Koortslip en kraambezoek

Wat is het?

Een koortslip is een virus-infectie van de huid op of nabij de lippen. De klachten beginnen typisch met plaatselijke jeuk en branderigheid van de huid. De huid zwelt op, wordt rood en vervolgens ontstaan kleine blaasjes. Na enkele dagen drogen de blaasjes in tot korstjes. Na ongeveer 10 dagen is de lip weer helemaal genezen. Kenmerkend voor een koortslip is dat hij met enige regelmaat terugkomt.

hoi



inderdaad gewoon een mondkapje gebruiken en goed je handen wassen, want vaak zit je onbewust aan je lippen.



Mijn oudste 2 hebben het allebij ook gekregen en hebben er zelfs voor in het ziekenhuis gelegen :frowning: . Ik zorg als ik een koortslip heb dat ik er direct crme op smeer en soms doe ik er ook van die patch op zodat ik het niet ook via me handen besmet

Ik zou het niet begrijpen dat je op kraambezoek gaat, als je een koorstlip hebt.

De risico’s en gevolgen zijn zo groot…



Het is even vervelend dat je het kindje niet mag knuffelen, maar op een afstand bewonderen en feliciteren mag zeker.

Hou wel in gedachten dat je NIEMAND een hand geeft of zoent. Want ook op die manier kun je iemand anders het virus geven of actief maken. Die staat weer in contact met moeder.



Marco had bij de geboorte van ons kleine vriendje een koortslip. Hij heeft niemand een hand gegeven en is in de deuropening blijven staan.



Better safe than sorry…

@Nicje wrote:

Ik zou het niet begrijpen dat je op kraambezoek gaat, als je een koorstlip hebt.

De risico’s en gevolgen zijn zo groot…



Tja… Het is wél haar zus natuurlijk, niet zomaar een vriendin of kennis.



Mijn vriend had ook een koortslip toen Dana nog heel klein was, hij heeft haar toen ook gewoon verzorgd - maar niet geknuffeld.



Ik denk als je goed je handen wast en misschien het babietje niet aanpakt van je zus je best kunt gaan hoor. Je zus zal het vast ook fijn vinden als je komt. Ik zou het gewoon met haar overleggen.

Mag ik naar aanleiding hiervan ook even een vraag stellen?

Zijn er mensen die ervaring hebben met brusjes van de baby die last hebben van een koorstlip?

Mijn oudste heeft dat namelijk regelmatig… Ik kan haar wel uitleggen dat ze de baby niet mag kussen maar als ik even niet kijk probeert ze het toch (of een ‘handkusje’ op zn wang of mond maar dat mag natuurlijk ook niet).

Ik wil eigenlijk al een hele tijd vragen hoe jullie dit hebben opgelost…?

@Pumba wrote:

Als ik een koortslip heb ga ik nooit op kraamvisite. Toen ik zelf net bevallen was kreeg ik ook meteen een koortslip, ik moest toen van de kraamverzorgster een mondkapje voor.




Hier hetzelfde … lag ik daar met mondkap :thumbdown:



Mijn schoonmoeder heeft nu ook een koortslip en haar kleindochter is net een paar dagen oud.

Ze moet veel meehelpen, want haar dochter woont thuis en heeft een KS gehad.

Ik moest haar vertellen dat ze eigenlijk een mondkap op moet doen, dat had de kraamhulp niet eens gezegd en waarschijnlijk niet eens opgemerkt :think: :hand:

Ik zei, een koortslip noemen ook wel "kiss of death genoemd: de ‘doodskus’.



Wanneer u regelmatig een koortslip heeft moet u zelfs zeer terughoudend zijn met het knuffelen en zoenen van pasgeboren baby’s in perioden dat u géén blaasjes heeft. Het is namelijk zeer waarschijnlijk dat niet alleen tijdens een koortslip-periode, maar ook in de tijd vòòr een koortslip ontstaat en zichtbaar is al besmettelijk virus kan worden geproduceerd in de huid.

Groenevrouw, ik zou ervoor zorgen, dat het kindje niet binnen handbereik is van de baby. Dus ook niet als je het op de arm hebt.

Als je meerdere kinderen hebt, zou ik alle kinderen afstand laten nemen, zodat het kindje zich niet buitengesloten voelt.

Totdat het gevaar van de koortslip voorbij.



Ik vind ‘het is toch haar zus’ geen reden om het risico te nemen. Ik moet wel even mijn tekst aanpassen, kraambezoek kan natuurlijk wel, maar op afstand.

Ik wil absoluut niet dat mijn broer mijn kindje vasthoudt als hij een koortslip heeft, broer of niet. Het risico wordt er niet groter of kleiner van.



Zoals ik al schreef, natuurlijk is het vervelend, maar het is maar net wat je ervan verwacht. Ikzelf wil niet dat iedereen de baby net na de geboorte vasthoudt, dus zal het zelf ook niet snel doen.

Dat scheelt wel denk ik hoe ik tegen deze situatie aankijk.



En als je perse wilt, goed handen wassen en een mondkapje.

@GroeneVrouw wrote:

Mag ik naar aanleiding hiervan ook even een vraag stellen?

Zijn er mensen die ervaring hebben met brusjes van de baby die last hebben van een koorstlip?

Mijn oudste heeft dat namelijk regelmatig… Ik kan haar wel uitleggen dat ze de baby niet mag kussen maar als ik even niet kijk probeert ze het toch (of een ‘handkusje’ op zn wang of mond maar dat mag natuurlijk ook niet).

Ik wil eigenlijk al een hele tijd vragen hoe jullie dit hebben opgelost…?




Wij hebben allemaal koortslipvirus in ons, ik en mijn vriend en de 2 oudste. Mocht een van ons een blaasje hebben dan letten we gewoon extra goed op. Steeds goed je handen wassen enzo.

@Nicje wrote:

Ik zou het niet begrijpen dat je op kraambezoek gaat, als je een koorstlip hebt.

De risico’s en gevolgen zijn zo groot…



Het is even vervelend dat je het kindje niet mag knuffelen, maar op een afstand bewonderen en feliciteren mag zeker.

Hou wel in gedachten dat je NIEMAND een hand geeft of zoent. Want ook op die manier kun je iemand anders het virus geven of actief maken. Die staat weer in contact met moeder.



Marco had bij de geboorte van ons kleine vriendje een koortslip. Hij heeft niemand een hand gegeven en is in de deuropening blijven staan.



Better safe than sorry…




Nou! Ben het hier zo mee eens… :thumbup: Ik zou mijn eigen moeder nog aan de deur laten staan … het risico is te groot en ik zou alleen al voor mezelf niet gaan… als er iets gebeurd… hoe klein de kans ook… zou mezelf niet vergeven… ook als het bezoek zegt: kom maar zou ik zelf niet gaan…

Toen Daniël een week oud was werd hij heel sloom, reageerde niet echt meer op ons, en dronk niet. We zijn toen naar het ziekenhuis gegaan, waar de eerste vraag was: is er iemand met een koortslip in de buurt geweest. Dat was (voor zover wij wisten) niet zo, maar toch kreeg hij direct medicijnen tegen hersenvliesontsteking. Gelukkig was dat het niet, maar die arts zei ook dat je niet beseft hoe gevaarlijk dat koortslipvirus is voor babietjes. Niet gaan dus!

Ik heb zelf regelmatig een koorstlip wonder boven wonder heb ik pas een koortslip gekregen toen Kai al 6 maanden was en niet veel eerder aangezien ik hem al heel snel heb.



je moet een mondkapje op bij contact en handen wassen bij alles wat je doet met je kindje.



maar even naar de kleine kijken van een afstand kan geen gevaar opleveren.



gewoon kindje niet vasthouden,aanraken en niet aan spullen zitten van het kindje flessen en nieuwe kleertjes enzo.

Ik mag wel komen zei mijn zus. Maar zal mijn handen wassen voordat ik de kamer binnen ga (althans bij de deur), mondkapje op en mijn neefje niet beethouden.

Gelukkig kan ik wel foto’s maken en ze beiden even zien.

Ik kan me voorstellen dat je niet kan wachten, en met deze voorzorgsmaatregelen is er ook geen risico lijkt me.

Gefeliciteerd!

Wel irritant dat die dingen altijd opkomen als het heeeel slecht uitkomt…

@alyt wrote:

Toen Daniël een week oud was werd hij heel sloom, reageerde niet echt meer op ons, en dronk niet. We zijn toen naar het ziekenhuis gegaan, waar de eerste vraag was: is er iemand met een koortslip in de buurt geweest. Dat was (voor zover wij wisten) niet zo, maar toch kreeg hij direct medicijnen tegen hersenvliesontsteking. Gelukkig was dat het niet, maar die arts zei ook dat je niet beseft hoe gevaarlijk dat koortslipvirus is voor babietjes. Niet gaan dus!




idd het is echt levensgevaarlijk en hele ernstige gevolgen hebben voor baby`s. de virus slaat naar binnen en dat is echt levensgevaarlijk!

Toevallig vertelde mijn vk vanmorgen over een koortslip.Liever niet

op kraambezoek gaan, ga je wel dan goed handen wassen enzo

en zeker niet kussen/knuffelen!

weet je wat zo Tegenstrijdig is: de info van de ha enz…Toen Sem geboren werd kreeg jawel: Sanne voor het eerst in haar leven een koortslip…toen was ze bijna 2 dus vertel dan maar eens wat wel en niet mag…we kwamen erachter een dag na de geboorte…wss spanning enz van de voorgaande dagen die eruit kwam bij dat lieve muppie van mij…we hebben de ha gebeld omdat Sanne natuurlijk al uitgebreidt kennis had gemaakt met haar kleine broertje en die heeft de kinderartst zelfs gebeld omdat hij net wist hoe en wat…Nou die belde ons dus met de mededeling dat we uitterraad geen hele knuffel,kus scenes moesten bevorderen maar dat zo’n kleine pasgeboren baby nog meer dan voldoende afweerstoffen in zijn bloed had zitten dat het nu nog geen kwaad kon…en als je bv gaf dan helemaal bijna niet…het is pas gevaarlijk van ong een maand tot 4 maanden vertelde hij…maar ja voorzichtigheid met een koortslip die altijd op het verkeerde moment kiekeboe speelt is natuurlijk altijd geboden…

Oh, ik had ook een koortslip toen mijn neefje geboren was (inmiddels al een bonk van bijna 15!) Wat baalde ik zeg. Ik ben toen wel geweest, maar heb alleen gekeken. Bleeegh, stomme koortslip.



Fijn Maaike, dat je zus het goed vindt dat je toch even komt.



Overigens…je hoort vaak dat tot ongeveer 6 maanden een koortslip heel gevaarlijk kan zijn. Een aantal jaar geleden is hier in het dorp een kindje van 11 maanden overleden door herpesbesmetting. De vk heeft mij al tijdens de zs van Bo gewaarschuwd om een jaar alle voorzorgsmaatregelen te nemen.