kruinligging & sterrenkijkertje

Hoi,

Ik heb even een vraagje waar ik zo 1-2-3 geen antwoord op kan verzinnen…en aangezien ik nogal nieuwsgierig ben hoop ik dat 1 van jullie het misschien weet :mrgreen:

Op 1 december vorig jaar ben ik na een helse dag uiteindelijk dmv een spoedKS bevallen van het mooiste meisje van de wereld :inlove: .

Isa bleek ik kruinligging gedraaid te zijn, waardoor ze er gewoonweg niet uit kon. Nou lees ik hier af en toe wel eens iets over een sterrenkijkertje…is dat hetzelfde :think: ???

Ik denk het niet eigenlijk, maar ik vraag me gewoon af hoe Isa dan in vredesnaam naar buiten had willen komen…

Iemand een idee???

ik had een sterrekijkertje, ik weet even niet of het precies hetzelfde is als een kruinligging, maar bij een sterrekijkertje ligt het kindje met de neus naar boven (als de moeder op de rug ligt) waardoor de omtrek van het hoofdje die door de vagina moet, maximaal is (hupsakee, totaal ruptuur…).

hmm toch even opgezocht, en kruinligging is toch iets anders dan sterrekijker:

De normale houding is aav. Dat is met het achterhoofdje als eerste naar buiten en met de neus naar beneden. Een sterrenkijker ligt hetzelfde, dus ook met het achterhoofdje als eerste, maar dan met de neus naar boven. Bij een kruinligging, komt niet eerst het achterhoofdje, maar de kruin. Dus dan heeft de baby de kin minder op de borst zeg maar en maakt het bochtje onder het schaambot minder. Hierdoor moet je harder duwen (maar is geen onmogelijkheid). Dat kan dus met de neus naar boven, maar ook naar beneden.

Als ik google mag geloven is het hetzelfde.

Is gewoon een rothouding wanneer het kindje dan ligt meis.

Mirthe was ook een sterrenkijker en ik heb alleen maar het geluk gehad dat ze ineens toch naar buiten kwam.

Het is inderdaad iets anders. :oops:

Anders even je vk nog eens terugbellen?

@joseetje wrote:

Als ik google mag geloven is het hetzelfde.

Is gewoon een rothouding wanneer het kindje dan ligt meis.

Mirthe was ook een sterrenkijker en ik heb alleen maar het geluk gehad dat ze ineens toch naar buiten kwam.

heb jij het zonder pomp of tang gedaan?

ik heb na 1 uur gewoon persen nog 1,5 uur met pomp geperst geloof ik :shock: volgens mij kwamen ze er hier ook echt pas heeel laat (misschien zelfs wel tijdens de geboorte :think: ) achter dat meneer een sterrenkijkertje was. hadden ze het eerder ontdekt, dan had ik naar alle wslkheid een keizersnee gehad.

Zonder pomp en tang!

Mirthe maakte ineens een klap naar beneden en kwam met sneltreinvaart naar buiten gesjeest.

Maarja het had nog uren kunnen duren natuurlijk.

Voor zover ik weet heeft iedereen in het ziekenhuis gewoon de hele tijd gedacht dat de onsluiting niet vorderde ( of ze hebben gelogen natuurlijk).

Of ze hebben het wel geweten maar het de hele tijd laten gaan omdat ze de weeen goed oppakte en ze hoopte dat ze nog zou draaien?

Nou ik weet het ook niet meer :mrgreen:

Weet wel dat ik achteraf te horen kreeg dat ze een sterrenkijker was en dat ze voor een sterrenkijker met een uitzonderlijke vaart naar buiten kwam.

Ze had trouwens ook een dikke bult op haar voorhoofd ipv op haar kruin.

OK, het is dus toch iets anders…ik zal wel nooit precies weten hoe ze nou gelegen heeft, want met kruinligging kan t neusje dus naar boven en naar beneden liggen. De gyn zal het zich vast niet meer kunnen herinneren 8) .

Hoe dan ook, het deed verrekte zeer :naughty: …

Volgende keer beter zullen we maar zeggen :mrgreen:

Joseetje, wat fijn dat het zonder tang/pomp of ander marteltuig gelukt is :thumbup: .

(ergens ben ik toch wel blij dat Isa niet diep genoeg zat voor de pomp :silenced: , ben er nu van onderen goed vanaf gekomen zeg maar :oops: )

Bedankt voor jullie snelle reacties!

@mayo28 wrote:

OK, het is dus toch iets anders…ik zal wel nooit precies weten hoe ze nou gelegen heeft, want met kruinligging kan t neusje dus naar boven en naar beneden liggen. De gyn zal het zich vast niet meer kunnen herinneren 8) .

Hoe dan ook, het deed verrekte zeer :naughty: …

Volgende keer beter zullen we maar zeggen :mrgreen:

Joseetje, wat fijn dat het zonder tang/pomp of ander marteltuig gelukt is :thumbup: .

(ergens ben ik toch wel blij dat Isa niet diep genoeg zat voor de pomp :silenced: , ben er nu van onderen goed vanaf gekomen zeg maar :oops: )

Bedankt voor jullie snelle reacties!
de ligging wordt altijd weergegeven met een afkorting he (aaa enz), die moet je gyn wel in zijn versalg hebben staan, dus daar is geen goed geheugen voor nodig!

die pomp he, ik dacht dus altijd dat dat een of ander zacht cupje was, maar das dus gewoon een knoeperhard metalen bakkie, of bakkie, zeg maar rustig BAK :shock: Nou was die van mij ook nog kapot -helaas pindakaas :eh: - dus misschien doet het normaal minder pijn, maar amai, wat was dat uh vre-se-lijk.

heel soms hoor je dat sterrekijkertjes zonder problemen op de wereld komen, maar meestal zijn het toch behoorlijk pittige bevallingen, waarvan een zeer groot deel uiteindelijk een ks wordt.

en ik denk ook maar: volgende keer is de kans heel erg groot dat het beter wordt, das toch een fijne gedachte :angel:

ook onze tara was een sterrenkijker.

ze is uiteindelijk na 15 uur weeen met een ks geboren

Tjorn was een sterrenkijker in kruinligging.

Na 3 kwartier persen met de vk naar het ziekenhuis gereden en daar is meneer met de vacuum gehaald.

Toen ze zagen dat de pomp dus op z’n voorhoofd zat schrokken ze wel en was meteen duidelijk waarom

ik hem er dus zelf niet uit kreeg.

Als ze dit van tevoren hadden gevoeld was het beslist een spoedkeizersnede geworden.

Nu gelukkig alleen een hele grote knip en bij mannetje 2 weken een flinke bloeduitstorting op zijn voorhoofd.

Volgens mij kunnen ze bij een AAA ligging (sterrekijkertje) nog proberen het kind om de as te draaien.

Mijn meissie bleek ook een sterrekijkertje te zijn en daar zijn ze pas bij de spoedkeizersnede onder algehele narcose (na 's morgens om 6h00 te zijn ingeleid, 10 uur weeën en een uur proberen haar er zelf uit te wurmen en VIJF mislukte ruggeprikken later) achter gekomen. Het eerste wat ik tegen de gyn zei die mij de dag van tevoren had gezien en aan het ctg had gelegd: “De volgende keer voor de bevalling toch eerst een echo, dan had je het kunnen zien en had je d’r kunnen draaien.”

Ik wist echt niet dat het bij sterrenkijkers zo vaak een keizersnee word.

Heb mijn gyn er trouwens ook nooit over gehoord :think:

Sterrenkijker weet ik niet of dat dat een keizersnede wordt.

Mijn zoon was een sterrenkijker en kruinligging. Dus alllebei.

Conny

Sterrekijkertjes kunnen de draai in het geboortekanaal niet maken, omdat hun kin op de borst zit. Ze moeten dus eerst met de achterkant van hun hoofd er doorheen, i.p.v. met hun gezicht. Om die reden wordt het vaak een keizersnede. (of je hebt een bruut van een gyn die je helemaal open knipt of scheurt als het niet lukt :twisted: )

Mijn dochter was ook een sterrenkijker (zoals ik hierboven al zei)

Maar toch is ze zonder veel poespas geboren hoor.

@ICL wrote:

(of je hebt een bruut van een gyn die je helemaal open knipt of scheurt als het niet lukt :twisted: )

Dan had ik in mijn geval toch liever die flinke knip in plaats van een open buik operatie wat een keizersnede toch is.

Conny

hmmm als ik die foto’s van jou zie, conny, dan zijn die heel verschillend met die van nano. das dan dus wslk het verschil tussen kruin- of geen kruin… :think:

.Jasmijn lag ook in kruinligging. Wist niet dat je daar ook nog verschillende varianten in had :think: . Dus sterrekijkertje of niet. Heb ook niet precies meegekregen hoe ze er nou eigenlijk uit is gekomen. was even bezig met iets :shifty: :lol: . Heb het naderhand ook vergeten te vragen :wall: . Weet wel dat mijn persweeen niet krachtig genoeg waren…of misschien heb ik ze ook wel helemaal niet gehad. Ze hebben toen een knip gezet. Vervolgens ben iktoch nog helemaal uitgescheurd :sick: …een totaalruptuur :evil: . Gelukkig is dat goed genezen maar er is dus geen vacuum aan te pas gekomen.

@joseetje wrote:

Mijn dochter was ook een sterrenkijker (zoals ik hierboven al zei)

Maar toch is ze zonder veel poespas geboren hoor.

Uitzonderingen bevestigen de regel, dat blijkt wel weer. Blijkbaar was het geboortekanaal groot genoeg voor haar om eruit te komen. :smiley: Bij mij helaas niet.

hier ook een AAA ligging.

was geen grapje zeg maar: na inleiden: bijna geen buikweeen maar rug en (helse!) beenweeen door de ligging. Een na láááng zeuren gekregen ruggeprik die amper hielp: om precies die reden. onsluiting die niet vorderde door de ligging van baby dus nog meer weeenopwekkers enz enz enz.

op de zij moeten liggen in de hoop dat ie draait: werkte niet.

toen op het laatst een hartslag die wegviel, een hé’leboel paniekknippen en vaccuumpomp, geduw en getrek later was tom geboren met een apgar van 5.

laat ik het zo zeggen: ik heb gezegd dat ik mocht ik ooit weer zwanger raken ik bijvoorbaat een keizersnee op afspraak wil.

dít nóóit meer :twisted: