Konijnen houden

Is dat makkelijk ? Leuk ?



Christan en Eva hebben zich de hele vakantie vermaakt met konijnen voeren. Konijnensla plukken (paardenbloemblaadjes ;)) en lekker knus tussen de konijntjes gaan zitten.

Ik vond dit zoo leuk en gezellig dat ik overweeg om een konijntje te nemen. Manlief is er minder happy mee en ziet het konijn liever aan het spit :roll: maar goed, ik ben nog altijd van mening dat het goed voor kinderen is om ook met dieren op te groeien en ervoor te zorgen.



Maar een konijn…



Wat komt er allemaal bij kijken en kun je wel een week op vakantie mits er oppas is geregeld ?



En hoe zit het in de winter met deze beestjes ?



Iemand tips en trucks ?

ik heb jaren konijntjes gehad



tuurlijk kan je op vakantie , als je iemand hebt waar je hem naar toe kan brengen of die even bij jou thuiis wat voer en drinken geeft dan is het diertje verzorgd ,dat zal dan verder geen probleem zijn



ze horen een lekker ruim hok te hebben, veel liefde en aandacht en , eten en drinken , verder doe je 1-2 x in de week het hok schoonmaken



je kan kiezen voor een kortharig konijn die hebben de minste verzorging nodig



de langharige die moet je elke dag even kammen kan ook 4 x in de week



je kan ze buiten houden , maar ook binnen is net wat je wil , buiten dan hebbend e kindjes er in d ewinter niet zo veel aan , die mag je niet even mee naar binnen nemen want dat komen ze in te verschillende temperaturen en dat is slecht voor ze en binnen kunnen ze er het hele jaar mee knuffelen



elke jaar moeten ze geént worden , (hoeft niet maar is wel verstandig )



ze moeten als ze binnen gehouden worden de nageltjes regelmatig geknipt worden , en sommige konijntjes moeten wel de tandjes laten knippen , maar mijne hebben dat nooit nodig gehad , als je vaak harde gedroogde broodjes geeft of harde dingen voor te knabbelen dan kunnen de tandjes beter slijten



je hebt op de grond zaagsel nodig en daaroverheen hooi , het hooi eten zeook , stro is niet zo fijn voor ze om op te zitten(komen ook wle eens wondjes van ) en hooi is zachter



als je voor binnen gaat raad ik je aan om een plastic gesloten kooi aan te schaffen , en geen met tralie’s , want dan kan je 6 x per dag stofzuigen om de kooi heen , en met een gesloten kooi heb je dat niet



en ik ben het helemaal met je eens hoor , ik vind het ook mooi als kinderen met dieren opgroeien , dan leren ze voor dieren te zorgen en verzorgen en ook geduld en lief zijn en zooooooooooooo

veeeeeeeeeeeeeel leuks :inlove:



als je nog graag iets weten wil dan hoor ik het wel

Ja is leuk wij fokken konijnen,hebben er denk ik 25 ofzo,verwacht alleen niet dat je kind ze ook echt verzorgen want dat kan een kind niet op jonge leeftijd,de eerste weken is het leuk en daarna verslapt de aandacht.



Zelf vind ik voor kinderen een cavia leuker maar die kunnen in de winter niet buiten.



En je kan goed een weekje op vakantie hoor als ze maar eten en drinken krijgen en je niet met mijn man getrouwd bent want die wil niet dat ze door een ander worden verzorgt,wij hebben ook tentoonstellings dieren en daar is hij erg zuinig op.

neem een franse hangoor! :inlove: tis net een hond en heeeeeeeeeeeeerlijk knuffelbaar!



wij hadden er 1 maar die is jammergenoeg overleden aan zeer hardnekkige abcessen , maar hemel wat mis ik mijn 3e hond :cry:



hij was zindelijk en liep dan ook geregeld gewoon in huis of los in de tuin hij kon hier niet weglopen :thumbup:



als mijn beestenboel in de loop der jaren weer afneemt komt er echt wel weer zo’n lekkere dikkerd bij :inlove:

Ik lees alvast mee voor de toekomst.



Heb vroeger zón grote voedster gehad en denk daar altijd nog met plezier aan terug.



Merk hier in de buurt wel vaak dat de konijnen buiten vaak of op zón plek in tuin worden gezet dat ze altijd op de regen/wind zitten of in de zomer in de zon staan… en dan dood gaan :frowning:

wij haden 2 konijnen maar nu nog 1 :cry: …Ze moeten idd een lekker groot hebben, en kunnen gersut buiten staan het gehele jaar. Let er wel op dat het hok niet in de volle zon staat, en op ene beetje beschut plekje waar de wind zijn weg niet makkelijk vindt…Verder elke dag een lekker bakje voer en een drinkfles met Water, zijn ze al erg gelukkig! :mrgreen: …

Af en toe wat verse groente, en een knuffel, vinden ze helemaal geweldig!! 1x in de 2 weken en schoon huisje, en wat hooi/stro…



Maar nogmaals een groot hok is echt een must! Die standaart hokjes in de dierenwinkel te verkrijgen zijn te klein na mijn idee…



Als je er 2 neemt, kun je het beste 2 vrouwtjes nemen uit HETZELFDE nestje.



Dit is ons zelfgemaakte hok







Inmiddels hebben we een woning met tuin, en kan snuffie lekker in de tuin rond hobbelen, aangezien de tuin helemaal afgesloten is…



Ik wil ook graag een konijn.

Thomas wil het liefst geloof ik een hond maar :shifty: :silenced: ik ben als de dood voor honden, maar een konijn vindt hij ook lief gelukkig :lol: .

Hij wordt altijd heel rustig bij een dier, en voelt zich heel verantwoordelijk. Bij mijn moeder heeft hij een boek over het verzorgen van konijnen en hij weet er al een heleboel dingen van uit zijn hoofd! :thumbup:

Ik wil hem graag een konijn geven voor zijn 5e verjaardag (dat duurt dus nog even) maar dan wel buiten, want ik ben allergies en kan niet goed tegen dieren binnen.

Maar ik lees hier wel wat handige tips.

En twee konijnen bij elkaar (in een groot hok natuurlijk) waar moet je dan op letten… wat gaat het beste samen, 2 vrouwtjes of 2 mannetjes? :wink: Mannetje en vrouwtje lijkt me niet zo’n goed plan als je niet vanplan bent om konijnebaby’s te krijgen :stuck_out_tongue: .

@~Claudia28~ wrote:



Als je er 2 neemt, kun je het beste 2 vrouwtjes nemen uit HETZELFDE nestje.


Hahaha en daar heb ik mijn antwoord al :mrgreen: :wink: !
Thomas wil een konijn die "Broer Konijn" heet, maar ik denk dat dat dan maar Zus Konijn moet zijn :lol: .

Prachtig konijnenhok trouwens!
En schattig konijn!

@Marite wrote:

@~Claudia28~ wrote:


Als je er 2 neemt, kun je het beste 2 vrouwtjes nemen uit HETZELFDE nestje.


Hahaha en daar heb ik mijn antwoord al :mrgreen: :wink: !
Thomas wil een konijn die "Broer Konijn" heet, maar ik denk dat dat dan maar Zus Konijn moet zijn :lol: .

Prachtig konijnenhok trouwens!
En schattig konijn!


bedankt :inlove:

Konijnen zijn kuddedieren, dus neem er alsjeblieft 2, 1 konijn in een hokje… Vreselijk zielig :silenced: .

@~Claudia28~ wrote:

Als je er 2 neemt, kun je het beste 2 vrouwtjes nemen uit HETZELFDE nestje.





Het beste is 2 konijnen. Konijnen zijn groepsdieren, leven samen, dus een konijntje alleen kan eigenlijk niet. Ook al ben je nog zo vaak met je konijn bezig, je kunt nooit het gemis aan een soortgenootje opvangen.
Het beste is overigens een vrouwtje en een GECASTREERD (!) mannetje, die kunnen zo'n heerlijk verliefd koppeltje vormen :inlove:

Helaas circuleert er nogal veel foutieve informatie over konijnen. Kijk eens op http://www.bunnybin.nl en http://www.konijnen.nl voor echt goede informatie over konijnen.

Konijnen zijn hardstikke leuke dieren om te houden, maar ze hebben net als katten en honden recht op de juiste verzorging en huisvesting (en dan niet zo'n standaard kooitje als bij de dierenwinkel!)


Denk je ook eens aan een opvangkonijn? :-* (bij bovengenomede websites zijn de adressen en websites te vinden)

@pegje wrote:

ik heb jaren konijntjes gehad



tuurlijk kan je op vakantie , als je iemand hebt waar je hem naar toe kan brengen of die even bij jou thuiis wat voer en drinken geeft dan is het diertje verzorgd ,dat zal dan verder geen probleem zijn



ze horen een lekker ruim hok te hebben, veel liefde en aandacht en , eten en drinken , verder doe je 1-2 x in de week het hok schoonmaken



je kan kiezen voor een kortharig konijn die hebben de minste verzorging nodig



de langharige die moet je elke dag even kammen kan ook 4 x in de week



je kan ze buiten houden , maar ook binnen is net wat je wil , buiten dan hebbend e kindjes er in d ewinter niet zo veel aan , die mag je niet even mee naar binnen nemen want dat komen ze in te verschillende temperaturen en dat is slecht voor ze en binnen kunnen ze er het hele jaar mee knuffelen



elke jaar moeten ze geént worden , (hoeft niet maar is wel verstandig )



ze moeten als ze binnen gehouden worden de nageltjes regelmatig geknipt worden , en sommige konijntjes moeten wel de tandjes laten knippen , maar mijne hebben dat nooit nodig gehad , als je vaak harde gedroogde broodjes geeft of harde dingen voor te knabbelen dan kunnen de tandjes beter slijten



je hebt op de grond zaagsel nodig en daaroverheen hooi , het hooi eten zeook , stro is niet zo fijn voor ze om op te zitten(komen ook wle eens wondjes van ) en hooi is zachter



als je voor binnen gaat raad ik je aan om een plastic gesloten kooi aan te schaffen , en geen met tralie’s , want dan kan je 6 x per dag stofzuigen om de kooi heen , en met een gesloten kooi heb je dat niet



en ik ben het helemaal met je eens hoor , ik vind het ook mooi als kinderen met dieren opgroeien , dan leren ze voor dieren te zorgen en verzorgen en ook geduld en lief zijn en zooooooooooooo

veeeeeeeeeeeeeel leuks :inlove:



als je nog graag iets weten wil dan hoor ik het wel




Daar heb ik 1 opmerking over:

Die kooi. Neem je zo’n plastic bak met alleen de bovenkant met tralies, dan moet je de bovenkant er vooral in de zomer veel af halen, want het wordt dan spaans benauwd! Dan kan je konijn er dus weer uit springen, dus ik weet niet of dat wel zo ideaal is. :think:



Wij hebben een grote kooi met wel tralies en hebben geen tot weinig last van zaagsel op de grond. Het hooi wordt platgestampt op het zaagsel, dan eten ze niet meer van het hooi en het zaagsel komt er ook niet zomaar meer uit.



EDIT: mijn geblaat over 2 konijntjes heb ik weg gehaald ,ik zag dat Elisaatje het ook al gepost had.


http://www.konijnen.nl is mijn konijnenbijbel :dance: :dance:

Wij hadden dus 2 konijnen uit die opvang, maar 1 is inmiddels dood gegaan. Ik merk dat mijn andere konijn aan het vereenzamen is, dus ik ga daar ook iets aan doen.

