kleutertuin België

Onze dochter gaat vanaf september naar school in België. We wonen aan de grens dus dat is net zo makkelijk. Als we zouden willen mag ze gewoon gelijk alle dagen gaan en overblijven.

Ik ben erg te spreken over het belgische onderwijs. Het ouderwetse normen en waarden zijn daar geen woorden maar dagelijkse praktijk.



groeten Yvette

Ik vind dit gewoon super om te horen (als Belgische kleuterleidster). :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:

@Ilse81 wrote:

Ik vind dit gewoon super om te horen (als Belgische kleuterleidster). :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup: :thumbup:




Alhoewel … ouderwets?? :think:



Hoe bedoel je?

In Nederland is die tijd lang geleden…en dus ouderwets…in België dagelijkse en voor mij PRIMA praktijk!!!

Ik begrijp ook niet wat je met ouderwets noemt. Ik vind de normen en waarden op onze school prima. Prima te spreken over het “ouderwetse” onderwijs dus (vind het trouwens ook erg negatief klinken zoals je het stelt)

beter lezen dan!

@Yvette37 wrote:

Het ouderwetse normen en waarden zijn daar geen woorden maar dagelijkse praktijk.



groeten Yvette




zou je willen uitleggen wat je daar mee bedoelt?

ben ik wel nieuwsgierig naar

bij emma’s school tellen waarden en normen zeker wel… iedereen mag er zijn, iedereen is gelijk… luisteren, samen spelen etc…



wat doen ze in belgie volgens jou anders?



vind je opmerking erg negatief maar nietszeggend aan de andere kant…

Over het algemeen, vind ik dat in Nederlandse scholen het respect voor de medeleerling en/of de docent ver is te zoeken en dat ook de leerkrachten en het schoolbeleid niet of nauwelijks in sturen. Wat menige leerling EN ouder tegenwoordig tegen elkaar en dus ook op school durven te zeggen vind ik verre van respectvol.

Ik lijk wellicht oud, maar zoiets moesten wij vroeger niet wagen. Nu wordt er niet meer opgetreden, men durft niet want dan staat de boze ouder op school. Ik chargeer even om het duidelijk te maken.



In België daarintegen staat respect voor elkaar haast bovenaan in de huisregels en daar vind ik als ouder EN jeugdhulpverlener niets mis mee.



Yvette

kan je wat voorbeelden geven? van gedrag wat jij niet vind kunnen maar wat in NL als volledig geaccepteerd wordt beschouwd en in belgie niet?

nee…mijn tekst word nu al verdraaid en uit zijn verband gerukt en ik had het niet over “volledig geaccepteerd”.

Sommige reacties hier getuigen van weinig tolerantie en respect voor andermans mening. Ik kies voor Belgisch onderwijs en niet tegen jullie,zo lijkt het echter wel.



En oh ja…het “ouderwets” in mijn beginzin…was een compliment!

ik niet hoor !!!

ben eigenlijk gewoon nieuwsgierig wat dan het verschil is tussen het onderwijs in nl en belgië.

juist omdat ik het verschil niet weet.

Kwaliteit van onderwijs ligt hoger en de OUDERWETSE waarden en normen, zoals ik ze vroeger als 37 jarige ook kende, zijn daar nog heel gewoon in tegenstelling tot het nederlandse onderwijs en de nederlandse maatschappij daaromheen.



Ingrid

ik heb vandaag gewoon een dwarse dag… sorry als je je aangevallen voelt, maar ik mis gewoon concrete voorbeelden…

ik vind zelf het onderwijs wat mijn dochter krijgt prima ook qua waarden en normen… daarbij heb ik niet verder hoeven kijken want naar belgie of duitsland is vanuit friesland niet echt een optie… daarnaast zijn er bij ons in de stad of dicht in de buurt ook geen andere opties van onderwijs ( denk vrije school motessori of jenaplan) dus dan ben ik best benieuwd hoe het dan in belgie anders gaat…



wat voor ouderwetse waarden en normen ze dan hanteren ( ouderwets als positief :wink: )

Naast het hogere niveau en respect voor elkaar zijn er meer diensten aan een school verbonden die kunnen ondersteunen indien nodig. Voorlopers van wat we hier Bureau Jeugdzorg en GGD zouden noemen. Ook dat vind ik niet verkeert. Zo voel je je als ouders denk ik gesteund als er aandachtspunten rond je kind mochten zijn. Ze werken er a.h.w. preventief en signalerend, dat mis ik in Nl ( en ik zie dat in mijn werk dagelijks) ook.

@Yvette37 wrote:

beter lezen dan!




nou nou… :silenced:

Inmiddels heb ik een en ander gelezen, wie weet heb je een punt. Wellicht kun je je eigen normen en waarden ook bijstellen mijn inziens, maar dat terzijde (assertieve dag vandaag)



Voor zover ik beoordeel is er met het Nederlandse basisonderwijs niks aan de hand, ik voel me er prima bij en zou hem nergens anders willen hebben.



Nogmaals, ik blijf je erg negatief vinden (en lezen heb ik op het basisonderwijs geleerd overigens, al reeds 30 jaar geleden)

ik dnek ook dat het heel erg van de school afhangt.

ik werk op een naschoolse opvang, en we vangen kinderen van meerdere scholen heb

en er zijn wel degelijk verschillen

bij de 1 blijft de juf tot alle kids van haar klas zijn opgehaald , bij een andere gebeurt het dat een vierjarige alleen staat,…

de ene heeft wel een pestbeleid en werkt daar ook naar en de ander weer niet

Ja dat klopt zeker, het is een kwestie van een goede schoolkeuze. Verschil in scholen zal er zeer zeker zitten hoor.

en ook in belgie zitten daar verschillen in.,



maar mooi dat jij kan kiezen voor belgie als je dat prettig vind…