Owkee…
Hier was oudste 10, anderen 8 en 6 toen hun zusje werd geboren…(oudste 2 zijn hier om de week). Toen broertje een jaar geleden werd geboren waren ze inmiddels 12, 10 en 8
Samen spelen…tja, dat begint pas als ze toch echt wat ouder zijn: oudsten letten wel vaak even op, en houden kids in de gaten als ik even boodschappen doe of zo…
Hier gaat het met de kids onderling super! Oudsten houden rekening met slaaptijden van de jongsten, ruimen hun speelgoed op en zijn megatrots.
Verder zijn er natuurlijk voor/nadelen, die je voor jezelf moet afwegen.
Ik kon bijv. 2 jaar terug niet wachten tot jongste (toen ) naar school zou gaan en ik af en toe mijn handen vrij zou hebben. Toen diende zich een onverwacht kadootje aan en nu komt het schoolmoment van allemaal pas over ruim 2,5 jaar.
Meer kids in huis is ook meer kids die ziek/zwak/misselijk zijn…
Jongste heeft pas nu slapen een beetje ontdekt, dus de nachten en daardoor ook dagen zijn zwaar…
Groot nadeel van de combi schoolgaande en kleinere kids vind ik het geregel: brengen/halen, kleine slapen/eten/verschonen, daarnaast je boodschappen om de slaaptijden heen…en de afspraakjes na schooltijd van de andere kids: brengen/halen, andere kids hier (nog meer drukte dus) en dan eten koken etc, tot alles in bed ligt.
Misschien speelt ook wel mee dat ik inmiddels 43 ben en niet meer de jongste/energievolste mama daardoor (ja, ik merk het wel).
Als je daarnaast met 4 kids ook nog wil blijven werken, en af en toe tijd voor jezelf/je partner wilt plannen, is best lastig.
De tropenjaren zijn hier dus in volle gang :mrgreen: maar zo’n kleintje is ook weer onwijs genieten en alle stapjes en ontwikkelingen volgen…
heb vandaag de maatjes 50/56/62 in roze uitgezocht en grotendeels weggedaan, en ja, daar zaten toch wel wat slikmomentje bij…
Volg je hart, is de enige tip die ik je nog kan geven! Als jullie het beiden willen, ga ervoor! :thumbup:
Bij ons zit er 4 jaar tussen. Wij wilden er wel langere tijd tussen hebben, alhoewel 4 jaar langer is geworden dan in eerste instantie de bedoeling. Maar dat kun je niet plannen Hier een super goede ervaring!
Ik denk persoonlijk dat leeftijd niets uit maakt. Tuurlijk wel als ze klein zijn, een baby speelt niet etc. Maar op wat oudere leeftijd zal vooral het karakter, de humor, vrienden en interesses bepalen of ze wel of niet klikken.
Nogmaals, de jongens zijn stapelgek op elkaar en er wordt ook veel samen gespeeld. Scheelt misschien ook dat het 2 jongens zijn met dezelfde speelinteresse.
En, we gaan voor een derde. Daar zal ook weer ong. 4 jaar tussen zitten. de oudste zal dus bijna 8 zijn als de baby komt.
Heerlijk de oudste 2 dadelijk op school en weer volle aandacht voor de jongste. Een in de luiers, een die spookt s nachts. Ik ben voor een groter verschil :inlove:
Iedereen bedankt voor jullie reacties :thumbup:
Wat Mandala (Karin) zegt over de combinatie met schoolgaande kids is iets wat me bezighoudt. Nu hebben we al een bakfiets (verlengde 2-wieler) en ik denk wel dat we deze nog zeker 2 jaar hebben. Pete kan tegen die tijd dat stuk naar school wel fietsen (hij kan al zonder zijwielen fietsen) en dan kan past er wel een maxicosi bij Luc en Stan.
Mutsie, jouw laatste punt is ook wel iets wat ons bezighoudt, Luc en Stan en Pete zitten zo kort op elkaar dat ze veel met elkaar optrekken en dat de komende jaren ook wel blijven doen denk ik.
Ik denk dat ik gewoon even moet afwachten wat mijn man wil (want als hij niet wil dan houdt het sowieso op ) en dan bekijken hoe ik er dan tegenover sta.
Het is wel goed om overal even over na te denken.
