Laten jullie prikken op pneumokok?

Nee. Lara heeft vrij veel last van die prikken, dus ik vind het wel genoeg zo. Ik ga d’r niet nog wat bij doen. Als het geen bijwerkingen had, zou ik het denk ik wel laten doen.

Nee. Lara heeft vrij veel last van die prikken, dus ik vind het wel genoeg zo. Ik ga d’r niet nog wat bij doen. Als het geen bijwerkingen had, zou ik het denk ik wel laten doen.

Hier totaal geen bijwerkingen hoor Lena. Ik zou het je echt aanraden. Nederland loopt echt niet voorop met het vaccinatieprogramma . In Engeland zit dit vaccin al 11 jaar in het programma. Het lijkt me meer noodzaak dan overbodig om het te laten doen…

Tja, maar met de andere prikken zijn we ook altijd een week zoet. Niet de bijwerkingen van de prik zelf (ik schreef het verkeerd op) maar wel doordat Lara dan telkens ziek wordt, erge luieruitslag krijgt, huilend wakker wordt 's nachts en zich gewoon niet lekker voelt.

Ik zie al zo tegen de reguliere prikken op dat ik er heel weinig voor voel om er nog één bij te doen. Of drie dus… Was juist blij dat ze voor april geboren is en we dus niet ‘hoefden’.

Misschien heel slecht van mij, maar ik zie het echt niet zitten… :oops:

Ik zag er ook ontzettend tegenop. Ik gruwel van vaccinaties… Maar ben toch blij dat ik het gedaan heb. Het beschermt tegen de meeste varianten van hersenvliesontsteking, maar ook nog eens tegen 2/3 van alles soorten oorontstekingen…Vind ik toch echt de moeite waard en ik heb gegoogled en vond praktisch niemand waarvan het kindje bijwerkingen had gekregen na de pneumoprik…

zucht zucht… Kan het ook als ze wat ouder is? Ze moet nu al zoveel prikken, kan het niet over een jaar ofzo?

Ja tuurlijk wel en dan heb je ook maar 1 vaccinatie nodig. Maaaaaar dan loopt ze dit jaar wel risico en juist nu is het risico het hoogst en de afweer het laagst…

Klopt het nou dat ze als ze ouder zijn dan 1 jaar, sowieso maar 1 prik krijgen? En als ze jonger zijn drie stuks?

Dus dan hoeft Lara sowieso maar 1 prik? Ik zla het eens vragen op het CB, misschien hebben ze een folder ofzo. Ofschoon ik die folders niet vertrouw als het over bijwerkingen gaat.

Ze zou er dan 2 nodig hebben. Eentje nu en dan een herhaling over een paar maanden. In elk geval minimaal 2 weken voor de bmr of 4 weken erna ivm bijwerkingen van de bmr ( die ze hoogstwaarschijnlijk zeker krijgen) Maar laat je goed voorlichten hoor, veel ha-en hebben er echt geen kaas van gegeten… :?

Nee ik heb mijn HA ook moeten vertellen dat het Prevanar moest zijn en niet die andere :wall: . En ik moest zelf maar bijhouden wannneer ze weer moest want zij wisten het eigenlijk niet.

Ik denk trouwens dat er nu wel wat meer bekendheid zal zijn nu hij in het rijksvacinatieprogramma (scrabbelwoord) zit.

Lena ik denk niet dat je deze perse moet geven, anders hadden ze wel een inhaalprogramma gedaan neem ik aan zoals met de meningokokken.

Maar Maaike heeft er weinig last van en het werd mij aangeraden en ik vind het een veilig idee.

Maar misschien kun je die 2 prikken heel erg spreiden?

Na het 2e jaar geloof ik (staat wel juist in dit topic) is het maar 1 prik maar de risicogroep is 0-2.

In januari moeten we weer naar het CB. Ik zal het op mijn lijstje van ‘na te vragen dingen’ zetten :smiley: . De HA is tevens CB-arts, dus als ik daar toevallig eerder kom, vraag ik het hem wel. Ik neem aan dat hij het wel weet als hij ook CB-arts is, toch?

ja hoor want de hHA moet ze ook zetten.

Hoe zit het met die laatste vaccinatie, maakt het nog wat uit wanneer die gedaan wordt (in ieder geval in het tweede jaar)? Hij heeft de eerste drie met 5, 6 en 7 maanden gehad. Ik had eerst gedacht om die laatste dan 1,5 maand na de 14-maandenprikken te doen, maar ik denk er nu over om het vijf weken ervoor te doen. Mocht hij dan een trauma oplopen van twee prikken tegelijk dan hoeft hij de komende jaren in ieder geval niet meer geprikt te worden.

Ik vroeg het me ook steeds af maar zover ik nu weet maakt het niet uit. Als het maar in het 2e jaar is.

Ik doe hem na de BMR. Ik vind het eerst wel even goed zo.

hé Renee gefeliciteerd trouwens!

Ik zie het nu pas!

:dance: :dance: :smiley: .

Renee, proficiat!!!

Ik las trouwens in de folders van het RIVM dat de BMR veel minder vaak bijwerkingen geeft dan de DKTP. Hebben jullie dat gemerkt?

Dankjewel dames :smiley: .

Ik kan er nog even over nadenken, maar ik denk ook hoe kleiner hij is, hoe minder hij ervan mee krijgt.

Lena, ik dacht juist dat bij de BMR de kans op bijwerkingen behoorlijk was, en dat ze er flink ziek van kunnen worden een dag of vijf na het zetten.

hmmm… in de folder stond dat bij de DKTP ongeveer de helft van de kinderen last krijgt van bijwerkingen en bij de BMR 10%. Wat betreft de ernst kwam het op mij over alsof die ongeveer gelijk was. Nou vertrouw ik die folders sowieso niet, want ik vind ze veel te optimistisch over hoeveel last je kind ervan kan hebben. Dus daarom dat ik het hier even vraag.

Wat ik zo gauw via Google kan vinden, lijkt het inderdaad mee te vallen. Het zoontje van een vriendin had er wel veel last van, maar hij heeft van elke vaccinatie veel last gehad. Jarno heeft tot op heden nergens last van gehad. Nou ja, half februari zal ik het weten.

Lara heeft er ook altijd veel last van, dus dat zal wel weerfeest worden dan :frowning: . Bedankt voor het opzoeken in ieder geval!