leeg je voorraadkasten dag... (eten gerelateerd;-)

Ik werd vandaag uitgedaagd door een vriendin…

In het kader van bezuinigingen en voedselverspilling stelde ze voor om 1 dag in de week, een dag waarop je eigelijk meent boodschappen te moeten doen omdat je anders niet te eten hebt (naar je mening) toch bewust geen boodschappen te doen en te eten met wat je nog in de kasten hebt…

Ik vond het wel een intrigerende uitdaging en heb ja gezegd.

Dus de komende 4 weken ga ik proberen om op vrijdag te koken met wat er nog is… leeg mijn voorraadkastendag dus…

Vanavond begonnen… iets zei me dat het karig zou worden want morgen is mijn grote boodschappendag en ik had volgens mij niks meer.

Ik bleek nog kipfilet in de vriezer te hebben, 1 paprika, 8 cherrytomaten een halve komkommer, uien, een doosje lasagnebladen en 1/3 zakje geraspte kaas en nog een blik cocktailfruit.

Ik heb daarvan dus lasagne gemaakt met kipfilet en ui vulling (3 uien en 300 gram kipfilet) en bloem en boter en bouillonblokjes heb ik altijd wel in huis, dus daarvan een roux gemaakt en een saus met kruiden. Daarbij een salade van komkommer tomaat en cocktailfruit en een likje mayonaise (heb ik ook altijd wel)

We hebben heerlijk en genoeg! gegeten :mrgreen:

Volgende week vrijdag weer en niet stiekem rekening houden met, gewoon boodschappen doen zoals altijd en dan maar zien hoe je die laatste dag doorkomt.

Wie doet mee? :mrgreen: :pray:

Dat doe ik al wekelijks.

Het bespaart wat geld en je gooit veel minder voedsel weg; ik geloof dat Nederlanders enorme verspillers zijn.

Het is ook gewoon leuk om zo te eten, een soort van houdbare kliekjesdag. Nadeel is dat als je niet oppast je na een tijd echt geen voorraad meer hebt :mrgreen: dus je moet het wel een klein beetje met beleid doen :wink:

over een tijdje wil ik de uitdaging wel aan… maar wij hebben net vandaag onze grotere vriezer geplaatst… en die gaat morgen ‘vol’, dus ik kan nog wel een tijdje vooruit hopelijk daarna :lol: .

Proest wij hebben hier wekelijks wel één of twee van die dagen :wink: . Ik koop eens in de zoveel tijd een hoop zooi van van alles en nog wat in, in de aanbieding enzo. van blikken soep tot pakken met sausjes en dingetjes. Dus eens in de week prutsen we zo iets in elkaar. Ik vind het een goed initiatief hoor! :thumbup:

Lydia gaat goed dus… maar dan vind ik wel dat je je recepten (of wat je dan dus gaat eten) met ons moet delen :angel: Kan zeker op het gebied van karig samengesteld koken nog wel wat inspiratie gebruiken :mrgreen:

Ik houd erg van koken maar vind het dan moeilijk om ingredienten te laten ontbreken die er mijns inziens eigelijk wel inhoren.

Zo vond ik eigelijk dat in mijn lasagne op zijn minst parmezaanse kaas en spinazie had moeten zitten en dat zat er niet in en dan sta ik wel te twijfelen of het smaakvol genoeg zal zijn…

Mijn vriendin had macaroni gemaakt met frikadellen… die kende ik al want in mijn armesloebers tijd deden wij dat ook wel. Het is te eten, maar ik ben denk ik een beetje verwend. :oops:

en ik trek wel de grens bij “specie” dat aten wij vroeger helaas te vaak…

Bruine bonen met aardappelen en jus en als we eens wat meer te besteden hadden deed mijn moeder er 100 gram geruld gehakt of magere spekreepjes door…

Het leek wel cement en smaakte net zo en dus noemen wij dat specie en DAT ga ik zo mogelijk van mijn leven niet meer klaarmaken… :shifty:

kan je dan het niet een beetje aanpassen?

De basis moet uit je voorraadkast komen… en dan eventueel nog 1 of 2 verse ingredienten erbij?

Want ben bang dat ik vaak niet verder zal komen als witte rijst met suiker met een paar plakken komkommer ernaast ofzo :shifty: .

Wij hebben niet zo heel veel in huis over het algemeen… vandaar juist die grotere vriezer zodat we wat makkelijker spul in huis kun halen en idd ook eens met kast en vriezer een complete maaltijd op tafel kunnen gooien.

om eerlijk te zijn klinkt die lasagne mij niet erg lekker in de oren.

Waarschijnlijk had ik rijst (als je dat dan in huis hebt als je toch al geplunderd hebt) gebruikt en een soort curry gemaakt van de rest (hier altijd kerrie massala, heet paprikapoeder, koriander, mosterdzaad, fenegriek etc. in huis)

Maar ik zal eens opletten, we eten dus geregeld zo. (en dan is het of puur luiheid dat we geen zin hebben om boodschappen te doen of het is het einde van de maand :wink: )

klinkt lekker mamamarije :wink: :mrgreen:

pasta met frikandellen vind ik echt niet te eten… :sick:

maar kliekjesdag heb ik hier ook wel 1 keer per week.

(verschilt per dag) en soms komen er de lekkerste dingen uit, maar heel vaak is het niet bijzonder genoeg om te delen :wink:

De rijst was op :frowning:

Ik had nog wel 1/2 pakje dessertrijst, maar het was gewoon niet voldoende… daar had ik met wat kunst en vliegwerk nog wel een risotto van kunnen maken.

De lasagne was overigens toch erg lekker… wij houden wel van uien en knoflook en dat zat er genoeg in. De saus was ook lekker romig en kruidig.

De salade was trouwens een hit bij de kinderen… het is schoon opgegaan.

Maar nu nog een dag iets eten gaat echt niet lukken… dan word het wentelteefjes of pannenkoeken gezien ik altijd wel eieren en bloem en houdbare melk in huis heb.

Maar gisteren ook pannenkoeken gegeten en morgen gaan we naar een pannenkoekenrestaurant dus ik dacht… nee doe dan maar niet vandaag ooook pannenkoeken. :mrgreen:

oee macaroni met fricandellen, haha dat vind ik zoo lekker! Dot ketchup erbij :drool:

Weet het, culinair is het niet :lol:

Maar zo’n vriezer en voorraadkast leegeten dag hebben wij hier elke zondag. En soms ook door de weeks als ik geen zin heb om boodschappen te doen.

Moet wel zeggen, heb altijd gehakt en groenten in de vriezer(groentenpakket en paprika’s, prei etc) uien ook altijd op voorraad dus kan altijd een pasta’tje maken want heb ook altijd macaroni, spaghetti en rijst in voorraad.

Ik hou van voorraad en wil altijd een goede basis en voorraad hebben in huis. :thumbup:

Ik heb sinds ik last van mnbekken kreeg en niet zo makkelijk boodschappeneer kon doen, een flinke voorraad in huis. Nu ook erg prettig met een kleintje dat rond etenstijd vaak moppert, dus het zijn ook nog eens makkelijk te maken gerechten.

Ik heb altijd wel geneog om pasta te maken in huis, of gewoon rijst of cousous of noedels met gewokte groente.

En de laatste tijd bij de kinderen een groot succes : aardappelkroketjes, rode kool en lekkerbekjes, allemaal uit de vriezer En niet onbelanrijk te bereiden door miin oudste :lol:

Lune, zo hebben wij hier ook altijd wel een lading groente in de vriezer liggen.

Vanmorgen de nieuwe vriezer gevuld, dus ik kan nu wel een eet je vooraadkast leeg week volhouden :wink: .

Ik ben ook mijn vriezer leeg aan het eten. Dus minimaal 2 keer per week iets dat er eigenlijk al “te lang” inzit.

Verder koop ik eigenlijk alleen dingen die ik nodig heb en heb dus niet heel veel voor nood in de kast staan :wink:

@Cees, dat hebben wij nou ook… ik probeer het wel… als je bij mijn ouders aanwipt dan kan mijn vader uit de kast zo voor 4-6 personen extra een maaltijd uit de kast toveren.

Oké, eet je misschien niet allemaal hetzelfde, maar dat maakt niet uit.

Ik zou ook zo gastvrij willen/ kunnen zijn, maar als je hier rond etenstijd aanbelt kan ik hooguit een stapel boterhammen erbij smeren en dan met z’n allen genoeg maken.

Is ook eten natuurlijk… maar toch anders :slight_smile: .

Overigens kan ik als er vanavond of komende week aangebeld wordt rond etenstijd wel een extra maaltje voorschotelen :lol: .

Ik doe dat ook regelmatig. Ik kan ook altijd iets smakelijks maken van niets, maar ik moet zeggen dat ik altijd de basisdingen in huis hebt.

Altijd standaard: pasta, 1 blik soep, blikken tomaten, kruiden, aardappelpuree-zakjes, kidneybonen, ui en knoflook.

Ik heb meer, maar dit is standaard.

Wij zijn ook onze vriezer aan het leegeten want die moet gevuld worden met maaltijden voor als ik in ZA ben. Mark hoeft dan alleen iets uit de vriezer te halen elke dag.

Maar eigenlijk kom ik nooit tekort. Ik hou van dingen op vooraad hebben. :oops:

ik ben ook eens de kelder ingedoken, :thumbup:

had nog bruine bonen staan, mais, ui, vesre knoflook en tomaatjes

gehakt uit de vriezer…

dus ga chili con carde maken

heb alleen nog tortillas nodig en creme freche,

en dan heb ik voor morgen weer over…

tortilla’s is toch een soort wrap? Kun je ook zelf maken, wraps zijn heel goedkoop zelf te maken.

Hoef je dat ook al niet te halen :mrgreen: :wink:

Ik doe ook mee :mrgreen:

Wij houden alleen al een dag of 2 in de week dit motto. Puur omdat ik te zuinig ben om weer een kar boodschappen op te halen waar je U tegen zegt. De uitdaging die je noemt doe ik dus wekelijks en het lukt redelijk. ik trek de grens bij niet meer gezond. Als we uit de frituur moeten gaan eten ga ik boodschappen doen. Het is hier gekomen doordat we doorkregen dat er belachelijk veel geld aan boodschappen op ging. Ik kocht een voorraad zodat we wel een oorlog konden overleven. Niet meer dus, veel te duur.

Standaard heb ik dus wel wat blikken in huis, rijst en pasta,kruiden. Vlees heb ik weinig, onze vriezer is voornamelijk gevuld met brood.

Vorige week avondeten:

Maandag: 1 blik tomatensoep, aangevuld met paprika die ik nog in de diepvries had. Geroosterd brood als toast erbij,oud brood gebruikt.

salade van hamblokjes, komkommer, uitje,geraspte kaas (laatste van het blokje kaas) en blikje mais en een gedeelte van de paprika.

Griesmeel als toetje gekookt.

Vrijdag: Restjesdag, opgebakken aardappels, wat bami met een sausje van tomatenpuree en basilicum, sla uit de tuin van oma met een uitjeen gekookt ei, custard vla gekookt.

De kids hebben de bami opgemaakt en vla, wij de rest.

Erg lekker gegeten

:drool:

Het komt hier ook steeds vaker voor dat we geen vlees hebben. Ik vind vlees gewoon duur. Daarbij, ik braad meestal vlees voor 2 dagen maar manlief vind het nodig dat dan allemaal op te eten zodat ik de volgende dag tegen een halflege pan aankijk.

Dus wij eten minder vlees en dat scheelt behoorlijk.

Leuk topic! Wij hebben zo’n dag als we eigenlijk boodschappen moeten doen, maar daar allebei geen zin in hebben. En vaak 1 of 2 dagen kliekjesdag, dat scheelt weer een keertje koken. In m’n voorraadkast heb ik trouwens alleen dingen die lang houdbaar zijn. En we hebben een klein huis, dus zoveel voorraad is het niet.

@Cell wrote:

Ik werd vandaag uitgedaagd door een vriendin…

In het kader van bezuinigingen en voedselverspilling stelde ze voor om 1 dag in de week, een dag waarop je eigelijk meent boodschappen te moeten doen omdat je anders niet te eten hebt (naar je mening) toch bewust geen boodschappen te doen en te eten met wat je nog in de kasten hebt…

Dit doe ik ook, elke maand ongeveer 4 of 5 dagen lang. Ik snuffel dan alles wat ik nog heb bij elkaar, maak een overzicht wat ik er nog van kan maken. Soms haal ik nog wat ingrediënten erbij als het echt niet anders kan.

Maar ik heb ook altijd de basisdingen in huis; couscous, rijst, aardappels, uien, bloem, melk, boter.