Lianne liep laat, was bijna 20 maand.
We zijn spelenderwijs met zindelijk worden bezig.
Maar op de een of andere manier heeft ze het gewoon niet door.
Wat is jullie ervaring?
Juul liep met 11 maanden en is nu nog niet in de nacht zindelijk en is pas sinds een paar maanden overdag ècht goed droog. Dusss… :think:
Om me heen komen nu die vragen : He is ze al zindelijk??
Nee…
Ooh das wel laat he…
Sjucht… waarom bepaald de maatschappij toch altijd hoe iets moet… :evil:
Hoe oud is Lianne nu?? Juul was pas met 3 jaar 10 maanden zindelijk overdag. 's Nachts is hij nog steeds niet zindelijk…
Sommige kinderen zijn vroeg en sommige kinderen zijn wat later, dat is nou eenmaal zo.
De tips die ik je kan geven zijn: Niet forceren, dus niet dwingen en alleen maar over zindelijkheid praten. Hierdoor kun je kinderen heel erg onzeker maken, het komt wel als ze er klaar voor is.
Vooral niet naar andere mensen luisteren! Zij weten het toch altijd beter :roll:
Succes ermee!
Wat is laat en vroeg?
8)
Kes liep laat (bijna 19 maanden) en was op zijn derde dag en nacht zindelijk. Naar mijn mening heeft dat geen verband met elkaar.
Y liep met 13 mnd ongeveer echt los. Zindelijkheid was een drama…Vlak voor hij naar school ging droeg hij overdag en s nachts geen luier meer, maar het ging nog dagelijks meermalen goed mis. Vlak voor zijn 6-de verjaardag was hij pas 100% zindelijk voor zowel plas als ontlasting.
Volgens mij is er dus geen verband tussen lopen en zindelijkheid
F. liep met 14 maanden en is met 2 jaar en 4 maanden zindelijk overdag. Behalve poepen, dat geeft ze wel aan maar wil het niet op de wc doen.
Ach de 1 is hier snel mee en de ander met wat anders…
Mijn optie zit er niet bij. Zoonlief liep met 18 maanden en was afgelopen juli zindelijk. Voor zijn derde dus. Best vroeg voor een jongen.
Mijn zoon liep met 13 maanden, hij praat ongelooflijk goed, sinds een jaar eigenlijk al wel, daar krijg ik vaak opmerkingen over, maar het zindelijk worden is nog niks. Al geloof ik dat jongens sowieso wat later ermee zijn. Maar ik vind het nog geen probleem, pas als hij bijna 4 is zal hij wel moeten, maar tot die tijd is het voor mij alleen maar onhandig dat hij steeds verschoont moet worden, maar dat overleef ik wel
Elise liep ook pas zo rond de 19-20 maanden, ze was plaszindelijk toen ze bijna 3 was, poepen denk een maandje later. Ik vind het dus geen verband houden…!
maar idd: wat is laat en wat is vroeg? Je kind doet het toch wanneer hij/zij eraan toe is? Als hij met z’n 18e nog niet zindelijk is, dan moet je denk twijfelen, maar nu nog niet hoor… Ik kan nergens uithalen hoe oud ze is, maar aan de foto te zien is ze toch nog niet zo oud?
Voor mij heeft het zindelijk worden absoluut geen haast, maar de maatschappij beslist anders hè? Het was ook wel heel vervelend dat ze soms meerdere keren per dag verschoond moest worden in groep 1 en dat ze de meeste dagen met haar reservekleding aan uit school kwam. Ook het maar blijven wassen en het daardoor snelle slijten van haar kleding was niet leuk, maar dat is allemaal maar relatief.
Ik vond haar teleurstelling en schaamte op het laatst het allerergste, want dat ging ze toen beseffen.
En wat is vroeg en wat is laat voor dingen? Mijn kind is uniek en dat vind ik fijn.
(en ik heb zo’n moeder die dan zo’n opmerking plaatste over dat ik en mijn zusjes al voor 2 jaar zindelijk waren. Eh ja, dat was 40 jaar geleden mam… :wall: )
hier late lopers en ‘laat’ zindelijk.
Ze lopen hier rond dan wel na 18 maanden, de oudste besloot toen hij 3 jaar en 1 maand was: ik hoef geen luier meer! En hij was zindelijk. Overdag dan he… 's nachts was hij ruim 6.
De 2e was bijna 3,5 toen hij ineens zindelijk was. Overdag wederom… hij wordt over 3 maand 6 maar in de nachten is hij nog altijd niet zindelijk…
De 3e is geloof ik van dezelfde leeftijd als jouw meisje toch? Wordt in november 3 in elk geval en hij schrikt nog als hij over zijn eigen voeten plast… hij begint nu eindelijk door te hebben dat hij moet poepen dus ben bang dat dat plassen ook nog wel even gaat duren.
Ach ja, ik was zelf een meisje in katoen en dat schijnen 2 ‘oorzaken’ te zijn voor vroege zindelijkheid… toch was ik ook ruim 3,5 voor ik zindelijk was…
Al die concurrentiestrijd over wel of niet laat van je kindjes. Word er zo moedeloos van! :thumbdown:
Ik denk niet dat het verband houdt.
Mijn dochter liep met 13 maanden, deed 2 weken voor haar 3e verjaardag voor het eerst een plasje op de wc en alleen maar omdat ze dan iets van hello kitty zou krijgen, daarvoor was ze er absoluut niet in geinteresseerd. Toen ging bij haar de knop om en wilde ze wel plassen en poepen op de wc. 2 maanden erna (1,5 maand na haar 3e verjaardag) was ze overdag zindelijk. Een paar weken erna wilde ze als ze 'snachts wakker werd naar de wc en was haar luier ook droog. 2,5 maand na haar 3e verjaardag wilde ze haar onderbroek aanhouden en zonder luier slapen en dat ging goed. Een tijdje erna had ze 's nachts een paar keer in haar bed geplast en wilde ze weer een luier aan, maar na een paar weekjes was dat weer over.
Mijn zoon liep met 14 maanden en doet sinds 4 maanden (toen hij net 2 jaar was) af en toe wel eens een plasje of poepje op de wc maar is nog lang niet zindelijk.
Ik denk ook niet dat het verband houdt hoor.
Denk wel dat het handig is om te melden hoe oud je dochter nu is.
Ivan liep met 15 maanden en was met 2 jaar en 4 maand zindelijk overdag. 's nachts nog niet
Ik was niet online :mrgreen:
Lianne wordt in nov 3
bedankt voor jullie antwoorden.
Ik push niet, als ze naar de wc wil dan mag ze.
Er hangen dan ook al 2 stickers op haar poster :dance:
We lezen boekjes over potjes, lachen om dieren die poepen en hebben het vrij over poepen en plassen.
Het zal vast goed komen.
Maar dat eeuwige verantwoorden… :silenced:
Pooh: Komt allemaal goed , ieder kind heeft zn eigen ritme :-*
Melinda liep met 14 maand en was met 2 jaar en 10 maand overdag zindelijk