Koortslip

Maandag heeft mijn moeder op ons 3 maanden oude dochtertje gepast. Toen ik haar naar het station bracht, kwam ik er achter dat ze een koortslip had. Ze zei dat ze heel voorzichtig had gedaan en er goed op had gelet. Maar goed, geen mondkapjes of handschoenen dus. Nu bestaat de kans dus dat onze mopsie besmet is. We weten waar we op moeten letten als tekenen van besmetting, maar wat ik me afvraag:



ALS ze besmet is geraakt, merk je dit dan altijd doordat er verschijnselen komen als blaasjes, slecht eten etc?



Na welke periode mag je er van uitgaan dat ze niet besmet is, als er tot die tijd geen tekenen van besmetting zijn? Mag je hier uberhaupt van uitgaan?



grtz douwe

Geen idee eigenlijk.

Misschien wel verstandig om te vragen bij huisarts of cb.

Vaak mag je aan de verloskundige ook nog wel vragen stellen…

Sinds de bevalling, nu 3 mnd geleden, heb ik al 3x (!!!) een koortslip gehad :frowning:

Ik heb steeds erg goed opgelet met kusjes geven en goed m’n handen gewassen, maar blijkbaar was het de laatste keer toch te laat. Ik had de keer daarvoor al aan de ha gevraagd wat de tekenen dan zouden zijn en zij zei dat hij dan heel slecht zou gaan drinken en dat je dat wel IN z’n mond zou zien (dus niet aan de buitenkant). Later bedacht ik me dat ik niet had gevraagd WAT je dan zou zien… Maar 2 weken geleden begon hij dus wat te miepen tijdens het drinken. Ik heb eerst nog gedacht dat het hem gewoon niet snel genoeg ging, want 't is wel 'n klein vreetzakje… Maar toen hij huilde kon ik 'm goed in z’n mond kijken en toen zag ik dus een soort van wondje op z’n gehemelte. Ik schrok me natuurlijk helemaal wild door al die enge verhalen…



Ik dus helemaal in paniek de ha willen bellen, maar ik kon natuurlijk het nr. nergens vinden (we zijn nog niet zo lang geleden naar België verhuisd en zelf heb ik nog 'n NL ha, maar voor Fabian moet ik een Belgische ha hebben). Natúúrlijk had ik op dat moment ook geen auto. Dus ik wilde m’n zusje bellen of zij mee kon, maar je zult zien dat ook die toen net niet bereikbaar was :wall: . Het was toen ook ongeveer etenstijd, en ik was inmiddels wel zo helder geworden om me te bedenken dat het vast geen minutenwerk zou zijn (misschien had hij het al een paar dagen???) en dat ik hem vast best eerst die fles kon geven. Ik had nl. wel al gelezen dat het pas echt fout is als hij heel suffig zou zijn en dat was hij dus absoluut niet, hij was juist hartstikke opgewekt tussen de flessen door. Na die fles kon ik gelukkig wel het nr. van de ha vinden en toen heb ik die gebeld en toen bleek het toch nog allemaal mee te vallen. Blijkbaar was ik er gewoon nog vroeg bij. Ik heb bij de apotheek een gel moeten halen (daktarin gel) en die er op moeten smeren (is ook nog niet handig, maar op m’n vinger lukte het toch aardig) en nu is het zo goed als over volgens mij. Je ziet nog wel een klein soort van wondje, wat ik natuurlijk erg goed in de gaten hou, maar hij heeft duidelijk geen pijn meer tijdens het drinken.



Het is gewoon erg kl*te dat het juist te laat is eer je het zelf pas merkt dat je zo’n blaasje krijgt. Ik dacht zelf na 2x 'n koortslip te hebben gehad dat het voorlopig wel weg zou blijven… Niet dus… Ja, en je weerstand is in deze periode (na de bevalling, maar ook nog eens met het wisselen van de seizoenen) toch al zo’n stuk minder…



Ik had me wel inmiddels ook bedacht dat die compeed dingen misschien wel dè oplossing zijn. Maar mijn vraag is dan weer: beschermen die dingen gelijk ook een beetje tegen besmetting? Niet dat je dan gewoon weer kunt kussen, maar dat de kans op besmetting gewoon kleiner zou zijn, weet iemand dat?

