Kom er vanmiddag achter dat je bij een ks zonder medische noodzaak de operatie zelf moet betalen…
Ik, die panisch is voor de aanstaande bevalling door een traumatische ervaring bij de eerste bevalling vorig jaar, heb nu gewoon geen keus dan dat ik maar via de natuurlijke weg móet bevallen (mits er geen medische noodzaak aan te pas komt tijdens de bevalling) omdat we dat gewoonweg niet kunnen betalen.
Vraag me af in hoeverre je psychische toestand meedeelt in of het medische noodzaak is of niet?? Ik zeg het mss een beetje vreemd, maar kan het niet zo goed verwoorden :shifty: :oops:
Jep , als je zon traumatische ervaring hebt gehad en de gyn wil mee werken dan krijg je die gewoon vergoed hoor
Ik heb hier ervaring in.
De bevalling van Y.eline is op het einde erg heftig geweest omdat dr hartslag ineens wegviel , uiteindelijk is ze levenloos geboren. En stond een heel team en is ze er bovenop gekomen.
Bij de zwangerschap van Indy was is doodsbang dat het me weer wou overkomen en kreeg afschuwelijke dromen dat ik mn meisje zou verliezen enz… Ben toen naar de gyn gegaan en mn angsten besproken en dat ik een ks wou.
Eerst wilde ze het niet doen want in een gezonde buik snijden ze niet en ik moest maar vertrouwen in de artsen hebben. Heb toen ook gezegt het vertrouwen in jullie heb ik maar vertrouw mn eigen lichaam niet.
Ze zijn toen om de tafel gegaan en een week later kreeg ik te horen dat ik een ks kreeg. Zij vonden mijn geestelijke toestant dus wel belangrijker en wilde niet dat ik geestelijk helemaal weg zou zakken tijdens de bevalling.
Ik hoop voor je dat ze bij jou in het ziekenhuis ook wat voor je kunnen betekenen.
:-*
Ok, dit geeft hoop! :-*
Naarmate de weken verstrijken word ik alsmaar banger, wil gewoon echt niet dat ze me daar beneden aanraken (dat m’n man eraan mag komen is al bij God’s gratie :shifty: ) en moet er al helemaal niet aan denken dat er dan ook nog een kindje door moet, volgens mij kom ik daar nooit overheen
heftig meid :hug:
ik zou met je gyn goed overleggen hoe zwaar het voor jou telt en wat er gedaan kan worden. dat zal je ook veel spanning schelen in de zwangerschap als het geregeld is (en die spanning heb je niet nodig, zonde van je zwangerschap!).
je zou ook kunnen kijken of het ziekenhuis een maatschappelijk werk(st)er heeft waar je met je verhaal terecht kunt.
even puur theoretisch: wat zou een KS op eigen kosten je gaan kosten?
is dat echt niet te doen?
alleen om de rust te krijgen dat désnoods als je het zelf moet betalen dat je een voor een KS kunt kiezen (als de gyn mee wil werken).
sterkte! ik hoop dat je snel meer duidelijkheid en rust hebt.
@elisaatje wrote:
even puur theoretisch: wat zou een KS op eigen kosten je gaan kosten?
is dat echt niet te doen?
alleen om de rust te krijgen dat désnoods als je het zelf moet betalen dat je een voor een KS kunt kiezen (als de gyn mee wil werken).
De kosten die een sectio met zich meebrengen, wil jij echt niet zelf hoeven betalen.... het is niet alleen de operatie zelf, ook moet je sowieso een aantal dagen in het ziekenhuis verblijven..... en dat kost ook geld. :wink:
Overigens heb ik bij de eerste een traumatische ervaring gehad juist door de sectio en ik wilde bij de tweede absoluut niet weer op die manier bevallen (voorzover je dat zelf in de hand hebt natuurlijk :wink: ). Ik was juist blij dat het mij nu wel gelukt is om vaginaal te bevallen.
