Kolven voor dummies - gaat toch weer beter!!

Belangrijk vraagje: maar mag ie eigenlijk wel in de magnetronsteralisator??



In de niet al te duidelijke gebruiksaanwijzing staat een plaatje van een “microwave” met streep erdoor… :think:



Zo nee, hoe steraliseer ik hem dan?? ik heb geen vaatwasser…

Officieel mag het niet, maar ik heb het 4 jaar lang zonder problemen gedaan, alleen het zachte kolftrechtertje werd er wat rimpeliger door, maar dat was met gewoon uitkoken al. Daar had je geen last van met kolven overigens.

@Cebe wrote:

Belangrijk vraagje: maar mag ie eigenlijk wel in de magnetronsteralisator??



In de niet al te duidelijke gebruiksaanwijzing staat een plaatje van een “microwave” met streep erdoor… :think:



Zo nee, hoe steraliseer ik hem dan?? ik heb geen vaatwasser…




Haha, wat dacht je van koken in een pannetje met water?

Hier gaat iedere maandag de kolf (avent handkolf) in de pan samen met de spenen en flesjes. Wout oefent al een tijdje, was bang dat ie anders de fles niet zou accepteren en dat moet toch 4 dagen per week zometeen! Gaat erg goed trouwens. Wout krijgt nu vaak 's avonds om een uur of 22-23 de fles van vriend en dan kan ik lekker vroeg naar bed…



Succes met oefenen!

Sija

Sija, ik denk soms iets te modern haha



Nou, ik heb gekolfd vandaag hoor! Het was lastig het juiste moment te vinden, Robyn wou érg vaak drinken vandaag. Maar ik heb één borst helemaal leeg gekolfd, 45min nadat er voor 5 minuten uitgedronken was en ik had 60 cc :thumbup:



Aangezien papa toch thuis was gelijk 30 cc overgegoten in een flesje (toch maar zo’n tommee tippee gekocht). Nou ze keek erna, 2 seconden jammeren, hapt en drinkt het zo leeg :shock: ook niet goed voor mijn ego :? maar rationeel gezien wel blij mee natuurlijk



ik heb nu nog 30cc in de koelkast staan, hoe werkt dat, kan ik de volgende keer dat flesje gewoon weer onder de kolf hangen en erbij kolven??

Nee, je mag geen melk van verschillende temperaturen bij elkaar doen. Je kunt wel het volgende flesje eerst af laten koelen in de koelkast, en dan beide flesjes bij elkaar doen.

oké, thanks!

Wow het werkt! Je kolf! Haha. Hoelang deed je over de 60 cc?



Niet opwarmen in de magnetron hé!



Wat goed dat Robyn zo makkelijk uit haar flesje dronk! Dat is goed om te weten! Maar idd niet goed voor je ego, hahaha!



Pff…ik heb een keer 40cc gekolft. En wat ik er mee gedaan heb? Weggegooid :o . Moet ik me schamen? Haha. Maar weet dus niet of ze uit een flesje drinkt!



Nog een andere vraag: Hoelang kan je het bewaren in een *** koelkast. Niet een aparte la, dus de deur gaat wel eens open om er iets anders uit te halen?

Wicky, ik deed er een minuut of 10 over, toen kwam er niks meer. Ik kreeg wel een goede toeschietreflex maar dat kwam omdat Robyn naast me lag denk ik. Krijg dat sowieso te pas en te onpas :oops:



Weggooien zou ik zonde vinden maar als jij het er niet moeilijk mee had, dan hoef je je toch niet te schamen?



Over dat bewaren; ik ben nu zoveel verschillende tijden tegengekomen, beetje verwarrend. Ik ga voor de kortste tijden, dan weet je zeker dat je goed zit. Ik zou 2 weken doen??

ik heb zo’n flesje trouwens. Ik vond het een fijn idee voor Robyn dat het zoveel mogelijk op een borst lijkt 8)

ze hebben ook zo’n soort speen, waarvoor zou die zijn? :think: vreemd ding haha

oke…



verse melk in de koelkast achterin 5 dagen, ingevroren in het vriesvakje van de koelkast 2 weken, ingevroren in een apart gedeelte van de koelkast (dus eigen deur) 3 maanden, ingevroren in volledige vrieskist onder de -18 graden 6 maanden. :-* :wink:



Enne 60 cc is een heleboel voor een eerste keer tussen life voedingen door hoor !! Goed gedaan!

dankjewel :smiley: !

Ik zal snel het restje van gister achterin zetten. Maakt het trouwens nog uit of het een ** of **vriesvakje is?



ontzettend bedankt voor je hulp trouwens, daar kon ik echt wat mee! :-

Even een update…



Mijn dochtertje dronk de eerste keer uit het flesje prima. Geen probleem dacht ik dus. Dus toen ik vandaag in de stoel van de tandarts lag en ik onverwacht tòch een verdoving nodig had (er bleek toch nog een stukje zenuw te zitten) maakte ik vol vertrouwen een afspraak voor aankomende donderdag. De verdoving kan niet samen met BV dus ik zou moeten kolven en 4 uurtjes erna moeten wachten. Ah, geen probleem dacht ik, Robyn dronk immers prima uit de fles. Ook het kolven ging steeds beter (had de 2de keer 110cc).

Dat heb ik dus te snel gedacht, vanmiddag lukte het mijn vriend niet meer haar uit het (prachtige tommee tippee-)flesje te laten drinken. 2 x geprobeerd, gillen en krijzen :?



Nu zit ik dus in de zenuwen. Ik heb maar een kromme difrax-fles en een aventflesje gekocht om morgen die te kunnen proberen (voor het geval de tommee tippee nu geassocieerd word met narigheid).



Maar ik zit te denken, misschien lukte het de 2de keer niet omdat het melk uit de koelkast was? heb ik het verkeerd opgewarmd? (ik was een beetje bang het te warm te maken en de antistoffen iets aan te doen…) Ik heb het 2min in een pannetje met warm water gezet, is dit de goede manier? Hoe werkt het eigenlijk precies, au bain marie? Ik heb hier ook een tweedehands flessenwarmer liggen, hoe werkt die? Moet daar water in?



Ik was vandaag toch op het CB vanwege cursus babymassage, dus ik heb het de wijkverpleegkundige gevraagd, die zei, dat als ze écht honger heeft ze wel drinken zal maar ik ben toch bang dat het niet lukt en dat ze urenlang ligt te huilen van de honger donderdag… :frowning:



iemand tips?

Heey,



Wat vervelend!!! Helaas weet ik nog steeds niet meer dan jij over kolven en dergelijke, maar lees nog trouw met je mee! Au bain marie is idd opwarmen in pannetje tot warm genoeg is. Niet in magnetron zetten hé. Zit er geen bijsluiter/gebruiksaanwijzing meer bij de flessenwarmer?



Succes, ook bij de tandarts?



Kan je anders niet voeden vlak voor de tandarts (in de wachtkamer ofzo) en dan 4 uur later? Of red RE dat niet zo lang zonder melk?).



X[/spoiler]

Als ik jou was zou ik aan de tandarts even vragen wat voor een verdoving je krijgt, want bijna alle verdovingen mogen in combinatie met bv. Denk dat je tandarts het zekere voor het onzekere neemt om te zeggen dat het niet mag in combi met bv.



Ik weet dat er op internet een lijst rondzwerft waarop staat welke medicijnen en dergelijke mogen in combi met bv, maar ik kan je er helaas niet aan helpen. (zijn hier wel anderen die hem zo voor je te voorschijn toveren).



Succes in iedergeval bij de tandarts. :-*

Je zet de fles in een pannetje warm water tot de inhoud warm genoeg is. Leonie dronk haar flessen WARM, dus duurde het heel lang voor het op de juiste temperatuur was. In een flessenwarmer kan ook, je doet daar water in en je zoekt even naar de juiste stand.



wij deden het soms wel in de magnetron, lekker snel. Je moet wel opletten dat er geen Hot Spots in zitten, goed mengen dus, en het doodt de antistoffen. Maar het blijft betere melk dan kunstvoeding, dus als het sporadisch is kon het in onze ogen wel.

Jorien, ik had al last van deze kies tijdens de zwangerschap, ik heb toen ook verdoving gehad articain oid. Tandarts liet toen een boek zien waarin dat aanbevolen werd tijdens zwangerschap èn borstvoeding. Alleen dit was een Duitse tandarts die is nu weer terug en er is nu een dame uit zuid-afrika. Enfin, ze konden dat boekje niet meer vinden en de verdoving ook niet (“ik denk dat hij die meegenomen heeft vanuit Duitsland”) dus heeft de assistente een andere tandarts gebeld en die zei dus dat het absoluut niet mocht… :? )



Ik snor anders gewoon die lijst op, die moet hier toch wel ergens staan? en dan heeft de tandarts vast wel één verdoving die op die lijst staat, toch?



@Wicky



ik moet om 11.25 bij de tandarts zijn, dus uiterlijk 11.10 de deur uit, dat betekent dat ik haar voor het laatst kan voeden 10.45 +/-. Afspraak duurt een uur, dus tot 12.25 + 4 uur is 16.25, lijkt me niet dat ze dat red :?



dit vond ik over de magnetron:



Opmerkingen met betrekking tot magnetron


  • in de magnetron verwarmde moedermelk is zeer bederfelijk omdat de actieve ziektekiembestrijdende bestanddelen niet meer functioneren;
  • opwarmen mag alleen bij zeer laag vermogen, bijvoorbeeld 100 ml. in 30 seconden bij 600 watt;
  • twee keer omschudden tijdens het verwarmen is verplicht, de temperatuur in de hotspots is ongeveer 15 °C hoger dan in de rest van de vloeistof;
  • de straling van de magnetron zet de moleculen in de melk aan tot bewegen, daarom wordt de melk warm, door sommigen, o.a. antroposofen, wordt deze methode van verwarmen verworpen omdat het tegen natuurlijk is; het ‘wezen’ van de melk verandert. Verwarmen met warmte maakt ook dat moleculen harder gaan bewegen, maar dit is omdat ze warm worden.



    klinkt niet helemaal ideaal, maar voor noodgevallen? KV-babys krijgen helemaal nooit “actieve ziektekiembestrijdende bestanddelen”…

@Biebels wrote:

Je zet de fles in een pannetje warm water tot de inhoud warm genoeg is. Leonie dronk haar flessen WARM, dus duurde het heel lang voor het op de juiste temperatuur was. In een flessenwarmer kan ook, je doet daar water in en je zoekt even naar de juiste stand.



wij deden het soms wel in de magnetron, lekker snel. Je moet wel opletten dat er geen Hot Spots in zitten, goed mengen dus, en het doodt de antistoffen. Maar het blijft betere melk dan kunstvoeding, dus als het sporadisch is kon het in onze ogen wel.




dan heb ik het misschien gewoon te kort gedaan (2min). Blijft het vuur aan?



we waren tegelijk aan het posten; maar inderdaad voor een keertje lijkt het mij geen kwaad kunnen, in de magnetron.



dankjewel voor je hulp!

Over de fles niet willen…

Veron dronk de eerste keer ook gulzig de fles leeg, ikke trots want meneer dronk ook uit een fles maar als snel bleek dat hij het daarna niet meer wilde…



Heb weken met hem geoefend, dagelijks en uiteindelijk na 2 weken dronk hij wel uit de fles… Heb hem altijd vanaf die tijd 1x per dag een fles gegeven tot hij 6 maanden was zodat hij het niet zou afleren…



Dus blijven oefenen…



Ik deed de melk altijd wel in de magnetron opwarmen… Ik werkte 20 uur, en Veron kreeg toen 5 voedingen bij de oppas in de week… En 3 flesvoedingen thuis om te oefenen De andere 23 :wink: (en het restje) kreeg hij live dus zo erg vond ik het niet… Veron wilde ook altijd gelijk drinken, nou met een pannetje op het vuur moest meneer lang wachten en raakte hij flink overstuur waardoor hij niet meer dronk en de oma’s zenuwachtig waren…



gr patricia

even vertellen hoe het gegaan is:



Ze heeft vandaag heel goed uit de fles gedronken!! (en gisteravond ook al zo’n 40cc!) :dance: De difraxfles dit keer. We zijn erachter; de truuk is hier de fles lekker warm te maken en vooral de honger vóór te zijn, dus zodra er nog maar enig teken van wakker worden is gelijk beginnen met opwarmen. Ik moest om 11.25 bij de tandarts zijn, die is tot 13 uur bezig geweest :? bleh. De medische meningen zijn er over verdeeld, ja of nee verdoving in combinatie met BV geloof ik (maar misschien is dat wel uit voorzorg van de fabrikant?). Anyway, ik had op internet opgezocht welke verdoving geadviseert werd en heb om die gevraagd, ik zou proberen om 4 uur te wachten maar als ze echt niet uit de fles zou drinken kon ik altijd nog naar huis toe.

Wat bleek, Robyn had van 11 tot 15.00 geslapen :shock: en toen ik 15.35 thuis kwam ( ik was ook nog even gaan winkelen :oops: zodat ik machteloos toe zou moeten kijken hoe ze met de fles zou worstelen) was ik bang het gehuil al in het trappenhuis te horen maar nee, ik trof Robyn gezellig met haar papa zonder shirt (“ja, ik dacht vanwege het huidcontact”) in bed aan, flesje van 120cc bijna leeg :inlove: :thumbup: (en na afloop toch nog even een toetje bij mij gehaald :inlove: ik had haar zo gemist)



Nog bedankt voor de adviezen! Ik ben echt blij met de hulp hier!



Ik heb nu een voorraadje, en zal blijven oefenen proberen, zodat ze het niet verleerd.