Kraamvisite

Hebben jullie bepaalde afspraken / wensen m.b.t. de kraamvisite?

Ik weet nog dat bij Kai 't behoorlijk opbrak, we vonden 't op 't laatst niet meer zo heel leuk, mensen bleven lang zitten en eigenlijk hadden we

amper tijd voor ons zelf. Ook dat gehaffel met de baby, die later weer overstuur raakte… :roll:



Dat laatste hebben we wel min of meer afgesproken: Deze uk gaat niet van hot naar her, als hij slaapt dan laten we 'm ook echt liggen. We kijken wel even in z’n bedje, maar niet wakker maken.



'n oplossing voor al die visite is natuurlijk 'n kraamfeest, maar dat zit er financieel gewoonweg niet in.



Zoals ik er nu over denk, laat ik 't allemaal maar over me heen komen, tot op zekere hoogte. Maar misschien hebben jullie tips voor ons om wat beter samen

afspraken te maken over hoe we 't aan willen pakken, ipv alles op 't laatste moment.



Liefs,

Kaatje

Ik vond vooral het aantal mensen dat langs kwam gewoon te veel. Ik was op van de bevalling, kon vrijwel niets en dan twee/drie keer op een dag bezoek. Hartstikke leuk, maar het was gewoon te veel.



Wbt Jinthe was het niet zo erg, die had nergens last van. Ook niet iedereen mocht haar direct vastpakken en als ze sliep al helemaal niet (dan mocht niemand het trouwens, als ze sliep dan sliep ze). In het begin was het ook makkelijk af te houden, omdat ze met de vacuumpomp was gehaald hadden ze het advies gegeven haar zo min mogelijk in handen van anderen te geven (ook gewoon voor de rust ;)).



Een kraamfeest kun je toch ook zo groot of klein maken als je het zelf wilt? Als al die mensen los komen dan ben je ook eten en drinken kwijt, toch? (Tenzij ze echt maar heel kort komen.)



Bij een eventuele volgende wil ik de eerste dagen geen bezoek. Ja, opa’s en oma’s en onze zussen ed mogen één of twee keer langskomen, en eventueel onze beste vrienden een keer, maar verder wil ik dan echt niemand over de vloer hebben, laat staan meerdere keren op een dag.



Ik zou het echt bij één bezoekkoment op een dag houden en dan inderdaad niet heel erg met de baby gaan sjouwen ed. En als hij slaapt, dan slaapt hij, dan kan er wel gekeken worden, maar meer ook niet, dat lijkt me heel simpel. En mocht blijken dat jij of hij of je man of je andere zoon veel last heeft van het bezoek, dan zou ik het gewoon nog meer afhouden.

Wij hadden in principe 1 bezoekmoment per dag/weekend tenzij het echt niet anders kon. In de eerste week alleen directe familie die we ook echt wilden zien en wat buren. Ik had geen problemen mee dat anderen de baby vasthielden zeker niet als het directe familie was omdat ik zelf pas een echte band met mijn neefjes kreeg toen ik ze voor het eerst vasthield. Niet dat ik daarvoor niet van ze hield, maar dat vasthouden zorgt gewoon voor een beetje extra, maakt het echt. Ik heb ook makkelijke kinderen dus dan kon dat ook. Ik heb de baby echter nooit wakker gemaakt, slapen is slapen.

Andere tip is verstuur de geboortekaartjes pas aan het eind van de week als je een beetje bent bijgekomen.

Ja, dat kraambezoek, Het hoort er schijnbaar bij, he!

Bij Jikke hebben we een babyborrel gegeven voor de familie’in de ochtend en in de namiddag voor vrienden. Jikke was toen 8 weken ( wilde tot na de feestdagen wachten, vandaar)

Dat was ideaal. Gewoon thuis, geen poespas, Beschuit en cakejes met muisjes en misschien wat knabbels, maar meer hoeft niet.

We hadden ook de tijden op het kaartje gezet, zo van 11:00 tot half 2 en van 15:00 tot 17:30 of zoiets. Dan gaat ook iedereen op tijd.

Je hebt er natuurlijk wel de plaats voor nodig.



En in de 1e 2 weken, hebben wij bewust dagen vrijgehouden, dat er geen bezoek kwam. Want buiten de babyborrel heb je natuurlijk toch mensen die al even vantevoren willen komen, zoals directe familie en heel goede vrienden.

Opa’s en oma’s waren natuurlijk altijd welkom, maar die kun je ook laten helpen en die snappen als je je even wilt liggen ofzo.



Maak in ieder geval vantevoren goede afspraken met je partner, en zet evt. kruisen op je kalender op dagen of momenten die je gewoon lekker voor jezelf wilt houden!

Succes ermee.

wij hebben bij nummer 2 en 3 en nu straks ook bij nummer 4 een agenda naast de telefoon liggen.

In die agenda staan sowieso al een paar grote kruizen, dan ontvangen we geen visite!



Sowieso 1 hele dag in het weekend helemaal NIKS!

Minimaal 3 avonden door de weeks… geen visite! En sowieso maar 1 bezoekmoment per dag.



Ja dan blijft er ‘maar’ 1 dag in het weekend over en ‘maar’ 2 avonden… en als we al een afspraak hebben dan is het pech. Of het moeten toevallig 2 stellen zijn die elkaar ook goed kennen dan hadden we die bijv. op hetzelfde moment.



Op zich vind ik kraamvisite alleen maar ontzettend leuk… maar er wordt hier dus niet gezeuld met de kleine, dat levert idd alleen maar een hoop onrust op. Kijken doe je met de oogjes is mij altijd geleerd :mrgreen: en tuurlijk is de kleine wakker… en is het niet druk geweest… dan kan er best eventjes op schoot gehouden worden… maar dat zal dus niet voor iedereen weg gelegd zijn, later is de baby er ook nog :thumbup:

En we zijn dus gewoon heel strikt in die ‘vrije’ dagen. Gewone dagen voor de kinderen, gewoon dagen voor ons als gezin. Ook voor ons is het een nieuw kindje waar we aan moeten wennen, die we moeten leren kennen… en als het kan moet er ook nog een beetje uitgerust worden ook nog :lol:

ik geloof dat ik zo’n beetje de enige ben die kraamvisite leuk vond…



scheelt vast dat ik alleen ben, en geen verre familie en vage kennissen en buren en zo op visite kreeg, maar alleen maar mensen waar ik iets mee heb, en waar ik met liefde de aanblik van mijn nieuwe kind mee deel…



ik had geloof ik een keer per dag bezoek, en soms een dag of 2 niets.

Wij vonden de kraamvisite erg leuk.



Wij hebben op het kaartje gezet: wil je Lars zien, bel dan even anders slaapt hij misschien. Hebben wij geluk gehad dat de meeste mensen (broers zussen en ouders niet meegeteld) ook echt belden en dan kun je lekker gespreid visites inplannen. Doen we nu ook weer.



Verder afspraken maken met de kraamhulp. Kraamhulp kan aangeven nu is het lang genoeg geweest, er moet gerust worden.



Lars is geboren met de vacuumpomp en dus een beetje misselijk. Voor ons een mooi excuus om hem niet van hand tot hand te laten gaan. Kijken in de box of in de wieg.

Ik vond kraamvisites ook wel gezellig hoor, maar heb gewoon ook behoorlijk selectief kaartjes gestuurd. Ik hoef geen collega’s (of van mn man), of tantes die ik 1 keer per jaar zie op visite. DIe zien de baby dan wel op dat ene feestje.



Verder niet te veel inplannen idd, en vantevoren afspreken wie ze hoe laat of bij welk geheim teken wegstuurd :lol:

Ik zag iig dat veel vrienden van ons gewoon niet begrepen dat het niet hetzelfde is als een gewoon bezoek, die bleven echt veel te lang hangen (allemaal nog kinderloos).

@Lune wrote:

Ik vond kraamvisites ook wel gezellig hoor, maar heb gewoon ook behoorlijk selectief kaartjes gestuurd. Ik hoef geen collega’s (of van mn man), of tantes die ik 1 keer per jaar zie op visite. DIe zien de baby dan wel op dat ene feestje.



ja, ik ben ook heel selectief geweest met de kaartjes. Ik vind een kaartje toch min of meer een uitnodiging om langs te komen. En dus hebben mijn eigen ooms en tantes bv geen kaartjes gekregen. En dus was al het bezoek leuk.

@fiep klophout wrote:

ik geloof dat ik zo’n beetje de enige ben die kraamvisite leuk vond…


Ik vond het hartstikke leuk, daarom lieten we ook teveel (of eigenlijk vooral te vaak) mensen langskomen en dat moesten we vervolgens terug betalen… Hier in het begin ook alleen mensen die dichtbij staan, maar dat was toch nog te veel. Vandaar volgende keer veel minder, hoe leuk het ook was. :slight_smile:

Ik vind kraamvisite ook helemaal niet erg, maar zit niet te wachten op ooms/tantes die je nooit ziet en die dan vervolgens tot na 22.00u blijven plakken.

Wij zijn wel van de kaartjes versturen, anders krijgen (vooral) mijn schoonouders dat weer op hun dak.

Men belt wel vooraf, we hebben nog maar 1 oom en tante weggestuurd omdat ze in de kraamweek om half 3 'smiddags onaangekondigd op de stoep stonden. Kraamhulp heeft hen toen netjes gevraagd om te bellen voor 'n andere afspraak! Ze zijn nooit meer geweest.



MamaMarije’s tip van 1 dag in 't weekend en 2 avonden doordeweeks vind ik 'n goeie. En 'n agenda met kruizen, heel efficient lijkt me!!

En ik zag ook nog iets voorbij komen van ‘samen afspreken vanaf wanneer je iemand netjes vraagt te vertrekken’. Dat vind ik zelf wel erg moeilijk, niet iedereen snapt de hint “wij gaan zo rusten”… :think: :roll:



De kraamhulp kan ons ook niet helpen, zij zal er niet meer zijn als 't grootste gros hier over de vloer komt.



Liefs,

Kaatje

@Kaatjes wrote:

niet iedereen snapt de hint “wij gaan zo rusten”… :think: :roll:




Zelfs de meeste verstokte single en kinderloze vriend van mijn man snapte het prima toen ik mezelf en de klein oppakte en naar boven ging :lol: .

Wel eerst gezegd dat we gingen rusten/ slapen hoor, toen is manlief rustig de boel gaan afsluiten, de katten eruit ‘gooien’ enzo en uiteindelijk zijn vriend dus ook :wink: .



Maar het is idd wel wel zo dat het voor sommigen mensen heel moeilijk te begrijpen is. Durf echter gewoon duidelijk te zijn. Durf gewoon te zeggen dat het mooi geweest is en dat je moe bent en op bed gaat met de kleine!

Bij de oudste had ik daar heel veel moeite mee, maar bij de 2e en 3e wist ik gewoon dat dat het duidelijkste zou zijn voor iedereen.



Close familie mag zo komen… maar begrijpen het dan ook vaak wel als er net geslapen wordt door de kleine (en mama) en doen daar ook niet moeilijk over.’

Bij de 2e had ik heel erg naweeen en toen mijn broertje en schoonzus kwamen voelde ik me echt niet lekker. Mijn broertje heeft mij een knuffel gegeven, even snel om het hoekje gespiekt van de deken bij de kleine man en is toen ‘we komen snel weer terug’ fluisterend de kamer uit gegaan.

Op het kaartje zetten dat beoek voor die tijd moet bellen, zorgen voor agenda bij de telefoon en ook heel bewust tijd vrijhouden.

En als je wel visite hebt die tot laat blijft plakken, gewoon naar bed gaan.

Dus voor jezelf regels opstellen en je daar aan houden.

Mijn ervaring is ook dat er bij een 2de en volgende minder visite komt, net of die kinderen niet belangrijk zijn :think: .

Wij lieten hem ook gewoon liggen en hebben ook meteen gezegd dat ie niet van arm tot arm ging omdat ie met de vacuumpomp is geboren. Dus lekker laten liggen. Wij hebben ook op het kaartje staan dat ze kunnen bellen als ze willen komen.

Verder hebben we wel familie op visite gehad, de eerste 2 dagen veel te veel, toen hebben we het wat laten minderen en vrienden zijn pas deze week voor het eerst geweest. Ik kon dat lichamelijk zelf niet aan, was helemaal op na de bevalling en die dagen.

Dus ik zou zeggen denk lekker om je zelf, houd de visite wat af, beter voor je herstel en als je er aan toe bent kan je de visite ontvangen. En ook gewoon zeggen wanneer je het zat bent duidelijk zeggen of vragen of ze willen gaan. Anders heb je alleen jezelf en de baby er maar mee, want die wordt inderdaad onrustig van al die visites en vastgehouden worden door de hele wereld.

Ik zie eigenlijk wel op tegen kraamvisite :oops: heb hier een aantal goede tips gelezen



ik beval in zkh en waarschijnlijk krijg ik een ks, scheelt dat ik plus beeb dan al 4/5 dagen in zkh lig alleen mijn ouders mogen komen plus Ivan.

Kaartjes versturen we pas als beeb en ik weer thuis zijn.

Op het kaartje komt duidelijk te staan dat ze moeten bellen anders komen ze er gewoon niet in.

Denk ook dat we de 1e 2 weken ook gaan genieten met zijn viertjes.