Maar lastig is het wel, kon je soms maar even in de toekomst kijken.
Zo denken wij na over een tweede kindje, maar zie nog best veel beren op de weg. Moet het voor mezelf wel op een rijtje hebben voordat er echt een tweede kindje in aantocht is.
Dan kun je niet meer terug als er eenmaal een baby onderweg is.
Sassie, hier door omstandig heden 10.13 en 15 jaar verschil met de jongste.
Moest er totaal niet aan wennen, in tegendeel, je verleert het gewoon niet! Ben ook veel relaxter. En door het grote leeftijdsverschil weer heel veel tijd voor de jongste! ( die ook schandelijk verwend wordt! :lol: )
Mijn man had wat meer moeite met het 's nachts wakker zijn, maar aangezien ik lang BV heb gegeven moest hij niet zo zeuren, ik zat 's nachts te voeden, hij kon zich weer omdraaien. :mrgreen:
@Mutsie86 wrote:
Het is wel goed om overal even over na te denken.
Maar lastig is het wel, kon je soms maar even in de toekomst kijken.
Zo denken wij na over een tweede kindje, maar zie nog best veel beren op de weg. Moet het voor mezelf wel op een rijtje hebben voordat er echt een tweede kindje in aantocht is.
Dan kun je niet meer terug als er eenmaal een baby onderweg is.
tja en weet je… zelfs als je in je hoofd er helemaal klaar voor bent kan je op het moment van positieve test/ eerste echo etc echt nog wel hebben dat het je ineens naar de strot vliegt om daarna verbaasd te denken ‘maar dit wilden we toch juist zo graag?’.
Hier zal er - als het mee zit en snel raak is - ook vijf jaar tussen de eerste en de tweede zitten. Deels omdat het zo is gelopen, deels ook een keuze. Zelf scheel ik vijf jaar met mijn zus, en heb dat nooit als vervelend ervaren. Nooit bij stil gestaan zelfs.
Het grote voordeel lijkt mij dat het oudste kind al zo groot is, zelfs al naar school gaat. Prettig en handig, voor alle partijen. En in hoeverre twee kinderen een klik hebben zit m.i. veel meer in karakter dan in leeftijdverschil.
Het was even zoeken, maar ik kon hem nog terugvinden, misschien handig om mijn vragen hier te stellen.
Zie banner :inlove: waardoor ik nu over een paar dingen aan het nadenken ben…
Hoe hebben jullie dat de eerste periode na de bevalling gedaan met schoolgaande kids? Ik neem aan dat je een week na de bevalling nog niet op de fiets kan stappen? Ook mag de kleine nog niet in de bakfiets of fietskar mee. En hier is de school 1,5km verderop dus even op en neer lopen tijdens de lunchpauze is niet te doen. Ook 's ochtends lijkt het me niks. Kan je zo kort na de bevalling al wel autorijden?
Hoe hebben jullie dat met zwemles gedaan? Een baby mag tot de eerste prikjes niet zwemmen volgens mij, maar mag het wel de kleedkamers en kantine van het zwembad in?
Waarom zou een baby de kantine niet in mogen?
Niet zwemmen wil niet zeggen dat je niet in het zwembad mag koken! Het is een advies. Hier met zwemles veel pasggeboren kindjes, bv gevende.moeders bhin of.potjes.olvarit oid.
Hier.in de woonplaats veel ouders die helemaal niet enten ivm religieuze overwegingen, die.gaan gewoon allemaal.zwemmem… Zonder verdee, problemen
@sassie1980 wrote:
Het was even zoeken, maar ik kon hem nog terugvinden, misschien handig om mijn vragen hier te stellen.
Zie banner :inlove: waardoor ik nu over een paar dingen aan het nadenken ben…
Hoe hebben jullie dat de eerste periode na de bevalling gedaan met schoolgaande kids? Ik neem aan dat je een week na de bevalling nog niet op de fiets kan stappen? Ook mag de kleine nog niet in de bakfiets of fietskar mee. En hier is de school 1,5km verderop dus even op en neer lopen tijdens de lunchpauze is niet te doen. Ook 's ochtends lijkt het me niks. Kan je zo kort na de bevalling al wel autorijden?
Hoe hebben jullie dat met zwemles gedaan? Een baby mag tot de eerste prikjes niet zwemmen volgens mij, maar mag het wel de kleedkamers en kantine van het zwembad in?
