kleuterschool schools?

Juf was hier net en toen werd me in dat gesprek dus pas goed duidelijk hoe schools de kleuterschool al is.

En daar heb ik eigenlijk wel moeite mee.

Haar moto was ‘pikken ze het op dan is het mooi’.

Dus het hoeft allemaal nog niet persé maar ze oefenen het allemaal wel.

En dan bedoel ik; het abclied, klappen op de lettergrepen, verkeersles, letters, rijmen, tellen, computerles, koekeloere, al die werkjes in groepjes in stilte enz.

Is dat op alle scholen?

Wat vinden jullie daarvan?

volgens mij is dat hier ook zo, maar dat is toch alleen maar lekker.

in mijn ogen moet een kleuter vooral lekker kunnen spelen, en ook spelenderwijs leren…

ze zullen in mijn ogen dingen ook beter oppakken als ze er zelf aan toe zijn en het aansluit bij hun beleving, dan dat het opgelegd wordt…

Ja maar ik heb dus het idee dat er heel weinig tijd is om te spelen.

Ze zitten steeds te ‘werken’ of oefeningen te doen in de groep.

Ze hoeven het dan wel niet al te kunnen maar ze zijn wel de hele tijd aan het oefenen.

Ik vind er al heel veel druk op leggen.

En vind het zelf denk ik fijner als er ook wat meer ruimte is voor vrij spel.

ik heb je eerste berichtje verkeerd begrepen denk ik… als er inderdaad weinig speeltijd over is, dan lijkt me dat inderdaad jammer…

hier vertelde anna (die woensdag is begonnen) dat de oudere kindjes iets anders doen dan de jongere kindjes… zo heeft zij een sneeuwpop mogen knustelen terwijl andere kinderen het cijfer 6 gingen behandelen.

dat klonk me wel goed in de oren… Anna heeft dus wel wat opgepikt van de “les” maar heeft lekker geknutseld

Maaike vind het heel leuk op school hoor. Gelukkig.

Maar die wil alles zo graag goed doen.

Dus die zie ik ineens de hele tijd op haar nagels bijten en haar mouwen nat flieberen.

En ze gaat eerst helemaal los als ze thuis komt.

Ze is ook heel blij als ze naar de BSO gaat en lekker met andere kinderen kan spelen gewoon.

Zij neemt het dus heel serieus.

En verzucht steeds dat ze ‘nog wel heel veel moet leren’

Dan vind ik dat vrijblijvende ‘maar net wie het oppikt’ zelf dus niet helemaal op gaan.

Maar dat hangt dus misschien van je kind af.

Heeeeeeeeel herkenbaar… MAAR…

Ze is net een maand 4.

Trek zowieso maar 4 maanden uit voor de eerste wenperiode.

Het lijkt allemaal zo veel en ze willen het zo graag goed doen, maar ze hebben snel genoeg alsnog door dat ze de lat minder hoog mogen leggen.

In het begin zie je ook dat ze opkijken tegen kindjes van 1 jaar ouder, ze willen met hen meedoen en leggen de lat dus ook hoog.

Tot ze het systeem beter snappen en inzien dat zij zelf het net zo goed doen als andere kinderen van 4.

Ik heb dat losgaan en mouw nat sabbelen van de zenuwen bij zowel Aniek als Peter voorbij zien komen en bij beide nam die spanning om het echt super te willen doen af na circa 4 maanden.

Peter zit nu 3 maanden op school en het gesabbel is al wel over, maar zijn eigen plekje heeft hij nog niet helemaal gevonden door andere factoren (veel invallers, een juf waar hij niets mee heeft enz)

Geef het tijd.

Ook hier is er relatief op een dag van 5 uur school maar ongeveer 1,5 uur om te spelen, dat lijkt weinig maar eer ze s’ ochtends uberhaupt gestart zijn een kringgesprek hebben gehad, wat hebben gedronken enz…

Zeker op een redelijke klas van 25 kinderen is de juf best even bezig.

De werkjes zijn, in elk geval bij ons op school, wel op het niveau van de kinderen en werkjes die met kleien en schilderen of knippen en plakken te maken hebben, zien mijn kinderen ook als spelen.

Verder niet uit het oog verliezen dat groep 1 en 2 bedoeld zijn om kleuters voor te bereiden op groep 3. Groep 3 is pas echt gaan leren, dan is er amper nog speeltijd, werkelijk maar een kwartiertje in de ochtend en smiddags niets.

Hier worden de kinderen in groep 2 ook al 1 middag samengebracht met de leraar en verwachte klasgenoten van groep 3 zodat ze alvast vriendjes kunnen maken en wat meer rust vinden in de wetenschap van wat er komen gaat. Dit doen ze omdat ze eerder merkten dat de overgang alsnog erg groot was, de eerste maanden werden er geen vriendjes gemaakt omdat ze daar gewoon de energie niet voor hadden.

In groep 1 alvast een strak ritme leren kennen en alvast goed doorkrijgen dat school echt school is en geen peuterspeelzaal, lijkt me alleen maar goed.

Al is het als ouder idd wel eens slikken als je die kleintjes al zo veel ziet moeten.

Ik vind het helemaal niet bij de ontwikkeling van peuter naar kleuter en al gauw kleuter naar schoolkind passen. Dit was voor ons een van de voornaamste redenen om te kiezen voor de vrije school, waar de kleuterklas nog echt een kleuterklas is en niet ‘groep 1 of 2’. Er worden geen werkjes gedaan, de oudste kleuters krijgen wel taakjes en er is heel veel individuele aandacht van de juffen voor de kinderen.

Overigens gaan ze dan naar de eerste klas, maar ook daar hebben ze nog veel meer tijd om te spelen als wat hierboven omschreven wordt.

Ze zijn hier elke dag 45 min buiten, op de dag dat ze 's middags school hebben nog eens 15 min extra. Ze hebben maar 1 lange dag nog en op die lange dag is er ook veel tijd om binnen te spelen, maar op de korte dagen is er ook wel meer dan een kwartier.

ik werk zelf op een school! verkeersles ed, die dingen worden vaak in een thema gepakt, zodat ze daarover werekn en spelen.

lettergrepen klappen enzo, staat vaak dagelijks centraal, of in elk geval rekenen en taal. Dagelijks willen wij daar toch wel zeker 10 minuten bij stil staan. Dat kan zijn het klappen van woorden in lettergrepen, rijmen, hakken/plakken (afhankelijk welke groep) etc. Dit wordt allemaal wel gedaan, amar speels!

overigens, ik vind zelf dat het wel beheerst moet worden. Tegenwoordig wordt in groep 3 zelfstandig gewerkt dus wel fin dat het beheerst wordt!

overigens wordt hir nog veel gespeeld. De werkles staat centraal uit drie werkdingen in de week, één verplicht spel ontwikkelignsmateriaal en keusze drie is spelen> Elke middag wordt er altijd wel heerlijk gespeelt en gaan we aan de gang met de individuele kinderen.

Maar de vrije school moet wel wat gedachtengoed en uitgangscriteria bij je passen.

Ik sta er niet achter.

Vooral omdat in mijn visie de vrije school te veel blijft hangen in het kind niveau en kinderen niet goed klaarstomen voor het reguliere middelbare onderwijs.

Natuurlijk zullen er uitzonderingen zijn en scholen die het goed doen, maar mijn ervaring is dat leerlingen van een vrije school, er de 1e 1 a 2 jaren op de reguliere middelbare school enorm aan moeten trekken.

Dit is geen idee, maar ervaring. Ik heb 2 jaar op een middelbare school gewerkt, van mijn 18e tot mijn 20e. Ik deed administratie en was vervangend secretaresse voor de directeur en 2 onderdirecteuren. Ook sprong ik bij net als vele anderen als de inschrijftijd was gekomen.

je zag dan toch de misprijzende blikken van leraren die al jaren meedraaiden en hoe zij ervaarden dat kinderen van de vrije school eigelijk gewoon niet echt klaar waren voor de brugklas.

Het niveau blijft vaak gewoon achter.

Daarbij heb ik zowieso 1 kind die enorme leerhonger heeft. Ze was nog geen 4 toen ze al telde, optelde, op haar vingers getallen weer aftrok en dus rekende. mini loco vond ze geweldig en sinds de zomervakantie heeft ze zichzelf ook al behoorlijk lezen geleerd. Ze doet dat zelf, is gewoon gek op lezen en heeft woord en cijferhonger.

Zo’n kind op de vrije school zetten, waar ze zich binnen no-time te pletter zou vervelen omdat alles nog zo om spelen draait… nee, dat lijkt me voor haar niet goed.

Het is mooi als het bij je levensbeschouwing past, maar dat is helaas niet voor iedereen zo.

En als je kind dan regulier onderwijs volgt, dan is de reactie van een kind zoals mamalien die beschrijft niet ongewoon. Daarbij… het gaat over. Een kind moet nu eenmaal wennen aan nieuwe situaties. School hoort daar evengoed bij.

