kunstvoeding in malawi...onbetaalbaar!

mischien een rare suggestie, maar kan je niet een advertentie plaatsen op bijv. marktplaats voor de gratis pakjes babyvoeding die vaak in de zwangerschapsdozen zitten?

volgens mij zijn er maar weinig zwangeren die er hier gebruik van maken, en belanden ze hoofdzakelijk ergens achter in de keukenkastjes…

en tja hoe dan daar komt , dat is natuurlijk een ander verhaal… :think: en moeten jullie nog even oplossen…

ja, is dat idd geen optie? de proefverpakkingen 2 uit de babydozen? misschien kan je dan nutrilon bijv. of een andere babyvoeding fabrikant bellen, het verhaal uitleggen en sturen ze wel een aantal doosjes op ( of met een beetje mazzel sponseren ze zelfs, het blijven toch reclamepakjes…)

groetjes,

Louise

zit me even te bedenken dat je met poedermelk natuurlijk altijd aan een uiterste datum zit en die bereik je best snel als je voor een lange tijd voeding daar wilt hebben… ( weet niet of de voeding echt 6 maanden houdbaar is bijv…) Is er echt niet een goedkopere optie? doen ze bijv. niet aan kolven oid in oeganda? misschien is er een moeder die bereid is extra te kolven voor in ieder geval 1 van de kindjes of misschien wel voor 2 van de kindjes? ben maar een leek hoor, heb zelf nog geen kinderen, moet nog 5 weken :oops: maar borstvoeding blijft natuurlijk de goedkoopste oplossing. Weet natuurlijk niet hoe de situatie verder van de moeder daar is, want gekolvde melk moet natuurlijk gekoeld blijven… ik vind het wel heel erg nobel dat je dit wilt doen!

groetjes,

Louise

hallo lieve meiden, super dat jullie zo meedenken! ik ga morgen rondbellen voor de proefverpakkingen. En het idee van de min (moedermelk van een ander) is in principe heel goed, maar in Malawi niet te doen, er zijn zoveel mensen besmet, je kunt je daar geen voorstelling van maken (minstens 1 op de drie :shock: :cry: ). Maar goed, morgen hopelijk meer nieuws!

(friso heeft de aanvraag al afgewezen)

is het in dit geval ook van groot belang dat het om 1 merk gaat? ik heb net een mailtje gehad van friso ( heb een proefverpakking nr 2 aangevraagd omdat ik friso wil gaan geven straks…altijd handig) dat ik een proefverpakking toegestuurd krijg. Als meerdere mensen dat doen… groeit het altijd pakjes natuurlijk ook. Weet niet wat voor proefverpakkingen friso verder geven… Als het om pakjes voor 1 voeding gaat schiet het natuurlijk niet echt op… maar het is een idee. Alles wat je krijgt scheelt weer natuurlijk. En het gaat om een tweeling, dus als men het probeert bij 2 bedrijven en elke baby krijgt een ander merk… ( bijvoorbeeld…) En misschien is idd marktplaats een optie. ZOu nutrilon ( nutricia ) proberen van fabrikant anders, die is wat groter dus misschien wat meer bereid te sponseren… of evt. een kruidvat? da’s wel ook goede reclame natuurlijk!

denk nog even mee met je…

groetjes,

Louise

net weer 8 mailtjes gestuurd naar verschillende stichtingen en 4 stichtingen gebeld. Ook nutricia gebeld en gemaild. Ze mogen geen reclame maken en geen gratis voeding verstrekken ivm het bv-promo beleid. ikheb ze er even op gewezen dat dat niet geld voor opvolgmelk en dat er ander beleid is voor hiv-besmette moeders. Ik moest mijn verzoek maar mailen, maar ze gaven me weinig kans…ik wacht wel weer af!

dit heb ik gemaild;

Geachte heer, mevrouw

Naar aanleiding van het telefonisch onderhoud wat ik met een van uw medewerkers had mail ik u bij deze mijn verzoek. Ik hoop dat u samen met onze stichting kunt helpen in onderstaande situatie. Een vrouw in Malawi is besmet met het HIV virus. Ze heeft een tweeling gekregen (zie fotos) en moet deze om besmetting te voorkomen kunstvoeding geven. Nu is dat voor één baby al bijna onbetaalbaar, laat staan voor 2 babys. Daarom geeft ze nu toch borstvoeding. Maar de artsen raden aan om niet langer dan 6 maanden borstvoeding te geven omdat de kans op besmetting dan nog groter wordt (nu al 20-35%, dan 30-45% kans). Natuurlijk zijn er veel van dit soort schrijnende situaties in Afrika. Voor de toekomst beraden wij ons op een meer structurele voorziening in Malawi waar meerdere gezinnen gebruik van kunnen maken. Maar om de urgente nood van deze twee kleine meisjes op te lossen vragen wij u om 24 kilo opvolgmelk te sponsoren.

Onze stichting zal zorg dragen voor vertaling van de bereidingswijze, voor levering van gezond bronwater om de voeding mee te bereiden, voor flessen en een sterilisator en voor verzending van de voeding naar Malawi. Wij hopen van harte dat u deze eenmalige samenwerking met ons wilt aangaan.

Alvast bedankt voor uw reactie

http://www.stichting-mim.nl

bedankt voor het meedenken allemaal, ik ga deze mail ook nog even naar het kruidvat sturen…! :thumbup:

zat net op marktplaats te kijken en daar bieden ze toch zo over het hele land wel wat pakken gratis babyvoeding aan… Nu zag ik niets staan bij mij in de buurt, maar misschien is er wel iets bij andere kok-leden in de buurt? ook grote pakken stonden op marktplaats gratis af te halen van sommige merken… als je in elke regio iemand bereid vind die pakken op te halen en ze dan gezamelijk naar 1 punt toe te laten brengen oid…? moeten mensen toch wel bereid toe zijn lijkt mij?

verzenden zou misschien wel weer duur worden, maar alsnog goedkoper dan daar kopen lijkt mij…

maar hou ons op de hoogte! en laat het maar weten wanneer we moeten gaan zoeken/sparen… :slight_smile:

succes met alles! Kwam trouwens nog even op nog een merk, nestlé ( die hebben NAN) dit is alleen wel een duurder merk, weet niet of dat van invloed is… of evt. similac, maar die doet niet echt aan proefverpakkingen volgens mij, dus weet ook niet of die makkelijk te porren zijn tot sponsering… hoe was je bij de hoeveelheid gekomen aan kilo’s?

groetjes,

Louise

Weet je wat voor (ergs) ik nu zat te bedenken…Kunnen ze de kindjes niet testen? want als ze wel al HIV hebben kan ze toch gewoon doorgaan met de bv…Misschien is een test goedkoper dan kv…

Ja, ik bedenk dus ook maar wat hoor. Ik weet het anders ook niet…

Maar misschien een website openen om geld in te zamelen om toch nog iets bij elkaar te krijgen…

Reclame-verhaal is natuurlijk erg leuk dat ze dat zeggen, maar het klopt niet. Het gaat namelijk om de opvolgmelkpoeder…Nummer 2 dus…Daar maken ze zelf ook reclame genoeg van want voor de 1e 6 maanden mag inderdaad niet. Misschien dat je dat ook nog als argument kan gebruiken…

Of die dame het nu voor de 6 maanden gebruikt of niet, dat hoeven zij helemaal niet te weten…

goed idee marloes, maar ik vodn dit helaas:

Baby’s van een hiv-geïnfecteerde moeder kunnen geïnfecteerd zijn, maar dat hoeft niet. Wel hebben al deze baby’s gedurende enige maanden antistoffen van hun moeder in hun bloed. Na 15 maanden zijn de antistoffen van de moeder niet meer aanwezig. De antistoffen die dan nog aanwezig zijn, zijn van de baby zelf. Het heeft dus pas zin om een baby op antistoffen voor hiv te testen na 15 maanden.

bron:www.rivm.nl

http://www.givemilkstopaids.org

Dit is een project in Kameroen van twee nederlandse artsen.
Wellicht kunnen ze je tips geven of wellicht zelfs steunen?

Van kunstvoedingsfabrikanten hoef je niks te verwachten ben ik bang.
Dat zijn gewoon bedrijven die winst willen maken (en zelf genoeg ellende aanrichten in minder ontwikkelde delen van de wereld)
Ik zie ze dus niet een project als deze sponsoren
(en mocht je het wel voor elkaar krijgen, en dat hoop ik natuurlijk wel, dan ga ik misschien iets milder tegen ze aan kijken;-))

@justmarried wrote:

goed idee marloes, maar ik vodn dit helaas:

Baby’s van een hiv-geïnfecteerde moeder kunnen geïnfecteerd zijn, maar dat hoeft niet. Wel hebben al deze baby’s gedurende enige maanden antistoffen van hun moeder in hun bloed. Na 15 maanden zijn de antistoffen van de moeder niet meer aanwezig. De antistoffen die dan nog aanwezig zijn, zijn van de baby zelf. Het heeft dus pas zin om een baby op antistoffen voor hiv te testen na 15 maanden.

bron:www.rivm.nl

:? :frowning:

@Frischling wrote:

Van kunstvoedingsfabrikanten hoef je niks te verwachten ben ik bang.

Dat zijn gewoon bedrijven die winst willen maken (en zelf genoeg ellende aanrichten in minder ontwikkelde delen van de wereld)

maar bij dat soort bedrijven is het wel heel erg hip en in om 'hun geweten weg te poetsen' door een goed doel te steunen, en liefst een doel dat past bij het bedrijf. Bijna elk groot bedrijf heeft wel een potje voor goede doelen. Vaak zitten ze helaas al vast aan de plaatselijke harmonie oid...

jep en hoewel ik de plaatselijke harmonie vast een warm hart toedraag heb ik ze nog geen levens zien redden… :roll:

maar ja, goodwill van de buurman is belangrijker he :silenced:

bovenstaande organisatie heb ik al gemaild, helaas nog geen reactie. bedankt meiden voor het meedenken, ik vind het echt geweldig! suggesties blijven welkom!

ik kan ff niet meer, voor degenen die willen weten hoe het ervoor staat hier een kopie van de mail die ik net aan Ibrahim stuurde…geen fut meer om het te vertalen, sorry! dank aan heleen voor de links. :-*

Dear Ibrahim, how are you? I wanted to update you about my search for assistance for your sister. In the past weeks I have put in requests for assistance with numerous foundations, for example unicef, simavi, cordaid, givemilkstopaids,partera,wildeganzen,orangebabies and more. I also requested several manufacturers of baby-formula to sponsor the twins. Most of them replied that they don’t support individual requests for assistance. A hospital of health centre could put in a request for financing a project to give milk to hiv-infected mothers for their babies. For instance at Lilongwe@unicef.org. The other important reason people rejected the apply, was because there are many downsides to bottle-feeding in developing countries. A lactation paediatrician informed me that in those countries, 60% of the bottle-fed babies die of diarrhoea. This is because of the poor water quality and the lack of means to sterilise the bottle.

So in those cases the chance that they will die of diarrhoea is much lager then the chance of them dying of hiv-related diseases and it would be safer to continue breastfeeding than to start bottle feeding. This occurs to me as a horrible dilemma with only bad choices…the only question is wich choice is worse. No mother wants to harm her child, but she may have to to prevent further harm. I thinks this is very cruel and I want to to know that it breaks my heart. Maybe you can help your sister te make an informed decision. I don’t know if your sister has acces to safe drinking water and sterilisation-tools?

You might want to check out these links for further information about this dilemma:

en http://www.anotherlook.org/recommendations/WABA_World_AIDS_Day_2006.pdfhttp://www.virusmyth.net/aids/data/rgbreast.htm

en http://www.associatedcontent.com/article/191236/breastfeeding_with_aids.html

I’ve forwarded a message to you that I’ve send to orangebabies about this breastfeeding versus bottlefeeding dilemma. I’ll let you know as soon as I’ve received a response.

I’m afraid it might seem to you as if we are letting you down, but I want you to know that I’m really trying to find the best way to help you and your family. I know this doesn’t change anything about the horrible situation your sister and her babies are in right now, but I want you to know that they have never been out of my heart and thoughts since you first emailed me about their situation. I wish I had the power and wisdom to make it all better. But for now all I can do is spread your cry for help and keep you updated about the responses.

Hang in there, big hug for you all, kiss the babies from me!

Lots of love from Esther

Ik vind het super wat je probeert te doen. Is Hart in actie geen optie? Of houden die zich alleen bezig met dingen binnen Nederland?

Ik hoop dat je snel een oplossing vind. Ik :pray: voor jullie

Hoi meis,

Wat een inspanningen lever je zeg, je bent echt een toppertje! Zijn er sinds je laatste update nog vorderingen geweest?

@justmarried wrote:

Ik zal uitzoeken wat het kost om 25 kilo kunstvoeding te laten verschepen. Ik ken iemand die hulpgoederen naar malawi per container verscheept. Per post opsturen is helaas niet veilig, pakketten komen vaak niet of veel te laat aan. Wat kost een pak kunstvoeding in nederland eigenlijk, is het hier echt veel goedkoper dan daar?

Ik kan me zo goed voorstellen dat je alle manieren onderzoekt waarmee je dit gezin misschien zou kunnen helpen. Een groot probleem met kunstmatige zuigelingenvoeding dat voor hun vanuit het buitenland wordt aangeleverd, is het taalverschil… Zij zullen de gebruiksaanwijzing niet kunnen lezen waardoor kans erg groot is, dat de voeding niet zo wordt bereid zoals dat eigenlijk zou moeten. Dat kan desastreuze gevolgen hebben.

Van de fabrikanten hoef je idd niet veel te verwachten, de meeste daarvan zijn door schade en schande wat wijzer geworden. Jij handelt naar eer en geweten, vecht voor dit gezin. De fabrikanten hebben puur uit winstoogmerk al de meest vreselijke acties op hun geweten, ook in de derde wereldlanden :cry:

Ik hoop dat je snel resultaat zult hebben en dat je dit gezin op een effectieve manier kunt helpen! :-*

Haar broer is een vriend van jullie… dan kan hij het toch vertalen hoe ze die voeding klaar moet maken?

Trouwens, ik las die ondertoon helemaal niet waar jij zo agressief op reageerde. Ze zal het zeker niet zo bedoeld hebben. Ik snap het van 1 kant wel: als de kindjes al besmet zijn, zou al jouw goede werk voor niks zijn, dus misschien was het maar om jou te helpen?

Succes, ik hoop echt dat het lukt met die kunstvoeding, wat zielig zeg, ook voor die moeder.

hey justmarried, zijn er nog vorderingen? Heeft orangebabys al iets laten horen? Zij lijken mij de club die je toch het meest op weg zou moeten kunnen helpen…

Ik denk niet dat het grote probleem is, zoals Yvonne stelt, dat ze de gebruiksaanwijzing niet kunnen lezen (idd een keertje vertalen en je bent er), meer dat ze de mogelijkheden niet hebben om het zo hygienisch te doen als hier wordt voorgeschreven. Maar de kindjes zijn dan al 6maanden+, dan kunnen ze al lang wel tegen een stootje, en kindjes in afrika te hygienisch behandelen lijkt me totaal niet slim; ze hebben toch een behoorlijke portie weerstand nodig.

@Yvonne Z. wrote:

Een groot probleem met kunstmatige zuigelingenvoeding dat voor hun vanuit het buitenland wordt aangeleverd, is het taalverschil… Zij zullen de gebruiksaanwijzing niet kunnen lezen waardoor kans erg groot is, dat de voeding niet zo wordt bereid zoals dat eigenlijk zou moeten. Dat kan desastreuze gevolgen hebben.

Water koken, laten af koelen en dan de afgebeelde hoeveelheid schepjes bij de afgemeten hoeveelheid water...Daar hoef je toch geen NL voor te kunnen :think: ?