Late leerlingen die klaar zijn met groep 2

Mijn buurvrouw kreeg een staaltje lasse mee vandaag en vroeg hoe oud hij precies was, ik nou 6,5. Waarop zei wist te vertellen dat er rond die leeftijd een lastige fase zou voorkomen. Zij herkende het van haar zoon (Nu een paar jaar ouder) en dat destijds meerdere ouders van klasgenoten met hun kids te stellen hadden. Ik hèb direct in mijn omgeving geen vergelijk materiaal want tja alles om hem heen is à antal maanden jonger.





dus misschien toch die dwarse fase waar madre het al over had. Het begint ook steeds meer een toppunt te worden geloof (of beter gezegd dat hoop ik, want het is een flinke kluif)



Ik kan de woorden IK WIL of IK WIL NIET ook langzamerhand niet meer uit zijn mond horen.



Natas zo ver ik weet heeft het bij ons niets te maken met er teveel aandacht aan schenken aan dat hele evt klaar met groep 2 gedoe. Ik neem doorgaans alles wel zoals het is en het is ook een bewuste keuze dat hij lang zou kleuteren, maar het is momenteel echt een probleem. Ook de juf weet niet goed raad. Hij is al pittig van zichzelf en in lastige fases is het hier doorgaans een uitputtingsslag.



Maar nogmaals wellicht is het toch wat anders of een combi van het een en het ander - wat het ook effu niet handiger maakt.



Als het maar voorbij gaat en liefst een beetje binnenkort want ik ben wel weer even klaar met al die strijd :pray:

Zowel volgens de BSO als volgens de juf leek Lasse zich wel sinds de vakantie weer wat beter te gedragen. Minder brutaal, minder een grote mond en iets te lelijke woorden.



Vandaag rapportgesprek gehad. De juf erkent nu wel ronduit dat hij gewoon heel erg klaar is voor groep 3. Ze dwingt hem wel nu meer tot het doen van groep drie werkjes en als hij dan eenmaal bezig is lijkt dat heel goed te gaan. Maar ze moet hem zien te vangen.



Het is nu afwachten tot na de vakantie of de structuur van groep 3/4 dat gaat brengen wat we hopen. We denken allemaal van wel. Bij groep 1 vroeg ze zich dat ook af tav groep 2 en dat is ook goed gegaan.



Ben iig blij dat de geluiden vanuit school iig een stuk positiever zijn.



Ze waren vandaag naar het bos gegaan en ze stond weereens versteld over zijn interesse in de natuur. Daar moest ie maar wat mee gaan doen volgens haar, als tie later groot is :mrgreen:

schattig is tie toch? Gelukkig weer licht aan de horizon. Lastig soms die fases. Volgens mij bereiden ze ons voor op de Pubertijd :mrgreen:



Bella, ik bedoelde eigenlijk ook niet dat jij in het bijzonder Lasse teveel aandacht geeft maar dat we in het algemeen de lat erg hoog leggen waardoor het moeilijk is om “referentiemateriaal” te hebben.

Maar g eloof ook niet dat je het aanvallend had opgevat he?



Hier vandaag voor het eerst: ik ga niet meer terug naar groep 2 de vakantie is voorbij ik ga naar groep 3!

Tsja nog 7 weken volhouden, we hebben vroeg vakantie. 1 week avondvierdaagse, nog de pinksteren, schoolreisje en nog wat andere leuke vooruitzichten dus ik denk dat die zo om zijn!

Einde van de dag had hij het heel leuk gehad.

Hij heeft voor het eerst strijkkralen op de BSO mogen doen.

( die had ik echt nog nooit in huis gehaald, ik HAAT strijken :oops: )



natas

Lasse speelde op de BSO eerst nooit binnen. Altijd buiten rennen. Sinds een jaar doet hij daar ook aan strijkkralen. Hele kunstwerken zijn er al naar huis gekomen. Voor het eerst hielden ze hem binnen en lang zoet.



Nu heeft Nena het voor haar verjaardag gehad. En ze zijn me er toch een partij zoet mee. Maar als ik thuiskom na een dag werken en er ligt een stapeltje voor me klaar ben ik minder blij.



Ik laat ze ook hun kunstwerkjes weggeven voor ik er in omkom in huis. Nena heeft 2 jongetjes op school die haar helden zijn. De ene een bruine beer en de andere een pandabeer gehad. Echt schattig. Lasse kan er echter geen afstand van doen. Ook niet aan zijn beste vriendjes en vriendinnetjes.



Als je me tien jaar geleden had gezegd dat ik into strijkkralen met mijn kids zou zijn, was ik lachend van de bank gerold.

@natas1 wrote:



Maar g eloof ook niet dat je het aanvallend had opgevat he?





natas




nee hoor, maar ik herkende ons er alleen niet in.

Maaike gaat ook na de zomer na groep 3.

En zit nu ook in groep 1/2 combi.

Maar wel alleen de oudste groep 1 kinderen (andere echte groep 1 klas is de instroomgroep).

Ze is met 3 andere meisjes de herfstgroep. En valt dus niet echt uit de toon.

Ze is nu wel toe aan groep 3 maar vind het knippen en plakken nog heerlijk.

Hier dus nog geen problemen.

Maar een prima beslissing zo.

Mijn oudste scheelt niet zoveel met Lasse. Ze heeft dit jaar groep 3 gedaan en had dus behoorlijk wat uitdaging. Ze heeft net een behoorlijk dwarse periode gehad (en was daarin niet de enige hoorde ik van andere ouders). Dus dat het een beetje bij deze leeftijd hoort kan best hoor!

Hier een hele brutale aap.

Nee is al lang geen nee meer en ik moet alles 5 keer vragen.

Vaak straf dus hier op het moment.

En drama’s …



Dus ik herken het zat zijn van groep 2 niet maar vervelend gedrag wel!



Ze heeft met een vriendinnetje bijvoorbeeld de brievenbus van de buren ingekerfd met hartjes en een scheldwoord :eh:.

Ze hadden later behoorlijk spijt en ze hebben het ook zelf goed moeten maken maar toch mijn mond viel open toen ik het hoorde!

onze zoon is de oudste van de klas en sinds mei is hij echt aan groep 3 toe. Toch zit hij in zijn klas op zijn plek. De leerkrachten hebben me al gezegd dat met oudste kinderen de laatste periode van groep 2 wat lastig kan zijn en hetzelfde gebeurd weer in groep 8. Verder valt het wel mee. Daar houd ik me maar aan vast.



Hij krijgt met nog wat kinderen extra taakjes en er zijn allemaal extra dingen in deze maanden, projecten, voorstellingen etc, dus spannende dingen genoeg.



En dat hij wat dwars is heeft niet alleen te maken met klaar zijn met groep 2, maar ook aan vakantie toe zijn en volgens mij zit hij weer in een leeftijdsfase waar het een en ander verandert.

toen ik het topic schreef was het mei en toen was er nog geen sprake van toezijn aan de zomervakantie :wink:



Maaruh dat het een pittige fase was geloof ik wel, heb er naderhand wel meer mensen over gehoord. Maar omdat lasse dus de enige van deze leeftijd is (de rest van met name jongetjes is doorgaans een half jaar jonger) had ik op school even geen ref kader.



Maar afijn nog een paar dagen en dan is het afscheid nemen van het kleuteren. Ik geloof dat we al met al het jaar nog positief gaan afsluiten en daar ben ik erg blij om.



En zoals zijn juf ook schreef in het rapport is het te hopen dat groep 3 hem de structuur en uitdaging gaat bieden die hij onderhand toch ook wel nodig heeft. De tijd zal het ons leren.

@Bella wrote:

toen ik het topic schreef was het mei en toen was er nog geen sprake van toezijn aan de zomervakantie :wink:



Maaruh dat het een pittige fase was geloof ik wel, heb er naderhand wel meer mensen over gehoord. Maar omdat lasse dus de enige van deze leeftijd is (de rest van met name jongetjes is doorgaans een half jaar jonger) had ik op school even geen ref kader.



Maar afijn nog een paar dagen en dan is het afscheid nemen van het kleuteren. Ik geloof dat we al met al het jaar nog positief gaan afsluiten en daar ben ik erg blij om.



En zoals zijn juf ook schreef in het rapport is het te hopen dat groep 3 hem de structuur en uitdaging gaat bieden die hij onderhand toch ook wel nodig heeft. De tijd zal het ons leren.




Hier merk ik wel degelijk dat ze in mei aan het eind van het jaar zitten en steeds meer aan vakantie toe zijn. Allerlei projecten op school, schoolreisje, toernooien met sport, avondvierdaagse, langer opblijven vanwege mooi weer. Het begint hier allemaal vanaf mei en elke week zijn ze wat vermoeider en hebben een wat korter lontje.



Hier nu ook een mannetje die echt afscheid heeft genomen van zijn kleutertijd en zin heeft in groep drie over een paar weken. En dan krijgen weer andere kinderen het moeilijk. Diegenen die eigenlijk nog best graag een paar maanden langer gekleuterd zouden willen hebben.

hij zit pas een week in groep 3 - maar hij geeft het aan enorm leuk te vinden. Hij zei van de week: wat als ik weer groter wordt en het dan weer zo saai ga vinden.



Het lijkt alsof hij ineens enorm groeit en ‘volwassener’ wordt. Ik denk dat er een potentieel aangeboord wordt wat er al die tijd natuurlijk al zat maar nu er uit gaat komen.



Nogmaals, ik ben altijd voor het langere kleuteren geweest maar op het laatst werd het toch wel even doorbikkelen. Ik ben blij dat hij nu weer op zijn plek zit.