Veel praten, veel aangeven dat iets leren niet betekent dat dit in 1 dag moet maar dat ze daar nog 6 jaar de tijd voor krijgen… en dan krijgen ze ineens door hoe het werkt, wat hun plekje is.

Vind regulier en de vrije school… echt 2 uitersten.

@konijn wrote:

ik werk zelf op een school! verkeersles ed, die dingen worden vaak in een thema gepakt, zodat ze daarover werekn en spelen.

lettergrepen klappen enzo, staat vaak dagelijks centraal, of in elk geval rekenen en taal. Dagelijks willen wij daar toch wel zeker 10 minuten bij stil staan. Dat kan zijn het klappen van woorden in lettergrepen, rijmen, hakken/plakken (afhankelijk welke groep) etc. Dit wordt allemaal wel gedaan, amar speels!

overigens, ik vind zelf dat het wel beheerst moet worden. Tegenwoordig wordt in groep 3 zelfstandig gewerkt dus wel fin dat het beheerst wordt!

overigens wordt hir nog veel gespeeld. De werkles staat centraal uit drie werkdingen in de week, één verplicht spel ontwikkelignsmateriaal en keusze drie is spelen> Elke middag wordt er altijd wel heerlijk gespeelt en gaan we aan de gang met de individuele kinderen.

Gaat hier wel net zo heb ik het idee… maar mijn kinderen zitten op een erg grote school… ruim 700 leerlingen en 6 groepen 1/2

Die kunnen niet allemaal tegelijk op het schoolplein, vandaar dat het buitenspelen in tijd wat minder is dan wellicht elders.

Wat ik echter van de kinderen begrijp mogen ze daarnaast ook veel spelen in de bouwhoek, poppenhoek, knutselhoek en themahoek (die wisselt afhankelijk van waar ze over werken)

Ook hier 3 " taakjes" die per week gedaan worden. Aniek haar taakjes deze week waren een sneeuwpop maken, een oefenboekje ter voorbereiding van lettersschrijven (dus lussen en dergelijke maken) en een helemaal zelf bedachte keuzetekening/plakwerkje over het thema winter.

Hier echter wel eens een zeer overstuur jongetje gehad die in week 2 van school zei dat hij niet meer wilde want hij zou het echt noooooit kunnen.

Hij had opgevangen dat een groep 2 kind een letter ging oefenen en dat hij die letter ging leren. Peter dacht echt dat hij zou gaan leren lezen in 1 dag. Toen wij hem vertelden dat hij met 1 lettertje zou gaan beginnen tegen die tijd en dat hij pas goed hoefde te lezen als hij zo een paar JAAR verder zou zijn, toen was het goed.

Wat ik al schreef… ze leggen de lat vaak nog zo hoog omdat ze school nog niet meteen helemaal begrijpen, maar dat komt wel :inlove:

CELL ik herken veel in je verhaal.

Maaike is idolaat van een jongetje die bijna een jaar ouder is.

En die volgens haar dus heel veel weet en al andere werkjes mag doen.

En dan zegt ze zuchtend dat zij toch nog wel heel veel moet leren.

Maaike is trouwens geen kind wat al lang met cijfers en letters bezig was.

Het is meer een motorisch kind.

Maar nu door school wil ze wel haar naam kunnen schrijven; en dat lukt dus nu ook :wink: .

Ik heb wel wat met de vrije school.

Veel vrienden hebben erop gezeten. En ik heb nooit het idee gekregen dat die ‘stranden’ in het reguliere onderwijs.

Maar het is voor mij toch wel iets TE zeg maar.

Het is me te zweverig.

Ik geef zelf les op het VMBO en als ik dan zie wat voor eisen eraan die kleuters worden gesteld dan denk ik jeetje dat verwachten wij niet eens van ze.

(en dan vraag ik me natuurlijk ook wel af of we daar niet strenger moeten zijn :wink: ).

Ik krijg gewoon een gejaagd gevoel bij zo’n groep 1 dag.

En dan kan alles wel spelenderwijs gaan maar Maaike heeft wel het gevoel dat ze dat allemaal moet kunnen!

In het onderwijsblad stond laatst ook een heel artikel over dat het echte kleuteronderwijs verdwijnt en ik weet niet of het online staat (zal eens kijken) maar dat gaf dit ook wel een beetje weer.

Van mij mag het wel wat minder en van veel kleuterjuffen ook maar die zitten al weer vast aan CITO’s enzo…

http://www.aob.nl/hobarchief/resultaat.asp?ArtikelID=7956&Marker=kleuter

dit artikel bedoel ik.

