Koortslip

Ik lees allerlei engs over koortslippen en baby’s van nog geen 1 jaar. Ik voel een lichte tinteling in mijn lip opkomen en heb de neiging om alles in huis te halen wat het maar kan voorkomen (de Zovirax zit er al op). Hoe gaan andere ouders hier mee om? Ik vind het echt doodeng.

Je kan je kindje gewoon verzorgen.

Alleen moet je echt oppassen met haar/hem kusjes geven.

Ook opletten met het met je handen aanraken en daarna aan je kleintje zitten.



Ik heb weleens gehoord dat sommige vrouwen een mondkapje gebruiken of zo’n kapje van de bouwmarkt.

Kusjes zijn uiteraard al uitgedeeld. Maar nu lees ik her en der ook dat het virus al actief kan zijn voordat je uberhaupt maar een tinteling hebt gevoeld of een blaasje gezien. Gadverdamme, hoe kom ik dit eerste jaar door? Ik durf haar echt niet meer te zoenen.

He hoi,

Ik lees effies mee.

Ik kan het me enorm goed indenken dat het een stukje angst oplevert. Ik heb heel erg vaak een koortslip. :cry: Nu al bijna een maand eentje. Het rare is dat ik tijdens mijn zwangerschap en lange tijd erna vrijwel geen last gehad heb. Voor die tijd en nu, na het ontzwangeren, is het weer helemaal mis. Ik baal er ook zo van, het belemmert enorm in het knuffelen en zoenen van mijn zoontje (11 mnd oud). Daarnaast is het bijv ook een probleem als je eten geeft, vaak houd ik het eten tegen mijn mond om te voelen of het te warm is, maar op dit moment durf ik dat gewoon niet. Als er iemand is die een wondermiddel heeft, diegene is een schat :-*

Oh ja, ik heb echt al alle zalfjes geprobeerd, slik L-lysine, hele dieten er op losgelaten (geen vlees, geen melkproducten), compeed (of zoiets, die pleisters)…

Nou ja, al met al enorm veel en het helpt geen ene r**t :naughty:

Carenza : ook hier had ik meteen na de beavlling een koortslip , ook ik was geheel in paniek door wat iedereen zei !

Geef de kleine nu geen kusjes meer even en was je handen na elke handeling die je doet en voor je de kleine aanpakt .

Ik zelf deed ook zovirax er op en de kraamhulp raade aan om van die pleistertjes te gebruiken …

Dus gewoon extra hygene en even niet zoenen ( ja heel moeilijk vond ik zelf )



liefs loes

Ik kreeg er ook 1tje toen hij 3weekjes oud was. Ik mocht inderdaad geen kusjes geven en goed handen wassen. Ik zag laatst op de reclame dat ze nieuwe doorzichtige peisters voor hebben…



Als ze er nu toch 1 krijgt, moet je wel even naar de ha bellen hoor.



Mijn zoontje is nu bijna 2jaar, en ik heb hem er mee bezet.

Zie regelmatig een koortslip bij hem.

mijn koortslip is net weer weg. Ben gelijk begonnen met de pleisters plakken van C*mpeed. Moet zeggen ze helpen wel goed (alleen blijven ze niet altijd goed zitten).



Heb de kleine man gewoon een weekje niet gezoend. Koortslip is alleen besmettelijk als je blaasjes hebt die open zijn.



Heb al 15 jaar een relatie en hubbie heeft nog steeds geen koortslip, dus even goed opletten!



Groetjes,

Willy



PS: het koortslipvirus raak je nooit meer kwijt, dit blijft altijd in je lichaam zitten en komt bij zwakke weerstand weer opzetten.

Hier wat info, lees het goed.



Is een koortslip gevaarlijk?

Een koortslip is lastig en pijnlijk maar is in principe niet gevaarlijk voor degene die de koortslip heeft. Voor baby’s is een herpes infectie wel zeer gevaarlijk en soms zelfs dodelijk. In het Engels wordt een ‘koortslip-kus’ aan de baby ook wel de kiss of death genoemd: de ‘doodskus’.

Vermijdt dus lichamelijk contact met een baby als u een koortslip heeft. Wanneer u regelmatig een koortslip heeft moet u zelfs zeer terughoudend zijn met het knuffelen en zoenen van pasgeboren baby’s in perioden dat u géén blaasjes heeft. Het is namelijk zeer waarschijnlijk dat niet alleen tijdens een koortslip-periode, maar ook in de tijd vòòr een koortslip ontstaat en zichtbaar is al besmettelijk virus kan worden geproduceerd in de huid.

Wanneer u zelf zwanger bent of een pasgeboren baby heeft en ook regelmatig een koortslip ontwikkelt is het verstandig om dat aan uw arts te melden.





http://www.huidinfo.nl/koortslip.html

Toen ik zwanger was heb ik ook een koortslip gehad. De VK zei toen dat dat goed was, want dan ontwikkelde de baby alvast antistoffen. Maar dat een koortslip gevaarlijk kan zijn voor hele jonge babies daar ben ik het wel mee eens.



