koperspiraaltje

Ik ben eind december 2009 naar de huisarts gegaan, omdat ik al een paar maanden allerlei klachten had, o.a. enorme vermoeidheid.

Uit een bloedonderzoek kwam een laag vitamine B12, maar na een injecties was deze waarde weer prima en mijn klachten helaas nog niet weg.

Ik ben naar de internist verwezen, daar heb ik allerlei onderzoeken gehad en ze hebben in principe niks kunnen vinden. In het gesprek kwam ook mijn anticonceptie ter sprake (Yaz 24+4) en thuis heb ik de bijsluiter erbij gepakt en al mijn klachten staan als bijwerkingen vermeld!



Na mijn laatste strip (anderhalve week geleden) ben ik gestopt om te kijken of mijn klachten gaan verminderen. Dat zou ik dan even 3 maanden moeten aankijken, maar nu merk ik al dat ik meer energie heb en minder haaruitval.



Van alle pilsoorten die ik al geprobeerd heb (o.a. Yaz 24+4, Microgynon, Mercilon) krijg ik sowieso migraine rondom mijn stopweek.

Na mijn bevalling van Luc en Stan heb ik de Nuvaring gebrobeerd, maar ook daar kreeg ik migraine van en ben ik na een half jaar op Yaz 24+4 overgestapt.

Ik ben nu dus aan het nadenken over andere anticonceptie en het koperspiraaltje lijkt me op het moment de enige optie voor ons…



Iemand die een koperspiraaltje heeft en welke heb je dan?

Ik heb altijd begrepen dat je van een koperspiraaltje meer buikpijn en bloedverlies kan krijgen tijdens je menstruatie, maar laatst hoorde ik dat dit vooral bij de originele koperspiraal (Multiload) is? Tegenwoordig heb je nieuwere koperspiraaltjes (o.a. T-Safe, Flexi-T en Gynefix) en die zijn kleiner, waardoor je minder buikpijn en minder bloedverlies schijnt te hebben?



Groetjes Saskia

Ik lees even mee :angel:



Ik heb liever ook geen extra hormonen in mijn lichaam. Daar voel ik me nooit heel erg prettig bij. Gelukkig niet zo extreem als bij jou. Volgens de vk is de mirena en zo’n hormoonstaafje in je arm ook met weinig hormonen :think: 5 augustus moet ik op nacontrole bij de gyn. Dan ga ik het met haar even overleggen wat voor mij het beste is.

Ik heb ruim 5 jaar een koperspiraal gehad (geen idee of dat een “oude” of “nieuwe” was, heb 'm in 2003 gekregen) en als wij na deze zwangerschap nog niet “klaar” zouden zijn, dan zou ik zeker weer voor een koperspiraal gaan…



Ik heb destijds voor het koperspiraal gekozen, omdat ik me niet echt lekker voelde met al die extra hormonen in m’n lijf. Van het plaatsen van het spiraal heb ik totaal geen last gehad en ook daarna, ging het zonder problemen… geen buikpijn en ook geen extra hevige menstruaties gehad. Dit kan natuurlijk bij iedereen anders zijn. Het voordeel vond ik dat je na het verwijderen van het spiraal geen last hebt met ontpillen.

Ik lees ook even mee. Ik heb liever ook geen hormonen.

Had de T-safe na even googlen gevonden op internet. Het voordeel is dat hij 10 jaar kan blijven zitten ipv 5 jaar.

@cees77 wrote:

Volgens de vk is de mirena en zo’n hormoonstaafje in je arm ook met weinig hormonen :think:


De Nuvaring zou ook minder hormonen hebben, omdat ze lokaal afgegeven worden.

Echter bleef ik gewoon klachten houden, o.a. migraine en verminderde libido.

Vandaar dat ik een beetje huiverig ben voor de Mirena, omdat ik verwacht dat ik ook op deze hormonen zal gaan reageren…

@MamaMY wrote:

Had de T-safe na even googlen gevonden op internet. Het voordeel is dat hij 10 jaar kan blijven zitten ipv 5 jaar.


Dat had ik inderdaad ook gelezen.

Ik denk alleen niet dat dit nodig is, want als we over 5 jaar nog niet voor een vierde zijn gegaan, dan zal het er niet meer van komen en kan er een knoopje bij mijn man :wink:



De huisarts waarmee ik werk, zijn vrouw is gynaecoloog en zij raadt Flexi-T aan. Ik heb hem dus gezien en hij is een stuk kleiner in verhouding met een Multiload, maar eigenlijk spreek ik de patienten daarna niet meer en weet ik dus niet of ze klachten hebben…

@sassie1980 wrote:

@MamaMY wrote:
Had de T-safe na even googlen gevonden op internet. Het voordeel is dat hij 10 jaar kan blijven zitten ipv 5 jaar.


Dat had ik inderdaad ook gelezen.

Ik denk alleen niet dat dit nodig is, want als we over 5 jaar nog niet voor een vierde zijn gegaan, dan zal het er niet meer van komen en kan er een knoopje bij mijn man :wink:



De huisarts waarmee ik werk, zijn vrouw is gynaecoloog en zij raadt Flexi-T aan. Ik heb hem dus gezien en hij is een stuk kleiner in verhouding met een Multiload, maar eigenlijk spreek ik de patienten daarna niet meer en weet ik dus niet of ze klachten hebben…




Misschien kun je de patienten opzoeken in jullie systeem en ze eens bellen :lol: :lol: :wink: :mrgreen:

Ik heb voor straks na de bevalling de ladycomp gekocht. Is een dure uitgave, maar ik kan totaal niet tegen hormonen. Betrouwbaarheid is iig even hoog als de andere anticonceptie methodes.



Hoe het bevalt, kan ik pas over een paar maanden vertellen, als ik een beetje kan doorslapen (je moet een bepaald aantal uren geslapen hebben voor je mag tempen) en dan moetie mn cyclus nog leren herkennen… maar ik verwacht dat het wel goed komt!



Overigens kost het alleen de aanschaf, komen niet iedere keer weer kosten bij ofzo.

Ik heb nu bijna 1 jaar het gynefix koperspiraaltje en het bevalt me prima. :thumbup:

Dit type spiraal is eigenlijk een soort chirurgisch draad met koperballetjes eraan. Aan het uiteinde zit een knoopje;dit wordt in je baarmoederwand geprikt. Klinkt eng maar ik voelde er weinig van hoor. Na 6 weken heb ik een echo gehad om te kijken of hij nog steeds goed zat. Echoscopiste kon het niet goed zien, dus moest weer een maand later terugkomen, de gyn zag meteen dat hij goed zat gelukkig.

Eerste 3 menstruaties waren wel hel op aarde: ik liep helemaal leeg…(dwz elk uur supertampon verschonen… :shifty: ). Daarna stabiliseerde het en nu zijn m’n menstruaties normaal, dwz 3 dagen normaal tot zwaar bloedverlies en laatste 2 dagen weinig tot niks. Maar ik kan ermee leven. Verder heb ik praktisch nergens last van, behalve dan soms wat ovulatiepijn maar dat had ik bij mirena ook.

Ik vind het heerlijk dat ik geen hormonen meer in m’n lijf heb! :thumbup:

Zoek wel een gyn die ervaring heeft met het plaatsen van dit type spiraal. (google maar even op gynefix en je komt dan op een site van wildemeersch en via hen kan je adressen krijgen).

ik heb 2 en half jaar geleden ook een koperspiraaltje laten plaatsen. Het plaatsen.Het plaatsen deed geen pijn en daarna ook niet.Wel ben ik lang ongesteld.Ik was altijd maar 3 hooguit 4 dagen,nu ben ik er zeker wel een week druk mee.Idd ook heftiger dan voorheen(dit heftige duurt geen volle week hoor,gelukkig).De regelmaat schiet er de laatste tijd ook bij in helaas.Buikpijn valt reuze mee!

ik heb 2 en half jaar geleden ook een koperspiraaltje laten plaatsen. Het plaatsen.Het plaatsen deed geen pijn en daarna ook niet.Wel ben ik lang ongesteld.Ik was altijd maar 3 hooguit 4 dagen,nu ben ik er zeker wel een week druk mee.Idd ook heftiger dan voorheen(dit heftige duurt geen volle week hoor,gelukkig).De regelmaat schiet er de laatste tijd ook bij in helaas.Buikpijn valt reuze mee!

Ook altijd een koperspiraaltje gehad en geen extra klachten hiervan gehad.

Ik vond het een fijn idee geen hormonen meer te hoeven slikken!

Ik heb sinds 5 wk een koperspiraaltje --> de T-safe. Ingebracht door mijn eigen h.a., ging perfect. Deed nauwelijks pijn.



Ik ben nu voor het eerst ongi geworden met de T-safe. Ik had nu gelijk weer mijn normale cylus, rond de 35 dg. Alleen was het bloedverlies wat meer en dus wat langer ongi. Maar niet meer pijn.

Dat is trouwens normaal, ip na 3 mnd moet alles zijn volgens je natuurlijke cyclus.



http://www.t-safe.nl/



groetjes Claudia

Ik vind het trouwens heerlijk om niet meer op hoeven te letten of ik de pil heb ingenomen.

En de spiraal is zonder hormonen, ook daar voel ik me beter door.

Door de pil had ik steeds migraine en vreetbuien, en een lager libido.

Mijn ha raadde het echt af, stuk minder veilig. Nou raak ik wel heeel makkelikl zwanger, ondanks pil enzo, en hebben we daarom echt goed geekeken naar wat dan wel geschikt is.

Maar dat is misschien wel iets om rekening mee te houden nog.

Wat ik gelezen heb is dat er onderzoek is geweest voor T-Safe en daar kwam uit dat deze net zo betrouwbaar is als de anticonceptiepil, dus 99% ongeveer.



Ik wil gewoon absoluut niks met hormonen, daar krijg ik bijwerkingen van en een sterilisatie wil ik nog even niet. Condooms voor een langere tijd vinden we niks en dan blijft algehele onthouding of een koperspiraaltje over…

Ik lees even mee en hoop op meer ervaringen.



Hier hetzelfde, hormonen wil ik absoluut niet meer slikken, en cd begin ik een beetje moe van te worden.



Vooral die heftige menstruatie zit ik niet op te wachten, ik ben het nu hooguit een dag of 3 en dat bevalt me prima :wink:

@Lune wrote:

Mijn ha raadde het echt af, stuk minder veilig. Nou raak ik wel heeel makkelikl zwanger, ondanks pil enzo, en hebben we daarom echt goed geekeken naar wat dan wel geschikt is.

Maar dat is misschien wel iets om rekening mee te houden nog.




Inderdaad, ik ben dus in mei zwanger (zie banner) geworden ondanks een koperspiraal…ik had dit nooit verwacht. Volgens de gyn hoor ik bij die 1 procent…

o Hannah, wat zullen jullie geschrokken zijn! Hoe voelt het nu voor jullie, dat er toch een kindje bij komt?

Mijn ha raadde het echt af, stuk minder veilig Waar baseert hij dit dan op. De T-safe geeft 99% veiligheid net als de pil.



Een vriendin van mij is door het pilgebruik heen zwanger geworden, die hoort daarbij bij die ene procent.