Hier gebeuren al die dingen ook wel en de taaldingen vindt onze oudste dus geweldig! Die klapt en hakt, rijmt en doet er thuis lustig op los, met als ‘gevolg’ dat onze bijna 4 jarige middelste dit ook al naar hartelust doet.

Wat een lol met het verzinnen van rijmpjes kunnen ze hebben met z’n tweetjes (of toekomstig klasgenootje Daan er zo blij mee is weet ik niet, want Daan Banaan was snel gevonden :oops: :lol: )

Maar er is hier wel veel ruimte voor spelen gelukkig.

Sowieso elke ochtend halfuur/3 kwartier buitenspelen en in de middag ook nog een kwartier tot halfuur.

En bij het kiezen zitten ook speeldingen. Ze hebben hier wel werkjes die ze gedaan moeten hebben aan het eind van de week, maar is je werkje af mag je verder vrij spelen en je hebt ook niet elke dag een werkje te doen. Op welke dag je je werkje doet mag je zelf kiezen en verder is het dus lekker kiezen uit de speelhoeken etc etc.

Nu zijn het vaak werkjes die de kinderen gewoon helemaal geweldig vinden, dat wordt straks in groep 3 vast nog weleens anders denk ik. En computeren enzo vindt onze oudste ook super leuk om te doen. Hij wordt er ook al aardig handig in (en dan spelen ze oa ook wel dingen als memory op de computer en dat kan met plaatjes zijn, maar ook wel letter memory heb ik hem over gehoord, dus via spel toch ook weer leren).

Dan woon jij beter maar niet in belgië (hier starten ze al met 2,5 jaar op school :wink: ).

Lasse zit op een Jenaplan en wij hadden van de week ook een gesprekje met de juf - bij aanvang ook met de direkteur - deze school vind juist dat kleuters nog moeten kunnen kleuteren. En dat heeft de juf van de week weer benadrukt.

Lasse krijgt ws dit jaar nog geen rapport maar pas als hij echt groep 1 zeg maar.

Zij zijn meer van het volgen van kinderen en waar ze aan toe zijn.

Ik ben er helemaal blij mee.

En toch merk ik dat lasse al enorm gegroeid is de afgelopen maand.

En het is niet dat ze niets aangeboden wordt - hij zit ook in een combi-groep 1/2

Ze doen ook niet aan versneld kleuteren omdat dit vaak tot sociaal emotionele problemen lijdt maar als hij tegen die tijd nieuwe uitdagingen nodig heeft mag hij in bepaalde dingen meedoen met groep 3.

Wij zijn echt helemaal tevreden.

Mijn zoon zit ook op de Vrije School. En het scheelt echt per school, hoe zweverig die is. De school van Th is heel modern en de meeste ouders zijn zelf ook niet bepaald zweverig, en ach soms is er iets en dan denk je “nou ja, typisch vrije school” en dan ga je weer verder.

Ik zie wel dat mijn zoon het er erg leuk heeft, ook nu hij letter/cijfer-honger begint te krijgen maar voor de rest nog niet klaar is om alleen met zijn hoofd te werken. Er is wel een duidelijk verschil tussen jongste en oudste kleuter, oudste kleuters krijgen hier meer verantwoordelijkheid en “moeten” meer werkjes doen. Er wordt hier ook veel gedaan en geleerd met liedjes en versjes. Erg leuk om opeens een kind aan de tafel te hebben die heen en terug gaat tellen tot 10 in het engels. :lol:

En ja, vooral spelen is hier belangrijk. Samen spelen, vrij spelen, kringspelen, buiten spelen…

Trouwens gaan van deze Vrije School de meeste kinderen naar Havo/VWO en doen het daar prima. Het Vrije School onderwijs zit ook wel in een stroomversnelling de laatste jaren en is toch echt al weer veranderd (en in mijn ogen enorm verbeterd) dan toen ik daar bijvoorbeeld zelf op zat. Als ik naar de leerkrachten bij Th op school kijk dan zie ik voornamelijk hele goede meesters en juffen die ook nog eens veel plezier in hun werk hebben. En zie ik een hele school tevreden leerlingen. En er is nu ook bij ons een leerling-volgsysteem.

Maar ja, zo’n school moet bij jou en bij je kind passen.

Ik “gruwel” van de openbare basisscholen die ik gezien heb (waarmee ik dus niet zeg dat alle reguliere scholen slecht zijn ofzo, maar dat de scholen hier in het dorp niet bij ons passen).

Moet er niet aan denken dat Th daar nu in groep 2 zit en zou worden klaargestoomd om toch zeker na de zomer naar groep 3 te kunnen gaan, want ookal vindt hij letters en cijfers nu intressant en is er niks mis met zijn intelegentie, ik zie hem volgend jaar niet al naar de 1e gaan.

Laat hem nog maar een jaartje lekker kleuteren dan zit daarna alles op zijn plek en is hij er klaar voor!

Maar hopelijk moet jou meisje gewoon nog wennen aan de klas/school en gaat het vanzelf beter over een tijdje.

Lune, hebben bij jullie de kleuters ook al een lange dag?

Bij ons in de kleuterklassen nog niet, gewoon elke dag tot 13uur en de jongste kleuters zijn op woensdag nog vrij.

Nee, dat ging over de eerste klas. Dat wilde ik er ook nog bijzetten omdat iemand anders het had over een kwartiertje spelen per dag in groep drie.

Mijn kinderen zouden dat dus echt nog niet aankunnen, misschien is het maar net wat ze gewend zijn maar ik ben heel blij dat ze daar ook in de eerste nog lekker de ruimte voor krijgen en niet alleen maar zitten leren.

De aansluiting op regulier onderwijs vanaf een vrije school was idd moeilijk, maar sinds een aantal jaren zijn ze verplicht dat te verbeteren en dat is ook al een hoop verbeterd. Ik denk wel dat vrije school kinderen moeite zullen hebben met de mentaliteit op regulier onderwijs, wij zullen ws ook verhuizen naar een stad met een middelbare vrije school tzt.

Het staat ook bekend dat van vrije scholen veel meer kinderen naar vwo en havo doorstromen als gemiddeld (hier ligt het percentage naar vwo rond de 45 % de afgelopen jaren, havo 35 %). Maar goed, daar een reden voor aanwijzen is natuurlijk lastig. Het was voor ons wel een prettige bevestiging.

Ik vond dit artikel nog. Geeft wel aan wat jullie ook al zeggen hè:

Edit beheer: link verwijderd.

Ik moet het maar een beetje laten bezinken.

En ik ga er eens met andere ouders uit de klas over praten.

En misschien nog een keer met de juf.

Ze blijft trouwens sowieso niet op deze school omdat we gaan verhuizen (we zetten binnenkort ons huis te koop dus dan is het afwachten hoe snel het gaat).

We gaan naar een dorp en dan kies ik voor de dorpsschool en niet voor een vrije school (25 kilometer verderop).

Maar ik kan me er wel in vinden…(over het kleutergebeuren niet over de gehele vrije school).

Hier gebeuren al die dingen ook wel en de taaldingen vindt onze oudste dus geweldig! Die klapt en hakt, rijmt en doet er thuis lustig op los, met als 'gevolg' dat onze bijna 4 jarige middelste dit ook al naar hartelust doet.

Ik heb ook niet het idee dat ze dat stom vind.
Ze is thuis nu ook steeds aan het rijmen.
Dus misschien is het ook wel gewoon wennen en verder niet en hoef ik er ook niet dramatisch over te doen..
Maar ik ga die gewone speeltijd nog wel eens checken :wink: .

Ik ben een beetje traag met reageren, maar ik denk toch echt dat alles wat jij noemt spelenderwijs gaat hoor.

Ik kom zelf van een vrije school en moest heel erg wennen aan een gewone reguliere basisschool waar Mateo nu zit.

Ze hebben daar bijvoorbeeld kaarten waar op staat wat ze gaan doen. Structuur. Zo zien ze waar ze aan toe zijn.

Ze heb een kaartje met een foto van de juf en als dat kaartje op rood staat moet je even wachten als je vragen hebt (de jongste trouwens niet hoor, die kunnen zich nog niet beheersen bij een prangende vraag). Ik dus als vrijescholer werd gek toen ik dat hoorde…Daar had ik zoooo veel moeite mee…Maar het werkt, de kinderen voelen zich er absuluut niet afgewezen door.

Elk kind dat begint met school komt in een totaal andere wereld terecht en het komt allemaal wel goed.

En dat is met alles zo. Vaak vinden ze het ook gewoon leuk om te leren…

Er is altijd ruimte om te spelen en het ‘leren’ gaat dus ook op een leuke manier. De hele dag spelen lijkt mij ook vermoeiend.

Maar ik ga die gewone speeltijd nog wel eens checken

Ik zou dus ook vragen hoe ze het 'leren' aanpakken.. :wink:

Madre ik hoop dat je gelijk hebt hoor.

En dat het leren ook allemaal zo spelenderwijs is dat Maaike er bijna geen erg in heeft. En het dus ook ziet als spelen :wink: .

Ik ga het navragen.

(het blijft gewoon in mijn hoofd malen).