kraamzorg

Hoeveel uur kraamzorg krijgen jullie?

Ik hoor van heel veel mensen dat ze maar halve dagen krijgen.

Ik krijg gelukkig de volledige uren. Dus ben benieuwd hoeveel uur jullie krijgen, en hoe jet het eventueel gaat oplossen.



Groetjes

Bij Lieselotte (mijn enige kind) kreeg ik 5 uur kraamzorg per dag.

Omdat mijn man niet thuis kon zijn (eigen bedrijf) vinden ze het minimum niet verstandig. Hoewel ik dat wel graag had gewild, want ik wilde vooraf helemaal geen kraamzorg.



Nu kwam de kraamzorg om 9 uur, en dan zorgde ik dat ik de boel op orde had voor ze kwam, met andere woorden, de wekker ging op tijd zodat ik de boel even kon doen.

Gevolg was dat we gezellig thee zaten te drinken, Lieselotte verzorgden en als ik naar bed ging, ging zij naar huis.



Het ligt er natuurlijk ook aan hoe jij je voelt na de bevalling, maar ik vond het echt zonde uurtjes. Behalve alle lieve BV tips en adviezen en natuurlijk alle baby info, heeft ze in mijn huis weinig hoeven doen en was wat minder uren ook prima geweest.



Misschien dat dat bij een tweede anders is, maar daar kan ik niet over oordelen :wink:

Ik ben nu al geindiceerd op 48 uur (dus 8 dagen van 6 uur).



Krijg jij echt 8 dagen van 8 uur? Bij welke kraamzorg instelling heb jij je ingeschreven en wat voor verzekering heb jij?

OF heb je een hele medische indicatie, want dit komt bijna nooit (meer) voor.



Ben zelf kraamverzorgende geweest :roll: en sinds het indiceren in gegaan was krijgen de meeste mensen 5 of 6 uur per dag.

Hai…



Ik wil je allereerst ff bedanken voor je berichtje in mijn gastenboek…

Op de amy’s site…



Ik kreeg eigenlijk 8 dgn…

Maar door drukte en te weinig mensen zal dit waarschijnlijk naar 7 dagen teruggebracht worden…

Tenzij het echt niet kan… dan word er opnieuw geindiceerd…

Geloof dat het 50 uur is…

En dan je zoiezo voor BI klachten 4-10 uur extra zou krijgen…

30 nov komt er iemand voor intake gesprek… Dus nog ff geduld.



Grt Bri

Wij hebben gekozen voor het minimum (24 uur dus 8 dagen 3 uur).

Vooral omdat je een eigen bijdrage moet doen van 3,60 per uur en omdat ik ook het idee heb dat je het maar net moet treffen met je kraamhulp; als je er een hebt die je niet ligt zit je daar de hele dag mee opgescheept, moet er niet aan denken… :eh:



Maar ze meldden wel dat we ‘recht’ hadden op 44 uur, dus met een telefoontje konden we alsnog naar 44 uur als we wilden.

Ergens lijkt me dit ook wel weer aantrekkelijk omdat ze dan ook het huishouden doen en mijn man maar heel beperkt vrij kan krijgen… maar ik moet het nog even zien. Mijn eigen moeder kennende komt die ook gerust 8x3 uur soppen… :lol: en die kost niks :lol: :lol:

@GroeneVrouw wrote:

.

Ergens lijkt me dit ook wel weer aantrekkelijk omdat ze dan ook het huishouden doen


Het huishouden komt echt op een van de laatste plaatsen.

zorg voor Moeder en kind is het belangrijkste, de kraamwas (dus de was die die week is ontstaan) de kraamkamer, de babykamer en badkamer en wc houden ze wel bij, maar is er niet veel tijd door bijvoorbeeld complicaties of borstvoeding wat nog niet lekker loopt dan heeft de kvz ook niet eens tijd voor evt visite, de beneden en boven verdiepingn volledige te stofeen en stofzuigen of om de was weg te strijken, het avond eten voor te bereiden enz enz…

Dat is een groot nadeel van het indiceren.



“vroeger” toen het nog gewoon 8 dagen van 8 uur was, kon je zo plannen dat je de eerste dagen langer werkte en dan de laatste dagen wat korter zodat je het kraambed mooi kon afsluiten en je alles gedaan had wat gedaan moest worden, nu blijft er best wel wat liggen. En dat is voor het kraamgezin en de kraamverzorgende beide niet prettig.

mijn indicatie staat op dit moment op 44 uur… das volledig…

ze gaan na de bevalling vaststellen hoeveel uur het daadwerkelijk word en hoe ze de uren gaan indelen…



dat kan de eerste 3 dagen volledig 8 uur zijn en dan korter maar dat kon ze me pas na de bevalling aangeven…

Ik krijg 44 uur verspreid over 8 dagen. Daar gaan wel weer uren vanaf, voor de tijd die ikin het ziekenhuis doorbreng (krijg een ks). De ks op zich kan wel weer 2 extra dagen opbrengen.

@Bambi wrote:

Ik krijg 44 uur verspreid over 8 dagen. Daar gaan wel weer uren vanaf, voor de tijd die ikin het ziekenhuis doorbreng (krijg een ks). De ks op zich kan wel weer 2 extra dagen opbrengen.


Eerste indicatie hier was ook 44 uur. Toen werd het een ks en lag ik 3 dagen in het zhs. Uiteindelijk door de ks 2 dagen extra gekregen (10 uur) en kwam het eindtotaal op 34 uur in 7 dagen. (dinsdag t/m maandag)

Bij Mischa had ik 44 uur.

Nu bij Justin had ik 10 uur extra ivm mijn BI.

ik weet niet meer op hoeveel uur ik recht had en hoeveel ik uiteindelijk gehad heb, ik heb nl eerst nog 5 dagen in zh doorgebracht. Daarna is de kraamhulp een paar ochtenden gekomen. Dat was prima, ze gaf me tips over vanalles en nog wat en deed kleine dingetjes in huishouden.

Hele dagen lijken me eerlijk gezegd helemaal niks. Lekker tijd alleen met je kleintje (en man) heb je ook wel af en toe behoefte aan. En ik vond het irritant dat ik voor haar de wekker moest zetten :oops:

Ik weet ook niet precies meer hoeveel uur ik had.

Wat ik me herrinner is toen ik op dinsdag thuis kwam (Sam op zondag geboren in ziekenhuis) ze 's middags ff was geweest, en de rest van de week 's ochtends vanaf 08.00 uur, tot 13.00 uur (Toen ging ik slapen) en als ik uitgeslapen was was mn moeder bij mij thuis.



Maar heb toen ze er was ook niet in bed gelegen hoor, alleen mn ‘verplichte’ middagslaapje! Verder liep ik vrolijk rond, beetje KOK-ken, huishouden, noem maar op :oops: :mrgreen:



Vond het wel gezellig overigens dat ze er om 08.00 uur kwam! Mn moeder de deur uit (die heeft toen weekje bij mij gelogeerd omdat je 's nachts niet alleen mocht zijn) en toen kreeg ik van de kraamhulp ontbijt op bed, en lekker kletsen (was vriendin van mij) beetje ouwehoeren :mrgreen: daarna ging ik altijd douchen, gingen we Sam in bad doen etc… beetje koffieleuten :mrgreen:

bij mij kwam ze de eerste 3 dagen van 9 tot 17:00 uur

en daarna van 9 tot 13:00 uur

mijn man was de 1ste 3 dagen ook thuis dus hielp dan mee in het huishouden

had het voordeel (vond ik dan) dat er veel familie ver weg woonde en die dicht bij waren op vakantie , dus heb een hele rustige kraamtijd gehad

maar ze heeft veel gedaan

we hadden zelfs nog een paar zakken met overhemden staan die nog gestreken moesten en die heeft ze allemaal weg gestreken

hadden we niet gevraagd maar ze deed het gewoon

pat deed de was in de wasmachine en droger en dan de kraamverzorgster streek en vouwde alles op en legde het daarna weer in de kast.

zorgde voor ontbijt en lunch op bed en bleef soms langer omdat ze vond dat ze te weinig had gedaan omdat we dan lekker hadden zitten kletsen

ik vond dat onzin, want vond het alleen maar lekker dat ik ook wat aanspaak had en dat ook wel een taak vond

maar goed daar had ik niks in in te brengen hahahahaa

geweldige vrouw en als ik volgende keer nog in almere woon wil ik haar weer 8)

Ontzettend blonde vraag misschien (en ik ben niet eens blond :lol: ) Maar ik heb net het kraamzorgformulier ingevuld, en kon nergens ‘bepalen’ voor hoeveel uur dit gaat zijn. Gebeurt dit pas na de bevalling?

8 dagen van 5 uur per dag

@Moon84 wrote:

Ontzettend blonde vraag misschien (en ik ben niet eens blond :lol: ) Maar ik heb net het kraamzorgformulier ingevuld, en kon nergens ‘bepalen’ voor hoeveel uur dit gaat zijn. Gebeurt dit pas na de bevalling?




bij mij zijn ze eerst langsgekomen voor ene intakegesprek…de mevr vulde dat formulier in :think:
Ontzettend blonde vraag misschien (en ik ben niet eens blond Lachen ) Maar ik heb net het kraamzorgformulier ingevuld, en kon nergens 'bepalen' voor hoeveel uur dit gaat zijn. Gebeurt dit pas na de bevalling


Dat wordt denk ik tijdens het intakegesprek besproken, of heb je dat al gehad?

In elk geval wordt het dus min of meer voor je bepaald; alleen mag je er wel voor kiezen om minder uren te nemen dan waarvoor je geindiceerd bent.
Bij mij vroegen ze trouwens helemaal niks over BI of wat dan ook; ik 'mocht' gewoon 44 uur dus ik denk dat dat ook wel met je zorgverzekering te maken heeft; misschien dat als je een medische reden hebt dat je er dan nog wat uurtjes bij kunt vragen als je vindt dat je er niet genoeg krijgt? Maar dat weet ik eigenlijk niet... :think:

@GroeneVrouw wrote:

misschien dat als je een medische reden hebt dat je er dan nog wat uurtjes bij kunt vragen als je vindt dat je er niet genoeg krijgt? Maar dat weet ik eigenlijk niet… :think:


Nee die kan je er niet bijzeuren. Die worden apart geïndiceerd door de vk tijdens de kraamtijd.

ik heb helemaal niets hoeven in te vullen

heb het door mijn zorg verzekeraar aangegeven bureau gebelt

en die hebben bepaald hoeveel ik kreeg

maar goed ik vond het allemaal prima, ben eigenlijk met dat soort dingetje een beetje een einzelganger

liefst niet te vaak en te lang vreemde mensen in me huis

misschien bang dat ze raar van me gaan denken ofzo

al zou niet weten waarom



maar had het heel erg getroffen

had niet zo een die op alle regeltjes zat

en kon goed met haar overweg

ik had het bed opgehoogd met een matras e.p.v klossen( anders kon ik er echt niet in) en dat was zo ie zo prima

maar ze zag ook dat ik dan evengoed moeite had om in en uit bed te komen, dus mocht het matras er ook af

ze heeft evengoed gewoon me bed verschoont

echt een toppertje :thumbup:

@Moon84 wrote:

Ontzettend blonde vraag misschien (en ik ben niet eens blond :lol: ) Maar ik heb net het kraamzorgformulier ingevuld, en kon nergens ‘bepalen’ voor hoeveel uur dit gaat zijn. Gebeurt dit pas na de bevalling?




Nee, je word nog gebeld voor een afspraak met het kraambureau, zij komen dan óf bij je langs óf ze bespreken alles telefonisch met je.

Jij bepaalt overigens ook niet hoeveel uur zorg je krijgt, aan de hand van een vragenlijst over jouw persoonlijke situatie krijg je een indicatie voor het aantal uren zorg waar je recht op hebt :slight_smile: