Koortslip en kraambezoek

Ik ben vandaag voor de 2e keer tante geworden :dance:

Nu had ik vandaag de mogelijkheid niet om naar het ziekenhuis te gaan (geen vervoer en geen oppas) dus wordt het waarschijnlijk morgen of overmorgen.

Alleen heb ik een koortslip! Dat betekend dus niet zoenen, maar verder?

Ook niet beethouden? Met mondkapje op?

Zover ik weet mag je ook niet knuffelen!!!

persoonlijk zou ik wachten tot mijn koortslip voorbij is. En anders in elk geval niet knuffelen, kussen of wat dan ook. :cry:

ik zou gewoon voor alle veiligheid voor het binnengaan van de kamer een mondkapje vragen aan de verpleging/kraamzorg… dan is er geen vuiltje aan delucht(of aan je lip :stuck_out_tongue: )

Idd een mondkapje is zeker aan te raden! En ik zou als ik de baby vast ging houden ook eerst handjes wassen, helaas is zo’n stomme koortslip hartsikke besmettelijk…

Gevaar koortslip



Een koortslip is gevaarlijk voor een pasgeboren baby.

Het afweersysteem van baby’s is nog niet optimaal ontwikkeld en ze hebben dan ook onvoldoende weerstand tegen een besmetting met het koortslipvirus. Een koortslip wordt veroorzaakt door een virus, herpes simplex type 1. De eerste besmetting van dit virus vindt bij veel mensen op jonge leeftijd plaats en verloopt bij de meeste kinderen zonder dat je er iets van merkt, maar bij jonge kinderen kan het ook leiden tot een ernstige ontsteking met pijnlijke blaasjes en zweertjes van de slijmvliezen in de mond (aan de binnenkant van de wangen, het gehemelte, en tandvlees) en op de tong met hoge koorts.

Het virus “verstopt” zich na deze eerste infectie in bepaalde zenuwcellen en wordt onder bepaalde omstandigheden (onder invloed van koorts, kou, UV-licht bijvoorbeeld) weer actief en veroorzaakt dan een koortslip.(Hetzelfde gebeurt met waterpokken dat door een verwant virus -herpes zoster- wordt veroorzaakt. Het virus veroorzaakt de eerste keer waterpokken en bij latere activatie gordelroos)

Het lastige is dat een koortslip niet alleen besmettelijk is als er zichtbare blaasjes zijn, maar ook in de dagen voordat de blaasjes ontstaan. Zodat je nooit zeker bent dat mensen, die regelmatig last hebben van een koortslip, op dat moment geen besmettingsgevaar vormen.

Een besmetting met het virus kan naast de hierboven beschreven infectie ook de volgende ziektes veroorzaken:

-Bij baby’s met eczeem kan een besmetting met herpes simplex type 1 leiden tot “eczema herpeticum”, een ontsteking van het eczeem met het virus.

-Ook kan het virus als het in het oog komt (b.v. via de handen) een

ooginfectie -keratoconjunctivitis- geven, dat in het slechtste geval tot

blindheid kan leiden.

-Daarnaast kan een infectie van één of meer vingers optreden. Vooral bij kinderen die een duim- of vingerzuigen en een besmetting in hun mond hebben.

-Bij pasgeboren baby’s kan in zeldzame gevallen een infectie met dit virus een ontsteking van het hersenvlies en de hersenen veroorzaken (meningo-encefalitis)

Dit is een zeer ernstige aandoening die op latere leeftijd nare gevolgen

kan hebben. Van epilepsie tot ernstige achterstand in de ontwikkeling, maar die ook in veel gevallen dodelijk verloopt.



Het dringende advies is om mensen met een koortslip in de actieve fase (maar het is moeilijk om dit vast te stellen, zie eerder) niet te laten knuffelen of zoenen met de baby.

Vóór de verzorging van de baby steeds goed de handen wassen ( via de handen, die de koortslip hebben aangeraakt, kan ook een besmetting worden veroorzaakt) en ook voordat dingen die de baby in zijn mond kan steken worden aangeraakt (flessen, spenen, de handjes van de baby) Sommige bronnen raden aan een mondkapje te dragen tijdens de verzorging van de baby.



Al met al een heel gedoe, en het is niet duidelijk aan te geven hoe lang dit moet worden vol gehouden, het risico is het grootst in de eerste 4-8 weken, maar daarna kunnen nog steeds vervelende infecties optreden als de baby besmet raakt met het herpesvirus.

op de meeste sites over korts lip wordt lichamelijk contact ten strengste afgeraden met (pasgeboren)babys

de herpesvirus kan naar binnen slaan bij kwestbare mensen en baby`s en dat kan zeer gevaarlijk zijn.

mijn man heeft ook vaak last van een koortslip…



gek genoeg is altijd rond de periode dat ik moet bevallen dat hij met een dikke lip zit…



er wordt dan niet gekust…maar wel vastgehouden hoor! en geknuffeld…

Als ik een koortslip heb ga ik nooit op kraamvisite. Toen ik zelf net bevallen was kreeg ik ook meteen een koortslip, ik moest toen van de kraamverzorgster een mondkapje voor.

wachten met op bezoek gaan…

of als je tóch wilt gaan vantevoren bellen en vragen wat de ouders ervan vinden en uitleggen wat de risico’s zijn voor de baby als die besmet wordt.



Persoonlijk zou ik niet willen dat iemand met een koortslip op kraamvisite kwam… De verloskundige zei tegen me: als je het zelf hebt dan niet knuffelen, handen telkgens goed met antibacteriele zeep wassen. Bezoek: helemaal afblijven en als het even kan pas komen als het over is.

Nou dit klinkt allemaal ff niet leuk nu :cry:



Denk dat ik mijn zus morgen maar bel en vraag wat zij wil. Wel langskomen en mondkapje/handen wassen of misschien niet eens beethouden (kan ik hem in ieder geval zien). Of niet langskomen en wachten.



Balen zeg…uitgerekend nu!

vervelend hoor meis :hug: :hug:

Ja behoorlijk. Het lullige is dat ik er al maaaaanden geen last van heb gehad.

Nou ja, bedankt voor jullie info en medeleven :slight_smile:

@Pumba wrote:

Als ik een koortslip heb ga ik nooit op kraamvisite. Toen ik zelf net bevallen was kreeg ik ook meteen een koortslip, ik moest toen van de kraamverzorgster een mondkapje voor.




Hier ook…en neem het risico ook niet bij een beebje van een ander om op visite te gaan, heb al vaak moeten afbellen…



Bij mijn eigen kleine heb ik met mondkapje gelopen…

Ik had ook een koorstlip en keer en heb toen afgebeld toen ik op kraamvisite moest.



Gefeliciteerd!!!

-Ook kan het virus als het in het oog komt (b.v. via de handen) een
ooginfectie -keratoconjunctivitis- geven, dat in het slechtste geval tot
blindheid kan leiden.


Dit heb ik dus, en ik kan je melden, dat is errug vervelend... echter... het klopt niet helemaal.... Blind wordt je er niet van, in zoverre, je zicht wordt zo belemmerd, maar je netvlies en lens zijn nog volledig gezond en intact. Bij Herpes Keratitis zit het virus op het hoornvlies wat daar bij elke actieve periode streepvormige littekens veroorzaakt. Door deze littekens is de breking van de lichtinval diffuus geworden waardoor geen scherp beeld meer de lens raakt, en dus ook op het netvlies een dubbel of driedubbel beeld ontvangen wordt. . Het zicht kan ver teruglopen(bij mij momenteel rond de 14-16 % in mijn linker oog) maar helemaal blind zal ik niet worden aan dat oog...

Oplossingen hiervoor zijn een hoornvliestransplantatie( kom ik niet voor in aanmerking omdat mijn littekens helder zijn, bij wit uitgeslagen littekens had ik daar wel voor in aanmerking gekomen) of een speciale lens, die door een bepaalde werking de oneffenheden in het hoornvlies opvult, waardoor de lichtinval dus niet meer diffuus is..

Sorry hoor, maar las het, en MOEST ff reageren......

Ik stel overigens, na het lezen van de uitgebreide uitleg van hedwich, mijn mening bij, en ik zou wachten, ook al is het je zus.....

Net even op de zovirax site gekeken. Daar staat ook mondkapje en niet knuffelen. :hug:

Hopelijk blijft het niet te lang en kun je je kleine nichtje snel vast houden!

@Nefarious wrote:

Net even op de zovirax site gekeken. Daar staat ook mondkapje en niet knuffelen. :hug:

Hopelijk blijft het niet te lang en kun je je kleine nichtje snel vast houden!


neefje :wink:



Oh en hoe lang moet ik dan eigenlijk wachten? Want als het blaasje weg is, dan zit het virus er toch nog? Ik haal het niet duidelijk uit te tekst van hedwich.



mv2kids, nou al wordt je er niet blind van…het klinkt toch vrij vervelend (nog zachtjes uitgedrukt). Wist dit overigens ook nog niet.

@Maaike79 wrote:

@Nefarious wrote:
Net even op de zovirax site gekeken. Daar staat ook mondkapje en niet knuffelen. :hug:

Hopelijk blijft het niet te lang en kun je je kleine nichtje snel vast houden!


neefje :wink:



Oh en hoe lang moet ik dan eigenlijk wachten? Want als het blaasje weg is, dan zit het virus er toch nog? Ik haal het niet duidelijk uit te tekst van hedwich.



mv2kids, nou al wordt je er niet blind van…het klinkt toch vrij vervelend (nog zachtjes uitgedrukt). Wist dit overigens ook nog niet.




Ahaha…oeps!

Ik denk zolang het blaasje weg is er geen besmettings gevaar is. Maar dat zou je even na moeten vragen. Vraag het de kraam afdeling? Better safe than sorry.

Volgens mij is het al niet meer besmettelijk als het blaasje is ingedroogd.