wachten met op bezoek gaan…
of als je tóch wilt gaan vantevoren bellen en vragen wat de ouders ervan vinden en uitleggen wat de risico’s zijn voor de baby als die besmet wordt.
Persoonlijk zou ik niet willen dat iemand met een koortslip op kraamvisite kwam… De verloskundige zei tegen me: als je het zelf hebt dan niet knuffelen, handen telkgens goed met antibacteriele zeep wassen. Bezoek: helemaal afblijven en als het even kan pas komen als het over is.
Nou dit klinkt allemaal ff niet leuk nu
Denk dat ik mijn zus morgen maar bel en vraag wat zij wil. Wel langskomen en mondkapje/handen wassen of misschien niet eens beethouden (kan ik hem in ieder geval zien). Of niet langskomen en wachten.
Balen zeg…uitgerekend nu!
vervelend hoor meis :hug: :hug:
Ja behoorlijk. Het lullige is dat ik er al maaaaanden geen last van heb gehad.
Nou ja, bedankt voor jullie info en medeleven
@Pumba wrote:
Als ik een koortslip heb ga ik nooit op kraamvisite. Toen ik zelf net bevallen was kreeg ik ook meteen een koortslip, ik moest toen van de kraamverzorgster een mondkapje voor.
Hier ook…en neem het risico ook niet bij een beebje van een ander om op visite te gaan, heb al vaak moeten afbellen…
Bij mijn eigen kleine heb ik met mondkapje gelopen…
Ik had ook een koorstlip en keer en heb toen afgebeld toen ik op kraamvisite moest.
Gefeliciteerd!!!
-Ook kan het virus als het in het oog komt (b.v. via de handen) een
ooginfectie -keratoconjunctivitis- geven, dat in het slechtste geval tot
blindheid kan leiden.
Dit heb ik dus, en ik kan je melden, dat is errug vervelend... echter... het klopt niet helemaal.... Blind wordt je er niet van, in zoverre, je zicht wordt zo belemmerd, maar je netvlies en lens zijn nog volledig gezond en intact. Bij Herpes Keratitis zit het virus op het hoornvlies wat daar bij elke actieve periode streepvormige littekens veroorzaakt. Door deze littekens is de breking van de lichtinval diffuus geworden waardoor geen scherp beeld meer de lens raakt, en dus ook op het netvlies een dubbel of driedubbel beeld ontvangen wordt. . Het zicht kan ver teruglopen(bij mij momenteel rond de 14-16 % in mijn linker oog) maar helemaal blind zal ik niet worden aan dat oog...
Oplossingen hiervoor zijn een hoornvliestransplantatie( kom ik niet voor in aanmerking omdat mijn littekens helder zijn, bij wit uitgeslagen littekens had ik daar wel voor in aanmerking gekomen) of een speciale lens, die door een bepaalde werking de oneffenheden in het hoornvlies opvult, waardoor de lichtinval dus niet meer diffuus is..
Sorry hoor, maar las het, en MOEST ff reageren......
Ik stel overigens, na het lezen van de uitgebreide uitleg van hedwich, mijn mening bij, en ik zou wachten, ook al is het je zus.....
Net even op de zovirax site gekeken. Daar staat ook mondkapje en niet knuffelen. :hug:
Hopelijk blijft het niet te lang en kun je je kleine nichtje snel vast houden!
@Nefarious wrote:
Net even op de zovirax site gekeken. Daar staat ook mondkapje en niet knuffelen. :hug:
neefje

Oh en hoe lang moet ik dan eigenlijk wachten? Want als het blaasje weg is, dan zit het virus er toch nog? Ik haal het niet duidelijk uit te tekst van hedwich.
mv2kids, nou al wordt je er niet blind van…het klinkt toch vrij vervelend (nog zachtjes uitgedrukt). Wist dit overigens ook nog niet.
@Maaike79 wrote:
@Nefarious wrote:Net even op de zovirax site gekeken. Daar staat ook mondkapje en niet knuffelen. :hug:
neefje
Oh en hoe lang moet ik dan eigenlijk wachten? Want als het blaasje weg is, dan zit het virus er toch nog? Ik haal het niet duidelijk uit te tekst van hedwich.
mv2kids, nou al wordt je er niet blind van…het klinkt toch vrij vervelend (nog zachtjes uitgedrukt). Wist dit overigens ook nog niet.
Ahaha…oeps!
Ik denk zolang het blaasje weg is er geen besmettings gevaar is. Maar dat zou je even na moeten vragen. Vraag het de kraam afdeling? Better safe than sorry.
Volgens mij is het al niet meer besmettelijk als het blaasje is ingedroogd.
Wat is het?
Een koortslip is een virus-infectie van de huid op of nabij de lippen. De klachten beginnen typisch met plaatselijke jeuk en branderigheid van de huid. De huid zwelt op, wordt rood en vervolgens ontstaan kleine blaasjes. Na enkele dagen drogen de blaasjes in tot korstjes. Na ongeveer 10 dagen is de lip weer helemaal genezen. Kenmerkend voor een koortslip is dat hij met enige regelmaat terugkomt.
hoi
inderdaad gewoon een mondkapje gebruiken en goed je handen wassen, want vaak zit je onbewust aan je lippen.
Mijn oudste 2 hebben het allebij ook gekregen en hebben er zelfs voor in het ziekenhuis gelegen . Ik zorg als ik een koortslip heb dat ik er direct crme op smeer en soms doe ik er ook van die patch op zodat ik het niet ook via me handen besmet
Ik zou het niet begrijpen dat je op kraambezoek gaat, als je een koorstlip hebt.
De risico’s en gevolgen zijn zo groot…
Het is even vervelend dat je het kindje niet mag knuffelen, maar op een afstand bewonderen en feliciteren mag zeker.
Hou wel in gedachten dat je NIEMAND een hand geeft of zoent. Want ook op die manier kun je iemand anders het virus geven of actief maken. Die staat weer in contact met moeder.
Marco had bij de geboorte van ons kleine vriendje een koortslip. Hij heeft niemand een hand gegeven en is in de deuropening blijven staan.
Better safe than sorry…
@Nicje wrote:
Ik zou het niet begrijpen dat je op kraambezoek gaat, als je een koorstlip hebt.
Tja… Het is wél haar zus natuurlijk, niet zomaar een vriendin of kennis.
Mijn vriend had ook een koortslip toen Dana nog heel klein was, hij heeft haar toen ook gewoon verzorgd - maar niet geknuffeld.
Ik denk als je goed je handen wast en misschien het babietje niet aanpakt van je zus je best kunt gaan hoor. Je zus zal het vast ook fijn vinden als je komt. Ik zou het gewoon met haar overleggen.
Mag ik naar aanleiding hiervan ook even een vraag stellen?
Zijn er mensen die ervaring hebben met brusjes van de baby die last hebben van een koorstlip?
Mijn oudste heeft dat namelijk regelmatig… Ik kan haar wel uitleggen dat ze de baby niet mag kussen maar als ik even niet kijk probeert ze het toch (of een ‘handkusje’ op zn wang of mond maar dat mag natuurlijk ook niet).
Ik wil eigenlijk al een hele tijd vragen hoe jullie dit hebben opgelost…?
@Pumba wrote:
Als ik een koortslip heb ga ik nooit op kraamvisite. Toen ik zelf net bevallen was kreeg ik ook meteen een koortslip, ik moest toen van de kraamverzorgster een mondkapje voor.
Hier hetzelfde … lag ik daar met mondkap :thumbdown:
Mijn schoonmoeder heeft nu ook een koortslip en haar kleindochter is net een paar dagen oud.
Ze moet veel meehelpen, want haar dochter woont thuis en heeft een KS gehad.
Ik moest haar vertellen dat ze eigenlijk een mondkap op moet doen, dat had de kraamhulp niet eens gezegd en waarschijnlijk niet eens opgemerkt :think:

Ik zei, een koortslip noemen ook wel "kiss of death genoemd: de ‘doodskus’.
Wanneer u regelmatig een koortslip heeft moet u zelfs zeer terughoudend zijn met het knuffelen en zoenen van pasgeboren baby’s in perioden dat u géén blaasjes heeft. Het is namelijk zeer waarschijnlijk dat niet alleen tijdens een koortslip-periode, maar ook in de tijd vòòr een koortslip ontstaat en zichtbaar is al besmettelijk virus kan worden geproduceerd in de huid.
Groenevrouw, ik zou ervoor zorgen, dat het kindje niet binnen handbereik is van de baby. Dus ook niet als je het op de arm hebt.
Als je meerdere kinderen hebt, zou ik alle kinderen afstand laten nemen, zodat het kindje zich niet buitengesloten voelt.
Totdat het gevaar van de koortslip voorbij.
Ik vind ‘het is toch haar zus’ geen reden om het risico te nemen. Ik moet wel even mijn tekst aanpassen, kraambezoek kan natuurlijk wel, maar op afstand.
Ik wil absoluut niet dat mijn broer mijn kindje vasthoudt als hij een koortslip heeft, broer of niet. Het risico wordt er niet groter of kleiner van.
Zoals ik al schreef, natuurlijk is het vervelend, maar het is maar net wat je ervan verwacht. Ikzelf wil niet dat iedereen de baby net na de geboorte vasthoudt, dus zal het zelf ook niet snel doen.
Dat scheelt wel denk ik hoe ik tegen deze situatie aankijk.
En als je perse wilt, goed handen wassen en een mondkapje.
@GroeneVrouw wrote:
Mag ik naar aanleiding hiervan ook even een vraag stellen?
Zijn er mensen die ervaring hebben met brusjes van de baby die last hebben van een koorstlip?
Mijn oudste heeft dat namelijk regelmatig… Ik kan haar wel uitleggen dat ze de baby niet mag kussen maar als ik even niet kijk probeert ze het toch (of een ‘handkusje’ op zn wang of mond maar dat mag natuurlijk ook niet).
Ik wil eigenlijk al een hele tijd vragen hoe jullie dit hebben opgelost…?
Wij hebben allemaal koortslipvirus in ons, ik en mijn vriend en de 2 oudste. Mocht een van ons een blaasje hebben dan letten we gewoon extra goed op. Steeds goed je handen wassen enzo.
@Nicje wrote:
Het is even vervelend dat je het kindje niet mag knuffelen, maar op een afstand bewonderen en feliciteren mag zeker.
Hou wel in gedachten dat je NIEMAND een hand geeft of zoent. Want ook op die manier kun je iemand anders het virus geven of actief maken. Die staat weer in contact met moeder.
Marco had bij de geboorte van ons kleine vriendje een koortslip. Hij heeft niemand een hand gegeven en is in de deuropening blijven staan.
Better safe than sorry…
Nou! Ben het hier zo mee eens… :thumbup: Ik zou mijn eigen moeder nog aan de deur laten staan … het risico is te groot en ik zou alleen al voor mezelf niet gaan… als er iets gebeurd… hoe klein de kans ook… zou mezelf niet vergeven… ook als het bezoek zegt: kom maar zou ik zelf niet gaan…