Konijn vraagje buiten /binnen ?

Hoi,



Ik ben aan het dubben, zal ik het konijn binnen halen ja of nee.

Ik vondt hem zo zielig buiten alleen :cry:

Hij zit alleen (is ook al zielig) en heeft een dubbel hok beneden en boven.

en oud en nieuw komt eraan en kerst :think:

Ik weet niet waar ik goed aan doe ,Daarom mijn vraag wat zouden jullie doen ?



Ik heb er een polletje bij gedaan :thumbup:



Alvast bedankt!





Gr melanie

Wij hebben (nog niet zo heel erg lang) een jong konijn. Hij heeft een hok in de schuur, als het weer goed is gaat hij naar buiten, maar nu met de regen en storm staat hij binnen in een curver bak. Ook leuker en gezelliger voor het konijn en zo kunnen de kinderen er ook goed bij. Konijn moet natuurlijk wel tam worden.

Als je konijn gewend is om buiten te zitten zou ik m niet bnnen halen. Wellicht kan je m in een schuur zetten tegen tocht, hok zowiezo niet in de tocht zetten, maar ik neem aan dat je dat weet als je een konijn hebt :wink: . Het is al flink koud buiten, vooral s nachts, als je je konijn nu zo binnen haalt krijgt ie het te warm…als je besluit m toch binnen te halen moet je dat in etappes doen. Maar er zijn echte konijnenkenners hier die kunnen beter uitleggen hoe en waarom.

Nou,



dat bedoel ik vindt het zo sneu, hij zit mooi in zijn vechtje maar… ik vindt het zo zielig,hij beet me nooit maar nu van de week beet hij me :shock: dat doet hij nooit :think:

Mijn man wil hem het liefst buiten zegt dat hij dat het fijnst vindt , maar is zo eenzaam toch :think:

onze konijnen hebben altijd gewoon buiten gezeten, ook met oud en nieuw enzo. We hadden er 2, maar zaten ook in aparte hokken (mannetje en vrouwtje nl.) Wel hadden we een stuk zeil ervoor hangen zodat er niet zoveel wind/regen/e.d. naar binnen waaide. Dus misschien dat je dat anders kan doen.



Andere optie is om een maatje te zoeken voor konijn. Dan kunnen ze elkaar warm houden. Maar bij konijnen is dat nog niet zo heel makkelijk. Dus dat moet je dan even goed informeren.



succes Jiska

Zou je er geen konijntje bij kunnen nemen… Konijntjes houden wel van gezelschap…

Hoi,



Ik heb lekker stro in zijn hok, bobbel plastic ervoor, hij staan tegen een muur aan hier tegen het huis aan, vorig jaar zat hij binnen (zomer had hij buiten gezeten)

een konijn er bij plaatsen is niet zo makkelijk helaas, het is ook nog eens een ongecastreerd mannetje (kocht hem als vrouw :mrgreen: )

Die van ons is ook een mannetje… Lastig hoor, ik wil er ook nog wel een konijntje bij, maar heb geen zin in jonkies of vechtende konijnen.

@Kaar wrote:

Die van ons is ook een mannetje… Lastig hoor, ik wil er ook nog wel een konijntje bij, maar heb geen zin in jonkies of vechtende konijnen.




Nee , precies en bij de cavia,s is ook geen optie helaas

Je kunt een konijn nu niet meer binnenhalen, hij heeft al een wintervacht aangemaakt, en dat gaat dus niet binnen!!!

Een konijn kan prima buiten, hun lichaam is er voor gemaakt!



Gezellig is het echter niet, een konijn heeft echt gezelschap nodig hoor! Als je hem dus echt zielig vindt, zou ik hem laten castreren en dan na een week of 6 een ander konijntje erbij kopen. Samen in een (te) klein hokje is altijd nog beter dan alleen in een passend hok.



Of konijnen vechten is trouwens nooit te voorspellen helaas. Er zijn genoeg opvangadressen voor konijnen waar je er eentje kunt halen en dan kunt kijken of ze samen kunnen. Man en vrouw of man en man zijn vaak de makkelijkste combi’'s. :wink:

@hanneke wrote:

Je kunt een konijn nu niet meer binnenhalen, hij heeft al een wintervacht aangemaakt, en dat gaat dus niet binnen!!!

Een konijn kan prima buiten, hun lichaam is er voor gemaakt!



Gezellig is het echter niet, een konijn heeft echt gezelschap nodig hoor! Als je hem dus echt zielig vindt, zou ik hem laten castreren en dan na een week of 6 een ander konijntje erbij kopen. Samen in een (te) klein hokje is altijd nog beter dan alleen in een passend hok.



Of konijnen vechten is trouwens nooit te voorspellen helaas. Er zijn genoeg opvangadressen voor konijnen waar je er eentje kunt halen en dan kunt kijken of ze samen kunnen. Man en vrouw of man en man zijn vaak de makkelijkste combi’'s. :wink:




Ik heb naar aanleiding van je berichtje de dierenarts maar even gebeld,

als ik hem naar binnen wilde halen, moest ik dat nu doen, maar ze zei al een konijn is een buiten beestje.

als ik hem naar binnen haal is dat een klap in het gezicht van het konijn, hij kan er zelfs aan overlijden , dus dan is de keus makkelijk dan blijft hij buiten, wil hem nog langer dan vandaag.

we gaan hem eerdaags laten helpen (hij is nu geloof ik 3)

en dan kijken voor een vrouw, uit de opvang :dance:

cavia,s had ik wel goed aan gedaan om die binnen te halen :stuck_out_tongue:





Bedankt voor het meedenken , stel het zeer op prijs :thumbup: :-*



gr melanie

Ons eerste konijn zat steeds binnen ze was ziek geboren en voor haar was t te koud om buiten te overleven.



Ons tweede konijn zat buiten, de dierenarts zei tegen ons dathet voor t konijn buiten beter was, vooral ook omdat verwarmingslucht ook hel slecht was voor konijnen. Dus met een goed beschut hok en lekker veel stro kun je hem t beste buiten laten.



Wat het bijten betreft kan het dominantie zijn als het een mannetje is. Dan zou je em kunnen laten castreren.



In de winter als het vriest alleen opletten dat t drink water niet bevriest, dan zou je eventueel t flesje aan de binnen kant van t hok kunnen hangen als je een houten hok hebt. Er waren nog tips om het beriezen van t flesje tegen te gaan, zal eens effe zoeken :wink:

Onze 2 konijnen blijven buiten, dat zijn ze immers gewent en binnen is het veel te warm voor ze + dat ze het ook niet gewent zijn.

Wij hebben hier plaatjes plexiglas met kleine ventilatie gaatje die we voor de grote opening in het hek zetten.

Zo blijft de grootste tocht en regen er uit.



Maar ik zou inderdaad een knijn er bij nemen, konijnen zo echt groepsdieren en behoren eigenlijk niet alleen te leven.

Ik vindt het zo zielig als een konijn alleen is :frowning:



Wij hebben hier een man en vrouw bij elkaar zitten, mannetje is geholpen dus komen er ook geen kleintjes :wink:



Als je er een 2e bij neemt zal ik je toch echt adviezeren om er een vrouwtje (voedster) bij te zetten.

Het licht namelijk ook behoolijk aan de afmeting van je hok maar 2 mannen bij elkaar in een kleine ruimte gaat bijna altijd mis!

Tenzij ze elkaar van jonge leeftijd gewent zijn, het zelfde geld voor 2 voedsters bij elkaar.

Ik heb zelf vrijwilligers werk gedaan in een knaagdierenopvangcentrum.

Zit er niet zo’n centrum bij jou in de buurt? De konijnen die daar binnen komen worden allemaal standaard gecastreerd en ook daar zitten hele liefe konijnen te wachten op een nieuw baasje.

Hoi,





Tamara, hij drinkt niet uit een flesje uit een bakje :wink:

ik heb het wel eens met een flesje geprobeerd maar, vreemd genoeg snapte hij dat niet dus vandaar :?

wordt meerdere malen per dag ververst.



Maar wat als ik er een geholpen vrouw bijzet, moet ik hem dan nog laten helpen ?

ik denk het haast wel he , die drang blijft dan toch bij hem :think:



Het wordt dan zowiezo een konijn uit een opvang een dierenasiel voor konijnen zeg maar :wink:

Vlekkie krijgt er dan een vrouw bij :wink:

de buren hebben een man en dat zoekt elkaar op bij de schutting en het gaat zelfs met het uitgooien van plas (had ik nog nooit gezien) hetzelfde als wat katten doen sproeien zeg maar.

met de cavia,s gaat ook niet, de cavia,s pakken hem dan :cry:

andere lichaamstaal he, wordt ook overal afgeraden :wink:





Fijn dat jullie meedenken :thumbup:



gr melanie.

ja het is een zeer groot misverstand dat cavia’s en konijnen dikke vrienden zouden zijn.

Meestal moet de cavia het ontgelden omdat het konijn vaak groter is.

Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

Kijk konijnen en cavias kunnen wel samen als ze heeeeeeel veel ruimte hebben om elkaar te ontlopen zeg maar (zelfde als een kinderboerderij)



Maar als een vrouwtje geholpen is, hoeft het mannetje ip niet meer hoor! Het gaat om het voortplanten wat dan niet meer mogelijk is.

Wel sproeien mannetjes minder als ze geholpen zijn.



En wat betreft het flesje dat pakten ze hier eerst ook niet, ik heb het tuitje bij het mondje gehouden en ook dat werkte niet.

Wij hebben op een gegeven moment het waterbakje weg gehaalt en gewoon de fles opgehangen.

Konijnen zijn behoorlijk slim en gaan van zelf opzoek naar water, nou dat hebben ze het flesje snel gevonden hoor :wink:

Dat sproeien had ik idd ok nog nooit gezien, tot dat t konijn van mijn schoonzusje dat begon te doen, toen was Savannah nog heel klein en was in de tuin aan t spelen.



Opeens zagen we het konijn springen en je zag echt stralen urine vliegen, tegen Savannah :shock: Dus die is toen ook meteen geholpen :mrgreen:

Hier pakte 1 cavia het konijn, het konijn in paniek :hug: :oops:

gelijk eruit gehaald dus dat werkte niet.

Maar blijft hij dan niet rijden op zo,n vrouwtje :think:

het hok is ruim genoeg :wink:

normaal sproeit hij niet behalve als hij het konijn van de buren ziet :wink:



Bijten heeft hij ook nog nooit gedaan .

dan veegt hij zijn bek af en dan hap :doh:



gr mel

@Tamara30 wrote:

Dat sproeien had ik idd ok nog nooit gezien, tot dat t konijn van mijn schoonzusje dat begon te doen, toen was Savannah nog heel klein en was in de tuin aan t spelen.



Opeens zagen we het konijn springen en je zag echt stralen urine vliegen, tegen Savannah :shock: Dus die is toen ook meteen geholpen :mrgreen:




Ja dat bedoel ik :sick: wist nog niet eens dat ze het konden :wink:

Wij hebben 2 konijnen, we hebben ze nu net een dikke week in de garage staan. Straks (denk rond maart / april) gaan ze weer naar buiten.

@melanie wrote:

@Tamara30 wrote:
Dat sproeien had ik idd ok nog nooit gezien, tot dat t konijn van mijn schoonzusje dat begon te doen, toen was Savannah nog heel klein en was in de tuin aan t spelen.



Opeens zagen we het konijn springen en je zag echt stralen urine vliegen, tegen Savannah :shock: Dus die is toen ook meteen geholpen :mrgreen:




Ja dat bedoel ik :sick: wist nog niet eens dat ze het konden :wink:




Haha wij wisten het idd ook niet en was niet zo`n smakelijk gezicht ben ook ver uit zijn buurt gebleven met Savannah.



:sick: