Koortslip

Lieve mensen,



Hebben jullie tips voor het kwijtraken van koortslip-blaren.

Vanmorgen werd ik wakker en was een groot gedeelte van mijn onderlip aangedaan door koortslip.

Het is pijnlijk, jeukt en het ziet er echt niet uit!!



Graag jullie tips!

Zovirax smeren en je hebt volgens mij ook van die speciale doorzichtige pleisters. Dan zie je het minder en besmet je anderen minder snel.



Verder duurt het waarschijnlijk wel een week (of langer) voor je er helemaal vanaf bent.

Dankjewel, dan morgen maar even langs de kruidv*t…

ja ze zijn wel duur hoor die compeed pleisters. Tja en zovirax, dat helpt toch alleen bij opkomende?

Ok wat doe ik dan aan koortslip die al flink aanwezig is?

nou…mijn man heeft dus eens in de zoveel tijd zo’n ding. We hebben al van alles geprobeerd, maar uit virussen is vaak t beste

aanstippen met wat ochtendurine… :sick: klinkt goor maar als het helpt is het toch :thumbup:



heb het zelf nooit gehad maar van de mensen die het vaak hebben hoor ik deze tip wel vaker…

jarenlang door geteisterd…soms om de 2 weken…ding weg,hup een nieuwe…



de oplossing: alcohol erop.



juist NIET smeren als de blaasjes er al zijn, en al helemaal niet als ze open zijn: je verspreidt het virus dan wat in het vocht zit :naughty:



wat ik doe is smeren als ik het aan voel komen, vaak zet het dan niet door.



en soms zitten ze er ineens en dan prik ik met een steriele naald ze open en flink deppen met alcohol. dan drogen ze uit :thumbup: en geneest het sneller. bijt flink, maar werkt als een trein

ik doe altijd alcohol op een wattenstaafje: zo voorkomen je besmetting aan je vingers en verspreiding.



heb je er erg vaak last van kan je ook pillen krijgen :thumbup:



die pleisters dekken af, lijkt me geen goed plan.

en je moet de pleister eraf peuteren terwijl je beter niet met je vingers eraan kan komen.



om genezing te bevorderen kan je er sterilon-zalf op doen.

het vet in de zalf zorgt ervoor dat het niet meer jeukt doordat het trekt, en is desinfecterend

: ook weer aanbrengen met een wattenstaafje

Hoi



ik loop er ook al me hele leven mee af en aan dan natuurlijk.



nu toevallig ook :? ik gebruik nu trekplijster merk koortslip creme volgens mij zijn die net zo goed als zovirax.



Die compeed patches was ik net zo tevreden mee naast het feit dat het erg moeilijk netjes op te plakken zijn doethet pijn om ze weer te verwijderen en daarnaast met het verwijderen irriteer je weer de blaasjes vindt ik dan. En het ging er bij mij met die patches echt niet van over.



Hetenige voordeel had wel dat je volgens mij iemand minder snel kan besmetten.



Dus het beste is zodra je het voelt opkomen direct insmeren met koortslip creme en blijven smeren dan verdwijnt het weer snel

Zovirax mag ook niet tijdens de zwangerschap gebruikt worden!



Ik smeerde er dan altijd maar tandpasta op, hielp tegen de jeuk en droogde de koortslip uit.

Maar ik deed dat alleen als ik thuis was, zo’n witte vlek zag er dan weer niet uit :mrgreen:

wat hier goed helpt (als er dus al blaren zijn)



is een beetje klei-algenmasker van kruitvat eigen merk er op (kost nagenoeg niets en gaat lang mee)



lekker lang laten indrogen… ziet er niet uit, dus lekker binnen blijven :wink:

volgens mijn ha kan gebruik van zovirax met mate in de zwangerschap geen kwaad.



ook bij BV niet

Tandpasta… Werkt heel goed :thumbup:

@Mirretje2 wrote:

Zovirax mag ook niet tijdens de zwangerschap gebruikt worden!




Mag wel, mits het lokaal gebruikt wordt, en niet in je systeem komt... Ik heb tijdens beide zwangerschappen een herpesinfectie in mijn oog gehad EN koortslippen, en mocht daar gewoon zovirax-zalf voor gebruiken. Inderdaad niet de pillen etc...

compeed zijn patches…geen pleisters en je hoeft ze er niet af te peuteren

Ik gebruik altijd vectavir, die kan je ook smeren als de blaasjes al door zijn en dan drogen ze sneller uit. (Zovirax werkt alleen als je het voelt opkomen maar ze nog niet ziet.)

Er is een onderzoek geweest en al die cremes, zoals Vectavir, Zovirax e.d. ( ik heb al die smeersels ook allemaal gehad) zorgen er voor dat het precies een halve dag eerder beter is dan zonder te smeren. Je moet die zalfjes om de 2 a 3 uur opsmeren, bent er dus de hele dag mee bezig en idd als de blaasjes open zijn, verspreid je het virus alleen maar en het word er niet veel eerder beter door.



Ik heb het uitgetest en inderdaad: als je al een blaas hebt, helpt er niks tegen. Hooguit tegen de pijn en het branderige gevoel en je loopt ook nog es met een witte klodder op je gezicht.



Nu heb ik de compeed plakkertjes en die verzachten ook heel erg goed, je ziet er niks van en ik hoef niet met een witte klodder op mijn lip door de supermarkt. :wink:





Geneesmiddelen

Voor de behandeling van een koortslip zijn virusremmende crèmes (aciclovir, penciclovir) in de handel. Het gebruik van deze crèmes is alleen zinvol, voordat de blaasjes zijn uitgebroken. Alleen in dat stadium is het virus namelijk actief. Na het ontstaan van de blaasjes is het virus niet meer actief en heeft het gebruik van een virusremmende crème geen zin meer.

De effectiviteit van deze crèmes is overigens onvoldoende aangetoond. U kunt er niet mee voorkomen dat het virus opnieuw actief wordt.

Direct na het ontstaan, kunt u de vochtige blaasjes het beste indrogen met een preparaat dat zinksulfaat of zinkoxide bevat.




bron: http://www.kring-apotheek.nl/zz/zz23.html

Ik wilde net zeggen, die compeed pleisters zijn er speciaal gemaakt voor koortsblaren en kun je gewoon laten zitten. Ze zijn inderdaad wel duur. Maar uitzieken werkt denk ik wel sneller, ik deed ze er alleen op in de ergste fase als ik naar buiten ging :oops: … valt het echt veel minder op.



Zovirax mocht ik wel gewoon gebruiken tijdens de zwangerschap. Zovirax is wel handig om in huis te hebben, als je het voelt opkomen gelijk smeren en vaak komt de koortsblaar dan niet :thumbup:.

@Jennifer77 wrote:

ja ze zijn wel duur hoor die compeed pleisters. Tja en zovirax, dat helpt toch alleen bij opkomende?




vectavir is vind ik beter dan zovirax is ook voor koortslip die al door is.



ik smeer het er 3 keer per dag op en het werkt bij mij echt wel.

@Bagheera wrote:

Nu heb ik de compeed plakkertjes en die verzachten ook heel erg goed, je ziet er niks van en ik hoef niet met een witte klodder op mijn lip door de supermarkt. :wink:


Ik heb ze laatst ook aangeschaft en geprobeerd. Wat ik niet prettig vond, is dat bij mij het blaasjesvocht onder de pad bleef staan. Ik heb er zo’n hékel aan als het vochtig blijft, dat vind ik echt mega-irritant :?

En mijn ervaring met de speciale cremes is dat je het door te smeren idd alleen maar verspreidt i.p.v. het onder controle te krijgen. Ik laat het dus nu ook maar gewoon gaan en probeer er zoveel mogelijk af te blijven.