Kolven voor dummies - gaat toch weer beter!!

Een paar weken terug heb ik voor het eerst geprobeerd te kolven, met een ouderwetse 2de handskolf, model ‘fietspomp’. Het lukte voor geen meter dus ik heb het ding aan de kant gegooid…



Maar nu komen er binnenkort (oké, begin februari) toch een aantal momenten dat ik niet bij mijn dochtertje kan zijn (examens)



Ok, kolven dus…



Aangezien het zo goed gaat met de bv zit ik te denken om mezelf te trakteren op een nieuwe kolf. Ik zit te twijfelen tussen zo’n handmatige van Avent of Medela of misschien toch de Medela minielectric? Heeft iemand één van deze en hoe bevalt die?



Verder heb ik begrepen dat het belangrijk is ontspannen te zijn, warm, kindje dichtbij, eventueel zo’n neusspray…verder nog tips?



Wanneer kan ik het beste kolven? Hoeveel heb ik nodig voor één voeding? mijn dochtertje weegt 5850 gram, ik hoorde van iemand 150cc per kilo lichaamsgewicht? klopt dit?



In mijn *vriesvakje kan ik het maar kort bewaren helaas.



Dan heb ik ook nog flesjes nodig en speentjes, hoeveel zou ik er daarvan moeten kopen? welke? ik zag bij de Etos zo’n tommee tipee fles, die zag er erg “vriendelijk” uit. Iemand hier ervaring mee?



En hoe kan ik mijn dochtertje het beste laten wennen aan de fles? Hoe lang duurt dat?



Zoals jullie zien zit ik vol met vragen, beetje onzeker…ik zie er ook wel tegenop…heb een beetje behoefte aan ondersteuning.



Alvast bedankt!!



:-

heey Cebe,



Vraag me niet waarom ik reageer want ik heb er net zo min verstand van als jij! (zoals je weet ;)).



Maar… 150 cc per kilo lichaamsgewicht is 6 keer 150 cc is 900 cc… dat drinkt ze toch niet per voeding:O! (Of kan ik niet rekenen:)).



Succes, en ik lees met je mee want ook ik moet er aan geloven binnenkort.



Liefs, Wicky!

oke even kort… :wink:



De handmatige fietspom van medela is een onding, hun harmony (vergelijkbaar met avent) is een stuk beter, hun minielectric is leuk maar maakt mij teveel herrie. Ik zou dus gaan voor een handmatige zoals avent of medela harmony. Als ik nog zou moeten kolven en echt geld genoeg had kocht ik nu die avent IQ overigens.



het rekensommetje is 110-150 cc per kg lichaamsgewicht delen door het aantal voedingen per dag. Dat is wat je in een flesje doet.



Flesjes probeer van verschillende flesjes een paar dagen 1 uit. Vaak willen borstkindjes geen of enkel een specifieke fles. Hier werd uiteindelijk enkel de goedkope H*ma fles geaccepteerd, nadat ik al Avent, medela, difrax, kromme difrax, dodie, bibi en nog wat merken had geprobeerd. :?



Kolven best een half uurtje na de voeding, of zoals ik het liefst deed de ene borst als ontbijt de ander kolven, zo heb je redelijk vlug een redelijk vooraadje.



Is het ee apart vriesvakje? Dan mag je de melk namelijk toch 3 maanden bewaren, wat je daarna kunt doen is omdat je toch de flesjes regelmatig moet blijven oefenen is dan een flesje te geven met de “oudste” melk, en de volledige voeding afkolven en vers invriezen, zo hou je je voorraad vers.



Je dochter kun je het best laten wennen aan een fles door om te beginnen kleine beetjes mamamelk in het flesje te verwarmen, haar liefst door een ander te laten geven als ze niet extreem hongerig of moe is. Begin als een spelletje… Probeer dat elke dag op een vast tijdstip totdat ze het snapt, daarna kun je meer in de fles gaan doen om een voeding te vervangen (die jij dan natuurlijk kunt kolven voor je voorraadje) en dat zou je dan een keer of 3 per week kunnen blijven oefenen.

@inkie wrote:

hun minielectric is leuk maar maakt mij teveel herrie. Ik zou dus gaan voor een handmatige zoals avent of medela harmony.


Of misschien de Medela Swing? Ook een electrische kolf, maar wel ontzéttend stil :smiley: http://www.medela.nl/BENELUX/nl/breastfeeding/products/swing.php



Als je voor een Avent kolf gaat, is het handig om er rekening mee te houden dat daar alleen flesjes van Avent onder passen i.v.m. de brede hals. Medela heeft een gangbare maat, zodat daar de standaard flesjes wel onder passen.



Dan zijn er nog de kolven van het Ameda, ook een heel goed merk: http://www.borstvoedingswinkel.nl/reindex.asp?FileName=http://www.borstvoedingswinkel.nl/scripts/shop/showproduct.asp?ProductID=128 (op deze site kun je ook even prijzen vergelijken, da’s wel prettig denk ik :wink: )



Tips om het kolven te vergemakkelijken kun je vinden op bv.com:

http://www.borstvoeding.com/kolvenenwerken/afkolven_hoe_kolf_ik_genoeg_melk.html .



De omschrijving “ouderwetse tweedehandskolf, model fietspomp” roept bij mij trouwens een ander beeld op, namelijk die van de Kaneson handkolf (een cilinderkolf: http://www.marktplaats.nl/index.php?sref=http%3A//www.google.nl/search%3Fhl%3Dnl%26q%3DKaneson+kolf%26meta%3D&url=http%3A//verkopers.marktplaats.nl/215822%3Fxref%3D1 ) . Dan heb je bijna een stukje antiek in huis :wink:

Hmm ik wist anders direct wat ze bedoelde met de fietspomp. :wink:

Ik vond het ook een waardeloze pomp…

Die “fietspomp” is inderdaad niet zo’n hele ouderwetse als op marktplaats maar hij is wel ontzettend onhandig…mijn vriend moest hem op z’n plaats houden omdat ik twee handen nodig had voor het ‘pompen’ :roll: Leverde weinig melk op maar wel een lachstuip



Ik moet trouwens wel even wennen aan de prijzen van de meeste electrischen. (Maargoed, ik weet dat je aan kv ook veel kwijt ben en dat bespaar ik nu…) Vanwege de prijs wou ik ook voor de mini-electric gaan, een beetje herrie is op zich niet erg aangezien ik toch thuis ga kolven, maar de buren moeten niet denken dat ik constant aan het verbouwen ben…



Ik doe een thuisstudie SPW maar nadeel is dat ik dan 1x per half jaar 4 dagen achter elkaar examens heb :? En ik meen ergens gelezen te hebben dat ik het maar 5 dagen mag bewaren in mijn **vriesvakje (wel met los deurtje)



Ik ga denk ik vanmiddag of anders morgen eens naar de Pr*natal hier in de megastores, ik geloof dat ze daar zowel avent als medela hebben, kan ik ze even in het echt zien (jammer genoeg kan ik ze niet uit proberen…)

flesje kopen en beginnen met oefenen



Ze drinkt dus waarschijnlijk 900cc per dag (nooit overnagedacht, dat zit dus allemaal in mijn borsten 8) ) Overdag drinkt ze om de 4 uur, 's avonds heel vaak, maar ik denk dat als ik die kleine beetjes 's avonds als twee voedingen tel, ik ongeveer aan de 7 kom, dus ik heb 130 +/- nodig dan, per voeding?



Ik ben benieuwd, spannend.

Ik hou jullie op de hoogte, bedankt voor de adviezen!!!



Wicky, ik ben benieuwd hoe het ons af gaat!

(en er staat op die site ook dat samen kolven de opbrengt verhoogt , dus als het echt niet lukt :smiley: )

Ja, dat is m, dat plaatje!

Ha, dan moet jij meer kolven dan ik :P.



Leana is 5 kilo, dus 750 ml per dag dus 107 ml per keer (7 keer drinken).



Hoeveel drink jij op een dag? Pfff…ik te weinig! Is dat heel erg slecht? Zo moeilijk om genoeg te drinken!



Ik heb trouwens de avent handkolf met de kleine flesjes eronder. Ik heb maar twee flesjes! Die zaten bij de kolf en verder heb ik nog niets gekocht!



Wat voor een speen moet er op de fles trouwens? Als iemand dit leest die dat ook weet ;)!



Greetz

Ik kolf een uur na de voeding, de eerste borst die ze heeft gehad om te voorkomen dat de andere borst niet vol genoeg is als ze die bij de volgende voeding aangeboden krijgt.

Ze is namelijk vrij onrustig aan de borst die gekolft wordt :?



De enige fles die ze accepteerd is die van Difrax, maar ik denk dat het meer met de vorm speen te maken heeft, die is smaller dan de avent speen.



Ik ga vrijdagavond weg en dan is mijn vriend met Thomas en Sofie.

Ik heb nu ong. 500cc in de koelkast staan (3 dagen over gedaan, ik kolf alleen 's ochtends extra)

Dat zal toch wel genoeg moeten zijn lijkt me :shifty:



@Wicky



Op de aventfles moeten spenen met brede hals.

Ik zou dan speen nr 1 doen, die heeft maar 1 gaatje en zo moet de baby meer moeite doen voor de melk, net als aan de borst (volgens mij :shifty: )

Je hebt ze van het merk Avent zelf, maar ook andere merken die op die fles kunnen.

Bij de meeste drogisterijen wel te krijgen trouwens.

Wicky, bij de prenatal is er een aventset van flesjes en spenen in de aanbieding, ik dacht 20euro? de spenen heb ik bij de etos gezien



Lastig he, genoeg drinken. Ik ben ook al niet zo’n frisdrank-drinker, dus ik drink maar veel thee op een dag (rooibos, sterremix, zoethout…) als ik merk dat ik wat minder melk heb ga ik even op bed liggen rusten met een pot thee, ik heb het idee dat het wel een beetje helpt



Mirretje, één borst geven en de andere kolven of juist jouw manier, de gedronken borst na een uurtje kolven, misschien ligt het aan je baby/je borsten welke manier het handigst is? Robyn is ook altijd onrustig als er niet genoeg in zit of de tsr op zich laat wachten. :think:

maak ik net de post open zit er een brief bij van &%#$ Nutrcia dat ik maar vooral het immuunsysteem van mijn baby moet versterken met hun KV :evil: :evil: :evil: (blije doos, bedankt!)

Ik dacht dat het trouwens niet mocht voor je baby 6 maanden is, reklame maken?

Als ik ooit over zou moeten stappen op kv neem ik dus echt geen nutr*cia he, ze zijn mij te opdringerig…

N*tricia is erg he :shock:

Ik krijg nu steeds foldertjes van ze…

Ik bekijk ze niet eens…

Thomas is er goed op gegroeid hoor, maar Sofie krijgt geen koetjesmelk!

Alleen maar mama :inlove:



Ik merk dat het nu beter gaat als ik de eerste borst afkolf na een uurtje.

Eerder deed ik de borst die niet leeg gedronken werd.



Ze dronk eerder ook maar 1 borst, maar tegenwoordig lust ze toch wel een toetje voor het slapen gaan :inlove:

Nou ik ben bij de prénatal geweest…



(er was een vechtpartij :shock: verwacht je ook niet, twee vrouwen krijgen ruzie om wie er aan de beurt was :shock: vlogen elkaar in de haren, met het kind van de één er tussen, die viel met kinderwagen en al om :frowning: )



…en ik heb de medela harmony gekocht omdat die op meerdere soorten flesjes kan en je er eventueel een los motortje bij kan kopen. Maargoed, ik was erg afgeleid door de vechtpartij dus misschien heb ik te snel besloten.



Anyway, ik ga er morgen mee aan de slag!

@Cebe wrote:

(er was een vechtpartij :shock: verwacht je ook niet, twee vrouwen krijgen ruzie om wie er aan de beurt was :shock: vlogen elkaar in de haren, met het kind van de één er tussen, die viel met kinderwagen en al om :frowning: )


:shock: :shock: :shock: Joh, dat méén je niet! Die moesten zich toch diep schamen of niet dan! :hand:

Dat meen je niet :shock:

How low can you go :shock:



Veel plezier met je verse kolf :mrgreen:

Ik vond het ook te krankzinnig voor woorden! Dat verwacht je toch niet in de prénatal? ik zou mn kind echt nooit meenemen naar een plek waar ik zoiets verwacht (en er zelf ook niet heen gaan eigenlijk). Beide dames zijn meegenomen door de pliesie :roll:

Je verwacht het niet eens om een stel stomme spenen :shock:

En al helemaal niet dat ze zich zo laten gaan waar de kindjes bij zijn :snooty:



Gelukkig heb jij je kolf :mrgreen:



Laat je even weten wat je er van vind?

Ik wil ook een electrische kolf.

Ik moet zo weer aan het werk en wil mijn productie graag op peil houden en dat schijnt met een electrische het beste te werken.

Waaaaaaaaaaaaah! Belachelijk! Maar er viel dus een kindje op de grond? Arme baby! Had de baby niets?



Goed dat je een kolf gekocht hebt! Hij is vast goed!



Ik had idd ook bij de prenatal gezien dat dat in de aanbieding is. Hoop dat dat na sint salarius nogsteeds zo is :D!



Bedankt voor de spenentips!

hoi Wicky, de aanbieding is geloof ik tot 27 januari…



kindje wat viel had niks geloof ik, alleen erg huilen…rare toestand.:snooty:



Mirretje, ik heb geen elektrische, hij kan eventueel elektrisch gemaakt worden met opzetmotor…



Ik houd jullie op de hoogte :smiley: !

Is een fijne hoor de Harmony, ik vind hem ersoonlijk veel fijner als de minieletric, met name omdat je de zuigkracht en snelheid dus volledig zelf kunt bepalen, net als met de avent trouwens. Het principe is hetzelfde, maar de Medela past idd op meerdere flesjes.

Overigens heb ik hem hier nu 4 jaar en bij 2 kids in gebruik gehad, en nog steeds perfect, enkel dat rubberen dunne velletje heb ik af en toe eens moeten vervangen.