Late leerlingen die klaar zijn met groep 2

Er zijn er hier vast wel meer. In mijn geval dus Lasse van november en dus nog in groep 2. Altijd mee eens geweest dat hij lang zou kleuteren. Hij had na vorige zomer ook echt niet al naar groep 3 gekund. Rond januari dacht ik en nu zou je naar groep 3 kunnen (had er het rapport ook naar maar ook in zijn doen en laten) toen was het nog geen probleem. Maar nu is het voor de meivakantie langzamerhand een probleempje gaan worden.



Hij vind er ook niets meer aan, wil niet meer met babies in de klas zitten. Verveelt zich en gaat lopen klieren en kattekwaad uithalen. Hij zit wel in een clubje wat groep 3 werkjes mag doen maar dan kiest hij de weg van de minste weerstand.



Een paar weken voor de vakantie kwam er een klacht van de moeder van een vriendje van 5 die toch wel zeer bedenkelijke woorden van mijn zoon geleerd zou hebben. En of de jongens wat meer uit elkaar gehaald konden worden (de juf is hier overigens niet in mee gegaan en heeft het ze anders laten oplossen). Maar na het lelijke woorden gebeuren bleek hij slecht te luisteren, obstinaat en kattekwaad uit te halen. Het ziet er ondertussen ook vreemd uit. Zo’n knul met een best oudere kop, vijf tanden gewisseld en ondertussen nog van die net vierjarigen. Ouders van die kleine kleuters zijn ook niet altijd even blij met zo’n stel lummels als zij hun net vierjarige kleutertje afleveren.



Van alle kanten de teugels wat strakker en na een fijne vakantie lijkt het wat beter te gaan.



Nog twee maanden :pray:

lastig hoor. ik ken het ‘probleem’ inderdaad van de andere kant, een klein ventje van net 4 vier jaar en nog geen meter hoog, gevoelig en snel onder de indruk…en dan van die stoere, drukke jongens in de klas van ruim 6 jaar nu.



ik vind het niet altijd prettig. ze zijn erg druk, er komt vervelende taal uit soms en er wordt ook ‘baby’ gezegd. de juf reageert er gelukkig wel goed op zover ik kan zien, maar het is gewoon een groot verschil in één klas. zowel cognitief, als fysiek en qua uitdrukkingsvaardigheid.



aan de andere kant is mijn zoon van december. dus krijgen we straks wrs hetzelfde probleem als jij. naar groep 3 na 1,5 jaar kleuterklas lijkt me errug snel. 2,5 jaar kleuteren wel weer erg lang.

jammer dat er geen mogelijkheid bestaat om in januari over te gaan naar groep 3.

Je zoon zit toch niet bij mijn zoon in de klas :shifty:



Ik kan het mij van lasse destijds niet zo herinneren maar die kwam in november en moesten de grotere ws nog echt groot worden.



Nena is ook net gestart maar gelukkig in een schattig klas bij een net beginnende juf. Klas is wat kleiner en niet van die bonken erin. Ben ik wel blij mee tav mijn meissie.



Lasse is overigens wel superlief voor haar op school :inlove:

volgens mij zit er geen Lasse in de klas :lol:



mijn zoon is van half december en is door de kerstvakantie pas in januari begonnen met school (instromen net voor de kerstvakantie mocht niet van de school ivm drukke en vreemde periode)



tja, het systeem is gewoon zo dat er op ieder moment van het jaar kinderen instromen en de uitstroom maar op 1 moment kan. dan krijg je dit.



ik hoop voor Lasse dat hij nog voldoende uitdaging krijgt in de laatste maanden, op een leuke en positieve manier groep 2 kan afmaken en dan snel door naar groep 3 :wink:

Dit is nu precies het ´probleem´ waar wij nu mee worstelen…



Isa is jarig op 1-12, ivm kerst/sint-beleid pas na de kerstvakantie begonnen. Klein, pienter meisje…een meter hoog, 14 kilo…



volgend jaar groep 1 of toch 2? :think:

Altijd de jongste van de klas, of altijd de oudste…



Ik vind het moeilijk…ik denk dat ze het qua pienterheid wel aan kan, maar lichamelijk/sociaal weet ik het niet.