ik snap dat het duur is, heb wel een beetje zicht op zorgkosten
het ging me puur om wat rust voor de TS. inzicht in hoeveel de kosten precies zouden zijn en of dat theoretisch gezien zelf te betalen zou zijn, mochten alle andere wegen niet lukken.
maar als de TS nu al zo in paniek raakt van het idee van een vaginale bevalling dan moet de gyn toch ook gaan meedenken hoe ze dat gaan aanpakken :think:
@peter&caren wrote:
Ok, dit geeft hoop! :-*
Naarmate de weken verstrijken word ik alsmaar banger, wil gewoon echt niet dat ze me daar beneden aanraken (dat m’n man eraan mag komen is al bij God’s gratie :shifty: ) en moet er al helemaal niet aan denken dat er dan ook nog een kindje door moet, volgens mij kom ik daar nooit overheen
Caren, ik heb een collegaatje en die is ook om die reden met een KS bevallen. Zal eens aan haar vragen of zij extra hebben moeten betalen toen. Volgens mij niet, heb haar er iig nooit over gehoord.
Kent je gyn jouw angsten eigenlijk wel?
Ok, dank je!
Nee de gyn moet ik pas met 35/36 weken heen, maar de vk is wel op de hoogte, dus neem aan dat dat ook goed overgedragen wordt. Heb een poos bij een sexuologe gelopen na de bevalling en zij gaf mij de naam van een gyn, die ik nu dus ook graag wil voor iig de controles (bevalling heb je niet in de hand natuurlijk), zal met hem alles bespreken en hopelijk ziet hij in hoe ik er tegenop zie en anders had ik bedacht dat ik die sexuologe ook nog kan bellen mocht hij de ernst niet in zien. Al was dat bij deze gyn niet te verwachten zei mijn vk.
Volgens mij kan ik maar beter vast een afspraak maken, des te groter de kans dat ik bij de gyn van mijn voorkeur terecht kan toch?
De gyn/slager die de bevalling gedaan heeft gaat per 1 januari met pensioen gelukkig…
@peter&caren wrote:
De gyn/slager die de bevalling gedaan heeft gaat per 1 januari met pensioen gelukkig…
Misschien een stomme vraag, maar heeft je angst voor een groot gedeelte te maken met hoe die betreffende gynaecoloog de bevalling toen heeft begeleid?? Als dat zo is, is het dan niet een optie om een doula in de arm te nemen??? Een sectio is nl. een behoorlijk zware operatie en het herstel na de bevalling duurt meestal veel langer. Een sectio is ook niet geheel risicoloos…
Het is wel door hem gekomen idd, maar gezien het feit dat m’n man al niet eens aan me mag komen onaangekondig zeg maar (als in; ik moet mezelf gewoon geestelijk voorbereiden voor een vrijpartij) is het niet alleen aan die betreffende gyn gekoppeld. Heb ook met regelmaat een schimmeltje en dan moet de ha ook wel eens kijken (zij is uiteraard ook op de hoogte) en zij verneemt ook heel erg verschil met hoe ik van tevoren was en nu en moet ook uitgebreid de tijd nemen…
Moet er gewoon niet aan denken dat er uberhaupt Ãemand daar beneden aan me zit/in me komt te voelen, brrrr :shifty:
Dit zou ik zeker met je gyn overleggen. Kun je niet eerder bij hem/haar terecht? Zou al een heleboel zorgen wegnemen.
Verder weet ik dat hier in het zh, een speciaal project is voor angstige zwanger. Zou je daar niet eens naar kunnen informeren. Misschien is dat ook wel bij jullie in het z’h. Heb hier al veel goede verhalen over gehoord.
Caren je hebt PB!
@elisaatje wrote:
ik snap dat het duur is, heb wel een beetje zicht op zorgkosten
het ging me puur om wat rust voor de TS. inzicht in hoeveel de kosten precies zouden zijn en of dat theoretisch gezien zelf te betalen zou zijn, mochten alle andere wegen niet lukken.
maar als de TS nu al zo in paniek raakt van het idee van een vaginale bevalling dan moet de gyn toch ook gaan meedenken hoe ze dat gaan aanpakken :think:
Ik kreeg na de KS van de eerste een factuur thuis ten hoogte van circa 10.000 euro. Dat was inclusief 3 dgn ziekenhuisopname, ook voor Nina etc.
Wow! :shock:
En die krijg je in huis om op te sturen naar de verzekering of heb je hem echt zelf moeten betalen??
Inmiddels heb ik een eerste afspraak bij de gyn van mijn keuze kunnen maken,over 4 weekjes, waar ik erg naar uitkijk! En wil het zowiezo voor mezelf nog even op papier zetten allemaal, zodat ik het evt. aan hem kan laten lezen. Heb er op 1 of andere manier wel vertrouwen in dat het goed komt nu.
pfffffff heftig caren, maar dit zal toch wel medische indicatie zijn.
Als jij uit angst straks je benen bij elkaar houdt met persen, daar komt niemand verder mee, verder kan de angst zoiezo de ontsluiting onbewust tegen houden enz. maar de gyn weet dat ook wel hoor, ik heb nog nooit gehoord dat ze een cs zonder medische indicatie voor eigen kosten van de patient uitvoerde hoor!
Sterkte ermee meid :hug:
En Caren, wat ik me ook nog bedacht: Jayden is met een sectio geboren… In veel gevallen mag je dan bij een volgende bevalling “kiezen” of je “normaal” of weer via een sectio wil bevallen…en dan komt dat echt niet voor eigen rekening.
Tja dat heb ik helemaal niet vermeld zag ik, dat Jayden ook met een ks geboren is…was ook wel even handig geweest van me :roll: 8)
Dankje Femmie! Kan me het eigenlijk ook niet goed voorstellen dat ze dat dan zouden doen, niet iedereen heeft zomaar even 10.000e achter de hand voor ‘onverwachte uitgaven’ natuurlijk
ICL, ik heb op de nacontrole bij de gyn toen te horen gekregen dat ik een kans van zo’n 30% heb om vaginaal te bevallen, maar hij heeft het niet over een keuze gehad… Nu was die man ook wel een ernstig voorstander van het natuurlijke gebeuren, de gyn waarbij ik 15 dec een afspraak heb schijnt dat in mindere mate te zijn.
Heb nog wel steeds iets van stel dat het me overvalt, dat spontaan m’n vliezen breken en het ineens heel snel gaat, misschien dat ik het dan beter over me heen kan laten komen… Maar tegelijkertijd zit er een ander stemmetje in m’n hoofd dat me vreselijk bang maakt :shifty:
Nou ja, het duurt nog een paar weken, zal het de vk nog op het hart drukken bij de laatste controle dat het goed overgedragen wordt en dan denk ik dat het wel goed zal komen. Volgens de vk is deze gyn ook een heel menselijke/aardige (noem maar op) arts, dus…
Zal 't posten wat uit het gesprek is gekomen als ik geweest ben over 4 weekjes
@peter&caren wrote:
Wow! :shock:
En die krijg je in huis om op te sturen naar de verzekering of heb je hem echt zelf moeten betalen??
Inmiddels heb ik een eerste afspraak bij de gyn van mijn keuze kunnen maken,over 4 weekjes, waar ik erg naar uitkijk! En wil het zowiezo voor mezelf nog even op papier zetten allemaal, zodat ik het evt. aan hem kan laten lezen. Heb er op 1 of andere manier wel vertrouwen in dat het goed komt nu.
Nee, gelukkig hoefde ik hem niet zelf te betalen! Ik was er wel even bang voor omdat ik in Belgie woon en op eigen verzoek in Nederland de ks heb gehad. Maar toch werd het gewoon vergoed. En inderdaad, als je al eerder een ks hebt gehad, dan mag je vaak kiezen wat je wilt (ik heb inmiddels drie ks gehad).
Mijn gyn wilde zelfs liever een sectio doen… maar ik wilde om meerdere redenen geen (geplande) sectio