Toevallig kwam ik gisteravond ook nog een artikeltje tegen over de Vrije School:
http://www.vkbanen.nl/weekblad/756623/Waar-komt-de-Vrije-Schoolleerling-terecht.html
Ondanks wat - ‘puntjes’ toch een overwegend positief artikel.
Ik vraag me alleen af in hoeverre de schoolresultaten ‘beïnvloed’ zijn door het milieu waaruit de ondervraagden komen.
Dit ook in reactie op Lune: citoscores/het percentage dat naar havo en vwo doorstroomt zeggen niet altijd alles over een school zelf. Ouders die voor de vrije school kiezen kiezen daar in de meeste gevallen zeer bewust voor en zijn vaker hoger opgeleide ouders. Dat maakt dat je de schoolresultaten niet zomaar kunt vergelijken met een gemiddelde buurtschool
Ik denk Lune daarom ook zelf al zegt dat een reden voor die ‘hoge’ doorstroom aanwijzen lastig is .
Maar leuk ik zal eens lezen!
@Mamalien wrote:
Ik denk Lune daarom ook zelf al zegt dat een reden voor die ‘hoge’ doorstroom aanwijzen lastig is.
Maar leuk ik zal eens lezen!
Ja dat las ik hoor, maar dacht noem alvast 1 van die redenen

Okee
Leuk artikeltje.
Staat niet heel veel nieuws in voor mij maar wel leuk om te lezen.
Ik ga me er nog eens extra in verdiepen.
http://www.trouw.nl/onderwijs/nieuws/basisonderwijs/article1938122.ece/Vrijeschool__Bewegen_bij_het_leren_.html
Dit is wel een leuk filmpje over de vrije school hier in Leeuwarden (waar ik woon).
Madre één keer raden wie de nieuwe directeur wordt :mrgreen:
Geert Looyschelder :mrgreen:
@Elise wrote:
Toevallig kwam ik gisteravond ook nog een artikeltje tegen over de Vrije School:
http://www.vkbanen.nl/weekblad/756623/Waar-komt-de-Vrije-Schoolleerling-terecht.html
Ik vraag me alleen af in hoeverre de schoolresultaten ‘beïnvloed’ zijn door het milieu waaruit de ondervraagden komen.
Dit ook in reactie op Lune: citoscores/het percentage dat naar havo en vwo doorstroomt zeggen niet altijd alles over een school zelf. Ouders die voor de vrije school kiezen kiezen daar in de meeste gevallen zeer bewust voor en zijn vaker hoger opgeleide ouders. Dat maakt dat je de schoolresultaten niet zomaar kunt vergelijken met een gemiddelde buurtschool![]()
Dat is absoluut waar, het wordt bij ons op school ook als voornaamste reden gegeven voor de gem. hogere scores. Toch haalt een kind met zeg een vwo denkniveau echt dat niveau niet als het onderwijs slecht is. Op toetsen(verplicht via overheid) tussentijds scoren veel kinderen slecht en dat geeft weer negatieve publiciteit, jammer vind ik. De mindere resultaten hebben te maken met de manier van onderwijs die anders en in een ander tempo wordt gegeven. Mijn oudste kon pas echt lezen toen hij naar de tweede ging, waar een regulier onderwijs kind dat voor de kerstvakantie groep drie (anderhalf jr eerder) moet kunnen. Maar hij leest nu prima, heeft die achterstand vrijwel ingehaald. Op rekenen ligt hij weer voor en ook op creatieve vakken doet hij het erg goed.
@Cell wrote:
. Groep 3 is pas echt gaan leren, dan is er amper nog speeltijd, werkelijk maar een kwartiertje in de ochtend en smiddags niets.
.
Officieel mag dat dus niet hoor, maar 1 kwartier speeltijd in groep 3. Hier zijn regels voor, waar de school zich aan dient te houden. Groep 3 EN groep 4 hebben officieel meer "vrije momenten"dan dat kwartiertje buiten spelen…
Hanneke… ze spelen vast wel meer, maar dus niet buiten.
De school hier is een zogenaamde brede school en dus zijn de gangen ook betrokken bij het onderwijs. Zo hebben ze op de gangen allemaal hoeken met speelmateriaal en daar zie je vaak genoeg kinderen in kleine groepjes ook gewoon spelen.
Maar het zal wel minder zijn dan op andere scholen, gewoon omdat ze zo groot zijn. Ze hebben hier ook voor het buitenspelen een buitenspeelrooster.
Als school moet je ook roeien met de riemen die je hebt.
Ik zat vroeger op een school met maar 1 groep van alles…
Deze school heeft 6 groepen 1/2 en 3 groepen van elke volgende groep.
De 3 groepen 5 zitten zelfs op een andere locatie.
Ik snap het :thumbup:
@Elise wrote:
Geschreven door een oudleerling van de Vrije School waar Th op zit (we kregen hem daarom ook allemaal meegestuurd met het ouderbericht hahaha).
En uuh... ik haal het hoogopgeleide-percentage even naar beneden want ik heb naast mn mavo/havo diploma geen andere opleiding gehad nog. :angel:
En wel heel bewust gekozen voor de Vrije School.