kleutertuin België

Heb mijn antwoordt maar verwijdert, was iets te hard gesteld. :silenced:

In mijn opleiding heb ik vroeger nog gehoord (van medestudenten) dat er idd een verschil is in het onderwijs tussen Nederland en België. Dit alles heeft helemaal niks te maken met welk land goe dis en wel kslecht hoor. Elk zijn eigen manier en iedereen word zowiezo als een volwaardig kind opgevoed. :thumbup:



Pfff als ik me niet vergis had dit onder andere te maken met dat de kleuterleidsters in België allerlei thema’s uitwerken en dit vaak met inbreng van eigen gedachten.

Terwijl jullie op school waarschijnlijke handboeken hebben. :wink:



En, pas op, corrigeer me als ikhet mis heb hé. Maar is het niet zo dat bij jullie da leerkrachten zowel in het lager al sin het kleuteronderwijs kunen les geven???

Hier volg je drie jaar les om dan ofwel in het kleuter te staan, ofwel in het lager.

Als je ene diploma hebt van kleuterleidster, kan je zomaa rniet in het lager gaan lesgeven bij ons. :wink:



Pas op … kan het ook volledig mis hebben hoor. Is ook alweer drie jaar geleden dat ik afgestudeerd ben. :mrgreen:

In Nederland volg je de PABO, daarna kun je lesgeven aan groep 1 t/m 8 (van 4 - 12 jaar). Als ik me niet vergis gaan kinderen in België al met 3 jaar naar de kleuterschool (eerste kleuterklas), en duurt de kleuterperiode 3 jaar (1e, 2e en 3e kleuterklas).

Er zijn methode’s om te gebruiken in de kleuterklas, maar meestal worden die alleen als ideeënboek gebruikt. Wij werken ook met thema’s, waarin we alle gebieden aan bod laten komen.

Ik begrijp de discussie niet zo eigenlijk (lees nu pas terug…). Alle scholen in Nederland zijn niet over één kam te scheren, net zo min als alle scholen in België. Als ik iets dichter bij woonde, zou ik ook zeker kijken op scholen in België. Je zoekt naar een school die het best bij je kind(eren) past?

he he…uiteraard kies je een school die bij je past maaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaar…ik vind een enorm mentaliteitsverschil tussen België en Nederland…en dus OOK in het onderwijs. En daar blijf ik bij.

Oh voor mij is er helemaal geen discussie hoor. Iedereen zoekt het beste voor zijn/haar kindje. :wink: :wink:



Maar vind eht leuk als kleuterleidster om effe te zien wat er ander sis tussen beide landen.



Maar eigenlijk niet zoveel hé. Enkel dan de leeftijd waarop ze naar school gaan en zo. :wink:

juist WEL veel verschil…kom maar een keer kijken hier in Kessenich bij Maaseik…in Limburg over de grens dus…EN dan op de nederlandes scholen.

Om heel eerlijk te zijn,



ik zou niet willen dat mijn kindje op een school werd grootgebracht met de normen en waarden van ruim 30 jaar geleden. In die tijd zaten we hier in Nederland net na het flower power tijdperk en ik herinner me dat we de meesters en juffen toen al aanspraken met je en jij… Alles was sociaal, we hadden kringgesprek, daggesprek, weekgesprek, maandgesprek, doe-middag, knutsel-middag… etc. Zolang er maar niet teveel gerekend werd! Da’s mijn herinnering, dus ik denk dat je een periode nog net een paar jaartjes eerder bedoelt.



Maar om even terug te gaan naar die ouderwetse waarden en normen. Ik denk dat hier in Nederland wel degelijk wordt gekeken naar hoe kinderen zich op school gedragen. Ik zou het specifiek moeten navragen bij mijn schoonmoeder, die staat voor de klas, maar wat ik van haar hoor besteden ze op school veel aandacht aan de sociale ontwikkeling van kinderen. Denk ook aan projecten over pesten etc. Die hadden ze in mijn tijd niet… :frowning:

Natuurlijk kies je een school waar je een goed gevoel bij hebt, je kind brengt er immers veel tijd door. Ook wat je onder ‘kwalitatief goed onderwijs’ verstaat kan van persoon tot persoon verschillen. Voor mij houdt dat een algemene ontwikkeling in, dus niet alleen maar de ‘harde’ vakken maar ook kunst, muziek, tekenen en bijv. toneelspel. Maar hoe dan ook, ik ben van mening dat opvoeden in eerste instantie een taak is van de ouders, en dat de school hierin kan ondersteunen.

@Yvette37 wrote:

juist WEL veel verschil…kom maar een keer kijken hier in Kessenich bij Maaseik…in Limburg over de grens dus…EN dan op de nederlandes scholen.