Wat dacht je van je man de eerste periode de kinderen naar school te brengen? en dan laten overblijven voor een week of 2, 3. en naar het zwembad kan ook wel. of je kiest er voor de kinderen bv even 2 weken niet naar zwemles te laten gaan. Autorijden kan best wel weer redelijk snel als alles goed is gegaan, want daar hangt het ook nog eens van af. Krijg je een Keizersnede dan mag je de eerste tijd geen autorijden ivm de verzekering.
Baby mag zeker mee de kleedkamers in en de kantine, alleen op letten dat hij/zij het niet te warm krijgt want het is daar bloedheet!
Je ziet er zijn mogelijkheden genoeg! go with the flow, je kunt alles nog zo mooi plannen van tevoren, het loopt dan toch vaak net even anders en meestal regelt het zichzelf wel.
Oh ja, en het allerbelangrijkste! gefeliciteerd natuurlijk! :inlove:
@konijn wrote:
Niet zwemmen wil niet zeggen dat je niet in het zwembad mag koken!
Uhhh, Konijn, volgens mij mag dit toch echt niet hoor! :mrgreen:
@kantjeboord wrote:
@konijn wrote:Niet zwemmen wil niet zeggen dat je niet in het zwembad mag koken!
Op mn telefoon is hrt 100 procent blind typen, twol wel eens mis gaan door de snelheid!! Haha
@konijn wrote:
@kantjeboord wrote:@konijn wrote:Niet zwemmen wil niet zeggen dat je niet in het zwembad mag koken!
Op mn telefoon is hrt 100 procent blind typen, twol wel eens mis gaan door de snelheid!! Haha
Ja, dat zie ik, maar daarom typ je wel grappige dingen! :mrgreen:
@kantjeboord wrote:
@konijn wrote:@kantjeboord wrote:@konijn wrote:Niet zwemmen wil niet zeggen dat je niet in het zwembad mag koken!
Ja, dat zie ik, maar daarom typ je wel grappige dingen! :mrgreen:
Fijn!lachen is tof!!
Jazeker!
Bij mijn oudste en jongste zit ook een aardig leeftijdsverschil…6 jaar.
De eerste week was de kraamverzorgster bij mij thuis en deed mijn ex mijn meisje naar school en soms de kraamverzorgster. De tweede week deed mijn ex het maar ik moest haar wel soms ophalen en vanaf de derde week deed ik het zelf weer met de kleine achterop de fiets in de maxicosi en op de baby steco mee.
Reden dat ik het zelf deed was omdat mijn ex en ik net een paar weken daarvoor uit elkaar waren…en ik hem dus niet meer om me heen wilde hebben.
En je kleine mag gewoon het zwembad in hoor!! dwz de kleedruimtes en kantine…
Maar zoals kantjeboord ook al schrijft, je kan het zo mooi plannen, maar het loopt toch altijd anders.
Toen de jongste werd geboren heeft in de kraamweek de kraamhulp paar keer de jongens gehaald en verder de buuf een paar keer meegenomen.
De 2e week was mijn man vrij en deed hij het school gebeuren, ging ik afentoe mee (in de kraamweek ook al een keertje).
En vanaf week 3 was het weer gaan met die banaan.
Werd soms wat raar aangekeken ‘goh ben je nu alweer zo actief aan het lopen?’ Heb weleens geantwoord ‘wat aardig, dus jij neemt mijn kinderen morgen mee naar school?’ maar dat heeft slechts 1 iemand toen idd gedaan, de rest lacht een beetje schamper en gaat zijn/haar weegs.
Zwemlessen hebben we heeeel snel op een tijd gepland dat mijn man ook thuis was en dat 1 van ons dat deed en de ander met de andere kids thuis kon blijven.
Afentoe kwam het niet helemaal uit en dan ging de baby gewoon mee… niet mijn hobby met 4 kids naar het zwembad, maar soms moet het maar.
Tja… ons suus werd geboren op de 1e maandag van de zomervakantie… maar ik was nogal ziek geweest in februari/maart en april, dus manlief was al aardig door zijn vrije dagen heen… hij heeft dus 2 dagen vrij genomen naast de “gratis” vrije dagen vanwege de bevalling en dus ging na 8 dagen de kraam weg en Ruud weer aan het werk… en toen was ik dus alleen met een bijna 6 jarige, een bijna 5 jarige, een bijna 2 jarige en een baby… en ja, dat vond ik pittig.
Toen de school weer begon kon manlief ook niet mee om de kinderen weer naar school te brengen, oi wat was ik boos. (neem ik hem nu nog kwalijk, zeker gezien het feit dat zijn ozo urgente werk achteraf nog niet af was) en dus kon ik in mijn eentje met het spul aan de slag. Suus is dus met 6 weken oud al in de fietskar gegaan, in een babyschaal en ik reed gewoon heel voorzichtig, vooral op wat meer hobbelig gebied, dan reed ik zo langzaam dat iemand er naast bijna kon lopen… maar je moet wat.
Ik heb toen meteen geregeld dat de kinderen op ma/di/do overbleven en dat is zo gebleven tot ze kon zitten en haar slaapjes precies van 9.30 tot 11.00 waren en van 13.30 tot 15.00 uur…
Toen was ze dus een maand of 7…was rond april 2011…
Zwemmen zat ze in de maxi cosi, dus gewoon mee… en ik nam haar dan ook vaak in de draagdoek mee (ringsling, later mei tai) dus dan ging ze alleen de cosi in met omkleden, tijdens het zitten zat ze dan lekker bij mij.
Verder ben ik gezegend met een mond, en ik heb mezelf gedwongen die ook te gebruiken en gewoon rond te vragen wie er af en toe eens kon inspringen. Bijvoorbeeld als ze ziek was, hup buren gevraagd of ze de kinderen naar school wilden doen… of ouders van klasgenoten gevraagd of ze het een probleem vonden de kids na school even af te zetten…Ik heb daar nooit negatieve reacties op gehad, meerendeel is meer dan bereid te helpen want ze vinden 4 kinderen al heel knap… hahaha
Nu is het zo dat Mies zwemt en de groten gaan dan mee met een vriendin, elke maandag weer, Ik heb het haar gevraagd en voelde me echt best bezwaard, maar zij vind het geen punt en als zij eens wat heeft, dan ben ik natuurlijk ook bereid in te springen. Ze wonen 2 straten verder. Ik zwem samen met een kennis wiens zoon ook zwemt op dezelfde tijden en we doen het om en om… ik de maandag, zij de woensdag zodat ik niet alle kinderen mee hoef te sjouwen op woensdag.
Een goede draagdoek of draagzak, je kan niet zonder, een fietskar of bakfiets met schokdempende constructie zodat de baby bij rustig fietsen al wel snel mee kan en laten overblijven. En ruim opstaan zodat baby eerst kan en dan de rest. Ik heb er toen ook wel werk van gemaakt dat die van bijna 5 en bijna 6 met klaargelegde kleding gewoon wel zelf gingen aankleden. Was even trainen, maar het werkte wel. Nu hoefde ik ze enkel te wekken en te zeggen “aangekleed beneden komen, zo snel mogelijk”
Was wel een beetje drillen in het begin ook. En Suus die moest gewoon om 6.30 al eten… anders kwam ik gewoon niet uit met de voedingen… de volgende kreeg ze dan rond 9.30 weer… de rest van de dag probeerde ik te voeden als ze zelf erom kwam… maar die ochtend… tja… dat was nu eenmaal zo…
hier ook zoveel verschil, maar ik heb er dan maar 1 boven ukkepuk. Ik zie dan ook veel minder beren op de weg. Mijn moeder komt in huis ipv ind e kraamperiode, dus die brengt sophie dan naar school en haalt ze weer op. Zwemles gaat ukkepuk gewoon lekker mee en is ook maar een half uurtje zwemmen. De school is op loopafstand (op sophies tempo 10 min) dus op tijd uit bed zodat ukkepuk eerst kan eten en sophie heeft vanmorgen afgesproken dat zij zichzelf aankleed, ik mezelf en dat we dan samen ukkepuk gaan aankleden. Dus komt vast allemaal wel goed.
En moet ik een keer hulp inschakelen van een buurvrouw dan is dat maar zo. Zulen ze niet zo moeilijk over doen als je dat zelf ook niet doet denk ik…
maar denk dat je je nu te druk maakt om dingen die misschien niet spelen. misschien loopt alles straks vanzelf wel als een trein