koekjes bakken (foto pag. 2 resultaat muffins)

Vanmmiddag wil ik koekjes bakken. Ik heb echter een heteluchtoven en weet dus niet of dit goed gaat lukken. Ovenschotels enzo lukt prima, dus dan moet dit toch ook lukken? Iemand nog tips die zegt, dit moet je echt weten? (ik ben geen bakwonder)

Iemand nog tips voor versiering? Ik heb in ieder geval van dat glazuur gekocht en chocolade.

hetelucht moet vaak net even iets kouder als een ‘gewone’ oven.

Als er op een recept 175 graden staat hou ik vaak 160 aan… soms moet het dan toch nog net even iets langer, maar liever dat dan zwarte koekjes :mrgreen:

aha, thanks, dat is handig om te weten. :mrgreen:

Ik heb trouwens ook alleen een glazen ronde plaat erin en een rooster. in zo’n hetelucht passen geen bakplaten die je erin kunt schuiven…lekker handig.

kan ik de koekjes te beste gewoon rechtstreeks op de glazen plaat leggen of even een rond bakpapier uitknippen en dat erop leggen?

Op bak papier leggen. Dan kan je die er zo uit schuiven zonder dat de koekjes aan het glas blijven plakken.

ah thanks! hopelijk gaat het lukken. Als het gelukt is, probeer ik later iets te showen. :smiley:

Ik heb gisteren koekjes gebakken :drool:

Maar ik heb ook een vraagje :oops:

Worden ze altijd zó hard, of doe ik iets verkeerd :think: ?

dan hebben ze er te lang ingezeten als ze zo hard zijn :slight_smile:

Wat vaak gebeurt is dat er teveel op de kleur af gegaan wordt… ze moeten wel mooi bruinig zijn om te zien. Maar zeker met zandkoekjes ed is tegen de tijd dat ze mooi bruinig zijn… het koekje al iets TE geworden.

Dus volgende keer iets korter in de oven (kan natuurlijk ook zijn dat de oven te hoog stond?)

Nou de eerste keer had ik hem op 250 graden en kwamen ze er zwart uit :oops:

Toen heb ik het nogmaals gedaan, maar op 200 graden en 10 minuten korten, maar knoerhard :mrgreen:

250 graden is ook wel wat enthousiast :mrgreen:

In een ‘gewone’ oven op 200 graden ongeveer een kwartiertje (ga ik dus even uit van zanddeeg, weet niet of je dat gebakken hebt natuurlijk).

Bij een hetelucht dus nog iets koeler bakken.

Maar gewoon nog een keer proberen (en dan ergens opschrijven hoe lang en hoe hoog de oven toen ze perfect werden :wink: )

nou mijn koekjes zijn allemaal mislukt…

ik heb zo’n pak van AH gekocht van kerstkransjes bakken, je hoeft alleen nog maar water toe te voegen voor het deeg.

Op de verpakking staat:

10 minuten voorverwarmen (heb ik braaf gedaan)

elektrische oven 180 graden 10-12 minuten

hete lucht oven 160 graden 10-12 minuten

gas oven stand 3 10-12 minuten.

Ik heb 3 keer gebakken.

1e keer: 16 minuten op 160…ze bleven maar wit. resultaat, van binnen nog klef.

2e keer: 12 minuten op 170 graden. zien er iets beter uit. na afkoeling worden ook deze iets zachter.

3e keer: 12 minuten op 180 graden. ze worden mooi bruin. Ik kan ze breken, maar vraag me af of de buitenste randjes niet iets TE hard zijn.

deze mama heeft dus niet zoveel bakervaring. alleen misbaksels ervaring.

Mijn hete luchtoven ligt de glasplaat zo goed als op de bodem, hij draait als hij aan staan.

Waar ging t mis. Ligt het aan mijn hete lucht oven dat de koekjes er “te laag” (lees, bijna op de boden van de hete lucht oven) in liggen. ik heb wel zo’n rond rekje, moet ik daar misschien iets op zetten zodat het hoger ligt?

of kan ik beter bakken op 180 graden en dan bijv 10 minuten a 11 minuten…

Of ligt het aan het deeg dat ik het zelf moet maken en niet van dat poeder waar alleen nog water bij moet.

In ieder geval, ik heb koekjes gebakken met mijn zoontje :mrgreen: en een boel afwas. :mrgreen:

@mamaMarije wrote:

250 graden is ook wel wat enthousiast :mrgreen:

In een ‘gewone’ oven op 200 graden ongeveer een kwartiertje (ga ik dus even uit van zanddeeg, weet niet of je dat gebakken hebt natuurlijk).

Bij een hetelucht dus nog iets koeler bakken.

Maar gewoon nog een keer proberen (en dan ergens opschrijven hoe lang en hoe hoog de oven toen ze perfect werden :wink: )

Gewoon bloem, eieren, suiker, vanillesuiker en boter … gewoon dood ordinaire bossche kuukskes :mrgreen:

Ik heb toevallig vandaag op het werk 2 pakken fred en ed koekjes gemaakt.

Hoefde alleen water bij, koekjes werden mooi bruin maar vind echte koekjesdeeg makkelijker en lekkerder.

de oven van mijn collega kan alleen 175 of 200 graden en de koekjes van fred en ed moeten op 185 graden. Heb de oven op 200 voorverwarmd en de koekjes 12 min gebakken op 175 graden,

@victoria wrote:

gewoon dood ordinaire bossche kuukskes :mrgreen:

gewoon bossche wat? :mrgreen:

Zo gewoon is dat hier in het noorden niet denk ik haha

Maar klinkt idd wel lekker simpel, dus op zich zou 200 graden in een gewone oven en 175/180 graden in hete lucht wel moeten kunnen en dan een kwartiertje ongeveer.

Zelf ga ik eerder voor iets koeler en wat langer dan wat warmer en zelfe tijd of korter. Dan is het vaak binnen in niet helemaal klaar/gaar.

Maar op het pak staat als het goed is ook op hoeveel graden hete lucht moet.

Bij fred en ed staat het er wel op, 140 graden volgens mij

Wij bakken vaak koekjes, maar ik heb een grote heteluchtoven en ik heb er een bakplaat bij, heerlijk zelf pizza s enzo maken.

Is er in jullie overn geen bakplaat te schuiven?

@mama van anne wrote:

Wij bakken vaak koekjes, maar ik heb een grote heteluchtoven en ik heb er een bakplaat bij, heerlijk zelf pizza s enzo maken.

Is er in jullie overn geen bakplaat te schuiven?

nee, raar he. we hebben zo’n inbouw combi magnetron in de oven. Onderdeel van de combi is de hetelucht oven. ik heb dus alleen die glazen plaats die ronddraait. Ik bedacht net…ik kan natuurlijk van een springvorm ook de bodem gebruiken met bakpapier erop. misschien dat t dan beter gaat. ik blijf proberen. Misschien zijn koekjes te moeilijk of misschien ligt t toch aan die kant en klaar mix en moet ik gewoon zandkoekjes gaan maken.

In ieder geval heb ik nu muffinsmix gekocht en apple crumble voor de kerst. Dus nieuwe ronde, nieuwe kansen… :mrgreen:

Maar tips zijn en blijven welkom!

Misschien moet ik gewoon mijn hete lucht oven leren kennen.

@natasja wrote:

dat sowieso! want zelfs tussen 2 gasovens kan best iets verschil zitten… heb zelf een keer een gasoven gehad dan moest de plaat gewoon altijd 1 treetje lager als er in het recept stond… duurde ook een paar misbaksels voor ik er achter was :mrgreen:

@mamaMarije wrote:

@natasja wrote:

dat sowieso! want zelfs tussen 2 gasovens kan best iets verschil zitten… heb zelf een keer een gasoven gehad dan moest de plaat gewoon altijd 1 treetje lager als er in het recept stond… duurde ook een paar misbaksels voor ik er achter was :mrgreen:

ik blijf ook gewoon testen. Daarom stap ik nu even over op muffins en apple crumble. Eigenlijk ben ik niet zo’n keukenprinses, maar zo rond de feestdagen vind ik het wel leuk om te doen.

@mamaMarije wrote:

@victoria wrote:
gewoon dood ordinaire bossche kuukskes :mrgreen:

gewoon bossche wat? :mrgreen:

Zo gewoon is dat hier in het noorden niet denk ik haha

Maar klinkt idd wel lekker simpel, dus op zich zou 200 graden in een gewone oven en 175/180 graden in hete lucht wel moeten kunnen en dan een kwartiertje ongeveer.

Zelf ga ik eerder voor iets koeler en wat langer dan wat warmer en zelfe tijd of korter. Dan is het vaak binnen in niet helemaal klaar/gaar.

kuukskes, gewoon koekjes :mrgreen:

Maar wat is dan een lekker recept?!

Hete lucht oven moet altijd minstens 10 graden koeler dan het recept en 10 minuten korter.