kleutertuin België

Ik ken redelijk wat Belgische kinderen, en ja (de meeste) zijn wel heel netjes, maar dat komt ook door een taalgebruik met veel “ge-U”.



Voor de rest moet ik eerlijk bekennen dat IK blij ben dat we nu in Nederland wonen en Thomas niet in België naar school gaat. Ik vind namelijk dat er in België wel veel meer druk en prestatiedrang is voor kinderen. En verder vind ik het voor een jong kind nog veel te vroeg om alle dagen, en hele dagen, naar school te gaan.

Bij mijn “2e familie/thuis” in België merk ik aan de kinderen dat er echt veel druk is van school; de boekentassen die ze moeten meenemen, het huiswerk, (zelfs huiswerk in de grote vakantie), de toetsen aan het einde van het school jaar, de lange dagen…



Maar de kinderen zijn wel netjes en beleefd, maar ook wel wat rustiger en terughoudender. Maar dat heeft ook te maken met de opvoeding die ze krijgen en op welke school ze zitten…



Elk land heeft zo zijn voor en na delen.

Als die school in België bied wat jullie zoeken, nou, dan is het toch goed?!

Mijn dochter gaat naar een katholieke school waar best wel streng wordt toegezien op normen, waarden en respect voor de anderen . In de hal bijv. mag men niet rennen, schreeuwen ed om overlast voor anderen te voorkomen. Het aanspreken van de leerkracht is juf voornaam en meester voornaam, vooral NIET zonder dat juf en meester er voor. Er is een pestprotocol en ook nog een strafstoel als er een zogenaamde OEPS bij een kind is gebeurd, of te wel iets wat niet mag. slaan, schelden enz enz. Verder wordt er altijd geevalueerd naar de ouders toe omtrend gedrag enz. Verder een echt strenge school(uniform, strenge regels enz. )wat jij zo goed vindt yvette, brengen soms meer gedragsgestoorde kinderen voort, ze worden zo super strak gehouden dat ze totaal geen kans krijgen om zich zelf te ontplooien kwa karakter.

Maar het blijft ieders zijn eigen keuze waar je je kind heen doet idd, en oja, ik heb geen BEK maar een mond. Hoezo heb jij de normen en waarden wel hoog in het vaandel, dan had je het woord mond wel gebruikt. :roll: Je kunt mij niet betrappen op grof taalgebruik hier, probeer het op een fatsoenlijke manier te bediscuseren.

En je oordeel over dit forum en de mensen die hier komen, is ook wel erg kort door de bocht, je bent pas sinds 23 juni lid hier en je hebt nu al een oordeel klaar over mensen die je totaal niet kent en nog nooit mee gesproken hebt. :roll:

Ik wilde hierop reageren…maar heb besloten dat niet meer te doen.



Fijn leven allemaal verder!

:silenced: :smiley:

jammer

ik had nl graag geweten wat dan de echte verschillen zijn.

ook tussen de scholen in nl op zich ook trouwens

is dat niet leuk een topic over wat jou school doet oid?

ik heb vanavond een avond van school over de methode leefstijl… dat is een methode die ze sinds dit jaar zijn gaan toepassen… het gaat geloof ik vooral over emoties enzo ook. maar dat weet ik straks dus beter…



we doen zelf ook dingen uit die methode ( staat in de brief) energizers enzo…

dus…spannend.

Leefstijl is inderdaad een seo project, sociaal emotionele ontwikkeling.