En beeb gaat niet van arm naar arm , Ivan sliep eigenlijk overal door heen maar 's avonds was hij zoo overstuur dus dat gebeurd niet weer. Als ze slaapt laat ik haar liggen en als ze wakker is bepaal ik of ze bij anderen mag.



En idd op kraamvisitie kom je naar beebje kijken en dat doe je met je ogen :mrgreen: :mrgreen:

kraamvisite…vreeeeeeeeeeeeeeeselijk ! maar ja je kan er niet onderuit he haha.

Bij de vorige 2 werd er in het weekend maar 1 dag gepland, de andere bleef vrij omdat we anders een heel weekend met visite zaten.

Verder veegden we ook echt iedereen na 21 uur buiten.



wij hebben nu ook gedacht aan een kraamborrel , maar ja dat kost toch weer meer dan gewone kraamvisite.

@Boerinnetje82 wrote:

Mijn ervaring is ook dat er bij een 2de en volgende minder visite komt, net of die kinderen niet belangrijk zijn :think: .




Die ervaring hebben wij idd ook.

Ben benieuwd hoeveel mensen er deze keer de moeite nemen om langs te komen.



Weet wel dat mensen die niet eens wat lieten horen na de geboorte nav het kaartje (dus geeneens een belletje/sms of een kaartje) de volgende keer niet meer op de verzendlijst stonden :oops:



Bij de 3e (en ook nu) hebben we behoorlijk selectief verzonden. En dan zullen een aantal daarvan het nieuws allang weten voor de kaartjes op de mat liggen (mijn ouders, broers, beste vriendin etc).



De mensen die een kaartje krijgen mogen dat bij ons idd als een uitnodiging beschouwen om langs te komen. Heb nu alweer zin in de beschuit met muisjes :drool: (ook een goeie reden om max 1 visite per dag te doen haha anders komen ze je de strot uit na een paar dagen ben ik bang :lol: ).

Even een vraag van een onervarene;



Als je kind nou niet met de vaccuumpomp is gehaald, hoe zeg je dan tegen iemand dat hij hem niet vast mag/kan houden als je daar geen zin in hebt? Veel mensen vragen of ze je baby mogen vasthoude, wat zeggen jullie dan?

@WannaBeMamma wrote:

Even een vraag van een onervarene;



Als je kind nou niet met de vaccuumpomp is gehaald, hoe zeg je dan tegen iemand dat hij hem niet vast mag/kan houden als je daar geen zin in hebt? Veel mensen vragen of ze je baby mogen vasthoude, wat zeggen jullie dan?




Heb het gewoon gezegd… bij de 2e en 3e dan.

Bij de 1e overkwamen dingen me ook ‘gewoon’. Eerst al de zhuisbevalling met toeters en bellen, toen nog een week in het zhuis (ook de kleine) en daarna kwam alles en iedereen tegelijk.



Heb me toen ook direct voorgenomen bij een 2e dat anders te doen.

De meeste mensen begrijpen het wel. Tuurlijk is het hartstikke leuk zo’n klein babietje op de arm… maar het is geen pop.



Ikzelf vraag het uberhaupt niet of ik de kleine op schoot mag als ik ergens op kraamvisite ben. Vaak wordt het dan wel aan je gevraagd of heb je de kleine op schoot voor je er erg in hebt.

En heb zelfs bij 1 vriendin aan haar gevraagd of ze het echt goed vond toen haar man met de kleine aankwam… kon aan haar ogen zien dat ze het liever niet wilde, dus heb de kleine gewoon aan mama door gegeven.

Ik hoop er maar op dat 't niet weer zo’n gekke boel wordt hier.

En spreek met hub af dat we beiden samen duidelijk zeggen dat 't genoeg is geweest op 'n bepaald tijdstip. Ik heb destijds ook wel es alleen bezoek ontvangen (omdat hub dan was sporten of naar 'n vriend ofzo), maar dat doe ik niet meer. Hij blijft dan maar mooi bij ons!!



Wannabemama: ik zou zeggen dat 't niet kan omdat 't te veel indrukken geeft bij zo’n baby, met als gevolg dat hij 's nachts / de volgende dag enorm overstuur is en wij met de ellende zitten. Dat wil ik liever voorkomen. Meesten snappen 't wel, gelukkig zijn die mensen ook de mensen die wel dichtbij je staan.



Zo overigens ook met 't begrip van “op tijd weer vertrekken”. Dat is tot nu toe eigenlijk nog 't enige (buiten 't van arm tot arm gaan…) waar ik wél tegenop zie.