Laten jullie je inenten tegen de Mexicaanse griep?

@Greetje14 wrote:

Ik hoorde dat de vaccinatie niet bij het kind komt maar omdat het de moeder beschermd, kan de moeder gezond haar kindje op de wereld zetten.

En een GGD arts zei dat het middel al sinds 1970 gegeven wordt.

Uit onderzoek naar de seizoensgriepvaccinatie is gebleken dat kindjes van gevaccineerde moeder in hun eerste levensjaar veel minder griep kregen en ook minder luchtwegklachten. Deze vaccinatie is natuurlijk net anders, maar je maakt als moeder evengoed afweer aan tegen de griep en je geeft je afweer mee aan je kind. Toch?

@kim86 wrote:

Nu weet ik eigenlijk nogsteeds niet wat ik moet. :frowning: wat een k*t situatie…tis mn eerste kindje, alles is al eng…krijg je ook dit nog.

Ik weet echt niet wat ik aan moet met die vacinatie

Ja he, een zwangerschap voelt al zo kwetsbaar. En dan moet je ook nog dit soort keuzes maken. En ondertussen zegt iedereen wat anders… :?

O ja, wat voor mij ook nog een belangrijk argument was, was dat je als zwangere binnen 24 uur na de eerste griepverschijnselen zou moeten beginnen met virusremmers, zoals Tamiflu. Dat leek me ook geen super alternatief.

Dat vroeg ik me ook af, krijg je als zwangere dan tamiflu als je mg krijgt, of geven ze je dan wat anders? En wat doet zo’n medicijn dan met de baby?

@WoLa wrote:

Dat vroeg ik me ook af, krijg je als zwangere dan tamiflu als je mg krijgt, of geven ze je dan wat anders? En wat doet zo’n medicijn dan met de baby?
Het RIVM zegt er het volgende over:
Behandeling van Nieuwe Influenza tijdens de zwangerschap:
De richtlijn van de Gezondheidsraad “Neuraminidaseremmers bij pandemie door Nieuwe Influenza A (H1N1)� van 6 augustus 2009 geeft aan dat zwangeren indien ze behoren tot de medische risicogroepen tijdens de hele zwangerschap en alle zwangeren in het 3de trimester binnen 48 uur na het optreden van koorts behandeld dienen te worden met oseltamivir (Tamiflu®).
Verder kunnen er aan de zwangerschap gerelateerde situaties zijn waarop al eerder in de zwangerschap met de behandeling gestart zou moeten worden (bijv. meerlingzwangerschap of polyhydramnion). In alle andere gevallen kan in overleg met de behandelend arts een individuele afweging gemaakt worden.

Gevolgen van behandeling met oseltamivir of zanamivir voor het ongeboren kind:
De ervaring met het gebruik oseltamivir (Tamiflu®) en zanamivir (Relenza®) tijdens de zwangerschap is te beperkt om een goede risico-inschatting te maken. De ervaring tot nu toe laat geen verhoogd risico zien op aangeboren afwijkingen of andere nadelige effecten. Echter een klein risico kan niet worden uitgesloten.
Er zijn onvoldoende gegevens over zanamivir om een uitspraak te doen. De systemische beschikbaarheid van een inhalatiepreparaat is echter beperkt waardoor de blootstelling van het ongeboren kind aan zanamivir klein is (zie 3).
Het risico van Nieuwe Influenza A (H1N1) voor de moeder en het ongeboren kind kan groter zijn dan het risico van de medicatie, zeker in het 2e trimester.

De hele tekst is hier te vinden:
http://www.rivm.nl/preventie/zwangerschap/nieuwe_influenza_a_en_zwangerschap.jsp

Nou daar dacht ik gisteren ook aan!!!

Ik mag geen pillen om mijn bloed dun te houden en geen pillen voor mijn suikerziekte, alleen injecties.

Omdat ik zwnager ben!

Pillen komen in je bloedbaan en dus bij je kind.

Injecties worden ingepoten in onderhuids vet en komt daardoor niet bij je kindje!

Daarom lijkt het mij eng dat als ik de Mexicaanse Griep krijg dat ik dan aan de Tamiflu moet (pillen)

Lijkt mij niet erg gezond…

dan heb ik liever een vaccinatie i.p.v. dat ik erg ziek word, of erger…

Bij Pauw en Witteman gisteravond was er een arts die zei dat er in Australie al lang gevaccineerd wordt en dat daar geen rare reacties op zijn.

Dan maar liever een paar dagen een stijve pijnlijke arm dan doodziek in het ziekenhuis liggen met alle gevaar voor mijn kindjes…

Ik vind het een moeilijke keuze hoor.

Ben alleen zo stom geweest om vorige week advies te vragen aan de gynaecoloog.

Ik werk in een ziekenhuis dus de kans dat ik op m’n werk blootgesteld wordt aan de mexicaanse griep is groot.

Ondanks dat ik nu nog maar 3 x 3 uurtjes administratief werk mag doen en niet meer aan bed…en ook niet in de buurt van de grieppatiënten mag komen.

aan de ene kant denk ik vaccineren…maar tja…er is gewoon te weinig getest of het veilig is…voor je ongeboren kind.

aan de andere kant…hoe groot is de kans dat ik daadwerkelijk dood en doodziek wordt en zijn de medicijnen die je dan krijgt wel veilig.

volgende week donderdag toch echt maar advies vragen aan de gynaecoloog.

Van mijn arbo-arts moest zij er mee accoord gaan als ik mij wilde laten vaccineren…zeker omdat ik zwanger ben van een tweeling.

maar ik blijf het een hele lastige keuze vinden.

als ik niet zwanger was geweest had ik mij gewoon laten enten…puur om het feit dat ik op die manier ook minder snel anderen kan besmetten.

@Hupsakee wrote:

@WoLa wrote:
Het RIVM zegt er het volgende over:
Behandeling van Nieuwe Influenza tijdens de zwangerschap:
De richtlijn van de Gezondheidsraad “Neuraminidaseremmers bij pandemie door Nieuwe Influenza A (H1N1)� van 6 augustus 2009 geeft aan dat zwangeren indien ze behoren tot de medische risicogroepen tijdens de hele zwangerschap en alle zwangeren in het 3de trimester binnen 48 uur na het optreden van koorts behandeld dienen te worden met oseltamivir (Tamiflu®).
Verder kunnen er aan de zwangerschap gerelateerde situaties zijn waarop al eerder in de zwangerschap met de behandeling gestart zou moeten worden (bijv. meerlingzwangerschap of polyhydramnion). In alle andere gevallen kan in overleg met de behandelend arts een individuele afweging gemaakt worden.

Gevolgen van behandeling met oseltamivir of zanamivir voor het ongeboren kind:
De ervaring met het gebruik oseltamivir (Tamiflu®) en zanamivir (Relenza®) tijdens de zwangerschap is te beperkt om een goede risico-inschatting te maken. De ervaring tot nu toe laat geen verhoogd risico zien op aangeboren afwijkingen of andere nadelige effecten. Echter een klein risico kan niet worden uitgesloten.
Er zijn onvoldoende gegevens over zanamivir om een uitspraak te doen. De systemische beschikbaarheid van een inhalatiepreparaat is echter beperkt waardoor de blootstelling van het ongeboren kind aan zanamivir klein is (zie 3).
Het risico van Nieuwe Influenza A (H1N1) voor de moeder en het ongeboren kind kan groter zijn dan het risico van de medicatie, zeker in het 2e trimester.

De hele tekst is hier te vinden:
http://www.rivm.nl/preventie/zwangerschap/nieuwe_influenza_a_en_zwangerschap.jsp

oh oke, bedankt :thumbup:

dat is dus net zo'n lastige keuze als het vaccin :think:

grrrrr

@Greetje14 wrote:

Ik mag geen pillen om mijn bloed dun te houden en geen pillen voor mijn suikerziekte, alleen injecties.

Omdat ik zwnager ben!

Injecties worden ingepoten in onderhuids vet en komt daardoor niet bij je kindje!

Daarom lijkt het mij eng dat als ik de Mexicaanse Griep krijg dat ik dan aan de Tamiflu moet (pillen)

Bij Pauw en Witteman gisteravond was er een arts die zei dat er in Australie al lang gevaccineerd wordt en dat daar geen rare reacties op zijn.

Dan maar liever een paar dagen een stijve pijnlijke arm dan doodziek in het ziekenhuis liggen met alle gevaar voor mijn kindjes…

Is dat echt zo, dat het vaccin niet bij de baby komt en de tamiflupillen wel? Dan lijkt mij de keuze opeens een stuk eenvoudiger…

Zit net het stuk van de RIVM door te lezen en verbaasde me over de tegengesteldheid met wat ik gister van de gezondheidsraad had gevonden, maar zag dat het alleen over de behandeling gaat als je al de Mexicaanse griep hebt…

Dus zolang we over de vaccinatie praten doe ik het toch nog steeds maar niet. Gister een stuk van de gezondheidsraad gevonden. Aangezien ik niet in een risicogroep val wordt het dus niet aangeraden.

Maar… zoals al in het stuk van de RIVM staat… wat nou als je het wel krijgt… :think:

De Nederlandse deskundigen bevelen op basis van bovenstaande gegevens aan om zwangere vrouwen die niet tot een medische risicogroep horen niet standaard tegen influenza A/H1N1 2009 te vaccineren. Bij zwangere vrouwen uit een medische risicogroep wegen zoals al gezegd de risico’s op complicaties ten gevolge van griep echter duidelijk zwaarder en valt de balans uit ten gunste van vaccineren, met de hier verkrijgbare geadjuveerde vaccins. De deskundigen bevelen wel aan vaccinatie alleen uit te voeren tijdens het tweede en derde trimester van de zwangerschap. Bij gebrek aan gegevens, waarbij op theoretische gronden met name in het eerste trimester nog niet alle risico’s voor de vrucht zijn uit te sluiten, zien zij een zwangerschap in het eerste trimester op dit moment als een contra-indicatie.

pfff, nou daar heb je wat aan, dat infonummer van postbus 51 :roll: Op mijn vragen leest ze gewoon stukken tekst voor van de site, ja hallo, dat had ik zelf ook al gelezen :wall: Beter de vk bellen denk ik :think: O, en toen ik doorvroeg kwam er ineens een storing in het systeem en kon ze niks meer opzoeken. Handig :thumbdown: maar op internet kan ik zelf ook wel die site bekijken :roll:

Ja, absoluut wel.

mexicaanse griep heerst nu al op de school van m’n dochtertje, de kans is zeker niet klein dat ik het krijg en het risico op complicaties wil ik niet lopen. Ook mijn gyn raadt het aan

Zwangeren in het 3e trimester krijgen bovendien Tamiflu als ze de mexicaane griep krijgen en dat is geen fijn medicijn (genoeg bijwerkingen).

gisteravond bij pauw en witteman, …wellicht mooi om toch even terug te kijken, zei de betreffende arts oa…niet VOOR 28 weken doen …daarna zijn risico s nihil

voor wie het graag wil zien hier de link

http://player.omroep.nl/?aflID=10356663

@kristalkindje wrote:

gisteravond bij pauw en witteman, …wellicht mooi om toch even terug te kijken, zei de betreffende arts oa…niet VOOR 28 weken doen …daarna zijn risico s nihil

Leuk gezegd hoor, maar de vaccinatieronde begint volgende week, en eind december begint voor mij het 3e trimester, kan ik dus alsnog goed ziek worden (ook na week 28 ) als ik me niet laat vaccineren.

@Lieke74 wrote:

@kristalkindje wrote:

Leuk gezegd hoor, maar de vaccinatieronde begint volgende week, en eind december begint voor mij het 3e trimester, kan ik dus alsnog goed ziek worden als ik me niet laat vaccineren.

Dat is zo…Ik vind het advies op zich wel logisch om te wachten tot 28 weken, had ik zelf ook al bedacht. Maar hij zegt idd niets over voor 28 weken mg krijgen, wat dan?

@WoLa wrote:

@Lieke74 wrote:
@kristalkindje wrote:

Leuk gezegd hoor, maar de vaccinatieronde begint volgende week, en eind december begint voor mij het 3e trimester, kan ik dus alsnog goed ziek worden als ik me niet laat vaccineren.

Dat is zo…Ik vind het advies op zich wel logisch om te wachten tot 28 weken, had ik zelf ook al bedacht. Maar hij zegt idd niets over voor 28 weken mg krijgen, wat dan?

Ach, ik ben er voor mezelf al lang uit, ik ga volgende week gewoon de vaccinatie halen. Ik ben al 3 weken aan het hoesten door een “simpele” verkoudheid en heb me alleen daar al benauwd van gevoeld, dus ik wil niet weten hoe dat met de Mexicaanse griep voelt.

Mijn weerstand is duidelijk minder door de zwangerschap.

@WoLa wrote:

@Lieke74 wrote:
@kristalkindje wrote:

in het algemeen is bekend dat complicaties, ( wat DAAR zijn we dus bang voor met zn allen niet voor die griep zelf) vooral optreden in het laatste trimester.

voor die tijd is het risico op complicaties niet extreem

@WoLa wrote:

@Greetje14 wrote:

Omdat ik zwnager ben!

Is dat echt zo, dat het vaccin niet bij de baby komt en de tamiflupillen wel? Dan lijkt mij de keuze opeens een stuk eenvoudiger…

Onze GGD arts zei dat…

En waarom zou ik anders geen orale medicatie mogen hebben :think:

Ik mag pas weer pillen als ik bevallen ben en gen borstvoeding (meer) geef.

En ik spuit mijn medicijnen in mijn onderhuids vet niet in een ader dus het komt niet in mijn bloedbaan…

Ik twijfel dus nog heel erg… :think: … mijn gyn raadde het vorige week wel aan, dus ben ik naar de HA gegaan en die heeft hem besteld. Ook voor mijn man, want de gyn zei dat het verstandig was om ouders van kinderen jonger dan 6 mnd in te laten enten.

Maar wat doen we dan met Teun??? Die krijgt straks ook veel met de baby te maken… Hoe doen jullie dat met jullie kinderen?

Heb overigens wel de gewone griepprik gekregen.

Maar ik weet het dus effe echt niet :shifty: . Ik blijf meelezen hier :wink: !

Groetjes, Anne