O, voor de zekerheid ging ik er steeds maar vanuit dat het besmettingsgevaar geweken was als mijn eigen koortslip helemaal over was… Beter het zekere voor het onzekere (en nog was hij besmet…).



Houdt dit nu trouwens dus ook meteen in dat 't menneke (och erem) nou ook z’n leven lang vast zit aan dat (*&^^$%#&^%& virus? Ik hoop echt van niet, maar ik vrees van wel… :frowning:

Meid, wat een schrik zeg!

Gelukkig maar, dat het uiteindelijk allemaal goed is gegaan.

Tja, ik denk wel dat hij het nu voor z’n leven bij zich draagt, maarja…wie niet? Zou ik bijna zeggen. Hij is er vroeg bij, maar veel mensen lopen het toch vroeg of laat wel op hoor…



Ik denk dat die compeed-pleistertjes wel iets tegenhouden ja.

Je sluit het er toch mee af…



Voel je niet schuldig hoor meid! Dingen lopen zo en je hebt goed gehandeld!



Liefs,

Sandra.

Nou, in het begin heb ik me echt wel héél erg schuldig gevoeld, en 'n slechte moeder en wat daar allemaal al niet bij hoort. Maar gelukkig heeft m’n gezonde verstand het uiteindelijk gewonnen, ik weet dat ik er gewoon echt niks aan kon doen, ik heb echt alle voorzorgsmaatregelen in acht genomen. Maar op dat moment…

uhm… ik vraag me toch iets af… de gel die je gekregen hebt van de ha is GEEN middel tegen het herpes simplex-virus wat koortslippen veroorzaakt, maar een middel tegen spruw, een schimmelinfectie. Dus als het daarmee over is gegaan, durf ik met voorzichtigheid te zeggen dat je ventje dus geen herpes infectie had, maar een schimmelinfectie(is een onschuldige infectie van het candida-‘virus’)



Als je iets tegen een herpes-virus zou hebben gekregen zou het op zijn minst aciclovir of een aanverwante stof hebben moeten bevatten, en er zit van alles in Daktarin, maar dat niet!!!

@mv2kids wrote:

uhm… ik vraag me toch iets af… de gel die je gekregen hebt van de ha is GEEN middel tegen het herpes simplex-virus wat koortslippen veroorzaakt, maar een middel tegen spruw, een schimmelinfectie. Dus als het daarmee over is gegaan, durf ik met voorzichtigheid te zeggen dat je ventje dus geen herpes infectie had, maar een schimmelinfectie(is een onschuldige infectie van het candida-‘virus’)



Als je iets tegen een herpes-virus zou hebben gekregen zou het op zijn minst aciclovir of een aanverwante stof hebben moeten bevatten, en er zit van alles in Daktarin, maar dat niet!!!




Ik ken Daktarin inderdaad ook als anti-schimmelmiddel. Maar zoveel verstand als jij heb ik er duidelijk niet van, dus ik dacht “dat zal dan wel…”

Hmmmm, wie weet interessant om eens na te vragen bij je huisarts, Chriz!

En gelukkig maar, dat je gezonde verstand het uiteindelijk van je schuldgevoel heeft gewonnen meid. Ik kan me heel goed voorstellen hoor, dat je je zo hebt gevoeld. Maar nogmaals; dingen lopen nu eenmaal zo…

O??? Da’s raar ja… Ik zal het toch maar eens navragen. Maar volgens mij is het toch echt wel over gegaan… Het zit wel op 'n moeilijk zichtbare plek, maar ik ga toch nog maar eens héél grondig kijken… Vind ik wel echt raar dan, dat hij me dat geadviseerd heeft. En in de apotheek vonden ze het ook een heel normaal verhaal, Daktarin gel voor zijn wondje omdat ik 'n koortslip had…?

Hooooooké… Nagevraagd, bleek dat IK het verkeerd begrepen had… Het was dus wel gewoon 'n schimmelinfectie, alleen toevallig wel tegelijkertijd met mijn koortslip. Het schijnt dat die besmetting met het herpes-virus toch niet zó snel gaat. Hij is wel gevaarlijk, dat dan weer wel, dus evengoed heel goed oppassen.



