Hallo meiden, heeft iemand nog ideeen waar ik fondsen kan vinden voor kunstvoeding voor een tweeling van een een hiv-besmette moeder in Malawi? Ze geeft nu nog borstvoeding maar mag dit uitelijk zes maanden geven omdat het risico op besmetting anders te groot wordt. Kunstvoeding kost voor 2 babys 80 dollar per maand en kan ze dus never nooit niet betalen… Als iemand een oplossing weet hoor ik het graag! (haar broer is een vriend van ons en heeft ons gevraagd om hulp te zoeken)…
Esther, heb je hier al eens gekeken naar de mogelijkheden…: http://www.wildeganzen.nl/index.php …?! Zij steunen kleinschalige concrete projecten die redelijkerwijs ‘makkelijk’ op te lossen zijn in ontwikkelingslanden. Misschien kun je daar 's vragen wat ze voor je kunnen doen? Succes :-* !
het is altijd moeilijk zo’n eenmalig ‘project’ te financieren, meeste ngo’s zijn meer voor de grotere, structurelere dingen. Orange babies zou je kunnen aanschrijven, zij besteden een deel van hun geld aan kv voor aidsmamma’s, maar schat in dat ze dat alleen doen voor mama’s die zij uitzoeken :?
Heb je enig idee over heoveel geld het gaat? Anders kun je vast wel heir wat kokkers met het hart op de juiste plaats bij elkaar vinden die wel wat bij elkaar willen leggen. Niet geshcoten is altijd mis, en i’m in!
edit: wordt tijd dat ik posts eens lees voordat ik reageer…80 dollar dus per maand. wat een immens bedrag he, zeker voor daar. dus dat heeft ze een half jaar nodig…480 dollar, das best een klap. hmmmm. ziet zij zelf het belang van kv boven gewone melk? Want neem aan dat dat het alternatief is? Ik denk namelijk als ik in oeganda iemand zou sponsoren om kv te geven, ze alsnog gewone melk zouden kopen (hoewel, koemelk wordt wel echt als vergif gezien, maar vooral in vergelijking met bv, van zuigelingenmelk heeft volgens mij praktishc niemand gehoord…)
kunnen we niet een fv fabrikant zo ver krijgen dat ze samen met Orange Babies een project daar oprichten?
ff een weetje hiv is nog geen aids … zo dat moest ik even kwijt…
nog een psje ze had helemaal geen borstvoeding mogen geven hoor dus beebje is waarschijnlijk allang besmet…
ik vroeg me ook al af waarom er precies wel de eerste 6 maandne gevoed mag worden en daarna niet meer?
Overigens wordt het niet per defenitie afgeraden om bv te geven als je hiv-besmet bent (zie WHO/unicef).
(vanwaar je vijandelijkheid in je posts jacsansil, of lees ik de intonatie verkeerd?)
nee hoor geen vijandigheid alleen even twee weetjes :mrgreen:
@jacsansil wrote:
nog een psje ze had helemaal geen borstvoeding mogen geven hoor dus beebje is waarschijnlijk allang besmet…
gdverdmme, ik ben niet van het vloeken, maar van zoveel hardheid wordt ik toch wel even helemaal ziek! :evil: “ze had helemaal geen borstvoeding mogen geven” :shock: Nee had ze de babys maar meteen laten verhongeren he,dood gaan ze toch wel :wall: “beebjes zijn waarschijnlijk toch al besmet” er is een kans van 20 tot 35% dat ze al besmet zijn ja, bedankt voor je medeleven :evil: . Als ze langer dan 6 mnd borstvoeding geeft stijgt die kans tot 45 %. Wat zou jij doen?
Mocht je de volgende keer iets genuanceerder hierover willen kunnen praten:http://www.borstvoeding.com/problemen/ziekte_en_medicijngebruik/borstvoeding_en_hivaids.html
In Westerse landen wordt inderdaad geadviseerd geen borstvoeding te geven. In ontwikkelingslanden wordt dit advies niet gegeven, simpelweg omdat kunstvoeding voor de meeste mensen niet betaalbaar is en alle babys dus zouden verhongeren. Terwijl ze wel een kans hebben om te overleven als ze borstvoeding krijgen. Dus nogmaals, wat zou jij doen?
Voor jou betekenen deze mensen misschien niets, maar voor mij wel, zou je daar in het vervolg rekening mee willen houden? Dat je het over MENSENLEVENS hebt? thanks.
@fiep klophout wrote:
ik vroeg me ook al af waarom er precies wel de eerste 6 maandne gevoed mag worden en daarna niet meer?
Overigens wordt het niet per defenitie afgeraden om bv te geven als je hiv-besmet bent (zie WHO/unicef).
(vanwaar je vijandelijkheid in je posts jacsansil, of lees ik de intonatie verkeerd?)
hee fiep, dit is de uitleg:
"Kan de moeder niet aan kunstvoeding komen, dan is uitsluitend borstvoeding gedurende de eerste levensmaanden van de baby de beste optie voor haar. Het is belangrijk dat zij borstvoeding geeft op een manier die de kans op HIV overdracht zo klein mogelijk maakt. Dit betekent de borstvoedingsperiode korter maken dan de algemene aanbeveling van twee jaar. Meestal wordt gesproken over zes maanden. Dit is ook de periode dat vrijwel alle baby’s genoeg hebben aan uitsluitend borstvoeding. Korter borstvoeden kan de kans op overdracht aanzienlijk verminderen. "
@eisblume wrote:
kunnen we niet een fv fabrikant zo ver krijgen dat ze samen met Orange Babies een project daar oprichten?
super idee! ik heb al contact gelegd met friso, ik ga ook orange babies eens bellen, kijken wat we kunnen doen. Thanks!
@fiep klophout wrote:
het is altijd moeilijk zo’n eenmalig ‘project’ te financieren, meeste ngo’s zijn meer voor de grotere, structurelere dingen. Orange babies zou je kunnen aanschrijven, zij besteden een deel van hun geld aan kv voor aidsmamma’s, maar schat in dat ze dat alleen doen voor mama’s die zij uitzoeken :?
Heb je enig idee over heoveel geld het gaat? Anders kun je vast wel heir wat kokkers met het hart op de juiste plaats bij elkaar vinden die wel wat bij elkaar willen leggen. Niet geshcoten is altijd mis, en i’m in!
edit: wordt tijd dat ik posts eens lees voordat ik reageer…80 dollar dus per maand. wat een immens bedrag he, zeker voor daar. dus dat heeft ze een half jaar nodig…480 dollar, das best een klap. hmmmm. ziet zij zelf het belang van kv boven gewone melk? Want neem aan dat dat het alternatief is? Ik denk namelijk als ik in oeganda iemand zou sponsoren om kv te geven, ze alsnog gewone melk zouden kopen (hoewel, koemelk wordt wel echt als vergif gezien, maar vooral in vergelijking met bv, van zuigelingenmelk heeft volgens mij praktishc niemand gehoord…)
Thanks voor de orange-babys tip, ga ik zeker uitzoeken (zie vorige post). En wat betreft het inzamelen: super dat je aanbied om mee te lappen. Mijn zus en ik en een vriendin doen ook mee als het nodig is. Maar aangezien dit veel vaker vookomt endeze vraag mogelijk in de toekomst vaker zal komen, wil ik eigenlijk op zoek naar een structurelere oplossing. Zat bijvoorbeeld te denken aan een combi met ons geitenproject (microcrediet, zie http://www.stichting-mim.nl) . Geitenmelk is al beter om te geven dan koemelk, maar daar moet dan nog wel vanalles aan toegevoegd worden. Een lactatiekundige is dit voor me uit aan het zoeken. En zo proberen we dus vanalles… en echt super dat je meedenkt en zelfs mee wil helpen! :-*
@Jassie wrote:
Esther, heb je hier al eens gekeken naar de mogelijkheden…: http://www.wildeganzen.nl/index.php …?! Zij steunen kleinschalige concrete projecten die redelijkerwijs ‘makkelijk’ op te lossen zijn in ontwikkelingslanden. Misschien kun je daar 's vragen wat ze voor je kunnen doen? Succes :-* !
hee ja,s stom dat ik daar zelf niet aan gedacht heb, zij hebben notabene 7 jaar geleden mijn aidsvoorlichtingsproject gefinancierd! :doh: nou, thanks voor de reminder dus, ik ga er morgen achteraan! :-*
@justmarried wrote:
@jacsansil wrote:nog een psje ze had helemaal geen borstvoeding mogen geven hoor dus beebje is waarschijnlijk allang besmet…
gdverdmme, ik ben niet van het vloeken, maar van zoveel hardheid wordt ik toch wel even helemaal ziek! :evil: “ze had helemaal geen borstvoeding mogen geven” :shock: Nee had ze de babys maar meteen laten verhongeren he,dood gaan ze toch wel :wall: “beebjes zijn waarschijnlijk toch al besmet” er is een kans van 20 tot 35% dat ze al besmet zijn ja, bedankt voor je medeleven :evil: . Als ze langer dan 6 mnd borstvoeding geeft stijgt die kans tot 45 %. Wat zou jij doen?
Mocht je de volgende keer iets genuanceerder hierover willen kunnen praten:http://www.borstvoeding.com/problemen/ziekte_en_medicijngebruik/borstvoeding_en_hivaids.html
In Westerse landen wordt inderdaad geadviseerd geen borstvoeding te geven. In ontwikkelingslanden wordt dit advies niet gegeven, simpelweg omdat kunstvoeding voor de meeste mensen niet betaalbaar is en alle babys dus zouden verhongeren. Terwijl ze wel een kans hebben om te overleven als ze borstvoeding krijgen. Dus nogmaals, wat zou jij doen?
Voor jou betekenen deze mensen misschien niets, maar voor mij wel, zou je daar in het vervolg rekening mee willen houden? Dat je het over MENSENLEVENS hebt? thanks.
ik heb je even een pbtje gedaan…
@justmarried wrote:
zeg hallo oordeel even niet zo snel en zou jij rekening mee willen houden dat ze misschien zoiets niets voor niets zegt!!!
als er 1 is die wel aan mensen denkt is sanne het wel en ik kan het weten
Ben ik nu heel simpel om het hier te kopen en dan gewoon op te sturen. De meeste pakken zijn toch heel lang houdbaar??
Of is dit geen handige optie van mij :think: :think:
Ik doneer wel een pak hoor… :thumbup:
@Marlous wrote:
Ben ik nu heel simpel om het hier te kopen en dan gewoon op te sturen. De meeste pakken zijn toch heel lang houdbaar??
Of is dit geen handige optie van mij :think: :think:
Ik doneer wel een pak hoor… :thumbup:
Daar had ik ook al aan gedacht, maar hoe lang zou het versturen hiervan duren en zou het dan uiteindelijk goedkoper zijn dan wanneer ze het daar zelf koopt met geld dat je overmaakt???
@lizzy wrote:
@justmarried wrote:
zeg hallo oordeel even niet zo snel en zou jij rekening mee willen houden dat ze misschien zoiets niets voor niets zegt!!!
als er 1 is die wel aan mensen denkt is sanne het wel en ik kan het weten
ik kan alleen reageren op wat er gezegd wordt, dat is het nadeel van dit medium. Uit de PB bleek dat het niet hard was bedoeld, maar wat hier geschreven is komt wel degelijk erg hard over. Ik heb zelf maandenlang aidsvoorlichting gegeven in Malawi. Ik weet dus het verschil tussen HIV en AIDS, ik weet hoe het verspreid wordt en ik weet ook hoe moedermelk gemaakt wordt. Daar vroeg ik niet naar. Ik vroeg om hulp voor een kansarme tweeling. De kans dat ze besmet zijn is inderdaad aanwezig. Maar als kunstvoeding niet betaalbaar is, moet je je kind dan maar niet voeden? Volgens de who is dat geen optie, en is er dus een ander advies voor de mensen die in ontwikkelingslanden wonen. Behandeling is godzijdank inmiddels betaalbaar geworden voor de meesten. Hoe vreemd het ook klinkt: de kosten van de medijnen zijn vele malen lager dan de kosten van kunstvoeding. Deze vrouw krijgt dus wel medische behandeling, maar haar kinderen krijgen geen kunstvoeding. Ik vind dat krom en onrechtvaardig en wil er iets aan doen. Ik hoop jullie ook.
Ik zal uitzoeken wat het kost om 25 kilo kunstvoeding te laten verschepen. Ik ken iemand die hulpgoederen naar malawi per container verscheept. Per post opsturen is helaas niet veilig, pakketten komen vaak niet of veel te laat aan. Wat kost een pak kunstvoeding in nederland eigenlijk, is het hier echt veel goedkoper dan daar?
Goedkoopste is volgens mij iets van 5,50 per pak (kruidvat)…
Toen Micah 7 maanden was kreeg hij 4 flessen per dag. Ik deed ongeveer een week met een pak…Is dus 22 euro…
justmarried, hoe kom je eigenlijk aan die prijzen?
Ik kan me van oeganda herinneren (lang lang geleden, om precies te zijn een jaar!) dat babyspul RELATIEF duur was, maar volgens mij was niks duurder dan hier. Veel dingen worden in kleine hoeveelheden in dorpen verkocht omdat men ze niet zo massaal gebruikt. Luiers waren bijvoorbeeld in kleine winkeltjes iets duurder dan nederlandse prijs, maar in de supermarkt was het een stuk goedkoper.
Heb je al met orangebabies contact gehad? Ik vind eigenlijk dat ze je gewoon moeten helpen. punt.
en à ls je de boel vanaf hier laat verschepen idd proberen een stichting te vinden die binnenkort met een container naar malawi gaat, is vast wle een plekje vrij. Wij gaan binnenkort met een container naar kenia, dus mocht ze willen verhuizen