Hier worden verschillende dingen dingen geleerd, hoe je een ruzie kan lossen, maar ook geloof ik hoe je vrienden maakt hoe je met elkaar omgaat enz.

straks weet ik het helemaal hahahahhaa

hier gaan ze volgend mij via bas systeem werken

@Judith1 wrote:

straks weet ik het helemaal hahahahhaa




zie ik je straks :wink: :smiley:

@hedwich wrote:

hier gaan ze volgend mij via bas systeem werken




Op de Standerd werken ze al volgens het bas systeem, ik heb geen vergelijkingsmateriaal, want ikken niet anders dan dit

Leuk Bassen, bouwen aan een adaptieve school… GRRR na een tijdje had ik het wel gehad, ik was nog niet zo heel lang van de PABO en daar leerden we hetzelfde… Het was voor sommige ouderen wel even wennen…



(Maar nog even terugkomend op de discussie hiervoor, als dat nog mag… Het is een ander land en de mensen verschillen wel degelijk, vind ik, met de mensen hier, kijk alleen maar naar een programma als Expeditie Robinson. Maar zo zijn er meerdere programma’s waar ik vind dat je wel degelijk verschillen ziet in de mensen qua doen en laten. Meer wilde ik er niet over kwijt…)

nou dat leefstijl vond ik wel interressant… zaten in de groepjes meteen in diep gesprek enzo over vanalles…



ik vind het heeeeel goed dat er gestructureerd aandacht wordt besteed aan de SEontwikkeling van de kinderen en het zijn in een groep en het wie ben je zelf enzo…



BAS doen ze op de standerd al een aantal jaren. hebben ook het certificaat ervan enzo… ik vind het een prima systeem… zelfredzaamheid en einge initiatief , je leren plannen en plannen leren… prima vaardigheden waar ze veel aan kunnen hebben,



ik had gisteren echt even zoiets van mijn kind zit op een topschool… hahahaa

Ja dat had ik ook Judith! Het klonk supergoed allemaal. Ik denk dat het de kinderen best sterk zal maken, met hun sociaal emotionele ontwikkeling. Ik ben iig heel enthousiast. Vraag ik me nu wel af of het dan naast het BAS systeem draait of dat Leefstijl het helemaal vervangt. Had ik gisteren moeten vragen, maar dat kwam niet in me op.

is naast elkaar…

BAS is een methode van werken in school ( die knoppen op het bord enzo. dat ze zelf kiezen welk werkje eerst en later in de hogere groepen dat er gewoon op bord komt te staan wat ze die dag af moeten hebben en waar uitleg over komt en hoe laat zodat ze dat zelf wat kunnen plannen…)



Leefstijl is een lesmethode voor seo… net zoals rekenrijk dat is voor rekenen… dus dat is lesstof en niet zozeer het handelen… ( snap je wat ik bedoel als verschil?)

@Marite wrote:



Bij mijn “2e familie/thuis” in België merk ik aan de kinderen dat er echt veel druk is van school; de boekentassen die ze moeten meenemen, het huiswerk, (zelfs huiswerk in de grote vakantie), de toetsen aan het einde van het school jaar, de lange dagen…



Het huiswerk in de grote vakantie is waarschijnlijk wel afhankelijk van school tot school. Moet zeggen dat dit voor mij eigenlijk niet kan. Vakantie is vakantie. ze hebben zoveel maanden moeten presteren en leren, dus laat ze genieten van de vakantie. :wink:

In het kleuter is er veel minder druk op wat ze meoten kunnen dan in het lager.

Weet niet of jullie ook met leerplannen en eindtermen werken?

Maar hier in het lager gebeurd dit wel. Is een manier van werken hé.

Daarin word opgemaakt wat ze aan het einde van het bijvoorbeeld 1ste leerjaar moeten kunnen. En ja … als je het zo bekijkt is het best veel. :wink:






Maar de kinderen zijn wel netjes en beleefd, maar ook wel wat rustiger en terughoudender. Maar dat heeft ook te maken met de opvoeding die ze krijgen en op welke school ze zitten…



Idd


@hedwich wrote:

jammer

ik had nl graag geweten wat dan de echte verschillen zijn.

ook tussen de scholen in nl op zich ook trouwens

is dat niet leuk een topic over wat jou school doet oid?




Lijkt me idd een heel leuk idee. kan ook mijn interresse wekken. :wink:

judith; weet jij toevalllig een link waar BAS uitgelegd word?