Langer kleuteren of niet

Ik weet niet meer wat te doen.



Al een paar maanden praat ik met de juf van mijn dochter over het wel naar groep 3 gaan, of toch een jaar langer kleuteren.

Dinsdag hadden we de 10-minuten gesprek, maar zat er wel een half uur om erover te praten.

Ze is nog steeds een twijfelgeval, de juf weet ook niet wat te doen.

De problemen op school (hoeveelheidsbegrippen, cijferherkenning, woordenschat en meervoudige opdrachten) heeft ze thuis veel minder. Ze vind het geweldig om te leren schrijven en leren lezen. Ze vond roosterpunten erg moeilijk, maar nu we het thuis hebben geoefend vind ze het erg leuk. Cijfers weet ze thuis zo op te noemen, optellen en aftrekken doen we elke dag (vind ze super leuk) en ze schrijft de cijfers zo tot minimaal de 30 (verder heeft ze nog niet geprobeerd).



Waar ze wel erg veel last van heeft is haar concentratieprobleem.

Ze is vaak afwezig, moet haar vaak vragen iets te doen en ze is heel dromerig.

Dat heeft ze al van kleins af aan eigenlijk.

Als ze bijv aan het puzzelen is, of tv aan het kijken, of tekenen. Dan is ze helemaal in dr zelf gekeerd.

Op school is ze een paar minuten geconcentreerd maar dan is dr concentratie weg.

Kijkt ze om dr heen, naar haar klasgenootjes, naar wat die doen. Wat er aan de muur hangt enz. En dit gaat dus ten koste van haar werktempo.

Sociaal gaat het op school prima, maar ze vertoont nog wel jong gedrag.

Ze trekt ook wel wat naar de jongere kinderen, maar heeft ook een vriendje (die even oud is) waar ze veel mee speelt.



We gingen met haar naar logopedie, maar na 2 jaar vond ik het wel even genoeg.

Ze is verstaanbaar, moesten nog een paar letters en klanken oefenen, maar ik zag dat de motivatie van Sarah weg was. Ze deed haar best niet meer, en er zat geen vooruitgang in.



Sinds 3 weken gaan we ook naar de kinderfysio ivm haar motoriek (grove en fijne).

Vooral aan haar evenwicht en balans moest gewerkt worden.



Bij kinderfysio en logopedie merkte je ook heel goed dat ze na een paar minuten haar concentratie kwijt is. Ze is eerst heel geconcentreerd, maar na een tijdje zie je haar ogen afdwalen naar de tekeningen op de muur (bij logopedie) of andere dingen.



Stil zitten vind ze ook moeilijk. Aan de tafel bijv. moeten we wel 10 keer zeggen dat ze goed op haar stoel moet zitten, ze zit namelijk altijd op 1 been en de andere staat op de grond. Zit ze goed op haar billen, zit ze binnen een paar minuten weer op 1 been en staat de andere weer op de grond.

Ik wil nog aan de juf vragen of ze daar wel netjes op dr stoel blijft zitten of dat ze daar ook zo beweeglijk is.



Nu ben ik een beetje aan het rond lezen wat we moeten doen.

En ik weet het gewoon niet.

Ik zat te denken om naar een orthopedagoog te gaan ivm haar concentratieproblemen.

Maar is dat een goede keus?

Of toch maar sensorische informatieverwerkingstherapie gaan volgen.

Of misschien haar oren eens laten testen, of ze wel goed kan horen.

Of ergotherapie…

Ik weet het gewoon niet meer…



De juf is heel behulpzaam hoor, ik kan haar alles vragen, ze verteld me heel veel, maar ook zij weet niet wat te doen. En daar baal ik van, want ik weet het ook niet.



Sarah vind het leuk om te spelen op school, heb haar ook gezegd dat dat in groep 3 niet meer kan (alleen in de pauzes dan). Maar dat vind ze niet erg.

De ene keer zegt ze dat ze naar groep 3 wil, en een andere keer vind ze het ook niet erg om nog een keer in groep 2 te blijven.



Ik merk wel dat de groep voor haar te groot is.

Het is een gemengde groep (1 en 2) en er zitten nu bijna 30 kinderen in de klas.

En in haar klas zitten ook veel kinderen die verbaal veel sterker zijn.

Ze doen bijv weleens oefeningen in groepjes van ongeveer 7 kinderen.

Zoals vorige week moesten ze woordjes bedenken die beginnen met een L.

Sarah kan dat thuis prima, maar ze moet zich dan goed concentreren.

En dat lukt haar niet, want de andere kinderen die roepen dan “ik! ik! ik!” en steken direct hun vinger in de lucht. Of ze roepen gelijk allemaal woordjes.

Sarah raakt daarvan in de war en weet het niet meer

(zo gaat dat thuis ook, als haar broertje erdoor heen praat).



soms denk ik, laat haar maar lekker nog een jaar kleuteren, misschien staat ze dan in groep 3 wat sterker in haar schoenen.

Maar andere momenten denk ik, ze kan het wel (cito was prima), de klas is dan minder groot en er is misschien minder afleiding.



We zouden volgende maand nog een keer een gesprek hebben, en over 2,5 week heb ik ook een gesprek met de schoolarts (ivm haar gewicht :roll: en motoriek).

Sorry voor het lange warrige verhaal :wink:

de dingen die jij noemt zitten denk ik meer in het kind/ karakter dan in de kleutertijd/ tijd te kleuteren.

Of dat daadwerkelijk zo is weet ik niet hoor, maar je zegt dat ze altijd al een dromertje is geweest. Zou dat veranderen met een jaartje extra kleuteren? Denk persoonlijk van niet, het hoort bij jullie meisje.



En dat op 1 been staan aan tafel… doet onze 2e ook… maar die zit eigenlijk niet lekker op een grote stoel, maar wil ook geen extra kussen of stel je voor een kinderstoel :wink: .

Zolang hij stil staat met dat ene been naast zijn stoel vind ik het prima.



Op school geen enkel probleem. Hij is verder ook geen wiebelkont.



Nou ben ik geen juf natuurlijk en heb er echt niet voor doorgeleerd, maar inmiddels aardig wat vriendjes en vriendinnetjes en mijn eigen kinderen natuurlijk die ook niet gelijk zijn gezien. Zowel thuis en op school (waar best weleens een behoorlijk verschil in wil zitten)… het ene kind heeft op school idd wat meer ruimte nodig om rustig alleen te zitten en te werken (buurjongetje bijv.) en die ruimte krijgen ze hier op school ook.

Het andere kind heeft juist ruimte nodig om op zijn eigen tempo (vooruit) te kunnen werken en het gros doet het prima in het schoolse systeem.



Een goeie juf (in mijn ogen) kan ook omgaan met die kindjes die gewoon wat meer rust nodig hebben om hun taakjes te kunnen doen. Bij onze 2e in de klas (is net versneld naar groep 3) is de juf daar zeker toe in staat. Die kindjes hebben vaak niet eens extra aandacht nodig, maar wel even een tafeltje buiten een groepje of voorin zodat er zo min mogelijk afleiding in de buurt is.



Zo even kijken of je eigenlijk een ticker hebt, maar hoe oud is ze/ wanneer is ze jarig?



edit



Ze is van juni, dus ze heeft inmiddels echt 2 hele jaren gekleuterd denk ik dan?



Denkt juf dat de dingen die nu aan de orde zijn veranderen met een jaar extra kleuteren? Overigens het schooljaar duurt ook nog een paar maand, kan er in die tijd niet ook nog een hoop veranderen?

Het kan heel hard gaan, kinderen ontwikkelen zich vaak in sprongen.

Ik raad je aan om de sensorische integratie kant op te gaan. Ik heb twee meiden met een Sis Stoornis en herken wel dingen uit je verhaal. Ga zo naar bed, maar anders wil ik er komende week wel over vertellen in een pb als je dat wilt

als ik zo vluchtig lees.is dit niet op cognitief gebeid dat ze blijft. ik zou het verderop zoeken. anders koptelefoob straks.in groep.drie… of kijken of er tips zijn rondom de consentratie.



ik kon ook alles, maar nooit geconsentreerd. ik wist precies hoeveel trekkers ed er over de weg waren gegeaan gedurende de dag.



zit ze sociaal op haar plek?

Mijn vriend en ik hebben er ook over gepraat, hij denkt dat ze wel naar groep 3 kan. En ik ga de laatste dagen ook meer die kant op.



Ze heeft idd bijna 2 hele jaren gekleuterd en ja, we hebben gelukkig nog een paar maanden. En daar ben ik ook heel blij mee!

Wil volgende week nog eens kort met de juf praten, ook hoe wij er nu over denken.

En of zij nog tips heeft ivm haar concentratie en aandacht.



Maxime, graag! ben heel benieuwd :slight_smile:



Konijn, ja, sociaal gaat het prima. Ze trekt wel wat meer naar de jongere kinderen toe, maar speelt met iedereen. Toch kan ze ook heel goed alleen spelen, en dat doet ze ook weleens (zo was ik ook vroeger en nog steeds).

zou je niet verder kunnen met tips rondom concentratie ed? de internbegeleider van de school zal vast wel tips hebben.



Ik hoop dat je er een goed gevoel aan kan overhouden! zodra het niet lekker zit, gewoon aan de bel blijven trekken tot je wel gerust bent. Anders achtervolgt je dat gevoel steeds de rest van de schooltijd!

de juf heeft met de IB-er gesproken, en die gaf aan dat het misschien nodig was om Sarah te laten observeren in de klas.

Heb een formuliertje meegekregen over PAB (Preventieve Ambulante Begeleiding).

Maar ik weet het nog niet.



Verder gaat ze dus naar kinderfysio, maar nu heb ik van de juf een naam gekregen van iemand in Culemborg die ook kinderfysio geeft maar ook gelijk speltherapie voor dr concentratieproblemen. Heb die net gebeld, maar de persoon die ik moest hebben is er morgenmiddag pas weer. Dus ga daar dan een afspraak maken, en dan stop ik misschien maar bij degene waar ze nu naar toe gaat.

Bij Anne in de klas zitten meerdere kinderen die zich wat moeilijker kunnen concentreren. De juf hier speelt daar goed op in, die kindjes krijg een eigen losse tafel, bij de 1 staat de tafel al afgekeerd van ‘afleiding’, andere kinderen mogen als ze het idee hebben afgeleid te worden hun tafel omdraaien (of als de juf het zegt). Ze zijn sinds een aantal maanden bezig met ‘taakspel’ op school. De kinderen zitten in groepjes en moeten tijdens dat taakspel ‘op elkaar letten’ en hun eigen werk doen. Ik vind het nog een beetje lastig uitleggen. Bij Anne aan tafel zit ook een kindje die snel afgeleid is, als ze taakspel spelen moeten ze dus gewoon aan het werk zijn. Als Anne (of een ander kindje aan de tafel) ziet dat een kindje niet bezig is dan spreken ze elkaar erop aan. Ze wordt Anne ook aangesproken doo tafelgenootjes als ze bv te hard praat. Eerst zag ik hier helemaal niks in, maar ik zie nu dat het goed werkt. De kinderen leren zo van elkaar en er ontstaan (gek genoeg) geen ruzie s door.

Ieder kind is anders en een goede juf is mijns inziens het halve werk in groep 3.



Goede uitleg over taakspel: http://www.taakspel.nl/

Wat een mooie methode Anne, ik heb even de website bekeken. Ik kan me voorstellen dat het heel goed werkt.

@rijstkorrel wrote:

Wat een mooie methode Anne, ik heb even de website bekeken. Ik kan me voorstellen dat het heel goed werkt.




Ja het is apart maar werkt goed merken wij. De juf van Anne heeft er een speciale opleiding/cursus voor gevolgd. Niet iedere docent op haar school mag taakspel doen, maar het is een super methode en naar mijn idee mogen ze het verder uitbreiden. Ze doen bij Anne in de klas 3 keer per week taakspel.

Nog steeds zijn we er niet over uit.

Haar Cito-toetsen waren prima (gemiddeld).

De juf zelf heeft het idee dat een jaar langer kleuteren toch beter voor Sarah is. Ikzelf begin ook steeds meer aan dat idee te wennen. Alleen mn vriend denkt dat Sarah het wel kan, naar groep 3 gaan.

Volgende week dinsdag komt er iemand in de klas om Sarah te observeren (gelukkig hadden ze nog tijd, want het was erg druk zeiden ze).

Dus ik hoop dat we eind volgende week een nog duidelijker beeld krijgen en we dan ook de knoop door gaan hakken.

Hier vorig jaar in de zelfde twijfel gestaan.

Alleen onze dochter had maar 1.5 jaar gekleuterd en volgens de juf te jong en te speels om groep 3 te doen.



Wij daarin tegen waren van mening dat ze groep 3 wel aankon.

En nu bijna 1 jaar verder zijn wij heel blij dat wij er toen voor gekozen hebben haar naar groep 3 te laten gaan.

Ze is hierdoor rustiger geworden, meer geconcentreerd en geniet met volle teuge van haar klas.



Wij hebben toen ook heel erg in twijfel gestaan of wij er wel goed aan deden.

Maar wij hebben familie, vrienden en buren gevraagd wat hun mening was.

En mijn schoonmoeder zei meteen tegen ons… " groep 2 is meer spelen dan leren, groep 3 is meer leren dan spelen. Met allebei is ze te vreden en van geen een van beide wordt ze dom… "



Ik zou zeggen vraag naasten en kijk kritisch naar punten waarom groep 2 of waarom groep 3…



Heel veel succes met het maken van jullie keuze…

bedankt blue rose! fijn dat jullie een goede keus hebben gemaakt!

Was jullie dochter ook zo afgeleid en ongeconcentreerd in de klas?

Ik hoop dat wij ook de beste keus gaan maken…



Gisteren moest ze weer naar kinderfysio. Die komt 20 juni even kijken bij Sarah in de klas. Hoe beweeglijk ze is op dr stoel, hoe ze met anderen speelt en bij gym. Heb nog even met de fysiotherapeute staan praten, dat ik zelfs nog dacht aan ADD, daar heeft ze wat kenmerken van maar ook veel niet. Zij zelf houdt er niet van om ze nu al in hokjes te plaatsen, maar zij zelf dacht juist meer aan pdd-nos.

Ik vroeg of zij ook wat aan Sarah dr concentratie kan werken, nu gaat het specifiek om Sarah dr grove motoriek. Vanaf nu gaat ze ook wat aan dr fijne motoriek werken, aan een tafeltje waardoor ze dus ook moet leren concentreren.

In groep 2 was ze Sneller afgeleid en ongeconcentreerd dan nu in groep 3.

Maar dat komt hier vooral door dat ze in groep 3 meer “moet” doen.

Groep 2 heeft niet de verplichting tot leren en vanaf groep 3 krijg je wel meer een stok achter de deur om te leren en rustiger te zijn…



Hier zijn we nu in het ziekenhuis traject bezig, onderzoeken tot add/ADHD.

Thuis scoort ze echt gigantisch hoog op dit ziektebeeld.

School groep 2 ook en groep 3 is het minder. (uhh stok achter de deur??)



Maar iedereen kan jullie tips en adviezen geven.

Ze zijn allemaal goed bedoeld maar vergeet niet dat je zelf het beste weet hoe je kindje is…



De meningen van anderen heb ik wel meegenomen natuurlijk maar wij hebben vooral heel kritisch gekeken naar onze dochter en daarop ons gevoel gevolgd.



Wel hebben wij gezegd blijkt dat ze groep 3 over moet doen, geen ramp als ze zich maar lekker in haar vel voelt, en nu doet ze dat wel… :wink:



Succes!

Bedankt voor je reactie! en idd, meningen van anderen zijn niet het belangrijkste. En daarom praat ik ook veel met de juf erover, hoe ze thuis is en bij anderen.



Morgen komt er dus even iemand in de klas kijken, ben benieuwd.

Maar goed dat het niet vandaag was, gisteren een drukke dag gehad, en dat merkte de juf goed (slecht luisteren en ze was heel moe).

Ik zou kijken of de kleuterklas volgend jaar nog uitdaging biedt. Mij zoontje heeft extra gekleuterdomdat de school 1 okt als grens hanteert( hij is van dec) ondanks dat hij steeds t hoogst haalbare scoort. Een jaar vol getouwtrek, kind dat school saai vind. Hij heeft zichzelf leren lezen (avi m4) en schrijven en rekenen en gaat na de zomervakantie pas naar groep 3. Dan wordt t weer saai en herhaling. Zo’n situatie zou ik dus voor oppassen. Helaas hadden wij geen keuze (ja een andere school,maar dat doe je ook niet zomaar)

onze begin januari dochter gaat ws door! dat ws hangt nog af van de cito toetsen die ze helaas als de helft meewegen. Dus als mijn dochter de dingen om zich heen belangrijker vond odmat ze nog neit een verschil kan maken in wat wel en niet belangrijk is kan dat een reden zijn om haar toch nog eens in groep 1 te laten.

Het is duideljk dat ze haar volgend jaar niks in groep 1 kunnen bieden. Ze doet nu mee met de plusgroep groep 1, dat zijn de kinderen die extra en meer dingen moeten doen en tot op heden gaat dat prima. De leerkracht gaf aan dat ze naast de plusgroep voor juul ook nog extra aan de gang moest wat eigenlijk vrijwel allemaal groep 2 stof is.

Ik ben giga benieuwd naar haar scores en zie uit naar het gesprek met de ib er en leerkracht!



Natasja! ik ben perplex!! Hij naar groep 3 oke… maar mag toch voor hem hopen dat hij met andere dingen dan met veilig leren lezen moet gaan werken als je m4 leest hoef je dat niet meer te doen! Ik hoop dat hij snel stof krijgt op niveau! Ooooh… mag toch hopen dat ik als leerkracht niet zo de dagen draai :oops:

@konijn wrote:





Natasja! ik ben perplex!! Hij naar groep 3 oke… maar mag toch voor hem hopen dat hij met andere dingen dan met veilig leren lezen moet gaan werken als je m4 leest hoef je dat niet meer te doen! Ik hoop dat hij snel stof krijgt op niveau! Ooooh… mag toch hopen dat ik als leerkracht niet zo de dagen draai :oops:
tja t heeft ons veel energie gekost, maar we bliven dr voor knokken. Volgens ons heeft school een grote inschattingsfout gemaakt. Ja t is een dromer, maar scoort al twee jaar A’s. Juf vond m vorig jaar niet toe aan groep 3. Hopelijk gaat t nu in zn voordeel werken dat hij in stamgroepen zit (groep 3,4 en 5 bij elkaar) hij moet starten met veilig leren lezen om zich te bewijzen.snap ik enerzijds, anderzijds weten ze motivatie wel flink te temperen.



Dus door onze ervaring zou ik zeggen, laat een kind over gaan en geef het de voordeel van de twijfel. Lukt het niet,dan kan je een jaar over doen. Ons kind bloeit juist op als hij uitdaging krijgt.

Ooooh ik vind het zo jammer dat ze altijd maar bewijs willen! wij hebben een leerling, scoort alle cito’s hoge a, timide jongen. We hebben het idee dat hij behoorlijk wat beheerst maar op doortesten komt er niks uit. We hebben hem rekenschrift groep 3 gegeven met nog wat kinderen en hij maakt bladzijde naar bladzijde foutloos en gaat in een zeer hoog tempo door de blokken. Hoezo… bewijzen, deze jongen laat zien dat hij de stof beheerst.

Waarom laten ze hem niet de kaarten lezen die bij veilig leren lezen hore, en doenz e de wintersignalering niet eerder? of de eindsignalering? dan kunnen ze zien waar dit kind op uitvalt!

Oooh zo jammer en weggegooide energie van je kind om allemaal dingen te moeten die je al zo beheerst. Heb een gesprek gehoord van casa luna op radio 1, google maar eens op 7 uitdagingenboek of dat gesprek terug luisteren… dan hoor je eens hoe je kinderen op jonge leeftijd min of meer belemmerd om te ontwikkelen! juist daardoor is mijn spirit nog groter geworden om niet alleen de zwakke kinderen, die hulp behoevend zijn, maar ook om de sterkte kinderen… die bij de bovengrens ook zeer hulp behoevend zijn. Die zijn ook leiding en sturing nodig.