Gewoon goed oppassen!

Nooit geweten dat het gevaarlijk was…wel besmettelijk…en nu dus een stomme actie gehad gister. Tante van hubbie heeft gister met d’r gespeeld en geknuffeld, geen kusjes, maar wel dichtbij gezicht…ze had een korst van wat ik denk een restant van een koortslip…thuis bedacht ik me ineens pas dat het besmettelijk is en nu lees ik dus pas allemaal enge verhalen…en nu???

Oei dat is minder,ik hoop voor je mee dat ze niet besmet is want als ze dan toch besmet is met Herpes dan kan je er denk ik niet veel meer aan doen.Wel goed in de gaten houden want het kan hersenvliesontsteking veroorzaken.

In de toekomst misschien proberen om je kleine meisje wat minder te laten pakken door anderen of te laten kussen. Ik kan dat dus echt niet verdragen dat ze dat bij mijn meisje doen. :twisted: :roll:

Ze heeft niet gekust, want dat mag van mij ook niemand. Ik heb hara zelf aan haar gegeven, want het is een lief mens en ze hebben gewoon leuk gespeeld samen. Daar is niks mis mee vind ik. Ik heb daar dus niet bij nagedacht op dat moment en pas achteraf dacht ik hmm… Ik laat haar niet zomaar pakken, ben er fel op tegen dat ze elke keer maar meteen als ze wakker is opgepakt zou moeten, maar ze mag best eens bij iemand op schoot en spelen als ik dat goed vind. Deze tante is zelf kinderloos en heeft dus al helemaal geen idee van wat kwaad kan of niet. Dus proberen minder te laten pakken enzo, dat is het dus niet, ik ben al niet iemand die zijn kind steeds aan iedereen geeft.



Probleem is dat ik me afvraag of het echt heel gevaarlijk is zoals ik overal lees…

Ben al iets minder bezorgd…in patiënten folder van nhg die altijd bij ha staan staat dat besmettingsgevaar voorbij is als de blaasjes opgedroogd zijn. Dus dan zal het wel meevallen, aangezien het echt alleen nog maar een korstje was.

toch mee opletten in de toekomst, want een koortsblaasje is soms zo klein dat je het niet ziet, ze kunnen zelfs een koortsblaasje hebben in de neus en dan zie je het al helemaal niet.

Je schijnt al besmettelijk te zijn voor je t ziet, dus dan weet je t nooit.

Je moet vooral goed in de gaten houden als ze een verminderde weerstand hebben. Dan is namelijk de kans groot dat ze een koortslip kunnen krijgen.

Ik heb nog eens goed gezocht en het doemscenario hersenvliesontsteking is zeer zeldzaam dus ik maak me al niet meer zo’n zorgen, ook niet over een koortslip krijgen van d’r omdat het al ingedroogd was en dan is de besmettingskans in principe voorbij.



Bedankt voor de reacties!

Ik heb toen Isa 3 weken was ook (vermoedelijk) een beginnende koortsuitslag gehad (ik heb het nooit op mijn lip, op en in mijn neus). Ik heb meteen die Compeed lipblaasjes erop geplakt.

Het heeft niet doorgezet, maar ik zei al dat het vermoedelijk koortsuitslag was, dus misschien had het niets tegen te houden…

Wat me echter wel opviel is dat die dingen enorm goed blijven zitten (of ze nu werkzame stoffen bevatten of niet) en de boel dus goed afsluiten.

Ik zou dat alleen al om die reden dus aanraden.

Ik heb het namelijk eerst geprobeerd af te sluiten met klein ander pleistertje, maar dat ziet er niet uit en het blijft ook niet goed zitten. En een mondkapje vind ik helemáál zo wat!



Ik heb trouwens begrepen dat (voor wie dat geeft) borstvoeding je kindje goed beschermt, dus dat je dan veel minder risico hebt om je kindje te beschermen (maar ik weet niet of dat alleen is in het geval dat je zelf koortsuitslag hebt of ook bij die van anderen in de buurt…)

Ik heb zelf ook altijd koorstlippen gehad… tijdens mijn zwangerschappen praktisch niet en erna ook niet… meestal pas na die tijd… Maar mijn oudste is nu bijna 3 en nog nergens last van gelukkig…

Het is gewoon een kwestie van goed opletten…

Als je visite hebt of iemand die je kindje even vast wilt houden… eerst kijken of ze een koortslip hebben…

en idd hygiene is op dat moment erg belangrijk…

Bij mij zitten ze altijd op zo’n rotplek dat die compeed dingen meestal niet( lang) goed blijven zitten…

Of ze zitten zo goed dat je echt moet wachten tot ze er zelf afvallen zeg maar omdat je anders de boel open trekt haha…