Kleurenklok, kleurenwekker

Waarschijnlijk een long shot,maar ga toch een poging wagen.

Wie o wie heeft er toevallig een kleurenklok of wekker liggen en doet er niets meer mee? (Zie afbeelding) of kent iemand die er misschien 1 heeft (te koop)?

Ik weet waar ik hem kan bestellen,maar er staat een levering van maximaal 30 dagen op, pfff…eerst maar eens zo proberen.

Ben benieuwd…kans is natuurlijk niet heel groot. Heb al gezocht op andere sites of winkels e.d.,maar die lijken allemaal terug te verwijzen naar dezelfde site (die erg summier is in zijn informatie, waarborg e.d.).

Marktplaats worden ze ook niet in grote aantallen aangeboden. Dus…wie weet. Thanks in ieder geval.

Ik snapte eerst niet wat het nut van zo’n klok was, maar via Google zie ik dat het voor aftellen bedoeld is?

Via Google kwam ik ook een link tegen om er zelf een te maken, misschien is dat wel een goedkoper en sneller idee?

Leuk, ben ook wel benieuwd wat voor nut het heeft ?

@romata wrote:

kinderen leren op school zo hoelang ze nog tijd hebben…

maar voor ts… hema moet zoiets hebben (ben er zelf nl ook naar op zoek)

@Pitje27 wrote:

@romata wrote:

kinderen leren op school zo hoelang ze nog tijd hebben…

maar voor ts… hema moet zoiets hebben (ben er zelf nl ook naar op zoek)

Echt waar? Heb me suf gegoogled naar een winkel o.i.d.,maar kom echt overal (op alle sites) terug op dezelfde site (met 30 dagen levering).

Voor de rest, zelf maken is ook een optie, weet dan alleen niet waar de kleuren voor staan.Mis dan de handleiding (elke kleur staat voor een bepaalde tijds eenheid.

Voor wie wil weten wat het nut is, hier stukje info over de klok.

School is gestart met de klok voor mijn zoon (mogelijk ASS). Toen ik hoorde wat het was, zag ik voor thuis ook mogelijkheden. Kan wel een wekker of andere timer kopen,maar tijd die ‘wegtikt’ zegt hem niets over hoeveel tijd hij gevoelsmatig nog heeft en daarbij willen we zoveel mogelijk 1 lijn trekken. School/thuis zelfde herkenbare methodes.

Hier een stukje uitleg over de klok en voor wie te gebruiken:

Een Kleurenklok is een hulpmiddel dat steeds vaker gebruikt wordt

binnen zowel het basis- als speciaal onderwijs en de (jeugd-)hulpverlening.

Model A (wandmodel) wordt met name groepsgewijs of klassikaal gebruikt.

De modellen B (tafelmodel) en C (computermodel) zijn individueel te gebruiken. Model H (horlogemodel) is geschikt, om in individuele ‘mobiele situaties’ te worden gebruikt. Allen hebben ze als doel kinderen zelfstandig te leren werken.

De Kleurenklok is ook zeer geschikt voor kinderen die nog geen klok kunnen lezen.

De klok is in eerste instantie ontwikkeld voor kinderen met gedragsstoornissen (PDD-NOS en ADHD), maar inmiddels worden Kleurenklokken nu gebruikt voor alle kinderen. De Kleurenklok kent dus nu al vele gebruikers:

leerkrachten in basis- & speciaal onderwijs (kleuterklassen en onderbouw)

remedial teachers

speltherapeuten

ouders in thuissituaties

pedagogisch medewerkers van diverse doelgroepen.

e kind aan het werk zetten lukt soms nog wel. Je kind zelfstandig enige tijd laten spelen of werken wordt soms al moeilijker. Als een kind nog geen klok kan kijken, hoe weet het dan hoelang 5 of 10 minuten zijn? Enkele voorbeelden:

Over 20 minuten vertrek je naar oma of naar de dierentuin. Hoe vaak vraagt een kind: ‘Gaan we nu al?’.

Om de beurt achter de computer… ieder kind nog 15 minuten. Hoe maak je dat duidelijk?

Een of meerdere kinderen in de klas een taakgericht werkje binnen een bepaalde tijd af laten maken.

Soms zijn bovenstaande situaties aan kinderen moeilijk uit te leggen, en heeft het kind daar hulp bij nodig.

Iedere leerkracht, hulpverlener en ouder bedenkt zich nu vast ook momenten waarop

een Kleurenklok binnen zijn/haar werkveld of thuis nog meer gebruikt kan worden. Het is per kind afhankelijk hoe de klok ingezet wordt. Welk doel wordt nagestreefd?

Het belangrijkste is wel dat kinderen zelf hun vooraf afgesproken tijd om te werken in de gaten kunnen houden. Ze kunnen duidelijk zien wanneer de tijd voorbij is. Want dan namelijk komt de wijzer op een andere kleur. Voor kinderen wordt visueel gemaakt hoe lang een periode duurt.

Het belangrijkste doel is kinderen leren een periode zelfstandig bezig te zijn.

Uit ervaringen van ouders/leerkrachten die werken met de Kleurenklok weten we ook dat:

Kinderen gemotiveerd zijn om met de Kleurenklok te werken (ze gaan er zelfs om vragen)

Kinderen ervaren rust

De tijd die binnen een kleur nog rest gaat het kind daadwerkelijk gebruiken.

Bij sommige kinderen kan het zijn dat er in de groep, in de klas en thuis aan een bepaalde vaardigheid gewerkt dient te worden. Het voordeel van een Kleurenklok in deze is dat ‘het teken’ dat gebruikt wordt, in alle situaties duidelijk en hetzelfde is (dus bijv. niet op school een stoplicht, en thuis een kookwekker). Een ander voordeel van de Kleurenklok voor kinderen is dat ze ook daadwerkelijk opbouwend kunnen werken. Een kleur verder betekent namelijk al weer langer zelfstandig kunnen werken.

@sassie1980 wrote:

Ik snapte eerst niet wat het nut van zo’n klok was, maar via Google zie ik dat het voor aftellen bedoeld is?

Via Google kwam ik ook een link tegen om er zelf een te maken, misschien is dat wel een goedkoper en sneller idee?

Zal ik ook eens naar zoeken. Een simpele klok is zo gevonden, dan alleen het plaatje er op plakken…thanks!

Dan nog mezelf aanleren hoe de tijdvakken verdeeld zijn, moet niet moeilijk zijn.

Hmm, misschien bij Hema fotoservice een klok met die tijds vakken laten maken. Goh…even nadenken…

deze klok staat ook bekend onder een andere naam… kom er alleen niet op

overal staat ook bij dat je bij hema m voor 10 kunt kopen. is een soort kookwekker, heeft hetzelfde effect

ik ken deze klok omdat de juf van onze dochter (ook een remedial teacher is)

maar zij gebruikt het in de klas, 1 jongen heeft adhd, maar zij zegt zelf ook dat zij kan merken dat er veel meer kinderen er baat bij hebben…

zodra ik op de naam kom geef ik een gil…

gevonden

time timer

http://www.timetimer.nl/

is verkrijgbaar via blokker… van het merk le chef… voor 2.98

Wij hebben hier thuis de kleurenklok en de time timer.

We gebruiken ze alleen allebei, dus daar kan ik je niet mee helpen.

Een time timer is niet te koop bij Blokker.

Denk dat dat ook de kookwekker is die afteld met een schijfje.

De tijden van de kleurenklok:

geel: 20 minuten

oranje: 15 minuten

blauw: 10 minuten

paars: 7,5 minuut

groen: 5 minuten

rood: 2,5 minuut

Via pictomaat (met nl erachter).

Kan je de kookwekker kopen, die ook een vlak heeft en afteld.

Zij verkopen ook de echte time timers.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Thanks dames, die van de blokker is hem niet, zag alleen een timer in de vorm van een parkeerschijf, anyway, die time timer ziet er ook wel oke uit,maar hou die even achter de hand. Doel is 1 en dezelfde methode.

Via google wil ik wel even gaan knustelen…eens kijken of ik dat kan (met formaten e.d.) Misschien kan ik hem zelf frobelen.

Thanks voor het lijstje, als ik de vakken zo bekijk,had ik het voor de helft eigenlijk zelf wel kunnen bedenken,haha…

Mocht iemand nog iemand weten, ik hou me aanbevolen. Voor nu even kijken hoe ver ik op de computer kom.

Hmmm, ik ben er op de vrijmarkt een voorbij gelopen, jammer. Succes met zoeken.

@mereltje85 wrote:

Hmmm, ik ben er op de vrijmarkt een voorbij gelopen, jammer. Succes met zoeken.

Had ik toch eerder moeten posten.

Inmiddels op MP 2 x geboden. Ben benieuwd.

Anders…toch even fröbelen.

@MamavanImke wrote:

Wij hebben hier thuis de kleurenklok en de time timer.

We gebruiken ze alleen allebei, dus daar kan ik je niet mee helpen.

Een time timer is niet te koop bij Blokker.

Denk dat dat ook de kookwekker is die afteld met een schijfje.

De tijden van de kleurenklok:

geel: 20 minuten

oranje: 15 minuten

blauw: 10 minuten

paars: 7,5 minuut

groen: 5 minuten

rood: 2,5 minuut

Via pictomaat (met nl erachter).

Kan je de kookwekker kopen, die ook een vlak heeft en afteld.

Zij verkopen ook de echte time timers.

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Thanks! Voor als ik ga fröbelen…

Ik heb er nog wel eentje!!

@Greetje14 wrote:

Ik heb er nog wel eentje!!

Zou helemaal super zijn, heb je een PB gestuurd.

Vanmiddag Jo geprobeerd met opdrachtjes te laten doen met een normale kookwekker. Het getik werkt niet mee en hij heeft nog steeds niet het gevoel dat hij weet hoe lang het is.

Greetje?

Even uppen dan maar…PB is nog niet gelezen zag ik, vast geen tijd gehad.

grappig, Elise dr kleuterklas heeft ook zo’n klok maar wist niet waar hij voor was, nu dus duidelijk :slight_smile:

Maar goed, je hebt dus niets aan deze nutteloze mededeling… Anders school even vragen of ze er niet 1 kunnen bestellen, dat jij het bedrag betaald? geen idee wat die dingen kosten hoor…

@mlk1982 wrote:

grappig, Elise dr kleuterklas heeft ook zo’n klok maar wist niet waar hij voor was, nu dus duidelijk :slight_smile:

Maar goed, je hebt dus niets aan deze nutteloze mededeling… Anders school even vragen of ze er niet 1 kunnen bestellen, dat jij het bedrag betaald? geen idee wat die dingen kosten hoor…

Hahaha, kan me voorstellen dat je geen idee hebt.

School vragen had ik ook al bedacht, maakt alleen de levertijd niet korter denk ik. Kosten zijn om en nabij de 30 euro, ligt aan het model.

Dat is het punt ook niet.

Ik wacht gewoon even af…

Uit ervaring weet ik dat een timetimer veel praktischer is en voor kinderen echt veel duidelijker.

De kleurenklok is op de meeste scholen ook echt ‘uit’.

Ik zou in jouw geval gaan voor de timetimer.

Blokker heeft idd een spotgoedkoop kookwekkertje wat erg op de timetimer lijkt.