Maar goed, hoe dan ook, ik ben toch opgelucht!

Heerlijk meid!

Kun je dat schuldgevoel ook definitief overboord kieperen! :thumbup:

meid, fijn zo helpen we elkaar… ik vond het al zooo vreemd die gel met een herpes infectie…



goddank geen infectie in elk geval… en spruw gaat zo weg hoor, wel ff door blijven smeren!(zeker nog een week nadat de wondjes weg zijn!!!)

hier ook iemand met regelmatig een koortslip.

maar tijdens mijn werk in de verpleging heb ik het ook al een aantal keren bij verschillende artsen daar nagevraagd en ze zeggen allemaal het volgende:



een koortslip is al zo’n drie weken, voordat je hem ziet, besmettelijk voor andere. tenminste: het virus. Wanneer je een koortslip hebt, is het besmettingsgevaaar vooral wanneer hij nog tintelt en öpkomt". zodra hij begint in te drogen is de besmeting in principe voorbij.



op mijn vraag hoe ik dat dan moest doen met het knuffelen van mijn meisje (dat zou inhhouden dat ik haar bijna nooit een kusje mag geven, want heb er elke maand wel een. en als ie al drie weken van te voren besmettelijk is, wil dat wel natuurlijk) kreeg ikhet volgende: wanneer er een kindje bevattelijk voor is, krijgen ze hem waarschijnlijk toch wel. Het klopt dat het tot een jaar, maar vooral bij pasgeborene, gevaarlijk is omdat deze nog geen weerstand hebben. het is echter niet zo dat je dan maar meteen helemaal niet meer mag knuffelen en kusjes geven, behalve wanneer je hem zelf voelt komen. Dan is het een paar dagen erg besmettelijk en moet je goed oppassen.



die plakkertjes van compeedd houden wel het besmettinggevaar tegen, doordat je beebje niet direct in contact kan komen met de koortslip.

Dank je wel voor de uitgebreide info, Knipoogje! :thumbup:

graag gedaan hoor!

Ja knipoogje, dank je voor de info. Maar weet je toevallig dan wel wat nou precies WEL de tekenen zijn als hij (of zij) het zou hebben? Want ik heb heel (nou ja…) internet afgestruind, maar dà t heb ik nou net weer niet kunnen vinden. Honderdduizend keer van dat het heel gevaarlijk is, maar niet wà t nou de tekenen zijn.

Ik meen ooit ergens gelezen te hebben dat je kindje dan heel afwezig wordt, heel suf, maar er zullen toch wel meer tekenen zijn? Of moet je dan meer zoeken naar tekenen van hersenvliesontsteking? Ik bedoel dus eigenlijk meer in de richting van: merk je het pas dat hij het heeft als het al zover is dat hij hersenvliesontsteking zou hebben? Ik maak me nu niet meer zoveel zorgen, maar ik vroeg me dat gewoon af omdat ik er de laatste tijd dus veel mee bezig ben.



Als je het niet weet, ik moet volgende week naar het cb, dan zal ik het daar eens goed navragen.

ik heb meteen even een bevriende arts gebeld (altijd handig, zulke kennissen) en die geeft euigenlijk aan, dat je er niet vanuit moet gaan dat je kindje een hersenvliesontsteking oploopt door in aanraking te komen met een koortslip.

Het KAN natuurlijk wel, maar zij gaf aand at dat zoo zelden is dat het naar haar idee onnodig is dat je je daar zorgen om maakt.

Verder gaf zij aan dat het ook bij de kindjes tot uiting kan komen door gewoon en koortslip te krijgen. dan weet je het natuurlijk zeker.

En inderdaad wat je zelf vertelde: suf enafwezigheid. Maar ook hier geldt weer: dit KAN voorkomen, maar is niet zeker.

zij gaf aan dat wanneer je gewoon oplet als je zelf een koortslip hebt, (de eerste paar dagen) het dan waarschijnlijk wel mee zal vallen met het besmettingsgevaar. En anders merk je het aan dezelfde klachten als die je zelf hebt.



Hopelijk heb je er wat aan!

Ja, hartstikke bedankt! Dat was precies de info die ik zocht! :thumbup: