Water koken, laten af koelen en dan de afgebeelde hoeveelheid schepjes bij de afgemeten hoeveelheid water…Daar hoef je toch geen NL voor te kunnen :think: ?
Het gaat niet alleen om de gebruiksaanwijzing, het gaat om alle info die op een pak of blik staat. Bijvoorbeeld om te voorkomen dat een pasgeboren baby opvolgmelk krijgt. Dat de tekst op de verpakking door de moeder moet kunnen worden begrepen is zelfs vastgelegd in de WHO-code (de code die is ontwikkeld door de Wereld Gezondheidsorganisatie en waarmee de reclame voor kv aan banden wordt gelegd). De Nederlandse kunstvoedingsfabrikanten zouden deze code dus overtreden als zij kv voorzien van een Nederlandse tekst zouden aanleveren aan een ander land:
The International Code aims to protect all mothers and from inappropriate company marketing practices. It bans all promotions of breastmilk substitutes, bottles and teats. It aims to ensure mothers receive accurate information from health workers. Subsequent Resolutions of the World Health Assembly have clarified and amplified the International Code.
Baby food companies may not:
give free supllies of baby milk to hospitals;
promote their products to the public or health workers;
use baby pictures on their baby milk or bottle and teat labels;
give gifts to the mother or health workers;
give free samples to parents;
promote baby foods or drinks for babies under 6 months old;
- labels must be in language understood by the mother and must include a prominent health warning.
Ik kan me voorstellen dat je zoiets hebt van: je kunt het voor dat gezin een keertje vertalen en dan zit het goed. Maar wat als een verzamelactie voor bijvoorbeeld gratis proefverpakkingen een beetje uit de hand loopt en er wordt zoveel van naar dat land verscheept, veel teveel voor dat ene gezin. Vervolgens denken zij: laten we iemand anders daarmee uit de brand helpen. En dan? Je weet niet hoe jouw goed bedoelde hulp terecht komt en wat het dan binnen andere gezinnen kan aanrichten. Echt, het is veel gecompliceerder dan “simpelweg de afbeeldingen op het pak volgen” of “even de gebruiksaanwijzing vertalen”. Dit soort dingen kunnen alleen als daar ter plekke professionele begeleiding zou zijn van professionele hulporganisaties, het kan echt niet uit de losse hand. Hoe vreselijk spijtig ook
tja ik snap je best, en allemaal goedbedoelde regeltjes en zo, maar de werkelijkheid is nou eenmaal soms heel anders (zeker in zulke landen). Leuk dat het staat vastgesteld dat moeders de verpakking moeten kunnen lezen, maar als er een concreet geval als deze er ligt, en het aanhouden van de regels beteknt dat de kinders wslk of gewone melk krijgen, of borstvoeding blijven krijgen waardoor de kans op hiv-besmetting enorm toeneemt, uh tja, dan weet ik het wel…
Leuk dat het staat vastgesteld dat moeders de verpakking moeten kunnen lezen, maar als er een concreet geval als deze er ligt, en het aanhouden van de regels beteknt dat de kinders wslk of gewone melk krijgen, of borstvoeding blijven krijgen waardoor de kans op hiv-besmetting enorm toeneemt, uh tja, dan weet ik het wel…
Je weet het wel. Wat zou jij doen als je door en door op de hoogte zou zijn van de situatie ter plaatse en van de risico’s die jouw goedbedoelde hulp met zich kunnen meebrengen? Welke afwegingen zou je maken? Ik vind het een hele verantwoordelijkheid, je moet goed weten wat je doet.
Ik denk dat Eshter heel goed deze situatie kan inschatten. Ze is zelf geruime tijd in Malawi geweest ivm een aids-voorlichtingsproject en kent de betreffende familie goed genoeg om te bepalen of die de voeding door zou geven aan anderen. Het gaat puur om dit specifieke geval, een moeder met twee kleine meisjes die hulp nodig hebben.
Es, ik heb hier een halve doos friso 2 staan, helemaal afgesealed. Mila blieft het niet, dus het is over. Ik neem aan dat je eerst de reactie van haar broer wilt afwachten, maar als je het wilt hebben, dan laat je het maar weten.
Ik heb zelf weleens KV verstuurd naar een kliniek in Mali, om soortgelijke gevallen te helpen. de plek waar ik het naartoe stuur, daar is echt geen KV te krijgen. Maar als je kijkt naar de prijs, dan denk ik toch dat het beter is te proberen het daar aan te schaffen als het daar verkrijgbaar is.
De laatste keer dat ik twee dozen KV met benodigdheden en nog wat (lichtgewicht) extraatjes opstuurde, was ik bijna 50 euro aan verzendkosten kwijt. Over de reisduur hoef je je niet zo’n zorgen te maken. Het kan er best een maand over doen, maar zolang is die voeding wel houdbaar.
Overigens… beetje lullig misschien om het te zeggen… maar mijn tweelingooms zijn vlak na de oorlog gevoed met gewone koeienmelk, vanaf hun geboorte. Het was verse melk die alleen gekookt werd. Dat ging blijkbaar ook prima… Dus voor meisjes van 6 maanden lijkt gekookte (eventueel aangelengde) koeien- of geitenmelk me nog best een optie, als KV niet haalbaar blijkt.
Al die andere moeders geven gewoon BV. Alleen moeders die dood of doodziek zijn en dus geen BV kúnnen geven doen dat niet. Als het moglijk is, geeft in zo’n geval een andere moeder BV, maar als de rest van de familie ook honger lijdt, ligt dat lastig natuurlijk.
Gewone koeienmelk lijkt mij alleen een optie als er geen KV voorhanden is. Als er wel KV georganiseerd kan worden, is dat natuurlijk veel beter. Overigens moet koeien-, geiten-, of schapenmelk ook maar net voorhanden zijn hè. Niet iedere familie is rijk genoeg om vee te hebben en niet al het vee geeft melk.
“Zoals Lena al zei” misschien, maar Lena zal niet zo makkelijk zeggen dat Afrikaanse kindjes maar moeten eten wat wij niet goed genoeg vinden voor de onze…