leeg je voorraadkasten dag... (eten gerelateerd;-)

Het is hier bijna een hobby om van weinig een leuke maaltijd te maken.



De basis voor de maaltijd van de dag is vaak het restant van de dag ervoor.

@mamaMarije wrote:

Ik zou ook zo gastvrij willen/ kunnen zijn, maar als je hier rond etenstijd aanbelt kan ik hooguit een stapel boterhammen erbij smeren en dan met z’n allen genoeg maken.

Is ook eten natuurlijk… maar toch anders :slight_smile: .




En die boterhammen moet ik dan eerst ontdooien, want die liggen in de diepvries :lol: :lol:

Vanavond krijgen we een goed gevulde tomatensoep van alle groente die nog in de koelkast ligt. Dus tomaten, bleekselderij, courgette en koolraap. Daarbij eet hub dan een pizza uit de diepvries die leeg moet.

@cees77 wrote:

@mamaMarije wrote:
Ik zou ook zo gastvrij willen/ kunnen zijn, maar als je hier rond etenstijd aanbelt kan ik hooguit een stapel boterhammen erbij smeren en dan met z’n allen genoeg maken.

Is ook eten natuurlijk… maar toch anders :slight_smile: .




En die boterhammen moet ik dan eerst ontdooien, want die liggen in de diepvries :lol: :lol:




hier ook :lol: .

Maar dat is zo gebeurd toch :wink: .

@cees77 wrote:

Ik ben ook mijn vriezer leeg aan het eten. Dus minimaal 2 keer per week iets dat er eigenlijk al “te lang” inzit.



Verder koop ik eigenlijk alleen dingen die ik nodig heb en heb dus niet heel veel voor nood in de kast staan :wink:




Hier idem. Geen grote voorraadkasten en geen bijzonder grote vrieser.

Er zit dus nooit overdreven veel in. Regelmatig heeft mijn man een dag geen zin om boodschappen te doen (hij doet het meestal). Dan eten we altijd wat er in huis is,wat vaak voldoende is (maar ook houdbaar, denk aan pizza,patat e.d.). Aan vlees en groente hebben we nooit veel op voorraad,dus kan ook nauwelijks wegrotten of te lang blijven liggen.

Behalve de vissticks en hamburgers in de vrieser,maar ook die gaan redelijk snel op.



Zolang er maar brood,fruit en eventueel een koekje voor school in huis is, is boodschappen hier nooit een must.

@mamaMarije wrote:

@cees77 wrote:
@mamaMarije wrote:
Ik zou ook zo gastvrij willen/ kunnen zijn, maar als je hier rond etenstijd aanbelt kan ik hooguit een stapel boterhammen erbij smeren en dan met z’n allen genoeg maken.

Is ook eten natuurlijk… maar toch anders :slight_smile: .




En die boterhammen moet ik dan eerst ontdooien, want die liggen in de diepvries :lol: :lol:




hier ook :lol: .

Maar dat is zo gebeurd toch :wink: .




Dat is waar. En een knakworstje voor erop heb ik ook altijd. Alleen nu even niet :lol:

@mandy_d. wrote:

@cees77 wrote:
Ik ben ook mijn vriezer leeg aan het eten. Dus minimaal 2 keer per week iets dat er eigenlijk al “te lang” inzit.



Verder koop ik eigenlijk alleen dingen die ik nodig heb en heb dus niet heel veel voor nood in de kast staan :wink:




Hier idem. Geen grote voorraadkasten en geen bijzonder grote vrieser.

Er zit dus nooit overdreven veel in. Regelmatig heeft mijn man een dag geen zin om boodschappen te doen (hij doet het meestal). Dan eten we altijd wat er in huis is,wat vaak voldoende is (maar ook houdbaar, denk aan pizza,patat e.d.). Aan vlees en groente hebben we nooit veel op voorraad,dus kan ook nauwelijks wegrotten of te lang blijven liggen.

Behalve de vissticks en hamburgers in de vrieser,maar ook die gaan redelijk snel op.



Zolang er maar brood,fruit en eventueel een koekje voor school in huis is, is boodschappen hier nooit een must.




Dat bedoel ik :thumbup: Alleen heb ik (bijna) altijd wel groente in de diepvries. Nu dus ruim 1 kg erwten van de nieuwe oogst.

hier vandaag zo’n dag dat ik geen zin heb om boodschappen te gaan doen, (moe, hoofdpijn en sophie niet fit) en het weekend geen tijd ervoor gehad. Dus net mijn voorraadkasten ingekeken en heb nog liggen: ui, rijst, kipfilet, blikje mais, champignons. Dus denk dati k de kipfilet in een marinade van ketjep leg, en dan alles in de wok met de rijst erbij.

Sja, ik ben denk ik een zeurpiet want wil toch wel elke dag verse groenten bij het avondeten. Gewoon omdat wij het lekker vinden en het gezond is. Hier dus geen maak-je-kast-leeg-dagen. Haal er in elk geval even verse groenten bij. Maar makkelijk en goedkoop vind ik geen bezwaar hoor :mrgreen: . Vandaag aten we lekker simpel rostirondjes, tartaartjes, sperziebonen en komkommersalade.

Suuus: wat leuk zwanger van de vierde, gefeliciteerd :inlove: en ik zeg, een Noortje of een Naud erbij :wink: :mrgreen:



Maar voor een keer is een potje of diepvries groenten niet slecht.

Ze zeggen dat sommige potgroenten meer vitaminen bevatten dan verse van dat soort. Nu eten wij ook alleen potjes op ‘snelle’ dagen en voor de rest vers maar goed.

@cees77 wrote:

@mandy_d. wrote:
@cees77 wrote:
Ik ben ook mijn vriezer leeg aan het eten. Dus minimaal 2 keer per week iets dat er eigenlijk al “te lang” inzit.



Verder koop ik eigenlijk alleen dingen die ik nodig heb en heb dus niet heel veel voor nood in de kast staan :wink:




Hier idem. Geen grote voorraadkasten en geen bijzonder grote vrieser.

Er zit dus nooit overdreven veel in. Regelmatig heeft mijn man een dag geen zin om boodschappen te doen (hij doet het meestal). Dan eten we altijd wat er in huis is,wat vaak voldoende is (maar ook houdbaar, denk aan pizza,patat e.d.). Aan vlees en groente hebben we nooit veel op voorraad,dus kan ook nauwelijks wegrotten of te lang blijven liggen.

Behalve de vissticks en hamburgers in de vrieser,maar ook die gaan redelijk snel op.



Zolang er maar brood,fruit en eventueel een koekje voor school in huis is, is boodschappen hier nooit een must.




Dat bedoel ik :thumbup: Alleen heb ik (bijna) altijd wel groente in de diepvries. Nu dus ruim 1 kg erwten van de nieuwe oogst.




In de diepvries niet,maar een postje sperziebonen of wortelen staat er ook vrijwel altijd wel,dat neemt geen ruimte in en na eventueel gebruik is het snel vervangen. Verse groente is het dan niet,maar ach…het is ook voor nooddagen.

@Mutsie86 wrote:

Suuus: wat leuk zwanger van de vierde, gefeliciteerd :inlove: en ik zeg, een Noortje of een Naud erbij :wink: :mrgreen:



Maar voor een keer is een potje of diepvries groenten niet slecht.

Ze zeggen dat sommige potgroenten meer vitaminen bevatten dan verse van dat soort. Nu eten wij ook alleen potjes op ‘snelle’ dagen en voor de rest vers maar goed.




Precies, een potje of diepvries is niet gek veel slechter dan vers. Zeker als je die verse groente ook nog eens te lang doorbakt (in wok bijv.).

Het zal om het even zijn. Fruit (en wat je de rest van de dag eet) kan al een hoop goedmaken. Hier staat er altijd wel zo’n noodpotje.

was keer op tv dat in veel gevallen diepvriesgroente zelfs meer vitaminen bevatten als de ‘verse’ uit de winkel.



De diepvries (en pot en blik ook) groente wordt vrij snel na de oogst ingevroren zodat er weinig voedingswaarde verloren gaat terwijl verse groente er best een tijd over doet om van de akker/kas etc in de winkel en uiteindelijk in onze koelkast/pan te belanden.



Dan nog even meegenomen dat veel mensen de verse groente gerust een paar dagen laten liggen… zou diepvries of pot zelfs beter zijn.



Pot/blik is weer aan toegevoegd oa zout wat diepvries tot ‘beter’ zou bestempelen.

@mandy_d. wrote:

@Mutsie86 wrote:
Suuus: wat leuk zwanger van de vierde, gefeliciteerd :inlove: en ik zeg, een Noortje of een Naud erbij :wink: :mrgreen:



Maar voor een keer is een potje of diepvries groenten niet slecht.

Ze zeggen dat sommige potgroenten meer vitaminen bevatten dan verse van dat soort. Nu eten wij ook alleen potjes op ‘snelle’ dagen en voor de rest vers maar goed.




Precies, een potje of diepvries is niet gek veel slechter dan vers. Zeker als je die verse groente ook nog eens te lang doorbakt (in wok bijv.).

Het zal om het even zijn. Fruit (en wat je de rest van de dag eet) kan al een hoop goedmaken. Hier staat er altijd wel zo’n noodpotje.




Of als je het een paar dagen laat liggen (en het duurt meestal al een paar dagen voordat het in de supermarkt ligt) dan zitten er ook alweer minder vitamines in.

Haha Mamamarije, dat bedoel ik dus ook :mrgreen:

leuke topic :slight_smile: wij doen het ook hoor, vandaag was onze maakjekastleegdag…ik had nog drie tilapia filetjes en 1 vegaburger in de diepvries. dochter is vega en lust zowiezo geen vis dus dat kwam mooi uit

ik had nog aardappelen, en ik vond achter in de kast een pot rode bieten

1 zakje light jus ( ja we zijn aan de lijn ) en wat tomaatjes in de kas



van de jus en de tomaatjes heb ik een soort saus gemaakt voor over de gekookte aardappeltjes, tilapia filet lekker gekruid en gebakken,…en rode bietjes erbij

Ik hou wel van een uitdaging, al helemaal als’t om koken gaat en ook nog geld bespaard, maar ik vrees dat ik deze keer pass… :shifty:



Hier zou koken zonder boodschappen te doen namelijk niet echt een uitdaging zijn, ik hou van vooraad :mrgreen: Volgens mijn vriend is het zelfs zo erg dat AH de hamsterweken bedacht, nadat ze mijn keukenkasten hebben gezien :shifty: :oops: Dus een dagje koken zonder boodschappen te doen: eitje :lol:



Ik koop overigens vooral wat in de aanbieding is en houdbaar is: dus als de vissticks in de aanbieding zijn, koop ik niet 1 pak, maar 2. Diepvriesgroenten sla ik ook altijd met korting in(doperwten, tuinbonen, spinazie, rode kool en sperciebonen- de rest vind ik niet lekker), zelf (rauw) vlees invriezen doe ik (bijna) niet meer omdat ik het uiteindelijk niet meer zo lekker vind.



Gehaktballen maak ik altijd meteen van 1 kg, de rest gaat in de vriezer. Hetzelfde geldt voor pastasaus, lasagne en andere stoofpotjes. Ik KAN het niet eens voro 1x avondeten klaar maken, hou altijd nog minimaal de helft over. Overigens ontdooi ik wel elke 3-4 maanden mijn vriezers(ja, ik heb er 2 :oops: ) om het overzicht niet te verliezen en te zorgen dat ik op maak wat op moet :slight_smile:

Vandaag heb ik 2 bakken eten van de chinees eruit gehaald en daar maak ik rijst bij.



Ik heb nog een komkommer en cherrytomaatjes dus ik maak daar een salade van.

eisblume: zus van mij? :mrgreen: :lol: Hier ook een mega voorraadkast. Vind dat ook heel belangrijk.

Heb zelfs een grote vriezer ervoor aangeschaft, kan nu veel kwijt :thumbup:



Gehaktballen doen wij ook zo. Maar meer uit gemakzucht hoor, niets makkelijk dan als we beide een lange dag gewerkt hebben 's ochtends wat gehaktballen uit de vriezer te halen.



Maar restjes lasange, stoofschotels etc halen hier nooit de vriezer. Dan eten we er twee dagen van.

(Heb wel een portie spaghetti saus ingevroren als proef, maar ik moet er echt aan denken om die dan eens op te maken)



Maar meestal koken we afgepast, soms nog een reste bami etc voor 1 persoon over. Maar dat komt altijd de volgende dag wel weer op.

Ik ben ook de kast maar eens in gedoken, en ik vond maar 3 dingen op voorraad :think: wel genoeg soep, macaroni/nasi-mixen en taarten-maak pakkies, maar echt voor het avond eten, nee. Wel gisteren een smak met schnitzels bij de Boni ingekocht, en gehakt en shoarma bij andere winkels, dus we kunnen voorlpig weer zonder vleesinkoop :mrgreen: