kun je genezen van PCOS?

Hoi,



Toen ik voor het eerst zwanger wilde worden, liet ik 'n koperspiraaltje verwijderen. Ik werd met spiraal altijd ongesteld, maar daarna niet meer. Menstruatie bleef uit, testen negatief. ik heb de HA destijds verzocht voor 'n echo om te zien wat er loos was: ik had PCOS. Waarom ik wel met 'n spiraaltje ongesteld werd, wist niemand. Het zou niet zo moeten zijn, volgens de FA en HA.



Daarna zijn we meteen de mmm ingegaan en kreeg ik diverse dosissen clomid, die niet hielpen. Daarna puregon spuiten, wat uiteindelijk na 'n dosisverhoging wel aansloeg. Na 5 rondes spuiten was ik in verwachting van Kai.



Na de bevalling heb ik weer 'n koperspiraaltje laten zetten, zonder dat ik menstureerde (op advies van HA). Nu heb ik deze weer laten verwijderen en heeft de HA me geadviseerd om 3 maanden af te wachten. Als ik geen ongi had, werd ik doorverwezen.



Nu ben ik toch ongesteld geworden. Het spiraaltje is halverwege m’n cyclus verwijderd, maar 't was wel 'n lange cyclus: 41 dagen. Op zich was m’n cyclus altijd lang, met spiraaltje: 34 dagen. Maar ik sta nu toch te apegapen dat ik ongesteld ben geworden!



Ik ken meerdere pcos’ers (hier op KOK), waarvan ze toch 'n tweede keer zwanger zijn geworden zonder mmm. Dus nu vroeg ik me af: kun je van PCOS genezen?



Ik denk steeds dat ik mezelf te veel hoop geef, dat er wel 'n ongi is, maar dat 't niets voorsteld. Terwijl ik van de andere kant gewoon blij wil zijn, omdat ik graag zonder arts zwanger wil raken. Het ongedwongen knuffelen en wachten op 'n ongi of niet… Zou 't ons ook gegund zijn?



liefs,

kaat

Hoi hoi



Wat een toestand met zo’n spiraaltje…

Heb ik zelf nooit gehad, en ook geen andere anticonceptie. wij zijn 5 jaar bezig geweest met het het medische circus… en ja ook door mijn PCOS. Ik had cyclussen van soms wel 68 dagen en dan was er niet eens altijd een eisprong. Wat zeker wel geholpen heeft, en ook algemeen bekend is, is…tjsa afvallen. Zo’n 10% afvallen kan al een verbetering opleveren en soms komt het weer goed en is de PCOS weg… Maar helemaal weg gaat het meestal niet. Maar misschien ben je wel extreem slank… het andere uiterste en werkt een beetje aankomen. Meer ideeen heb ik niet!



Succes!

Gabby, ik ben zo’n PCOS-uitzondering die extreem slank is. Mijn BMI is zo laag dat 't onder de categorie “ondergewicht” valt, ik probeer op gewicht te blijven, maar aankomen is slecht in 't kader van PCOS. Dat maakt niet uit wat je BMI is. Maar afvallen is dus ook geen optie.



Zie dat je nu 5 weken zwanger bent. Spannende tijd, gefeliciteerd en geniet ervan!

Hoi Kaatjes,



Nee afvallen is dan niet echt een optie…

Jeetje wat lastig… hopelijk kun je het dan met medicijnen een beetje reguleren… maar ja dat is ook niet alles dus ik snap je wens…



Thx voor de felicitaties!

Hopelijk ook snel voor jou!



Succes!

volgens mij begrijp je me niet helemaal.

Ik ben al eens via mmm zwanger geworden, nu ongesteld en hoop dat ik nu zonder mmm zwanger kan en mag worden.

Vroeg me af of er mensen waren of iemand kennen die dit herkennen.

Ik weet namelijk niet of je van pcos kunt genezen, en dat wilde ik graag weten!!!

ehhhhhh ja en nee,



Ik begrijp idd dat je weer zwanger wilt worden, en als het kan zonder mmm… Maar dat lijkt me dus wel lastig met PCOS. Maar het kan wel degelijk ;-)… zowel zwanger worden met PCOS… als dat PCOS minder wordt… Maar ervaringen en/of ervaringsverhalen dat PCOS zomaar weg kan zijn, dat weet ik niet. Maar ook dat kan ik mij wel voorstellen… als er een tijdje regulatie is geweest…door medicatie… maar wellicht ook door tijdelijk gebruik van een spiraaltje…



Ik hoop dat iemand je een echt nuttig antwoord kan geven!

Succes :silenced:

Er zijn inderdaad vrouwen die van PCOS genezen. Soms kan het verdwijnen na een zwangerschap of als je afvalt, zoals Gabby zegt. Bij mij was dat helaas niet het geval. Eerst maar eens afwachten of je lichaam het zelf weer oppakt en ondertussen aan de klus, wie weet! :-*

Ik houd stille hoop :wink: :-*

Hier nog iemand in dezelfde onzekerheid Kaatjes.



Ik heb ook PCOS. Ik heb Clomid gebruikt en na 7 rondes zwanger geraakt. Toen mijn zoon 4 maanden was ben ik gestopt met de borstvoeding maar er kwam geen cyclus. op aanraden van de gyn ben ik weer aan de pil gegaan. Hier ben ik in september weer mee gestopt en heb nu 2 cyclussen achter elkaar van 32 dagen :shock: Ben nu dus ook heeeeeeel benieuwd of dit zo blijft en we zonder mmm voor een brusje kunnen gaan :pray:

Oja ik val ook in de categorie ondergewicht. Heb net een bak celebrations naar binnen gewerkt, maar dat mag niet baten :mrgreen:

Ons eerste kindje kregen we na 9 rondes clomid.

Nu zijn we weer bezig in MMM, maar het gekke is dat ik nu wel een normale cyclys heb 25-28 dgn, maar geen eisprong, hoe dat kan weet zelfs de gyn. niet.

heb ook pcos, bij mij gaf afvallen een enorme verbetering maarre ondergewicht kan ook oorzaak zijn dus misschien is in jou geval juist een beetje aankomen dan beter ( al weet ik dat dat makkelijker gezegd is dan gedaan voor mensen met ondergewicht)

Chatty, dat is wel heel erg balen zeg. Hoop je dat alles is zoals 't “hoort”, krijg je nog te horen dat 't niet zonder medicatie gaat.



kristalkindje, als je pcos hebt, schijnt aankomen zowieso 't probleem te verergeren. Ik heb dat destijds aan mijn fertiliteitsarts gevraagd, maar moest proberen op gewicht te blijven, ondanks dat 't ondergewicht is.

Ik ben nu wel ietsje lichter dan voor de zwangerschap, scheelt maar 3 kg. Of dat 't is, who knows :think:

Even uppen…



Ik had namelijk een vraagje, of hoewel…



Oktober 2009 met de pil gestopt, vóór de pil al enorme onregelmatige menstruaties/cyclussen, gemiddelde was tussen de 40 en 60 dagen in.

Nu ik gestopt ben met de pil dus hetzelfde grapje (wat niet alleen een pil probleem is denk ik gezien mijn cyclus-verleden). Nu loop ik al een paar maandjes met het idee van PCOS in mijn hoofd. Naar de huisarts geweest, maar afgewimpeld met ? heb je overbeharing ? Nee… Heb je erge last van acne ? Nee (wel paar puistjes maar dat is toch normaal ? Ik ben daarbij nog redelijk jong) ? Dan heb je geen PCOS…



Ik vroeg me af: wat waren jullie klachten/symptomen van PCOS ? Heb al eens gegoogled maar wou het graag van jullie weten. Ik weet dat overbeharing en acne klachten zijn, evenals erg lange cyclussen.

hoi Selena,



Ik heb weinig kenmerken van pcos. Maar toch vindt de gyn datt ik het heb. Je hoeft niet aan alle “eisen” te voldoen om het te hebben.

Vaak hebben mensen met pcos overgewicht. Mijn bmi zit tussen de 18 en de 19. Ik heb wel wat meer haar dan de meeste vrouwen maar niet echt overbeharing. Wel had ik lange cycli zonder ei.

Ik denk sowieso dat dat wel het belangrijkste is.



Naar mijn weten is je huisarts verplicht je een verwijzing voor de gyn te geven als je daarom vraagt. Ik ben binnen een half jaar al naar de ha gegaan en hij zei heel erg eerlijk “ik weet hiervan te weinig af om te kunnen zeggen wat je moet doen” Dus verwees hij me naar de gyn.



Een tip is misschien om een temperatuurlijst bij te houden dan kan je (meestal) zien of je een eisprong hebt. Dan heb je ook iets om mee te nemen als je weer naar de ha gaat.



Heel veel sterkte!



Liefs

Hey Selena,



Raar dat ie je met die twee vragen wegstuurd zeg.

Ik dacht dat je 't pas echt kon weten door 'n inwendige echo (als je dan zo’n kralenkrans hebt, dan heb je pcos).



Mijn verhaal:

Ik had 'n koperspiraaltje, omdat ik niet tegen de pil kon. Werd er depri van en mijn sexlust was ook ver te zoeken. Met 't koperspiraaltje werd alles 'n beetje minder.

Toen we graag 'n kindje wilden, liet ik 'm verwijderen. Ging prima, maar ik werd niet meer ongesteld. Na 3 of 4 maanden ben ik naar de huisarts gestapt met de eis dat ik 'n echo wilde. Ik was al 'n paar keer daar geweest en gezegd dat ik 't niet vertrouwde, er was iets aan de hand, zwanger of niet (ik teste regelmatig maar wel negatief). Ik werd ook steeds naar huis gestuurd, maar had nog nooit van pcos gehoord.



Toen ik die echo wilde, werd ik zo doorverwezen, geen tegengas van de arts of wat dan ook. En toen was 't zo duidelijk, mocht meteen al naar de fertiliteitsarts en alles werd in gang gezet.



Ik ging in augustus (geloof ik, of eerder, weet 't niet exact) voor 't eerst naar de FA, was in maart zwanger! Precies 'n jaar nadat 't spiraaltje eruit ging.



Hoop dat je gauw duidelijkheid krijgt.



Ik heb wel es gehoord dat ze zeggen dat je bij 'n erg lange cyclus ook pcos kunt hebben. Geen idee hoe dat zit, maar er zijn veel pcos’ers die wel ongesteld worden.

Ik heb wel wat overbeharing, maar niet dat je zegt “woooow”. Ik heb gewoon donkere beenharen en lichte haren op m’n armen, that’s it. Acne heb ik wel, maar met mate, ook niet zo erg dus. Op m’n rug en wangen.



Laat je me weten wat je voor actie gaat ondernemen?

Succes!



Liefs,

kaat

Ik heb ook ondergewicht, mijn bmi was 18,3 voordat ik deze keer zwanger raakte.

Dank jullie wel !



Ik ben een tijdje terug wel aan de slag gegaan met temperaturen, maar moet zeggen dat ik daar al snel mee ben gestopt. Heb niet echt de discipline om dag in dag uit 2 keer (ik deed het 2 keer) een thermometer in mijn achterste te steken op precies dezelfde tijden (omdat ik vaak kan uitslapen en dus ook op verschillende tijden wakker word). Vond het ook niet zo charmant om, als we wakker worden, in het bijzijn van vriendlief iedere ochtend een thermometer in mijn achterste te steken terwijl hij naast me ligt. :oops:

Misschien ligt het er ook wel aan dat ik nu meer geconcentreerd ben op het reguleren van mijn cyclus omdat dit geen doen is met hoop koesteren etc. als het dan nog 5 weken kan duren voor ik eens ongesteld word. Had een tijdje terug wel een verwijzing naar de gyn, maar ben die kwijt geraakt en heb toen geen nieuwe aangevraagd omdat ik er wat minder mee bezig was en ineens het ‘nut’ er niet meer van inzag (ook dankzij dokters woorden, die beweerde dat ik het niet had). Ben nu ook met de efamol PMP gestart, had ergens ook wel de hoop dat dit het allemaal normaal zou maken en dus de gyn niet meer nodig was. Heb trouwens wel gezond gewicht, bmi is om en nabij 23…



Misschien moet ik toch eens een nieuwe aanvragen zucht

ik hoop niet dat je dit verkeerd opvat maar als je het al “te veel” vind om te temperaturen… dan zal het nog wel eens heel moeilijk voor je kunnen worden.

Ik zet mijn wekker altijd om een bepalde tijd en als ik dan kan uitslapen dan ga ik daarna weer verder. 1 keer tempen perdag is genoeg. Het liefst rond 7 uur.

Als je wisselende diensten hebt is het anders dan wordt het moeilijk. Dan is je klok van slag.



Ik bedoel dit niet lelijk maar als een kindje maken niet vanzelf gaat zul je (als je echt een kindje wilt) er wat voor moeten doen en dan (vind ik persoonlijk) is temperaturen toch wel het minste.



Succes verder!!!

Ik heb ook PCO, geen idee of je ervan kunt genezen. Ik heb ook geen overgewicht, mijn BMI zit precies goed zeg maar.

Wij zijn sinds juni 2008 bezig, ook mmm in, maar ivm risico’s uit mijn familie en onze eigen grenzen, wilden we niet verder gaan met kunstmatige behandelingen zoals IUI of IVF.

Mijn slijm was door de Clomid te stug, zonder Clomid kreeg ik geen ei.

We zijn sinds eind juli gestopt met alles, ziekenhuis en proberen zwanger te worden en sinds die tijd heb ik een super nette cyclus die varieert tussen de 30 en 35 dagen. Ongelooflijk…