@Marite wrote:

Ik wil ook graag een konijn.

Thomas wil het liefst geloof ik een hond maar :shifty: :silenced: ik ben als de dood voor honden, maar een konijn vindt hij ook lief gelukkig :lol: .

Hij wordt altijd heel rustig bij een dier, en voelt zich heel verantwoordelijk. Bij mijn moeder heeft hij een boek over het verzorgen van konijnen en hij weet er al een heleboel dingen van uit zijn hoofd! :thumbup:

Ik wil hem graag een konijn geven voor zijn 5e verjaardag (dat duurt dus nog even) maar dan wel buiten, want ik ben allergies en kan niet goed tegen dieren binnen.

Maar ik lees hier wel wat handige tips.

En twee konijnen bij elkaar (in een groot hok natuurlijk) waar moet je dan op letten… wat gaat het beste samen, 2 vrouwtjes of 2 mannetjes? :wink: Mannetje en vrouwtje lijkt me niet zo’n goed plan als je niet vanplan bent om konijnebaby’s te krijgen :stuck_out_tongue: .






lees mijn post maar even dan heeft thomas een hond konijn :mrgreen:

@Elise wrote:

Het beste is overigens een vrouwtje en een GECASTREERD (!) mannetje, die kunnen zo’n heerlijk verliefd koppeltje vormen :inlove:


Ze komen wel uit twee verschillende nesten, maar van ons zijn idd ook stapelwijs met elkaar :mrgreen: Het ventje hebben we vorig jaar laten castreren (zes weken voordat het vrouwtje erbij kwam) en de dame hebben we afgelopen maand op advies van de dierenarts laten steriliseren i.v.m. de grote kans op baarmoederkanker als een vrouwtje nooit zelf jongen zal krijgen.

Onze konijnen verblijven overigens het gehele jaar door in een ruim buitenhok. In de winter scherm ik één zijde af met een jutezak om de koude wind tegen te houden. Dat gaat eigenlijk prima. Ook komen ze regelmatig op het gras.

Ja, leuke dieren hoor :thumbup: :smiley:

Konijnen zijn leuk, maar ik ben het niet helemaal eens met het feit dat je er 2 moet nemen, maar dat komt door ervaring. Wij hebben vroeger 2 konijnen gehad, ruimte hadden ze erg veel (een tuin van ruim 100m2), alleen het hok deelde ze samen, en opeens van grote vriendschap werd het ruzie. We hebben de 2 uit elkaar moeten halen, want de 1 beet de ander haast dood (uiteindelijk is deze ook als 1e overleden).

Later heb ik 2 gerbils gehad, werd me ook aangeraden 2 vrouwtjes uit hetzelfde nest te nemen. In het begin ging alles prima, maar uiteindelijk weer grote ruzie en weer een 2e kooi kunnen kopen om ze apart te zetten.



Als je zelf lekker veel met je konijn knuffelt en doet, vind ik het niet zielig om er maar 1 te nemen. Maar ja, zoals gezegd, komt deze mening dus door de ervaringen en ik zou het zonde vinden als je er dalijk 2 hebt die ook beginnen te vechten.

Bedankt voor de antwoorden. Ik denk dat wij nog heel even wachten met een konijntje (of 2) Ik weet dat de zorg op mij neerkomt en het is hier momenteel nog even heel druk, highlife!.

Ik ben ook bang dat als ik eenmaal een konijn heb, ook een paar geitjes erbij wil. En die ruimte hebben we nu niet.

@Karin2 wrote:

Ik ben ook bang dat als ik eenmaal een konijn heb, ook een paar geitjes erbij wil. En die ruimte hebben we nu niet.


:lol: Dat klinkt me wel heel bekend in de oren :wink:

Gisteren waren we op visite bij familie en die hadden twee jonge cavia’s aangeschaft. O zo leuk, schattig, lief en pluizig :inlove:

Dan moet ik mezelf dus ook echt inhouden heh :shifty:

Ik heb ook een konijn :inlove: En hij is echt helemaal voor mij. De kids mogen er mee knuffelen en aaien wat ze willen maar ik zorg ervoor. En verwacht ook niet dat de kids dat doen.



Ik heb al eens twee konijnen gehad. dat was drama! Gewone dierenwinkelbeestjes. en het enige wat ze op den duur deden was vechten. En ze vielen ons ook aan. Dat vertrouwde ik niet meer en heb ze weg gebracht naar een opvang.



Nu heb ik een nederlands hangoor dwergje en die is super lief. KOmt gezelly naar je toe. als we in de ren zitten komt hij op schoot gewipt. Ik heb het beestje bij een fokster gehaald zodat ik zeker weet dat het raszuiver is. Het is een wereld van verschil met de dierenwinkeldiertjes.



Ik heb nu bewust voor 1 konijn gekozen. Omdat ik graag een knuffel konijn wil. Ik wil het diertje dus veel op schoot en bij me. Daarom is 1 konijn wel geschikt. Twee dieren bij elkaar richten zich veel meer op elkaar dan op de mensen om hen heen.



Veel aandacht en ruimte dat is heel belangrijk!

Overigens heb ik in het binnenhok geen zaagsel. Wel korrels in het toilet en die maak ik elke dag schoon. En hooi in een ruifje. maar op de bodem ligt een goedkope tapijttegel. Werkt prima :smiley: En redelijk stofvrij.

@Yvonne Z. wrote:

@Karin2 wrote:
Ik ben ook bang dat als ik eenmaal een konijn heb, ook een paar geitjes erbij wil. En die ruimte hebben we nu niet.


:lol: Dat klinkt me wel heel bekend in de oren :wink:

Gisteren waren we op visite bij familie en die hadden twee jonge cavia’s aangeschaft. O zo leuk, schattig, lief en pluizig :inlove:

Dan moet ik mezelf dus ook echt inhouden heh :shifty:






geitjes , kipjes en manlief wil een koe waaaaahahahahaha :lol:

en nopes we hebben pech dat word hem in dit huis ook niet :mrgreen:

@ariel wrote:

Ik heb ook een konijn :inlove: En hij is echt helemaal voor mij. De kids mogen er mee knuffelen en aaien wat ze willen maar ik zorg ervoor. En verwacht ook niet dat de kids dat doen.



Ik heb al eens twee konijnen gehad. dat was drama! Gewone dierenwinkelbeestjes. en het enige wat ze op den duur deden was vechten. En ze vielen ons ook aan. Dat vertrouwde ik niet meer en heb ze weg gebracht naar een opvang.



Nu heb ik een nederlands hangoor dwergje en die is super lief. KOmt gezelly naar je toe. als we in de ren zitten komt hij op schoot gewipt. Ik heb het beestje bij een fokster gehaald zodat ik zeker weet dat het raszuiver is. Het is een wereld van verschil met de dierenwinkeldiertjes.



Ik heb nu bewust voor 1 konijn gekozen. Omdat ik graag een knuffel konijn wil. Ik wil het diertje dus veel op schoot en bij me. Daarom is 1 konijn wel geschikt. Twee dieren bij elkaar richten zich veel meer op elkaar dan op de mensen om hen heen.



Veel aandacht en ruimte dat is heel belangrijk!

Overigens heb ik in het binnenhok geen zaagsel. Wel korrels in het toilet en die maak ik elke dag schoon. En hooi in een ruifje. maar op de bodem ligt een goedkope tapijttegel. Werkt prima :smiley: En redelijk stofvrij.




dus gewoon z’n tapijt tegel van de bouw markt? kan dat? dat zou heel wat stofzuigen schelen hier. en mijn vriend kwam laatst met de vraag of we geen kattebak korrels ofzoiets in het toilet kunnen doen omdat dat de plas veel beter opneemt kan dat gewoon?