Koud zoetwater-aquarium, welke vissen??

Wij hebben een zwarte sluierstaart, en hadden een gouden sluierstaart erbij

zitten. Ze zijn een keer per ongeluk bijna gefrituurd :oops:



R. doet nl. iets warmer water in de kom, en een keer met verschonen was

het water te heet geworden per ongeluk. Toen de ene uit het water sprong

wist hij dat het niet goed zat :lol: De gouden heeft het daarna nog een

maand overleefd, maar die zwarte is er nog steeds.

@Madre wrote:

Kan je bij guppies ook garnalen doen?

Of moeten die in warm water??




bij guppen kan je heel makkelijk garnalen doen ook de kleine soort zoals bijen garnaal en vuurgarnaal (vaak voor 50 cent per stuk op marktplaats te krijgen :thumbup: )

Vraagje aan de koud water aquarium houders… wij willen mischien een klein aquarium, met guppies, garnaaltjes en misschien als het kan nog iets anders aan vis. Met pompje en verlichting, geen verwarming. Hoe vaak moet je dat schoon maken? Ongeveer?

Gewoon niet schoonmaken… Er onstaat vanzelf een evenwichtig biotoopje met guppies. Toevallig gaan wij vanavond de bak schoonmaken omdat de plantjes nu echt te welderig gaan woekeren, maar het water is echt kraakhelder en het is minimaal 3 maanden geleden dat er voor het laatst water ververst is…

Dat zei jouw mannetje idd al, daarom wil ik ook geen kom met goudvissen, die kun je elke week schoonmaken, bleh!

@wieniex wrote:

Dat zei jouw mannetje idd al, daarom wil ik ook geen kom met goudvissen, die kun je elke week schoonmaken, bleh!




Goudvissen moeten ook niet in een kom maar in een aquarium met filter en pomp



(als ik de foto zie van de bak die hierboven staat met die 2 sluierstaarten, dan vind ik de bak er niet schoon uitzien als ik eerlijk ben, en dat is niet nodig)

Met guppies alleen weet ik het niet, hier zitten er ook goudvissen bij en dan is het echt wel nodig om het vaker te verversen dan om de 3 maanden, denk dat het hier ongeveer om de 1,5 maand gebeurt maar goudvissen poepen dan ook ontzettend veel lange slierten in het water :o.



Hier zitten er ook 2 slakken bij, die eten de algen van het glas af met hun mondje, niet voldoende om het nooit te verversen maar het helpt wel. We hebben ook een soort poetsertje met een magneetje (1deel ih water plakt aan het andere deel buiten de bak), zo kan je tussendoor ook wel wat algen van het aquarium vegen.

De slakken leggen wel eitjes maar die komen niet uit (enkel in zout water).



De filter die er in zit bestaat uit 4 plastic bakjes met biologische korreltjes waar het water doorgestuurd wordt, dat werkt pakken beter dan de klassieke filter die we ervoor hadden, met een soort plastic sponsje erin. Je kan die korrels apart kopen om de bakjes bij te vullen.



En als je mannetjes- en vrouwtjesguppies samenzet, zijn de vrouwtjes vrij vaak zwanger maar als je ze niet apart zet worden de kleintjes bij de geboorte onmiddellijk opgevreten, enkel wanneer een oudere guppie afsterft, laten ze een nieuwkomer opgroeien. De goudvissen eten trouwens de dode guppies gewoon op.