Hoi allemaal,
Na een traject van bijna anderhalf jaar in de mmm, mocht ik met moederdag een positieve zwangerschapstest in de handen houden, na de 1e IUI die we mochten proberen
Nou kwam ik gisteren bij de fertiliteitsarts en zou ik volgends de berekening 6 weken zijn. Ik ben 10 april laatste keer ongi geworden, 27 april was de inseminatie, aangezien mijn eitjes langzaam groeiden. 13 mei was de testdatum. Ik had dus 14 dagen voor de inseminatie gerekend, zoals ik had gelezen op internet.
Nu kreeg ik gisteren een inwendige echo en de arts kon niks vindenā¦ Niet in de baarmoeder of in de eierstokken en mijn wereld storte in. Heb nog gezegt dat ze normaal moest doen, dat ik op een ander apparaat wou voor de echo. maar ze was erg negatief over de situatie en ze begon meteen over een mk of bbz. Ik had 14 mei nog wat bruin verlies gehad, maar dat had alle tekenen van een innesteling. Maar dat kon volgends haar een mk zijn geweest.
Echter heb ik donderdag nog een test gedaan en die was al heel wat donkerder dan de eerste.
Daarna maakte ze zich zorgen over mij, omdat het eventueel buitenbaarmoederlijk was. Ik moest HCG laten prikken, dinsdag weer en dan aankomende vrijdag een echo. Ze was zo negatief, niet eens denkend dat we misschien teruggezet moesten wordenā¦ Volgends haar had dit kindje geen enkele kans meerā¦ De secetaresse die ons in moest plannen, gaf meteen aan dat 6 weken ook vroeg was en dat ze het normaal veel later deden. Ze wou ons geen valse hoop geven, maar ze wou het toch vermelden.
Nou zat ik meteen voor mijn gevoel aan het einde van de wereld. Bij mijn 4 mkās, waaronder een tweeling, in de loop van de jaren, had ik nooit een positieve test. heb daarom altijd gezegt, dat als ik een pos. test in de hand had, ik wist dat het goed zou komen. En nu dit.
Maar toen we naar mijn ouders reden, heeft mijn vader intussen gependelt en mijn moeder gegoogled en nu blijkt dat ik waarschijnlijk veels te vroeg een echo had gekregen. Het was vrij normaal dat er nog niks zichtbaar was en daarbij deed ze het op apparatuur wat bekend staat als absoluut niet duidelijk. Mijn vader heeft later nogmaals gependelt en alleen bij de foto van de baarmoeder gaf hij aan dat het er nog veilig zat en 5 weken oud was. Dus een late innesteling (die bloeding op 14 mei?) Het was dat ik de echo had gezien, anders waren de fotoās niet goed zichtbaar. Mijn vader wist dus niet wat eierstok of baarmoeder was.
Nu lees ik inderdaad op google meer ervaringen. Ik ben door het pendelen wat rustiger geworden en manlief en ik hebben besloten om net te doen alsof we van niks weten en er van te genieten. Wel vonden we het heftig hoe de arts reageerde. Je zou maar geen familie hebben die je kan geruststellenā¦
Sorry voor het lange verhaal, als ik er weer aan denk, aan dat moment, bevriest mijn bloed weerā¦
Heeft iemand van jullie hier ervaring mee?
Groetjes Darkchild
Wat een onzekerheid zeg!
Maar er moet toch wel iets zitten een zwangerschapsring?
Of zagen ze dat ook niet?
En wat fijn dat je familie je zo gerust stelt.
Al zou ik dat pendelen niet zo geloven maar ik geloof daar sowieso niet in :oops:
Vind de reactie van de arts ook wel gek. Hopenlijk zien jullie op de volgende echo wel iets. :hug:
Als je een inwendige echo hebt gehad, zou je met 4 weken een verdikt baarmoederslijmvlies moeten zien en met 5 weken een vruchtje en dooierzakje. Met 6 weken kun je soms al een hartje zien, maar dat hoeft nog niet.
Als er echt helemaal niks zichtbaar was, terwijl je zeker 6 weken zwanger bent, dan is dat niet zoān goed tekenā¦ Een inwendige echo is namelijk vrij duidelijk. En bij een bepaalde hoogte van het zwangerschapshormoon, hoort ook een bepaald beeld op een echo. Het kan zijn dat je een latere eisprong hebt gehad en een late innesteling,maar dan nog zou er wel iets zichtbaar moeten zijn. In ieder geval een verdikt baarmoederslijmvlies. Bruinverlies kan helaas wel duiden op een vroege miskraam. Bij een innesteling komt heel vaak geen bloed vrij, dus dat hoort niet specifiek bij een innesteling.
Ik hoop voor je dat de volgende echo een beter beeld geeft, succes!
Ik wil je alleen ff zeggen dat ik een echo heb gehad bij 6 weken waarvan het hartje klopteā¦ Wanneer mag je weer voor de echo?
Wat een onzekerheid :hug:
ik heb een echo gehad met 6 weken en 4 dagen.
daar was alleen verdikt baarmoederslijmvlies en een hele kleine holte te zien.
Ik werd ook weg gestuurd met het bericht af te wachten.
Als ik buikpijn zou krijgen of bloedverlies,dan moest ik bellen.
11 dagen later weer een echo gehad en toen was er een mooi klein beebje te zien met kloppend hartje.en precies op de goede termijn.
ik kreeg als uitleg dat kindjes soms een week stilstaan in deze termijn.
ik hoop voor jou dat er op de volgende echo wat meer te zien is.
Met 6+ weken zou ik ook zeggen dat er iets te zien moet zijn.
Ik had bij 6+ weken ook een echo, en had een heel duidelijke vruchtzak, met beebje en kloppend hartje. :oops:
Ik hoop natuurlijk wel mee met je dat het goed zit !
Op het pendelen zou ik niet teveel afgaan. Voor mij is er een stuk of 15 keer gependeld door diverse mensen, over een jaar heen. Niemand die het goed had. Op de maand dat er niet als zwanger werd gependeld, was ik wel degelijk zwanger.
Zelf ben ik in 2008 direct na een ma zwanger geworden van onze 3e.
Dit wist ik zelf eerst echter niet.
Ik werd niet ongesteld na curettage, testen bleven negatief, dus toch maar eens die gyn gebeld.
Echo gehadā¦ ik was in elk geval niet zwangerā¦ als ik over 2 week nog niet ongesteld was weer bellen.
3 week later weer voor controle geweest en tadaaaaa 8 week zwanger?!!?! :shock:
Dus met 5 week zwangerschap kunnen ze āniksā zienā¦ (door pijn bij mij was de gyn ook op zoek geweest naar een bbz, maar ook daar niksā¦).
ik had ook een echo in het ziekenhuis rond de 5 weken (vanwege extreme buikpijn en 1 x bruinverlies)
ā¦ik d8 iets van 5.5 te zijn en bij het vruchtzakje wat ze toen zagen kwam 5.1 uit ofzoā¦ toen zeiden ze ook dat ik moest afwachten of het een mk was of gewoon wat later ingenesteld
toen ik een week later nog een echo kreeg was er een kloppend hartje te zienā¦ en bij alle latere echoās is mijn termijn eigenlijk wat verder dan zou moetenā¦dus waarschijnlijk wel zoals ik dacht
dus wie weet is jouw innesteling ind. later geweest dan jij/zij dachten
sterkte met afwachten, ik hoop dat alles toch goed is
Hoi Allemaal,
Dankjewel voor jullie reacties.
Als je op internet kijkt, kom ik toch vrij veel tegen dat vrouwen iets bloedverlies hebben tijdens een nesteling, omdat er dan misschien een adertje wordt geraakt. Gelukkig was het bij mij iets rozig en daarna meteen wat oud, maar nog niet een fractie van wat ik als ongi kreeg.
We wachten gewoon af, we blijven positief. Zelf heb ik goede ervaringen met het pendelen van mijn vader, en aangezien het ons rust bracht, kan het toch geen kwaad. Als het fout gaat, komt het toch keihard aan, met of zonder extra week met stress en verdriet.
Aankomende vrijdag hebben we de echo. Intussen zijn mijn borsten gevoeliger geworden en lijkt het er toch duidelijk op met de sympthomen, dat het toch goed gaat komen. Dinsdag eerst maar eens bloedprikken. Vrijdag was het HCG gehalte trouwens 266.
:-* voor jullie lieve steun :-*
Als ik het goed begrijp, weet je wanneer de bevruchting heeft plaatsgevonden toch, door de inseminatie? 27 april, 14 dagen later test, 10 mei positieve test, dus hooguit 12 of 13 mei ben je 4 wekenā¦ waarom denk je dan dat de echo te vroeg is? Dan zou je nu toch 6 weken zijn ongeveer?
Hier 6.6 was een vruchtzakje met vruchtje en kloppend hartje te zien.
Ik heb even een oude collage van mij er bij gepakt
wat doorgaans te zien is op echos van een bepaald termijn.
(bovenste is 4 en onderste 5 weken.)
hCG waarde geeft enkel idd een plaatje wanneer je opeenvolgend gaat testen daarop. Ongeveer om de 48 uur verdubbeld dat (soms zelfs om de 72 iedere vrouw is daar weer anders in en zelfs iedere zwangerschap kan die termijn anders zijn). Dat betekend dat je rondom vrijdag aanstaande ergens bij de 3000 aan waarde zou hebben. Om en nabij de 2000 aan waarde MOET de echo een vruchtje laten zien! Wat de Amerikanen (die hebben veel betere uitleg en werken veel meer met waarden in het bloed ed) een fetal pole noemen. Het begin dus van de baby.
Geen fetal pole bij die bloedwaarde noemen ze een missed abortion.
Ik meen dat rond de 6000 aan waarde in het bloed er OOK een kloppend hartje aanwezig zou moeten zijn. In Nederland pakken gyns het heel anders aan zoals de assistente je al vertelde. De eerste en dus voor Nederlandse begrippen vroege echo is bij 7 weken. Eerder willen de meeste artsen geen echo doen omdat dan vaak nog niet duidelijk is of er een hartje klopt. Bij 7 weken āmoetā dit ook zo zijn.
Maar echt er gebeuren rare dingen, en ja in 80% van de echoās kunnen ze aan de hand van het plaatje echt wel vertellen wat er gebeurd of is gebeurd (dus missed abortion ja of nee). Maar er blijft een percentage onzekerheid. Vruchtbaarheid is geen knetterharde vaststaande wetenschap. Er zit een onzekere factor is. Of dat nu een onregelmatige cyclus, een latere eisprong is (bij jou niet ) een latere innestelling (wat ze noemen een diapauze komt vaker voor in de dierenwereld) of een gekantelde baarmoeder waardoor de āinhoudā moeilijk in beeld te brengen is.
Mijn motto is altijd geweest (3 voldragen zwangerschappen en op papier 8 miskramen maar ook een aantal zeer vroege biochemische zwangerschappen gehad) tot ik heftig bloedverlies of ik rond de 9/10 weken ben en op een echo niets of een rommeltje in mijn baarmoeder zie ga ik mijn brein niet teveel pijnigen met welles en nietes. Makkelijker gezegt dan gedaan overigens want je hoofd maakt toch overuren. :shifty: Hopelijk krijg je op een heel positieve manier vrijdag duidelijkheid.
Pff wat een nare situatieā¦
Jouw verhaal doet me erg aan die van mij denken, voor deze zw.schap heb ik 1x een miskraam gehad, vorig jaar oktober. ik begon toen bruine afscheiding te verliezen en kreeg toen op tijd een echo met 5 a 6 wekenā¦ er was toen ook niks te zien, hooguit zag ze dat er āietsā aan het ontwikkelen was en een dikke baarmoederwandā¦de VK vertelde dat ik misschien korter zwanger was dan gedachtā¦
maar helaas, even daarna werd het bruine echt roodā¦ en toen keek de verloskundige weer met een echo en toen zag ze dat bijna mn hele baarmoeder al schoon was.
ik was dus wel zwanger, maar het is vrijwel direct misgegaan met ong 6 wekenā¦bij mij konden ze dus met dezelfde termijn als bij jou ook niks zien en bij mij is het misgelopenā¦ kan je dus geen positief verhaal geven helaas
Wel moet ik zeggen dat ik bij me zwangerschap nu die goed gaat ook een vroege echo heb gehad met ongeveer 6 weken en toen was er al een kloppend hartje zichtbaarā¦
Ik wens je veel sterkte en hoop dat t bij jou goed zit! :hug:
Dankjulliewel voor de lieve steun.
Vandaag was mijn HCG 326.
Wat mij vooral tegen staat is de ongelovelijke negatieve houding van de kliniekā¦ Volgens hen is het niks en zal het ook nooit wat worden, terwijl ze nog niet eens precies weten wat er aan de hand isā¦ Maar google en je komt zoveel verhalen tegen van vrouwen die hetzelfde mee hebben gemaakt en er een gezonde uk aan over hebben gehoudenā¦
Ik ben al snel resistent tegen clomid geworden, daarna tegen de puregon (1e maand normale dosering, 2e maand werdt ie al halverwege verdubbelt en de 3e maand al meteen op diezelfde hoge dosering.) ik spuit ook al 4 maanden pregnyl/ovitrelle. Ik vroeg me toch af of het dan ook mogelijk is daarvoor resistentie op te bouwen. Misschien was mijn ei later dan ze verwacht hadden, want met de inseminatie is niet nagekeken of hij al was gesprongen. Dit zullen we natuurlijk nooit zeker weten. En er zijn zo veel andere verhalen.
We zullen wel zien. Ik vondt het fijn om mijn verhaal ff kwijt te zijn hier. We duimen gewoon door, het is al een wonder dat het gebeurt is deze maand, dat we uberhaupt nu zwanger zijn, dus waarom zit er misschien niet nog wat meer magie in de luchtā¦
:-* :-* :-*
Darkchild dat doen klinieken uit bescherming. De meesten die daar komen zijn meer gebaat bij het meest negatieve scenario (en in 80-90% zal de kliniek het helaas ook bij het rechte eind hebben) dan dat ze je half en half in het ongewisse laten en je hoop opbouwen waarna alsnog de klap komt een week later.
Dus ik begrijp het idee van ze erachter zeker. Of dat voor JOU ook de beste manier is dat is aan jou natuurlijk en je mag ze gerust uitleggen dat jij beter af bent met het āongewisseā :thumbup: .
En echt waar na een fiks aantal miskramen en heeeel veel gegoogle van mijn kant; Google is niet heilig want daar staan zoals vaak veelal de jubelverhalen. De āgewoneā miskramen die ook al te vaak voorkomen vind je er meestal niet terug of heel summier. Het geeft een best wel vertekend beeld.
Kan zelf ook niet anders dan concluderen dat in mijn geval de fertiliteitskliniek het telkens bij het juiste eind had (zelfs mijn laatste zwangerschap wisten zij al dat van de beide embryootjes het er maar 1 zou redden). Nee het is geen exacte wetenschap maar ze zijn toch wel een beetje ervaringsdeskundig.
Darkchild Je HCG was vandaag 326 en afgelopen vrijdag 266? Het zwangerschapshormoon hoort bij een goede zwangerschap om de dag te verdubbelen. Dan had je nu eigenlijk al rond de 3000 moeten zitten, als je van de HCG-waarde van afgelopen vrijdag uitgaat. Qua officiele zwangerschapsduur zou je al veel hoger moeten zitten.
Dus ik snap wel dat de kliniek niet zo positief is. Natuurlijk hoop je dat het alsnog goed zit. Maar je moet wel realistisch blijven, de kans daarop is heel erg klein. Je weet wanneer de eisprong en inseminatie was, dan zou je nu toch al zoān 7 weken zwanger moeten zijn. En bij die zwangerschapsduur hoort een duidelijk kindje van ongeveer 1 cm groot met een kloppend hartje. Jouw lage HCG-waarde komt overeen met een zwangerschap van tussen de 4 en 5 weken. Dus het kan eigenlijk niet goed zijnā¦
Maar ik hoop het natuurlijk wel voor je, sterkte & succes! :hug:
Naar mijn weten is het niet mogelijk om resistent voor Pregnyl te worden. Als je Pregnyl spuit, kun je er vanuit gaan dat je een eisprong hebt op het gewenste moment. Stel dat je te weinig Pregnyl spuit en je zou het op een moment spuiten dat je follikel nog niet groot genoeg is, dan kan het zijn dat je geen eisprong hebt. Maar er wordt op een inwendige echo goed gekeken wanneer een follikel groot genoeg is, daar worden de Pregnyl en de inseminatie op afgestemd. Dus je kunt niet pas 1-2 weken later een eisprong hebben gehad. Het kan hooguit een dag later zijn geweest.
Op internet vind je inderdaad wel veel positieve verhalen, maar dat gaat eigenlijk altijd over vrouwen die niet precies wisten wanneer hun eisprong was. Die blijkt in zoān geval altijd later te zijn geweest, waardoor ze in werkelijkheid korter zwanger waren dan eerst berekend. Of er is niet zo heel erg veel verschil in zwangerschapsduur, waardoor een vruchtje soms een groeispurt heeft en de achterstand weer weet in te halen. Dat zijn allemaal scenarioās die op jouw situatie niet van toepassing zijn, omdat je Pregnyl gespoten hebt en wel weet wanneer de eisprong was. Dus dan moet er toch een bepaalde volgorde van ontwikkeling zijn qua HCG-waarde en echobeeld.
Succes vandaag, ik hoop op goed nieuws voor jullie!
Ik duim voor jullie
Ik duim ook mee!