Tja ik ken enkel de scholen hierzo en als ik hier mama’s hoor praten over de school, merk ik niet zoveel verschil. maar ja … elk zijn mening hé. :wink:



Maar één ding weet ik heel zeker. Ouderwets zou ik het echt niet durven noemen hoor hier.

Zoals kiddo ook al aangeeft, ze geven zelfs meer aan nieuwe waarden en normen zoals een pestbeleid en zo. :wink:

@Kiddo wrote:

Maar hoe dan ook, ik ben van mening dat opvoeden in eerste instantie een taak is van de ouders, en dat de school hierin kan ondersteunen.




Daar kan ik je alleen maar in beamen. :wink: :wink: :wink:

1x nog…ouderwets als in…vroeger deden ze er iets aan en al jarenlang lijkt het negatieve gedrag van ouders EN kind de overhand te nemen. OOk op scholen. In België doet men hier net als vroeger, en dat is dus ouderwets EN OkÉ WEl iets aan…en in nederland nu pas.

En dat ouders en school samen opvoeden zeg ik de hele tijd al. Alleen is het waarden en normenbesef in NL achteruit gehold.



Ik werk al 13 jaar in de jeugdhulpverlening dus ik zwam niet zomaar wat.

@Yvette37 wrote:





Ik werk al 13 jaar in de jeugdhulpverlening dus ik zwam niet zomaar wat.




Niemand die zegt dat je zomaar wat zwamt hé. Elk heeft zijn recht op eigen mening. :wink:

nou ik vind sommige teksten hier anders van het nivo " veeg met alle macht van de tafel".

Het is een mening…geen waarheid.

Waarom ga je dan niet wonen en werken in belgië als je nederland zo slecht vindt kwa normen en waarden?? En wat betreft die normen en waarden in belgië, zo geweldig werken die nu ook weer niet geloof ik, als je kijkt wat er allemaal daar in dat land gebeurd! De laatste zaak die moeder die 2 kleine kinderen snachts op straat laat spelen waardoor ze ontvoerd en vermoord worden, getuigd ook niet echt van normen en waarden.

Dus voor elk land is er wel een voor en tegen te bedenken wat school betreft, dunkt me.

kijk en DAT bedoel ik nou! een andere mening en gelijk een grote bek van iemand…of wil je zeggen dat je je mening met respect voor de mijne formuleert?

Vind jouw bewoording nu ook niet erg netjes Yvette, terwijl je je mond zo vol hebt van normen en waarden.

Ik krijg echt het gevoel dat je de boel wat uit de tent aan het lokken bent.



Ik leer mijn kinderen bijv dat ze het woord “bek” niet gebruiken, want dat is geen netjes taalgebruik. :wink:

en yvette ik heb nog steeds geen concreet voorbeeld gezien van wat voor waarden en normen jij mist in de nederlandse scholen die jij tegenkomt…en dat wil ik gewoon wel weten want dan maakt het voor mij duidelijker wat je bedoeld…



en ik vind wel dat als iemand zomaar roept dat het allemaal veel beter is en dat waarden en normen in NL niet meer gelden en in belgie wel dan ben ik wel benieuwd naar wat voor dingen je dan bedoeld aangezien dat mijn ervaring helemaal niet is… en dat mijn beeld van belgie nou niet bepaald rooskleurig is… dat is geen aanval op jou mening maar ik vraag je gewoon om het wat toe te lichten omdat het voor mij zo gewoon niet duidelijk is…



en idd mijn kinderen mogen ook geen bek zeggen…

Voorbeelden moeten geven van waarden en normen? Ik heb al herhaaldelijk egzegd dat het me met name om het respect voro de ander gata maar dat wil men niet lezen. Daarnaast kent iedereen naar ik aanneem de geldende waarden en normen…en als vergelijk dan gelijk de slechtste huidige situatie van België erbij halen? Hoeveel kids worden er in Nederland vermist? Hoe gaat het met onze jeugdzorg?



Maar goed…voor mij is er geen lol aan hier. Je geeft je mening en gelijk komt de aanval want een gelijkwaardige discussie kan ik het niet noemen…en troost jullie ik woon al (bijna) in België. Dichter aan de grens kan n.l. niet.





Mijn VOORoordelen werden hier weer eens bevestigd.

yvette je reageert zelf iedere zo fel… als de geldende waarden en normen voor iedereen gelijk waren waren er nooit discussies en problemen dus zo gek is mijn vraag niet over HOE ze dat dan anders doen in belgie…

U en Mijnheer Achternaam misschien ipv Juf en Mijnheer Voornaam misschien??? Excuseer ipv heeeee…???

@Ilse81 wrote:

Maar vind eht leuk als kleuterleidster om effe te zien wat er ander sis tussen beide landen.

Me too! :D Als je het belangrijk vindt dat je kind juf en meester met U en achternaam aanspreekt, zoek je een school die op die manier handelt. Of die nu in Nederland of in België staat...