Aanstaande maandag komt de juf op ouderbezoek. Dan zullen we wel horen wat het standpunt van de school is. spannend hoor!



Lasse is dus ook zo´n grensgeval, een voorbeeld van lang kleuteren.

´gelukkig´ is het schooljaar niet meer zo lang, maar toch…het is geen fijne situatie :hug:

Isa en onze zoon lijken wel op elkaar, hebben we al eerder gezien :smiley:



voordeel voor onze kleuter is dat hij is een combi klas 1/2 zit.



nu is er dus geen probleem. na de zomervakantie komt hij gewoon in dezelfde klas, met dezelfde juf en kan hij verder waar hij gebleven was.



ons ‘dilemma’ komt pas volgend jaar tussen groep 2 en groep 3.

maar dat zien we dan wel weer :wink:

Lasse zit ook in een combi 1/2. En hij mag nu zelfs groep 3 dingen doen maar ja waarom moeilijk doen als het nog makkelijk kan. Dus daar is tie bijna niet tot te verleiden.



Lasse is nooit een grensgeval (jongetjes zijn wat dat betreft vaak net even iets anders dan meisjes) geweest maar dit is even de keerzijde van de medaille.

de mijne is van januarie, starte al direct na de kerstvakantie wegens omstandigheden, mag officieel niet door. Maar alles bij elkaar op geteld gaat ze gewoon door en wil ik niet dat ze in 1 blijft. Meerdere redenen. Onderandere de reden van dat de lange kleuteraars toch vanaf mei úitgespeeld’zijn. Wij bieden die kinderen de schirften van groep 3 aan, oude methode, ze zijn vernieuwd. Kinderen vinden het geweldig en gaan zelfstandig aan het werk. Anderen mogen ook meedoen, maar die gaan vaak na twee keer een stencil gemaakt te hebben toch liever spelen.



Ons meisje gaat straks door, ik sta erop. Ben zelf altijd de jongste geweest omdat ik een vlak voor oktober jarig ben maar nooit problemen aan ondervonden. Manlief is juist van oktober en ook nog eens een keer blijven zitten en die zat duidelijk absoluut niet meer op zijn plek en heeft ook een verschrikkelijke tijd gehad op school. HEb liever dat ze nu door gaat mocht het niet gaan wordt het gat niet nog groter tov haar mede klasgenoten. Plus nog veeel meer redenen!!

Op zich heb ik geen zin in de discussie wel of niet lang kleuteren maar ben ik meer benieuwd naar ervaringen van ouders van kinderen die nu ook wel soort van uitgekleuterd zijn en lopen te slungelen en bungelen in groep 2. Of ben ik de enige?

@konijn wrote:

de mijne is van januarie, starte al direct na de kerstvakantie wegens omstandigheden, mag officieel niet door. Maar alles bij elkaar op geteld gaat ze gewoon door en wil ik niet dat ze in 1 blijft. Meerdere redenen. Onderandere de reden van dat de lange kleuteraars toch vanaf mei úitgespeeld’zijn. Wij bieden die kinderen de schirften van groep 3 aan, oude methode, ze zijn vernieuwd. Kinderen vinden het geweldig en gaan zelfstandig aan het werk. Anderen mogen ook meedoen, maar die gaan vaak na twee keer een stencil gemaakt te hebben toch liever spelen.



Ons meisje gaat straks door, ik sta erop. Ben zelf altijd de jongste geweest omdat ik een vlak voor oktober jarig ben maar nooit problemen aan ondervonden. Manlief is juist van oktober en ook nog eens een keer blijven zitten en die zat duidelijk absoluut niet meer op zijn plek en heeft ook een verschrikkelijke tijd gehad op school. HEb liever dat ze nu door gaat mocht het niet gaan wordt het gat niet nog groter tov haar mede klasgenoten. Plus nog veeel meer redenen!!




volgens mij ga je voorbij aan het belangrijkste nl hoe je eigen kind in elkaar zit :think: :think: je hebt het over dat je erop staat (wat ik al een rare aanpak vind, maar goed) omdat veel kinderen dit en dat, omdat jij als kind, omdat je man als kind. Zo’n afweging maak je toch met maar 1 ding in het oog en dat is wat het beste bij je kind past???



sorry bella, voor de uitwijding. Ontopic: hier geen last van (ondanks dat konijn dus stellig beweert dat kinderen die lang kleuteren standaard uitgespeeld zijn tegen mei). Ik merk wel dat ie gewoon klaar is voor groep 3, maar zelf zou ie liefst zijn hele schoolcarriere in de bouwhoek blijven :inlove:

Hier een kind dat gewoon heel erg toe is aan groep 3 en alle extra werkjes van die groep heerlijk meedoet.



Hier is er dus geen instelling om niet meer met de babies in de klas te zitten. Die sfeer heerst hier niet… :think: Hier helpen ze de jongste gewoon.



Dus ik weet niet zozeer of het te maken heeft met toe zijn aan groep 3 en een late leerling zijn of gewoon een bepaalde ik-trap-overal-tegenaan-fase…

Ik herken geen ik trap overal tegenaan fase, die hebben we een tijdje geleden gehad :shifty:



En wat bedoel je met die sfeer heerst hier niet? Ik heb het over lasse en niet over de rest van zijn groep. En hij zegt het wel maar weet niet wat hij op dat gebied en wel en niet doet. Wel een beetje plagerig geloof ik

:shifty: en katte waad uithalen maar dat zegt vooral wat over hem.



Voor zijn net vierjarige zusje is hij overigens heel behulpzaam gelukkig.

@Bella wrote:

Ik herken geen ik trap overal tegenaan fase, die hebben we een tijdje geleden gehad :shifty:



En wat bedoel je met die sfeer heerst hier niet? Ik heb het over lasse en niet over de rest van zijn groep. En hij zegt het wel maar weet niet wat hij op dat gebied en wel en niet doet. Wel een beetje plagerig geloof ik

:shifty: en katte waad uithalen maar dat zegt vooral wat over hem.



Voor zijn net vierjarige zusje is hij overigens heel behulpzaam gelukkig.




Ik bedoelde meer dat ik het in 2 klassen nog nooit van andere late leerlingkinderen bij M&M in de klas heb gemerkt. Dan ze het hebben over babies in de klas en kattekwaad gaan uithalen omdat ze misschien meer toe zijn aan groep 3.



Ik denk dat Lasse het dus allemaal heel lastig vind op het moment. Maar dat het niets te maken heeft met late leerling/toe zijn aan groep 3 zijn. Maar dat denk ik he…Jij kent je kind het beste…



Jammer dat hij de werkjes uit groep 3 niet ‘aanneemt’. Dat zou echt een hoop schelen. Een goede voorbereiding op groep 3.

Lasse is wat dat betreft ook best wel lasse :shifty: En hij is de alleroudste Van eind nov en de rest is de laatste maanden allemaal zes aan het worden.



Lasse heeft een bepaald soort tegenwicht nodig en dat krijgt hij nu niet genoeg vermoeden wij. Bij ons op straat is hij de jongste van een stel jongens en meiden en die spelen en voetballen wat af en dat gaat heel goed.



De juf doet dit werk al heel wat jaren en lasse is en blijft in een aantal opzichten steeds enigszins een uitdaging ook voor haar waarin we zoveel mogelijk proberen af te stemmen.



Ik hoor op school af en toe wel geluiden van ouders wiens kind van een vervelend kind op zagen knappen toen ze in de volgende groepencombi kwamen. Dus wie weet :pray:

@Bella wrote:

Lasse is wat dat betreft ook best wel lasse :shifty: En hij is de alleroudste Van eind nov en de rest is de laatste maanden allemaal zes aan het worden.



Lasse heeft een bepaald soort tegenwicht nodig en dat krijgt hij nu niet genoeg vermoeden wij. Bij ons op straat is hij de jongste van een stel jongens en meiden en die spelen en voetballen wat af en dat gaat heel goed.



De juf doet dit werk al heel wat jaren en lasse is en blijft in een aantal opzichten steeds enigszins een uitdaging ook voor haar waarin we zoveel mogelijk proberen af te stemmen.



Ik hoor op school af en toe wel geluiden van ouders wiens kind van een vervelend kind op zagen knappen toen ze in de volgende groepencombi kwamen. Dus wie weet :pray:




Ik denk ook wel dat Lasse zal opbloeien hoor, maar je moet die paar maanden nog door he. Gelukkig zijn het nog een paar maanden en geen half jaar ofzo… :shifty:



Ik hoop dat ze hem toch uitdaging blijft aanbieden en dat het jaar snel voorbij is…



Groep 3 is leuk, ze leren er zo veel… :thumbup:

Ik denk ook dat er al steeds meer potentieel aanwezig is wat er dan meer uit gaat komen. Ik ben ook wel klaar voor groep drie onderhand.



En het is gelukkig nog maar een paar maanden met nog wat feestdagen en festiviteiten dus volgens mij zal het nu wel snel gaan.

@fiep klophout wrote:

@konijn wrote:
de mijne is van januarie, starte al direct na de kerstvakantie wegens omstandigheden, mag officieel niet door. Maar alles bij elkaar op geteld gaat ze gewoon door en wil ik niet dat ze in 1 blijft. Meerdere redenen. Onderandere de reden van dat de lange kleuteraars toch vanaf mei úitgespeeld’zijn. Wij bieden die kinderen de schirften van groep 3 aan, oude methode, ze zijn vernieuwd. Kinderen vinden het geweldig en gaan zelfstandig aan het werk. Anderen mogen ook meedoen, maar die gaan vaak na twee keer een stencil gemaakt te hebben toch liever spelen.



Ons meisje gaat straks door, ik sta erop. Ben zelf altijd de jongste geweest omdat ik een vlak voor oktober jarig ben maar nooit problemen aan ondervonden. Manlief is juist van oktober en ook nog eens een keer blijven zitten en die zat duidelijk absoluut niet meer op zijn plek en heeft ook een verschrikkelijke tijd gehad op school. HEb liever dat ze nu door gaat mocht het niet gaan wordt het gat niet nog groter tov haar mede klasgenoten. Plus nog veeel meer redenen!!




volgens mij ga je voorbij aan het belangrijkste nl hoe je eigen kind in elkaar zit :think: :think: je hebt het over dat je erop staat (wat ik al een rare aanpak vind, maar goed) omdat veel kinderen dit en dat, omdat jij als kind, omdat je man als kind. Zo’n afweging maak je toch met maar 1 ding in het oog en dat is wat het beste bij je kind past???



sorry bella, voor de uitwijding. Ontopic: hier geen last van (ondanks dat konijn dus stellig beweert dat kinderen die lang kleuteren standaard uitgespeeld zijn tegen mei). Ik merk wel dat ie gewoon klaar is voor groep 3, maar zelf zou ie liefst zijn hele schoolcarriere in de bouwhoek blijven :inlove:




tuurlijk zijn er uitzonderingen op lange kleuteraars, maar van de zeven langste kleuteraars zijn er zes die in de groep 3 rekengroep rekenen en 1 leerling niet, die wordt ook getest… dus meer aan de hand. Ik zeg niet dat ze absoluut niet in de bouw hoek willen spelen



Missschien geef ik je het gevoel dat ik mijn dochter niet zie staan, vind het erg vervelend dat je dat zo zegt… ik strijd al 4 jaar voor mijn dochter! en zal strijden en er voro haar zijn tot ik er bij neerval! De rest laat ik in het midden. ALleen wil ik kwijt dat ze nu in de groep vooral met de oudste kleuters speelt, we thuis eindelijk een meisje hebben wat plezier en enthousiasme uitstraalt, iets wat ze ook had op jonge leeftijd.

Daarbij heb ik al eerder aangegeven dat de scholen hier ver achter zijn… vrijwel allemaal zwak en een optie tot een andere school in de omgeving is er niet, die zijn al zo meer dan een kwartier met de auto rijden.



Tja… ik ben nu eenmaal niet het beste om de gedachten te verwoorden en heb ook niet altijd ruim de tijd om uitvoerig alles uit de doeken te doen… tja… ik bezit dat nou eenmaal niet…



ik laat het hierbij…



hoop voor bella dat het nog een goede tijd mag zijn in groep 2.

wij hadden dit met onze januari kleuter… maar dan wel heel vroeg… die was na 1 jaar kleuteren echt compleet totaal klaar met het knippen en plakken, het alsmaar spelen (mama wanneer mag ik echt naar school?).



Voor hem was het juist makkelijker geweest als hij van okt/nov/dec was geweest, hier stromen ze dan namelijk in principe door.



En ik weet inmiddels dat als ze klaar zijn met dat spelen, willen leren en er een best wel verschil ontstaat met de rest van de klas (en dan hebben ze hier niet eens groepen 1/2) best heel vermoeiend kan zijn voor alle partijen.

Lasse heeft op zich geen moeite met spelen, in tegendeel en hij is hersentechnisch liever wat luier dan moe. Maar wat niet wegneemt dat hij fysiek en mentaal boven allemaal uittoornt en dat het goed zou zijn als hij onderhand in een andere omgeving kwam waar hij andere dingen van hem gevraagd gaan worden die meer bij het nu passen.



Maar we gaan het gewoon zo goed mogelijk uitzingen.

herkenbaar verhaal.



onze zoon is van januari 6 en zit ook in groep 1/2. Waarvan groep 2 op dinsdag en woensdag apart zit.



Hier heeft hij het ook over de babies van groep 1… dat zijn de kinderen van net 4 of net nog niet en dat zijn er t oevallig heel veel afgelopen weken. Hij zegt dat alleen thuis of met zijn oudere vriendjes. Ik trek me daar niet zoveel van aan. In zijn ogen is dat ook zo en hoe meer aandacht je er aan geeft hoe meer je het voedt i.m.o.

WEl aan de juf gevraagd maar op school speelt en zorgt hij lief voor de kleintjes.



Ik vind het verschil er ook niet uit zien, die grote slungel van mij met zijn 1.30 en dan van die kleine ukken ertussen van net boven het maaiveld :slight_smile: :mrgreen:

Maar ze leren wel van elkaar.



Die van mij is gewoon ook toe aan groep 3 maar geniet ondertussen ook nog heel erg van de vele speelmomenten.



Wat mij betreft stoppen ze met het doorgaan naar een nieuwe klas na de zomervakantie maar kijken ze 2 x op een jaar of iemand naar een volgende groep kan. Maar daar zitten ook weer heel veel nadelen aan.

Het is altijd wat, te jong, te oud.



Ik heb mezelf er ook over horen “zeuren” afgelopen tijd maar volgens mij heb ik er meer last van dan hij zelf.

Tuurlijk als ze vervelend gedrag vertonen in de klas en dat bij herhaling dan is het lastig en moeten ze meer uitdaging krijgen en is het goed er aandacht aan te besteden.



Maar eerlijk denk ik dat wij als ouders er te veel aandacht aan geven. B.v Woorden schat: die woorden die een kind van 6 kan en die van 4 nog niet ja dat houd je toch altijd als kinderen van verschillende leeftijden met elkaar in contact komen.

Een kind van 12 en 10, een kind van 8 en 6 van 14 en 12 en van 18 en 16… de een net een brommer de ander net een auto. Die van 14 zijn eerste vriendje, vriendinnetje, die van 12 de oudste van school in groep 8.



Relativeren heet dat, niet om te discusieren hoor Bella eigenlijk herken en bevestig ik alleen je verhaal…