denk ik maar “beter te vaak dan een keertje niet als het wel nodig blijkt te zijn”. Toch? :think:
Hoe berekenen ze dat bmi eigenlijk voor kindjes? Hetzelfde als voor volwassenen? :think:
Over het cb… ondanks dat ik vaak vind dat ze ook zeuren denk ik dat het toch maar goed is dat ze er zijn… Zo worden problemen op tijd gesignaleerd en als je dan een keer voor niets naar de kinderarts of oogarts zo wordt gestuurd dan denk ik maar “beter te vaak dan een keertje niet als het wel nodig blijkt te zijn”. Toch? :think:
Tuurlijk dat vind ik ook! Vind het ook goed dat ze eventueel overgewicht in de gaten houden aangezien de mensen al steeds dikker worden en ongezonder leven/eten. Maar soms kan de manier waarop wel verbeterd worden!
Overigens kan je de bmi van kinderen berekenen via de site van het voedingscentrum.
Nou dan heeft Kaylee dus behoorlijk ondergewicht :roll: Wist ik natuurlijk al, maar nu zag ik t dus zwart op wit staan en dat vind ik dus niet leuk geloof ik :think: Overigens heb ik er ontzettend moeten op aandringen bij t cb dat ze dit in de gaten gingen houden en dat vind ik dan ook weer niet kloppen. Het andere uiterste dus…
Ik ben het trouwens zeker met je eens dat ze dingen vaak ook wel wat anders kunnen brengen (en soms ook gewoon niet moeten zeuren :snooty: )
Volgens de BMI heeft Isabel dus een gezond gewicht!
Haar BMI is 16,50 en moet zitten tussen de 14,50-17,56.
Zit ze nog ruim goed!
Gewoon op mijn eigen gevoel vertrouwen dus :thumbup:
Ik vind ook het cb verder prima hoor, het is goed dat ze er zijn, maar het ene bureau is het andere niet en ik loop gewoon tegen een aantal zaken en manier van handelen aan op het cb bij ons!
Maar ach…voor een kindje dat haar hele leventje al boven het gemiddelde zit maak ik me niet echt zorgen, het is niet zo dat de lijn erg omhoog gaat ineens.
Ik heb ook jou linkje geprobeert Dodde, maar daar kom ik op ondergewicht uit :eh: ha ha
Pffff ogentest bij het cb. ik lap er mijn laars aan. Ik zag bij mijn zoontje met 1 jaar al dat zijn linker oog soms wegdraaide als hij moe was. Ik heb dit verteld op het cb omdat ik zelf ook een lui oog en bril heb. Daar zeiden ze niets te zien en me geen zorgen te maken. ook mijn moeder begon het op te vallen dat lucas soms met zijn oogje draaide. Ik heb toen gewoon de stoute schoenen aangetrokken en ben naar de huisarts gegaan. Heb het verhaal uitgelegd, en deze stuurde me door naar de oogarts. Daar werd geconstateerd dat meneertje wel degelijk slechte ogen had. waaronder flinke cylinder waarden in beide ogen. Omdat Lucas toen nog maar net een jaar was vonden ze het toch nog te jong voor een bril. maar moest wel iedere 3 maanden op controle komen. na iets meer dan een jaar ging het alleen maar verder achteruit en dus ja hij moest wel een bril. hij was 2 jaar en 4maanden. Op het cb reageerden ze toch raar, want hun vonden dat ik dat bij hun had moeten vragen. Ja daaaaaaaag ze kunnen de pot op. Ik ga er naartoe omdat het moet. maar het gaat het ene oor in en het andere uit hoor. heb wel meer van dat soort ervaringen met het cb omdat lucas ook nog een huilbaby en veel last had van exceem, maar dat is een ander topic. Ik zou zeggen als je het niet vertrouwd onderneem gewoon zelf stappen. als moeder zie je toch het beste of er iets aan de hand is volgens mij. succes allemaal